Oulun paikallisliikenne 2009

Liittynyt
9 Huhtikuu 2009
Viestit
71
En viitsinyt pistää aiheen vierestä minnekään ketjuun, enkä jatkaa noita vanhoja ketjuja, joten päätin avata uuden. Itse asiahan minulla ei ole kovinkaan suuri, mutta mitäköhän on tapahtunut koskilinjojen bussille #15 (Wiima K202, vm 1992)? Aiemmin tämä kulki linjaa #39 kohtuullisen paljon, eli melkeinpä joka päivä. Viimeisimpien havaintojen mukaan tätä vuoroa kulkee #9 (Wiima K202, vm 1989). Tämä #15 eroaa aikasen paljon Oulun muista laatikoista, tässä ilmeisesti takaosa täysin penkitön -> loistava ruuhkavuoro, sekä penkit ovat sinisiä kuppipenkkejä (Verhoilu sama mitä mm. Carrus Vega L:ssä Koskilinjoilla). Tavallisestihan Oulun wiimoissa on punaisia "pehmeitä" penkkejä.

Asiasta seitsemänteen, aika moni oululainen laatikko on vm. 1989, joten Laatikon uran loppu alkaa häämöttää. Tulee aika mielenkiintoinen tilanne, koska ruuhkavuoroille ei taida olla enää mitään bravuuria tämän jälkeen? Varmaankin Ouluun pitää hankkia vähän isompia busseja, meinaan ei taira Scalojen tai Volvo 8700LE:n kapasiteetti riittää ruuhkabusseiksi, varsinkaan kun näissä ei käytännössä voi seistä olemattomalla takasillalla. Eli mites te busseista enemmän tietävät, onko tämmöistä uutta ruuhkabussibravuuria tulossa?
 
Ouluun Koskilinjoille on saapumassa uusia kabusseja kaupunkiliikenteeseen.
Kapuksia tulee ainakin n. 15kpl joista ensimmäinen tulee jo ensi viikolla... luultavasti Bus2009 näyttelyyn. Uudet kabussit maalataan siniseen KA-raitaan.
Syksymmällä tulee vielä lisää kabusseja...:lol:
 
Viimeksi muokattu:
Juu hieno juttu, saadaan nuo Laatikot sekä Lahti 400 pois, ainakin osittain. Koskilinjoilla on 22 Wiima K202:sta sekä 13 Lahti 400 laskettuna Mörön entiset. Ilmeisesti Kabusseja on tulossa 17, joten 18 vanhusta jää kuitenkin Ouluun...

Muuten, missähän tuo Bus2009-näyttely on? Yritin etsiä Googlella, mutten löytänyt mitään. Onko tuo ilmainen yleisölle, vai onko sinne joku maksu?

Ikävää, että Kabusseja ei maalata Koskilinjojen perinteisiin väreihin... Koiviston Auton värit ovat aivan hirveät.

Muuten, missähän #6 mahtaa liikkua (Volvo B10L/Carrus City U)? Ei ole näkynyt kesäliikenteessä, laittaisi mielummin noita vanhempia City L:iä pois kesäliikenteestä. Vai kuluttaako tuo sitten niin paljon?
 
Linja-autoliiton liittokokous ja bus2009 näyttely Oulussa 16-17.6.09

BUS2009 näyttelyn aukioloajat ja paikat:
16.6 klo 9-17
17.6 klo 9-13

Sisänäyttely: Oulun kaupungin teatteri
Ulkonäyttely: Autorannan parkkipaikka
 
Linja-autoliiton liittokokous ja bus2009 näyttely Oulussa 16-17.6.09
Ja esillähän oli paikallisia varmaankin kiinnostava uutuus, Koskilinjat #140 (Kabus TC4A4) valmistenumeroltaan YK9TCA64594003176. Samalla tähän autoon päättyy monen vuoden mittaiseks venynyt hiljaiselo uusien normaalimittaisten linja-autojen hankinnassa.
 
Sehän oli siistin näköinen peli ja esittelijänä tehtaan toimitusjohtaja. Alumiinia oli taivuteltu oikeinkin siististi korin muotoon. Ulkopuolen maalaus on toki aika ei-markkinoivan oloinen mutta se kauneus lienee katsojan silmässä.

Oulun paikallisliikenteen markkinatilanteessa ei taida muutenkaan olla väliä mitä pakkomatkustajille markkinoi, ne kulkee ketkä kulkee.
 
Olihan toi värien vaihtuminen odotettavissa, mutta silti ei voi sanoa muuta kuin ihmettelyt asian tiimoilta.
Ei Koskilinjojen väritys paras mahdollinen ole, mutta on paljon parempi kuin siniraita.
 
Onko nuo Kabussilaiset todella niin torvia, etteivät millään saa tuohon kaupunkibussiksi mainostamaansa roskalaatikkoon takaovea? Kyseessä on kuitenkin "bussi", jolla mennään lyhyitä matkoja (pidempiä sillä tuskin kukaan kestäisi edes mennä) ja auttaisi varmaan aika paljon jos keskustassa esimerkiksi saisi tyhjennettyä auton nopeammin. Olisi myös matkustajan kannalta mukavempaa jos sisutus olisi enemmän kunnollisesta matkustamosta haettua kun jostain terveyskeskuksesta. Harmi vain, että laadukkaana pitämäni Oulun paikallisliikenne alkaa rapistumaan uuden omistajan myötä. Se on sinäänsä odetettua, onhan kaikille muillekkin Tommolan "uusille jäsenille" käynyt samoin. Aamen.
 
En viitsinyt pistää aiheen vierestä minnekään ketjuun, enkä jatkaa noita vanhoja ketjuja, joten päätin avata uuden. Itse asiahan minulla ei ole kovinkaan suuri, mutta mitäköhän on tapahtunut koskilinjojen bussille #15 (Wiima K202, vm 1992)? Aiemmin tämä kulki linjaa #39 kohtuullisen paljon, eli melkeinpä joka päivä. Viimeisimpien havaintojen mukaan tätä vuoroa kulkee #9 (Wiima K202, vm 1989). Tämä #15 eroaa aikasen paljon Oulun muista laatikoista, tässä ilmeisesti takaosa täysin penkitön -> loistava ruuhkavuoro, sekä penkit ovat sinisiä kuppipenkkejä (Verhoilu sama mitä mm. Carrus Vega L:ssä Koskilinjoilla). Tavallisestihan Oulun wiimoissa on punaisia "pehmeitä" penkkejä.

Asiasta seitsemänteen, aika moni oululainen laatikko on vm. 1989, joten Laatikon uran loppu alkaa häämöttää. Tulee aika mielenkiintoinen tilanne, koska ruuhkavuoroille ei taida olla enää mitään bravuuria tämän jälkeen? Varmaankin Ouluun pitää hankkia vähän isompia busseja, meinaan ei taira Scalojen tai Volvo 8700LE:n kapasiteetti riittää ruuhkabusseiksi, varsinkaan kun näissä ei käytännössä voi seistä olemattomalla takasillalla. Eli mites te busseista enemmän tietävät, onko tämmöistä uutta ruuhkabussibravuuria tulossa?

En osaa vastata alkuperäiseen kysymykseesi, mutta sen verran lisään että tuo mainitsemasi #15 on sisartensa #7 (VFM-820) ja #23 (NAX-381) ja #24 (NAX-391) kanssa samanlainen. Niissä kaikissa oli/ on penkittömät takasillat kuten niiden hankinnan aikaan paljolti tapana oli. Ainakin #24 on päätynyt Kuopion Liikenteelle ja siellä poistettukin jo, jossain mainittiin homehtuneeksi koriksi. Nämä neljä mahtoivat olla ainoat uutena hankitut K202:t tuohon yhtiöön.

Noin muutoin keskimoottoriset Volvot olivat Wiimoja (K200 ja K201) tai Lahti 30:iä (ja yksi Sisu) takasilloilla ja takamoottoriset Scanian alustoja Lahden korilla (30 ja 400) keskisilloilla jolloin moottoritilan päälle tehtiin penkitys. Takasilta mahtoi periytyä rahastaja-aikakaudelta saakka jolloin noustiin takaa sisään. Takasillat jäivät kuljettajarahastuksenkin tultua olemaan noihin K112 ja K113 Scanioihin saakka.

Muut Wiima K202:t ovat Volvoja ja tulleet käytettyinä muualta sekä olleet vaihtelevasti varustettuja kaikilta osiltaan, penkit yhtenä monista varusteista. En tiedä ajokilometreistä mutta voisin veikata että kaikki eivät ole loppuunajettuja, ikä toki alkaa painaa. Eivät kuitenkaan taida olla vielä rst-koreja nuo käytettynä hankitut tuon ikäiset joten varmaan paluu luontoon on myös alkanut osan kohdalla vaivaksi asti.

Uutena tulleet Wiimat sitä vastoin ovat saaneet paljon kilometrejä. Alkuperäinen sijoitus oli linjalle 16 missä ajettiin noihin aikoihin paljon tuulilasikuormia kireällä aikataululla.

Oulussa kaikkiaan on ruuhkavuorojen matkustajien määrä pudonnut käsittääkseni runsaasti joten yhä suurempi osa matkustajista pääsee istumaan ympäri vuoden. Ruuhkavuorojen pulma on siten poistumassa itsestään.
 
Tämän päivän kalevassa oli juttu koskilinjojen värin vaihtamisesta "siniseksi", ja uusien kabus onnikoiden käyttöönotosta. Näin Oulukin pääsee modernien kaupunkibussien käyttäjäksi :)
kaleva plussassa oli pienempi juttu samasta aiheesta:
http://www.kaleva.fi/plus/juttu807812_page0.htm
Aihe oli jo herättänyt ja tulee herättämään keskustelua Oulussa, sillä kuuluuhan Koskilinjojen keltaiset onnikat (tutkimusten mukaan) Oulun katukuvaan.
 
Tuossa jutussahan ei sanota, että näitä vanhoja autoja maalattaisiin uudelleen, sanotaan vain, että Ouluun tulee sinivalkoisia uusia busseja ja näin Koskilinjojen väri vaihtuu...
 
Nyt saa kyllä vähän perustella miksi Kabus-kaupunkibussit ovat niin kamalia. Kyllä ne kyttyrä-Scalan voittavat kaupunkiliikenteessä, jossa vauhdit eivät ole korkeita mutta matkustajat vaihtuvat usein jo ihan mataluutensa ansiosta.
 
Takaisin
Ylös