Oulun paikallisliikenne 2009

Sunnuntaisin linjoilla 12 ja 17 on yhteinen kierto eli auto vaihtuu Kaakkurissa Pesätiellä toiselle linjalle. Tämä ei koske kaikkia linjan 12 vuoroja, koska linjan 17 liikennöintiaika on lyhyempi kuin linjalla 12.

Matkustin kahdesti linjan 1 kabussilla. Koskilinjojen vanhemmista autoista se erosi varsinkin ovien määrän suhteen. Niitä löytyi vain kaksi. Epäilen, että tämä ehkä pidentää pysäkkiaikoja, mutta ei varmaan kovin paljon. Kabussissa ei myöskään ollut kelloa katonrajassa. Se olisi voinut olla tarpeen nykyään, kun monellakaan ei ole enää rannekelloa, vaan aika katsotaan kännykästä, jota yleensä säilytetään jossain hankalammassa paikassa kuin ranteessa.:smile:

Jotkut ovat moittineet kabussin penkkejä. En kuitenkaan huomannut kenenkään putoavan lattialle. Koskilinjoilla on aiemminkin ollut monenlaisia penkkejä, niiden joukossa varmasti parempiakin.
 
Kauankohan tämä on ollut vireillä, muistan ainakin 90-luvun alusta vastaavan "vaatimuksen", ja hei, se oli ennen internettiä!
Nykyisen mallinen Toppila on rakennettu 90-luvun alussa suljetun sellutehtaan tilalle.

Välin kulkijoiden määrää on tarkasteltu eri vaatijoiden takia muutaman vuoden välein ja käsitykseni mukaan siellä ei edelleenkään ole niin paljoa kulkijoita että mikään joukkoliikennemuoto olisi tarpeellinen taikka kannattava. Palveluahan voi tietenkin aina yhteiskunnalta vaatia mutta jos sen palvelunkin käyttäjiä on kovin vähän, taitaa sekin perustelu murentua melko pian.

Mistä päästään aasin siltaa toiseen aiheeseen; liikenneluvat ja viranomaissuunnitellun liikenteen akilleen kantapää on juurikin tuo markkinan sulkeminen; jos nyt Toppilan ja Linnanmaan väliä näkisi kannattavaksi ajaa LVM:n taksalla vaikkapa JaakkoRock, niin se ei onnistu sitten millään. Miten JaakkoRock järjestäisi liikenteensä olisi mielestäni hänen pulmansa kunhan liikenteen harjoittamisen määräykset tulisivat täytetyiksi. Suuremmassa mittakaavassa saman pullonkaulan voi todeta YTV-alueella kehäliikenteessä ja sen ympärillä. Kun YTV ei näe liikennettä tarpeelliseksi tms. niin ei siellä saa ajaa kukaan muukaan ja siten JaakkoRock-bussit seisovat ja rahvas autoilee tai käyttää pakkomatkustajina huonosti toimivaa joukkoliikennettä. Niin nytkin tapahtuu Toppilan ja Linnanmaan välillä.
 
Toppilasta Linnanmaalle linjalla 23

Yhteen aikaan Toppilasta pääsi Linnanmaalle linjalla 23. Linjan reitti oli Toppila - Linnanmaa - Keskusta - OYS - Kempele - Oulunsalo. Talven 2004-2005 aikataulussa oli Toppilasta aamulla 3 lähtöä ja iltapäivällä 4 lähtöä. Toppilaan saapuvia vuoroja oli 3+3. Aikataulusuunnittelija oli olettanut, että opiskelija oleskelee yliopistolla vähintäänkin klo 9-15 ja lähtee asuntoonsa viimeistään klo 17.00. Tätä arvosteltiin siten, että tenttikirjoja voi lukea kotonakin, joten kyydille olisi ollut tarvetta myös keskellä päivää. Myös iltakyydin puutetta moitittiin, kun opiskelu ei kuulemma aina pääty viiteen mennessä.

Matkustajia ei tainnut olla tarpeeksi Toppilan ja Linnanmaan välillä eikä myöskään Kempeleen ja Oulunsalon välillä. Niinpä linjanumerolla 23 ei nykyään ajeta minkäänlaista reittiä.:icon_frown:
 
Aivan totta todistat, veli hopea, noinhan se olikin joskus muinoin. Asiaa tosiaan kokeiltiin ja siinäkin taisi olla takana joku adressi tms. vaatimuslista.

Se taisi jäädä yhden aikataulukauden kokeiluksi minä aikana eivät valtavat ihmismassat täyttäneet kulkineita vaan mahtoi jäädä varsin vaatimattomaksi tuo menestys. Syytä voi arvailla mutta veikkaan että yhtenä vahvimmista oli että kulkijoita ei välille kokonaisuutena montaa ole.
Toppilassa on kolme (3) opiskelija-asuntosäätiön rakennusta mutta opiskelijat opiskelevat paljon muuallakin kuin Linnanmaalla. Samalla erityisesti tiedekorkeakouluopiskelijoiden opintoja leimaa säännöllinen epäsäännöllisyys eli harvalla on 8-16 virka-aikainen opiskeluaika opiskelupaikalla, enemmänkin on tunti siellä, toinen täällä.
Todellinen ratkaisu voikin olla niin yksinkertainen että opiskelija-asunnot sijoitetaan muualle kuin Toppilaan...
 
Takaisin
Ylös