
Alunperin kirjoittanut
KSML.fi 29.11.
Bussikilpailu jyrää Jyväskylään lähivuosina
Bussilinjojen kilpailuttaminen saattaa toteutua Jyväskylässäkin muutaman vuoden kuluttua.
Liikenneinsinööri Jorma Lipponen Jyväskylän kaupungin Yhdyskuntatoimesta uskoo, että vuoden päästä voimaan astuva uusi joukkoliikennelaki mahdollistaa kilpailuttamisen, kun julkiselle vallalle kuten kaupungeille siirretään enemmän vastuuta julkisen liikenteen järjestämisestä.
- Seutu- ja kaupunkiliikenteessä siirrytään vaiheittain kilpailuttamiseen, missä kaupunki on liikenteen ostaja ja tilaaja toisin kuin nykyisessä lupapohjaisessa menettelyssä. Uudessa mallissa kaikilla halukkailla on mahdollisuus tehdä tarjouksia, Lipponen sanoo.
Töysälle tulee tilaisuus
Keuruulaisen liikennöitsijän Töysän Linja Oy:n toimitusjohtaja Risto Töysä arvioi lehtihaastattelussa (Keskisuomalainen 16.11.), että hänen yhtiöllään voisi olla "jotain annettavaa Jyväskylän kaupunkiliikenteelle". Tällä hetkellä kaupungin reiteistä huolehti yksin lahtelaiseen Koiviston Auto -konserniin kuuluva Jyväskylän Liikenne Oy.
Liikenneinsinööri Lipponen muistuttaa, että Töysä on voinut ottaa tähänkin asti matkustajia pysäkeiltä, jotka sattuvat niiden maakunnasta tulevien tai sinne lähtevien bussien reiteille
- Nykyisen lain mukaan Töysä ei kuitenkaan voi saada lupaa ajaa kaupungin alueilta, joilla Jyväskylän Liikenne pelkästään ajaa. Kun jollekin on annettu lupa ja toinen anoo lupaa samaan liikennekenttään, vanhalla luvan haltijalla on nykyisen henkilöliikennelain loukkaamispykälän perusteella mahdollisuus valittaa asiasta. Sen takia linja-autoporukka aika lailla keskenään sopii, mistä kukin ajaa, Lipponen kertoo.
Viime keväänä kaupunki myönsi Jyväskylän Liikenteelle luvan viideksi vuodeksi eli vuoteen 2013. Se joudutaan korjaamaan lain muuttuessa sopimukseksi, ja kaupunki voi halutessaan panna alueen liikenne kilpailutukseen jo ennen sopimuskauden päättymistä.