Salon paikallisliikenne

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,573
Vainion Liikenne, joka Salon paikallisliikennettä pääasiassa harjoittaa, on kuulemani mukaan hankinnut suuren erän Volvo-alustaisia Carrus Vega -busseja erityisesti Salon paikallisliikenteen tarpeisiin.

Tiettävästi kalusto on uusiutumassa kertaheitolla tällä seudulla.
 
J. Vainion Liikenne on hakenut Salon paikallisliikenteen lakkauttamista 1.5.2017 alkaen ja Salon kaupunkisuunnittelulautakunta on jo hyväksynyt hakemukset. Asia Salon kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Listatekstin mukaan Salon kaupunki hankkii korvaavaa liikennettä koulumatkoja varten.
 
Listatekstin mukaan Salon kaupunki hankkii korvaavaa liikennettä koulumatkoja varten.

Suorahankintana Vainiolta? ;)

Taas katoaa Vainion pakasta muutaman auton liikenne. Yrityksen liikevaihto on viime vuosina laskenut muutaman prosentin vuosivauhtia. Autojen "valkaisun" johdosta voisi päätellä jotain uudistuksia olevan vireillä. Aika näyttää mitä ja tehoaako!
 
No eipä ole järin tuottoisaa puuhaa jos päivittäin paikkurissa kuljetaan noin 700 matkaa. Varmaan potentiaalia olis tuota lukemaa kasvattaakin jos löytyis halua panostaa asiaan. Vaan hinta taitaa kaupungin päättäjien mielestä olla liian kova? Joten tyydytään hankkimaan ainoastaan pakkokäyttäjien (=koululaisten) tarvitsemat vuorot.
 
Kun matkustajamäärät tuota tasoa ovat ei ole ihme että vainio ajaa homman alas. Tämä nyt osin kertoo aika karusti mikä Vainion taloudellinen tilanne on. Eikös viikonloppuliikenne ole päättynyt jo aiemmin?
 
Kun matkustajamäärät tuota tasoa ovat ei ole ihme että vainio ajaa homman alas. Tämä nyt osin kertoo aika karusti mikä Vainion taloudellinen tilanne on. Eikös viikonloppuliikenne ole päättynyt jo aiemmin?
No tuskin tuo Salon paikallisliikenteen lakkauttaminen Vainion taloudellisesta tilanteesta mitään kertoo, vaan Salon kaupungin krapulasta ja alasajosta Nokian lähdön jälkeen. Tuskinpa kukaan liikennöitsijä lähtisi Salon kaltaiseen kuolevaan kaupunkiin pyörittämään paikallisliikennettä reittiliikenneluvilla, eli siis omalla riskillä ja omalla rahalla.
 
Salossa on uusia visioita:
https://yle.fi/uutiset/3-9896940

Salon joukkoliikenne nykyisellään on lähinnä huono vitsi. Halikon ja Muurlan välillä kulkee kätevimmin TKU-HEL-normipikavuoroilla...
Tietysti pitää muistaa, että elinkelvottomista pikkukunnista kasattu Salon kaupunki yrittää välttää maksumieheksi joutumista, eli tuskin tilaa senkään vertaa liikennettä kuin mitä siellä nykyään on. Mutta yhtä omituinen on Vainion väite, että joukkoliikennettä oltaisiin viemässä markkinaehtoiseen suuntaan -tai siis että sellaista olisi tapahtumassa jonkun kunnan sisäisessä joukkoliikenteessä.

Yksi linja, joka Salossa saisi takuuvarmasti asiakkaita, olisi runkoreitti keskustan ja Piihovin välille. Sen jälkeen suurin osa kaikesta pikavuoroliikenteestä voitaisiin suhata motaria, kun Salon asiakkaat voitaisiin hoidella vaihtoyhteydellä.
 
Paikallisliikennettä on Salossa liikennöity kyllä vuosikymmenet jo... Nyt tuo liikenne on vain kilpailutettu ja muutenkin reitistöä järkeistetty. Tasataksa otettu muunmuassa käyttöön nyt vihdoinkin koko Salon kunta-alueella.
 
Eemeli123, Salon kaupunkialueella on ollut kaupallista paikallisliikennettä, pitkään. Viiimeisenä liikennöitsijänä Vainio. Olivat ymmärtääkseni lopettamassa likennettä vähäisen kysynnän takia. Samoin kymmenkunta vuotta sitten Saloon liittyneiden maalaiskiuntien alueelta oli vielä' 70-luvulla hyvä joukkoliikenneyhteys Saloon, syrjäkyliltäkin. Itse muistan lapsuuden/varhaisnuoruuden kesäympäristön kylämiljööstä olleen useampi vuoro päivässä Saloon. Kaikki tämä liikenne on loppunut vuosien kuluessa. Onneksi kaupunki aloitti kilpailutetun liikenteen, myös entisistä kirkonkylistä keskustaan. Pahoittelen epätäsmallistä ilmaisuani aloitusviestissä.
 
Salon kaupunkialueella on ollut kaupallista paikallisliikennettä, pitkään. Viiimeisenä liikennöitsijänä Vainio.
Niinpä, ja vaikka Vainio onkin ollut viimeisimpiä Salon seudun liikennöitsijöitä, niin kyllähän Jooseppi Vainio on 1930-luvulla aloittamallaan linja-autoliikenteellään myös aikoinaan ollut ensimmäisiä rohkeita pioneeriyrittäjiä tällä alalla, tai siis aika kunnioitettava yrityshistoria on yhtiöllä takana:
https://www.vainionliikenne.fi/fi/y...ly/vainion-liikenteen-kahdeksan-vuosikymmenta
(Terveisin vapaa-ajan asukas lukuisten vuosikymmenten ajalta nykyisen Salon kaupungin entisestä Suomusjärven pitäjästä.)
 
Viimeksi muokattu:
Markkinaoikeus velvoittaa Salon kilpailuttamaan paikallisliikenteensä uudestaan, koska kaupunki ei julkaissut hankinnasta erityisalojen EU-hankintailmoitusta vaan hankintalain mukaisen EU-hankintailmoituksen. Markkinaoikeuden päätös
 
Markkinaoikeus velvoittaa Salon kilpailuttamaan paikallisliikenteensä uudestaan, koska kaupunki ei julkaissut hankinnasta erityisalojen EU-hankintailmoitusta vaan hankintalain mukaisen EU-hankintailmoituksen.

TLO valitti päätöksen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka on tänään hylännyt valituksen. Nyt Salon pitää aloittaa uuden kilpailutuksen valmistelu.

Vaikka TLO:lle onkin tullut tuosta oikeudenkäyntikuluja, niin prosessin pitkän keston vuoksi se on päässyt aika pitkään ajamaan liikennettä väliaikaisella sopimuksella.
 
Nyt Salo on aloittanut paikallis- ja lähiliikenteen kilpailuttamiseen uudelleen.

Kilpailussa on kolme kohdetta:
  1. linjat 1, 2A, 2B, 3, 120, 123, 235, 404 ja 407. 7 matalaa (vähintään 31 istumapaikkaa) ja 5 korkeaa (vähintään 45 istumapaikkaa turvavöin)
  2. linjat 110, 220, 402 ja 403. 5 matalaa (vähintään 42 istumapaikkaa turvavöin) ja 1 korkea (vähintään 45 istumapaikkaa turvavöin)
  3. linjat 180, 181, 522 ja 524. 4 korkeaa, joissa yhdessä vähintään 45 istumapaikkaa, kahdessa vähintään 32 istumapaikkaa ja yhdessä vähintään 20 istumapaikkaa. Kaikissa turvavyöt
Kaikkien kohteiden sopimusaika on 01.01.2023 - 07.06.2025 + 2 vuoden optio. Kaikissa kohteissa kaluston maksimi-ikä on 15 vuotta ja kaluston päästötasovaatimus Euro 5. Kaluston on täytettävä puhtaiden ajoneuvojen vaatimukset. Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta.

Ansaintamalli on bruttomalli. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 14.3.2022.
 
Takaisin
Ylös