Lahden paikallisliikenne

Tällä hetkellä (30.6.2021) KA:lla näyttäisi olevan rekisterissä seuraavat VDL Citea LLE-115 electric -sähköbussit LSL-liikennettä varten: 372 (LPS-372), 373 (LPS-373), 374 (LPS-374), 375 (LPS-375), 376 (LPS-376), 377 (LPS-377), 378 (LPS-378), 379 (LPS-379), 380 (LPS-380), 381 (LPS-381), 382 (LPS-382), 383 (LPS-383), 384 (LPS-384), 385 (LPS-385), 386 (LPS-386), 387 (LPS-387) ja 388 (LPS-388). Autojen rekisteröintiajankohdat eivät ole menneet numerojärjestyksessä. Netissä näkyvien kuvien perusteella lähes jokainen on ollut jo linjalla. LPS-388 on rekisteröity vasta 29.6., joten ei ihmekään että siitä en ole nähnyt vielä kuvia.
 
Reissu Ruoti on tilannut voittamaansa kohteeseen 13-metrisiä Scania Citywide BEV -täyssähköbusseja. Scanian uutinen. Uutisessa ei kerrota bussien määrää
 
Reissu Ruoti on tilannut voittamaansa kohteeseen 13-metrisiä Scania Citywide BEV -täyssähköbusseja. Scanian uutinen. Uutisessa ei kerrota bussien määrää

Vihdoinkin saadaan uuden sukupolven Scanioita liikenteeseen. Tätä olenkin odottanut. Koska muuten vanhan CW:n tuotanto päättyi, kun vielä viime kesänä Ruotsiin tuli edellisen sukupolven Citywidejä ajoon? ja onko tätä uutta Cittaria edes vielä käytössä missään linjaliikenteessä kun ei löydy mitään kuvia netistä linjaliikenteessä, ainoastaan ”demokuvia”?
 
10.7.2021

Alkuiltapäivällä näkyi sähkö-VDL:iä seuraavasti:

KA 372 / 1K ja 1S
KA 373 / 1K ja 1S
KA 375 / 1K ja 1S
KA 376 / 1K ja 1S
KA 377 / 28
KA 378 / 1K ja 1S
KA 379 / 22
KA 380 / 22
KA 382 / 5
KA 383 / 6
KA 384 / 22
KA 385 / 6
KA 387 / 6
KA 388 / 5

Yllä listatuista linjoista 1K / 1S, 22 ja 6 menivät havaintoaikana kokonaan sähkökalustolla. Linjalla 5 oli kolmantena autona diesel. Linjojen 28, 28K ja 28R ainoa sähköbussi oli yllä kerrottu KA 377.
 
Lahden kaupungin tiedotteessa kerrotaan kohteiden 2 ja 4 tulevien sopimusten uusista sähköbusseista.

Reissu Ruodille tulee 5 uutta sähkö-Scaniaa ja neljä konversiobussia. Huhut kertovat, että konversiobussit tehtäisiin Scaloista, joista kaksi on ennestään Ruodin omia ja kaksi hankittaisiin muualta. Kilpailutusehdoissa konversiobussit lasketaan konvertointihetkellä 3-vuotiaiksi siitä riippumatta minkä ikäinen aihio on.

Lehtimäen Liikenteelle tulee 5 sähköbussia.
 
Lahden kaupungin tiedotteessa kerrotaan kohteiden 2 ja 4 tulevien sopimusten uusista sähköbusseista.

Reissu Ruodille tulee 5 uutta sähkö-Scaniaa ja neljä konversiobussia. Huhut kertovat, että konversiobussit tehtäisiin Scaloista, joista kaksi on ennestään Ruodin omia ja kaksi hankittaisiin muualta. Kilpailutusehdoissa konversiobussit lasketaan konvertointihetkellä 3-vuotiaiksi siitä riippumatta minkä ikäinen aihio on.

Lehtimäen Liikenteelle tulee 5 sähköbussia.

Ainakin ex. Nobinan Scalat #719 ja #727 ovat nykyään Reissuruodin omistuksessa joten olisivatko sitten nämä yksilöt ne 2 muuta?
 
Ainakin ex. Nobinan Scalat #719 ja #727 ovat nykyään Reissuruodin omistuksessa joten olisivatko sitten nämä yksilöt ne 2 muuta?
Varmaankin sitten näistä konversiobusseista laitetaan samalla sisätilat ja lattiat täysin uusiksi.Jokainen yksilö lienee niin nuhjuisessa kunnossa, että noloa sellaista linjalle olisi laittaa.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se, lasketaanko noista peräpään lattiaa hieman. Sähkömoottori ei varmaan vie niin paljon tilaa etteikö takapenkit vois olla hieman alempanakin. Katsellaan ja odotellaan millaisia kyhäelmiä sieltä sitten suoltuu...
 
Viimeksi muokattu:
LSL:n verkkosivujen linkistä voi nyt ladata tulevan talven (2021 - 22) aikatauluvihkon.

Linja 1 on poikkeusreitillä vielä elokuun 2021, mutta sen jälkeen Mukkulankatu on jälleen käytössä, ja näin ykkösen on mahdollista käyttää aikaansa Kauppatorin lenkkiin keskustassa (1K ja 1S alkavat siis kulkea Kauppatorillekin). Myös 13 on Niemessä poikkeusreitillä elokuun ajan. Syyskuussa 13 palaa siellä päässä ennalleen, keskustassa ajetaan Vesijärvenkatua suoraan, kuten on aiemminkin ajettu.
 
LSL:n verkkosivujen linkistä voi nyt ladata tulevan talven (2021 - 22) aikatauluvihkon.

Linja 1 on poikkeusreitillä vielä elokuun 2021, mutta sen jälkeen Mukkulankatu on jälleen käytössä, ja näin ykkösen on mahdollista käyttää aikaansa Kauppatorin lenkkiin keskustassa (1K ja 1S alkavat siis kulkea Kauppatorillekin). Myös 13 on Niemessä poikkeusreitillä elokuun ajan. Syyskuussa 13 palaa siellä päässä ennalleen, keskustassa ajetaan Vesijärvenkatua suoraan, kuten on aiemminkin ajettu.

Muita muutoksia ovat muun muassa linjojen 10, 10S ja 54 lopettaminen ja linjan 16 typistäminen vain torin ja vipusenkadun välille. Kilpailutuksessa linjan 16 aikataulut olivat paljon laajemmat kuin nyt aikatauluissa. Linjalta 7 on hävinnyt aamupäivän ruuhkavuorot ja vain iltapäivällä ajetaan 20 minutin välein. Linjalle 1 on laitettu KT vuoroja palautteiden perusteella että Tarjantielle pääsee myös sunnuntaisin.
 
Lempi-liikennettä ajaa ex. PL:n Sprinterit IMR-634 ja -635 sekä UZA-690. Neljäntenä autona nro 70. Varalla XSZ-817, joka on Ruotsin tuonti.
 
Takaisin
Ylös