Lahden paikallisliikenne

Lahden paikallisliikenteen ensimmäinen 1.7.2014 alkavan liikenteen kilpailutus on käynnistynyt ja tarjouspyyntöasiakirjat on ladattavista sivulta www.lahti.fi/suomi/joukkoliikenteentarjouskilpailu2013

Kilpailussa on 7 kohdetta:
  1. linjat 1, 1K, 1M, 1R, 1T, 16 ja 35. Sopimusaika 5 vuotta, kalustona 8 x A2
  2. linjat 2 ja 3. Sopimusaika 6 vuotta, kalustona 3 x A2 ja 9 x C
  3. linjat 5 ja 21. Sopimusaika 5 vuotta, kalustona 5 x A2 ja 5 x C
  4. linja 7. Sopimusaika 4 vuotta, kalustona 4 x A2
  5. linjat 12, 13, ja 17. Sopimusaika 5 vuotta, kalustona 4 x A1
  6. linjat 6, 31 ja 32. Sopimusaika 5 vuotta, kalustona 5 x A1 ja 5 x A2
  7. linjat 86 - 94. Sopimusaika 6 vuotta, kalustona 8 x A2 rekisteröitynä 100 km/h nopeudelle ja korkeaselkänojaisilla penkeillä, 5 x S, 2 x S tai A2 samoilla lisävaatimuksilla kuin muut kohteen A2:t, 1 x Mini B
Kaikissa kohteissa on lisäksi 2 vuoden optiomahdollisuus.

Kaikki kaupunkiliikennebussit maalataan 31.1.2014 mennessä julkaistavaan tilaajaväritykseen. Mini B -tyypin busseissa on vähintään 15 istumapaikkaa, A1-tyypin busseissa on vähintään 32 istumapaikkaa, A2-tyypin busseissa vähintään 39 ja C-tyypin vähintään 49. Vain C-tyypin busseissa vaaditaan takaovi. Kaikki edellä mainitut tyypit ovat matalalattiaisia. C-tyypin bussit voi korvata A2-tyypin busseilla, jos koulupäivinä ruuhka-aikaan niiden lähdöt tuplataan A1-busseilla. S-tyypin bussit ovat korkealattiaisia seutuliikennebusseja, joissa on vähintään 45 istumapaikkaa.

Kaluston ajokilometreillä painotettu keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikävaatimus 16 vuotta. Päästöiltään kaluston on oltava vähintään Euro3-tasoa.

Kohteissa 1 - 6 hinnan painoarvo on 86 pistettä ja kalustopisteiden 14 pistettä. Kohteessa 7 hinnan painoarvo on 93 pistettä ja kalustopisteiden 7 pistettä. Kalustopisteitä saa kaluston päästötasosta, kolmannesta lastenvaunupaikasta ja käytetyssä kalustossa lisäksi ilmastoinnista, pyörätuolirampista, ovijarrusta, alkolukosta, moottoritilan palonsammutusjärjestelmästä ja sähköisistä linjakilvistä.
 
Viimeksi muokattu:
Sangen kiintoisaa. Ilmeisesti Hollolan ja Nastolan liikenne (linjat 4 ja 8) tulevat kilpailuun myöhemmin, mutta lähiaikoina.

Suunnitellussa linjastossa pisti silmään sellainen positiivinen seikka, että torin kautta ajetaan edelleen eli painopistettä ei ole siirretty tyystin rautatieasemalle, minne se toki ei kuulu. Ehkä silti lännestä tulevan liikenteen kierrätys rautatieaseman kautta edelleen keskustaan tuntuu äkkiseltään väkinäiseltä, kun vaihtoehtona olisi nykyinen suora reitti.

Näköjään linjanumeroitakaan ei olla muuteltu kovin radikaalisti, kun 30-sarjalaisiakin jätettiin paikoilleen. Linjasta 35 näköjään on tehty "oikea" linja tukemaan linjan 32 Kilpiäisten päätä. Mutta minkähän takia Saksalaan/Kujalaan ajellaan kahdella linjalla (6 ja 32)? Ykköslinjan kirjainhässäkkä puolestaan vaikuttaa melkoiselta sopalta, siitäkin huolimatta että kirjaimet viittaavat loogisesti suoraan määränpäähän/lähtöpisteeseen lännessä.

Kokonaisuutena linjastossa on toki joitakin ihan hyviä asioita tapahtunut, mutta on myös hämmennystä aiheuttavia. Eniten hiertää kuitenkin nuo rautatieaseman "sakkokierrokset" - etenkin kun lippujärjestelmäkin uudistuu siihen suuntaan että autoa voi tarpeen tullen vaihtaa helpommin ja huolettomammin ilman mitään KA-konsernille tyypillisiä erikseen pyydettäviä siirtolippuja käyttäen.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:39 ----------

Edellistä viestia korjaten ja siihen lisäten, näköjään linja 35 onkin autokierron mukaan samanlainen kuin nyt ja se näköjään ajetaan samalla autolla linjan 16 kanssa. Sikälikin yllättävää on se seikka, että vuonna 2011 julkaistussa Lahden joukkoliikennesuunnitelmassa ehdotettiin linjan 32 pilkkomista sillä perusteella, että Kilpiäisten-Karjusaaren päässä kysyntä oli suurempaa kuin Saksalan päässä. Nyt linjaa ei katkaistakaan, ainoastaan vuoroväliä tihennetään 20 minuuttiin ja samalla linjan 6 ansiosta tarjonta on suurempaa nimenomaan vähäisemmän kysynnän päässä eli Saksalan-Kujalan suunnalla.

Uskaltaisin veikata, että tässä kisassa KA ei välttämättä juhli. Tähän kilpailutusasiakirjoissa viittaavat ainakin kaksi seikkaa. KA:lla ei ole kisassa vaadittavia teliautoja. Kabus-katuritkaan eivät anna kovin hyviä kalustopisteitä, niissä kun ei ole mm. kolmatta lastenvaunupaikkaa (1,5 pistettä). Joka tapauksessa KA:kin joutuisi ostamaan uusia autoja, mikä tasoittaa puntteja muiden kisaan lähtevien kanssa. Mikähän mahtaa sitten olla Lehtimäen ja Ruodin markkinaosuus kilpailun ratkettua...
 
Viimeksi muokattu:
Mikä mahtaa olla taustana ja syynä siihen, että yksi sopivankokoiseksi kokonaisuudeksi sopiva kilpailutuspaketti on jaettu hirvittävän moneen pikkiriikkiseen pakettiin? Onko tämä yksi tapa pelata ennakkoon valittu liikennöitsijä kilpailun voittajaksi vai onko vaikutus päinvastainen? Noin äkkiseltään tällainen pikkupaketeiksi pilkkominen ja vieläpä pakettien määrääminen päättymään lukuisina eri aikoina vaikuttaa aivan kummalliselta.
 
Mikä mahtaa olla taustana ja syynä siihen, että yksi sopivankokoiseksi kokonaisuudeksi sopiva kilpailutuspaketti on jaettu hirvittävän moneen pikkiriikkiseen pakettiin?

Eiköhän syy ole se perinteinen eli mahdollisuuksien antaminen pienemmillekin liikennöitsijöille.

Yleisesti sopimukset laitetaan päättymään eri aikoina siksi, että jatkossa kilpailuja olisi tasaisemmin eikä kaikkea kerralla, kuten nyt.
 
Mutta minkähän takia Saksalaan/Kujalaan ajellaan kahdella linjalla (6 ja 32)?

Lukaisin mielenkiinnolla kilpailuprujut läpi ja huomasin saman. Luulisin, että on helpompaa järkätä Kujalan työmatkavuorot erillisellä linjalla kuin ulottaa Saksalan linja 32 Kujalaan? Säästyy ehkäpä vuoro, kun 32:n vuoroväli palautetaan takaisin 20 minuuttiin.

Ykköslinjan kirjainhässäkkä puolestaan vaikuttaa melkoiselta sopalta, siitäkin huolimatta että kirjaimet viittaavat loogisesti suoraan määränpäähän/lähtöpisteeseen lännessä.

Ykkösen hässäkkä iski samoin silmään, mutta vuorolistoja plaraamalla ajetaan pääsääntöisesti kaksi "päälinjaa" Jalkarannan suunnalla, päättäreinä nyky-ykkösen Kiikkula sekä nyky-kakkosen Rautakankare. Kumpaakin 20 minuutin välein. Pakkaa sekoittaa T-vuorot Tarjantien kautta sekä Messilän hiihtokauden vuorot. Viimeiksimainitut hoidetaan ykkösen jatkeella Rautakankareelta. Onko tarvetta ajaa Messilään 20 minuutin välein? Olisiko ollut järkevämpää perustaa oma "kutoslinja" Messilään?

"sakkokierrokset"

Sakkokierroshärdellilinja syntyy linjasta 17, kun sillä korvataan poisjäävän ykkösen osuus Joutjärvelle. Keskusta-alueen ajoreittikiekuroista ottaa nyt Erkkikin selvän. Not. :mad:

KA:lla ei ole kisassa vaadittavia teliautoja.

Eihän niitä vaadita kuin vaivaiset 14 kpl. Joka ei halua telejä hankkia, ei niitä nuukana osta. ;)

Mielenkiintoisin uudistus on mielestäni megalinjat 88, 89 ja 89Z eli pitkät seutulinjat Orimattilasta Lahden kautta Heinolaan. Orimattilassa eivät aja suoraan linja-autoasemalle, vaan koukkaavat kunniakierroksen kirkonkylän ympäri. Heinolan päässä nämä korvaavat melkein kaikki nykyiset Heinolan sisäiset linjat. 88 tulee olemaan 66 km suuntaansa. 89:ä ajetaan hiljaisina aikoina, muuten ajetaan 89Z:aa nelostietä Lahdesta Heinolaan. Mielenkiintoista on, että Z-linja tulee olemaan 77 km suuntaansa ja pidempi kuin päälinjansa (n. 73,5 km)
 
Sangen kiintoisaa. Ilmeisesti Hollolan ja Nastolan liikenne (linjat 4 ja 8) tulevat kilpailuun myöhemmin, mutta lähiaikoina.

Jäihän tuossa Hollolan ja Nastolan lisäksi muiden ympäryskuntien eli Kärkölän, Hämeenkosken, Lammin, Padasjoen, Asikkalan, Sysmän ja Hartolan suuntien liikenne kilpailuttamatta. Näiden kilpailutusmalli pitäisi tosin olla nettopohjainen, ja käsittääkseni Asikkalan ja Sysmän runkoyhteydet hoituisivat markkinaehtoisesti.

Korjataanpa sen verran, että noiden syrjäkuntien nykyiset siirtymäajan sopimukset päättyvätkin vasta 2015-2017 aikana eli niiden kilpailutus on sitten parin kolmen vuoden päästä. Kuten Eppu kirjoitti, niin Hollolan ja Nastolan liikenne sekä osa Lahden sisäisestä liikenteestä kilpailutetaan vielä syksyn aikana nettopohjaisena: http://www.lahti.fi/suomi/joukkoliikenteentarjouskilpailu2013/
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän syy ole se perinteinen eli mahdollisuuksien antaminen pienemmillekin liikennöitsijöille.

Yleisesti sopimukset laitetaan päättymään eri aikoina siksi, että jatkossa kilpailuja olisi tasaisemmin eikä kaikkea kerralla, kuten nyt.

Molemmat täysin päinvastoin kuin miten itse tekisin. Onko joku näistä ns. keskisuurista kaupungeista päätynyt kilpailuttamaan koko homman yhtenä pakettina, jolloin joku muukin saattaa kiinnostua liikenteestä kuin nykyinen käytännön monopolioperaattori?

Pieni paketti ja teoreettiset mahdollisuudet pienille liikennöitsijöille ei toimi käytännössä pääkaupunkiseudulla. Maalla voisin kuvitella sen toimivan vähän paremmin, mutta samalla se estää tehokkaasti suurten toimijoiden kiinnostumisen ja tulon alueelle. Ei hyvä.
 
Molemmat täysin päinvastoin kuin miten itse tekisin. Onko joku näistä ns. keskisuurista kaupungeista päätynyt kilpailuttamaan koko homman yhtenä pakettina, jolloin joku muukin saattaa kiinnostua liikenteestä kuin nykyinen käytännön monopolioperaattori?

Pieni paketti ja teoreettiset mahdollisuudet pienille liikennöitsijöille ei toimi käytännössä pääkaupunkiseudulla. Maalla voisin kuvitella sen toimivan vähän paremmin, mutta samalla se estää tehokkaasti suurten toimijoiden kiinnostumisen ja tulon alueelle. Ei hyvä.


Mikä olisi sopiva automäärä suurille yrityksille? Kesällä Turun kilpailussa oli yhdessä kohteessa yli 20 autoa jaossa ja yksikään suuri ulkopuolinen toimija ei jättänyt tarjousta. Eipä jättänyt myöskään yksikään pieni, koska kohteen koko oli liian iso. No Turusta löytyi kekseliäisyyttä hoitaa homma kotiin.

Yksi iso kohde voisi tulla Lahdelle tolkuttoman kalliiksi, jos vain Koiviston Auto jättäisi tarjouksen, joka olisi hinnaltaan kova tai pahimmassa tapauksessa tulisi uusi kilpailutus. KA konsernillahan on pelissä lähes koko kaupunkiliikenne, mielenkiintoista onkin miten he reagoivat kilpailuun ja hinnoitteluun ja mihin kaupunkeihin mahdollisesti panostavat ja jättävätkö jonkun vähemmälle huomiolle. Lahdessa liikennettä hoitavat nykyisin myös Lehtimäen Liikenne ja Reissu Ruoti, joilla lienee kiinnostusta vakituiseen linjaliikenteeseen tilausajon sesonkeja tasoittamaan. Lahden alueesta voisivat olla kiinnostuneita myös Savonlinja ja Pekola.
 
Nyt myös Lahden toinen 1.7.2014 alkavan liikenteen kilpailu on käynnistynyt. Tässä sopimusmallina on reittipohjainen käyttöoikeussopimus. Tarjouspyyntö

Kilpailussa on yksi kohde:
8. Linjat 4, 4C, 4R, 8, 11, 51, 52, 53, 55, 56, 62, 63 ja 98. Kalustona 4 x A1, 8 x A2, 4 x C ja 7 x S. A1-, A2- ja C-tyypin bussit on maalattava tilaajaväritykseen. C-tyypin bussit saa tässäkin kilpailussa korvata A2:lla ajamalla tuplalähtöjä ruuhka-aikaan.

Sopimuskausi on 5 vuotta + 2 vuoden optio. Kaluston ikä- ja päästövaatimukset ovat samat kuin edellisessäkin kilpailussa. Hinnan painoarvo on 93 pistettä ja kaluston 7 pistettä.
 
Lahden tuleva bussilinjasto vaikuttaa kokonaisuutena selkeältä parannukselta nykyiseen, mutta linja 11 pistää kyllä heti silmään. Se on jo nykyisellään melkoinen kiertelylinja ja jatkossa kiertely vain lisääntyy. Ymmärrän toki, että tiivistyvä maankäyttö perustelee joukkoliikenteen ulottamisen Kytölänmäkeen, mutta ehkä nyt on yritetty pistää liikaa asuinalueita yhteen linjaan. Kaukkarista keskustaan haluava bussimatkustaja tuskin on kovin ilahtunut, että ennen kuin bussin nokka edes suuntaa kohti keskustaa käydään pyörimässä Koivukummussa, Laitumella, Herrasmannissa ja Kytölässä. Itse en ainakaan tällaisen koukerolinjan kyytiin mielelläni nousisi. Mutkainen, kapea ja mäkinen Kytölän selkätie ei liene myöskään kovin bussiystävällinen - ainakaan talvella.

Toinen huomioni kiinnittyi Ruolan kerrostaloalueeseen, josta näyttää poistuvan kokonaan lähijoukkoliikennepalvelut, kun Nastolan linjat siirtyvät ajamaan suoraan valtatietä 12. Mielestäni linja 7 voitaisiin linjata Ahtialantien sijasta Viipurintietä ja Karistonväylää pitkin Karistoon ja päätepysäkki kauppakeskukselle. Karistolaisille lienee ajallisesti melko sama kumpaa reittiä keskustaan ajetaan. Viipurintien ohella voisi harkita jopa Ruolankadun käyttöä, onhan sitä pitkin ennen muinoin bussi mennyt. Osa pysäkeistäkin on vielä tallella Ruolankadun varrella.
 

Tekninen lautakunta päätti viime tiistain kokouksessaan 3% korotuksista lipunhintoihin kaupunginjohtajan budjettiesityksen 10% korotuksen sijasta. Lippujen hinnankorotukset ollaan kuitenkin siirtämässä kaupunginhallituksen käsiteltäväksi, joten Lahden seudun joukkoliikennelautakunta ei vielä ole vahvistanut uusia hintoja.
 
Lahden seudun bussiliikenteen tarjouskilpailu on kiinnostanut useita liikennöitsijöitä: www.ess.fi
 
Takaisin
Ylös