Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-27/27

Viestiketju: Kajaanin paikallisliikenne

  1. #16
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6092

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Uuden sopimuskauden kilpailutus Kajaanin paikallisliikenteestä on käynnistynyt.

    Kaupunkiliikenne on taas yhtenä kohteena. Kaupunkiliikenteen linjat ja automäärät ovat:
    1. 1: 2 matalalattiabussia
    2. 3: 1 matalalattiabussi
    3. 4: 1 matalalattiabussi
    4. 6: 2 matalalattiabussia
    5. 7: 1 matalalattiabussi

    Samaan kohteeseen kuuluu myös joitakin seutuliikenteen linjoja.

    Matalalattiabussien kalustovaatimuksena on 15 vuoden maksimi-ikä (vara-autoilla sallittu 16 vuotta), korkeintaan Euro3-päästötaso, vähintään 34 istumapaikkaa (näistä 4 voi olla klaffi-istuimia), kokonaispaikkamäärä vähintään 55 ja 2 lastenvaunupaikkaa. Linjan 6 toisessa bussissa on oltava vähintään 59 istumapaikkaa ja 100 kokonaispaikkaa. Matalalattiabussien on oltava yhtenäisessä värityksessä ja Kajaanin kaupunki teippaa niihin Kajaanin joukkoliikenne -logon.

    Tarjouspyyntö (tarjouspalvelu.fi:ssä, vaatii rekisteröitymisen)
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.01.2017 kello 22:26.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2999

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Linjan 6 toisessa bussissa on oltava vähintään 59 istumapaikkaa ja 100 kokonaispaikkaa.
    Tässä alkaa olla istumapaikkavaatimus jo aika kunnioitettava matalalattiabussiksi, etenkin jos lastenvaunupaikkojakin pitää olla samanaikaisesti. Mutta tilaaja tilaa.
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  3. #18
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2587

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Mutta tilaaja tilaa.
    Nivelbussien paluu.

  4. #19
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1706

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Nivelbussien paluu.
    Niin joo mutta kukapa sellaisia suostuisi hankkimaan? Tällainen kalustovaatimus on kyllä jos jonkinlainen hasardi tilaajan puolelta. Vaan omapa on asiansa. Jos eivät saa tarjouksia tuohon niin syyttäkööt itseään.

    Toisaalta jos autoon ei vaadita kuin 1-1-0 -ovijärjestys, voi sellaiseen teliautoon saadakin ko. määrän jakkaroita. Mutta silloinkin pitäisi tinkiä hieman lastenvaunupaikan koosta ja istuinväljyydestä.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  5. #20
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3449

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Kainuun Sanomat kertoo, että Vekka Liikenne Oy ryhtyy ajamaan Kajaanin paikallisliikennettä. Uutinen on suurimmaksi osaksi maksumuurin takana.

  6. #21
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti/Porvoo
    Viestejä
    2831

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Kainuun Sanomat kertoo, että Vekka Liikenne Oy ryhtyy ajamaan Kajaanin paikallisliikennettä. Uutinen on suurimmaksi osaksi maksumuurin takana.
    "Kajaanin paikallisliikenteen hoitaa kesäkuusta alkaen hämeenlinnalainen Vekka Liikenne. Ajettavaksi tulevat linjat 1 – 7 sekä seutuliikenteen vuoroja. Vekka Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Tapio Vekka kertoo, että Kajaani on sopivan kokoinen kohde yritykselle.

    – Riittävän suuri, mutta kuitenkin helposti hoidettavissa.

    Liikennöinti alkaa 4. kesäkuuta, eli noin kolmen kuukauden kuluttua.

    – Onhan se pikkasen viime tinkaan hankinnan kannalta, mutta kesällä alkaa vasta yhden auton liikenne, Vekka pohtii.

    Loput linjat alkavat koulujen alkaessa syksyllä. Toimitusjohtajan mukaan siihen mennessä varikko, huolto ja henkilöstö saadaan kokoon.

    Kajaaniin tarvitaan 10 – 15 autoa ja kuljettajaa. Vekka kertoo, että osa kalustosta vapautuu Hämeenlinnasta ja osa täytyy hankkia Kajaania varten. Ulkoasultaan Kajaanin paikallisliikenteen bussit tulevat noudattamaan Vekka Liikenteen värejä. Pohjaväriltään valkeiden autojen helmoja värittävät keltainen, vihreä ja sininen raita. Kanta-Hämeessä toimivalle yritykselle Kajaani on uudenlainen avaus.

    – Tämä on ensimmäinen satelliittikohde. Aiemmin ei ole juuri Hämeenlinnan seudun ulkopuolella tarjottu, Vekka kertoo.

    Yritys on toiminut Hämeenlinnan sekä Hattulan paikallis- ja seutuliikenteessä vuodesta 1931.

    Kajaaniin tulon kynnystä madalsi paikallinen linkki: paikallispäälliköksi kaavailtu henkilö tuntee alueen ja on ollut aiemminkin yrityksen palveluksessa. Kilpailutusten aikakaudella toiminta-aluetta täytyy laajentaa.

    – Ollaan aktiivisesti haettu erilaisia liikenteitä korvaamaan mahdollisesti häviävää nykyistä liikennettä, Vekka kertoo.

    Tuoreimmat vuoden 2015 tilinpäätöstiedot kertovat, että Vekka Liikenteen liikevaihto oli noin 4,0 miljoonaa euroa ja liikevoitto noin 0,3 miljoonaa euroa. Työntekijöitä yrityksellä oli 46 henkeä. Kajaaniin kilpailutetut vuorot yritys hoitaa 1,15 miljoonan euron vuosihinnalla.

    Tällä hetkellä Kajaanin paikallisliikenteen hoitaa Pohjolan Matka, jolta Kajaani ostaa palvelun suorahankintasopimuksella koulujen lomiin saakka. Suorahankintaan turvauduttiin, sillä talousvaikeuksiin ajautunut Kajaanin Kaupunkiliikenne Oy lopetti liikennöinnin elokuussa 2016 kesken sopimuskauden. Aiemmin nimellä ML-Charter Oy tunnettu Kajaanin Kaupunkiliikenne voitti edellisen tarjouskilpailun ja ajoi Kajaanin paikallisbusseja kesästä 2014.

    Liikennöinnin kilpailutus päättyi viime viikolla torstaina. Uusi liikennöitsijä valittiin kaupunginjohtaja Jari Tolosen päätöksellä perjantaina. Vekka Liikenteen lisäksi paikallisliikenteestä tarjoukset jättivät Pohjolan Matka ja Oulun Taksipalvelut Oy. Kisassa arvioitiin tarjoajien kelpoisuus ja se, että tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Nämä kriteerit täyttyivät kaikilla kolmella, joten hinta ratkaisi kisan. Pohjolan Matkan tarjouksen hinta oli noin 1,57 miljoonaa euroa vuodessa ja Oulun Taksipalvelun hinta oli noin 1,83 miljoonaa euroa. Kajaanin ja Vekka Liikenteen välinen sopimus allekirjoitetaan, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Kolmivuotiseen sopimukseen kuuluu optiot kahdesta seuraavasta vuodesta."

  7. #22
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2018

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Suomen linja-autoliikenteen sopimusmarkkinoilla on tapahtunut selkeä käänne vuoden 2014 molemmin puolin olleiden alkuhässäkän ja kilpailutusten jälkeen, jolloin hyvin harva liikennöitsjä tarjosi oman, perinteisen liikennöintiympäristön ulkopuolelle.

    Nyt olemme saaneet seurata, kun viimeisimpänä hämeenlinnalainen Vekka astuu markkinoille Kajaanissa, tamperelainen Länsilinjat aloittaa Hämeenlinnassa, Savonlinja palaa pääkaupunkiseudulle ja varkautelainen Soisalon Liikenne on jo aloittanut Mikkelissä. Ja varmasti lisää seuraa, kun "reviirit" ovat kunnolla rikkoutuneet.

    Pidän tätä myönteisenä suuntauksena, että alan erikokoisilla toimijoilla riittää tänä päivänä intoa, viitseliäisyyttä ja joustavuutta ylipäätään tarjota ja lopulta voittaa liikennettä muualta. Keskisuuret ja pienet kaupungit eivät ole pelkästään oman kaupungin yritysten varassa.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Pidän tätä myönteisenä suuntauksena, että alan erikokoisilla toimijoilla riittää tänä päivänä intoa, viitseliäisyyttä ja joustavuutta ylipäätään tarjota ja lopulta voittaa liikennettä muualta. Keskisuuret ja pienet kaupungit eivät ole pelkästään oman kaupungin yritysten varassa.
    Tämä myös viimeistään varmistaa sen, että kilpailutetussa liikenteessä kannattavuus ei nouse. Kilpailu on täydellistä. Jos joku firma ajautuu konkurssiin, täytyy tyhjiö joko läheltä tai kaukaa.

    Veronmaksajalle ja joukkoliikenteen järjestäjälle toimiva ikiliikkuja!
    Lauri Helke

  9. #24

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    386

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Aika iso hintaero seuraavaan on. Miten samoin palkka- ja autokuluilla voikaan olla tarjouksissa noin isot erot? Pohjolan Matkakin olisi autot löytänyt tuohon helposti, ja toimintaa olisi ollut helppo jatkaa. Ehkä paljolti samoilla autoillakin.

  10. #25
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2018

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Allison Näytä viesti
    Tämä myös viimeistään varmistaa sen, että kilpailutetussa liikenteessä kannattavuus ei nouse.
    Totta. Samalla voidaan myös pohtia, olisiko bruttomallin sijasta olemassa muita kannustavampia hankintamalleja, joilla joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta saataisiin kasvatettua siten, että bussien täyttöaste paranisi. Tällöin kustannus nousua kohden pienenisi, mutta lisätuloja kohdistuisi niin liikennöitsijän kuin tilaajan laariin.

  11. #26
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6092

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Hankintapäätöksestä on valitettu markkinaoikeuteen. Lähde: markkinaoikeus.fi

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3449

    oletus Vs: Kajaanin paikallisliikenne

    Ylempänä kirjoitettuun viitaten Kajaanin paikallisliikenteen linjoilla liikkuu seuraavia Vekka Liikenteen busseja: Scania L94UB / Vest numerot 4, 5, 31 ja 32; Volvo B7RLE / Volvo 8700LE numero 12 (ei liikennöinyt Hämeenlinnassa); Volvo B12BLE 6x2 / Volvo 8700LE numero 11 (hankittu Kajaania varten); Scania L94UB / Lahti Scala numero 26; Scania L94UB / Ikarus E94F numerot 18 ja 30 (hankittu Pekolalta Kajaanin tarpeisiin).

    Suurin osa listatuista autoista esiintyy tässä kuvastossa.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Porvoon paikallisliikenne
    kirjoittanut Bussiterminaali foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 06.12.2017, 12:48
  2. Kemin paikallisliikenne
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 23.02.2014, 20:47
  3. Kajaanin tienoon seutulippu
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 07.08.2011, 22:17
  4. Paikallisliikenne Ristijärvellä
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 07.11.2007, 17:16
  5. Kajaanin juna- ja bussiliikenne Helsinkiin
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 07.01.2007, 20:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •