Ostoliikennettä ei saa harjoittaa, jos käytettävissä on sopivat linjaliikenneyhteydet. Eivätköhän sentään jatkossakin kahdeksaksi kouluun menevät ja kahdelta palaavat kulje noilla linjavuoroilla. Linjaliikenteessä kunta maksaa oppilaiden matkaliput. Ostoliikenne on asia erikseen, eikä Pohjolan Matkan jättämä tarjous liity mitenkään yhtiön linjavuoroihin.
Yksittäisen, yhdeksäksi saapuvan vuoron järjestäminen ei ole lipputuloihin pohjautuen mitenkään järkevää. Auto ei ehdi ajaa mitään tuottavaa liikennettä koko aamupäivänä tuon lisäksi. Lääni ei osta yhden kunnan koululaiskuljetuksia palvelevaa liikennettä, kunnan kannattaa ostaa vastaava liikenne samoilta takseilta, jotka muutenkin ovat ajossa. Tarkempi tuon tapauksen arviointi edellyttäisi kyllä asiakirjojen näkemistä lähinnä koulun todellisten alkamisaikojen osalta sekä eri kylien tarkempien oppilasmäärien tietämistä.
Tuota yhdeksän vuoroa muuten ennen lakkauttamista käytti 10 oppilasta 0-6 luokilla. Oppilasmäärän arveltiin laskevan muutamassa vuodessa viiteen. 7-9 -luokkien oppilaat varmaankin käyvät koulua 8-14 ja kulkevat olemassaolevilla linjavuoroilla.