Porin seudun paikallisliikenne

Liittynyt
5 Elokuu 2005
Viestit
32
Toimiva joukkoliikenne perustuu alueelliseen toimintaan. Porin seudulla toimii nyt jo Karhukuntien verkosto ja odotettavissa on Porin ja Noormarkun liitoksen jälkeen muitakin kuntaliitoksia joten tällainen viestiketju on tarpeen. Tällä hetkellä paikallisliikenne toteutuu kumipyörillä, mutta muidenkin kaupunkiseutujen tapaan useat kansalaiset odottelevat paikallisjunaliikenteen käynnistymistä.

Ajankohtainen asia Porissa on uuden joukkoliikennesuunnitelman laadinta, koska vanha suunnitelma päättyy v. 2009 lopussa. Slidet vanhasta suunnitelmasta ovat nähtävissä Karhukuntien www-sivuilla. Uudesta joukkoliikennesuunnitelman laadinnasta kertoi tänään Porin Linjojen toimitusjohtaja Satakunnan kansan paperiversion Mielipide-osastossa. Kirjoituksessa hän vastasi myös kysymyksiin ja arvosteluun, joita on esitetty Porin Linjoja kohtaan.

Sakari Aalto
 
Yle Satakunta sanoi:
Porin joukkoliikennettä päivitetään

Uudella joukkoliikkennesuunnitelmalla halutaan selkeyttää linjaverkkoa ja aikataulukirjaa. Palvelua parannetaan siellä, missä kysyntää on. Heikennyksiä on vastaavasti luvassa hiipuvilla alueilla.

Lisää rahaa joukkoliikenteelle ei ole Porissa nyt tulossa, joten uudella joukkoliikennesuunnitelmalla halutaan kohdentaa nykyisiä resursseja aiempaa paremmin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun toisessa päässä peittoa jatketaan, on se jostain muualta pois.

- Palvelua on tarkoitus parantaa siellä, missä kysyntää on, kuten esimerkiksi Meri-Porissa ja lähiöissä kaupungin liepeillä. Myös Pori-Noormarkku -välille halutaan tunnin välein ajettava linja. Heikennyksiä on vastaavasti luvassa haja-asutusalueilla, kertoo suunnitelmaan osallistuvan Porin Linjojen toimitusjohtaja Markku Hermonen.

Vakikäyttäjien määrä laskussa

Joukkoliikenteen kannattavuusraja on yksi asiakas kilometriä kohden, Porissa kyseinen luku on 0,7. Asiakasmäärää yritetäänkin kasvattaa noin kolmanneksella nykyisestä.

- Tässä riittää töitä, sillä porilaisista joukkoliikenteen vakituisia käyttäjiä, kausilippulaisia, on vain viitisen prosenttia. Kolmannes on satunnaisia, kalliin kertalipun ostajia. Esimerkiksi opiskelijat ja koululaiset ostavat yhä harvemmin edullisemmaksi tulevan kausilipun, ihmettelee kaupungin liikenneinsinööri Markku Setälä.

Asiakkailta toivotaan palautetta

Porin joukkoliikennesuunitelman liittyvät aikataulu- ja linjamuutokset astuvat voimaan syksyllä koulujen alkaessa. Joukkoliikenteen käyttäjät voivat esittää toivomuksiaan parhaiten sähköpostitse Porin kaupungin nettisivujen kautta.

YLE Satakunta /Lore Korpelainen
http://yle.fi/alueet/satakunta/2010/03/porin_joukkoliikennetta_paivitetaan_1521914.html

Sinällään suunta on hyvä. Esimerkiksi Vähärauman linjat kulkevat jonkin verran hajallaan joten keskittäminen parille eri linjaukselle selkeyttää verkkoa. Lisäksi voitaisiin poistaa mm. linjan 6 lenkkimäisyys. Tätä ehdotti Liidea Oy jo 2005. Meri-Porin suunnalla tuskin verkoston laajuudessa tulee muutoksia koska sekä Vanhantie ja Pikatien varsia tulee molempia palvella. Haja-asutusalueen liikenteen leikkaamisesta tuskin saadaan merkittäviä hyötyjä haittoihin nähden, jollei Vähäraumaa ja Pohjois-Poria lueta haja-asutukseksi:)
Noormarkun suunnalla tulisi selvittää yhteistariffia Satakunnan Liikenteen kanssa. Näyttää siltä että nyt luodaan vain päällekkäistä liikennettä. Samaa voi sanoa Ulvilan suunnasta. Kuitenkin 30% nousu matkustajamääriin on kova tavoite, vaikka pohjalta pääseekin vain ylöspäin.
 
Koska Pori käsittää nykyään myös Noormarkun ja on joukkoliikenneviranomainen, se voi vuosikymmenen puolivälin tienoilla laittaa uusiksi koko kaupungin liikenteen joukkoliikennelain ja palvelusopimusasetuksen mukaisin keinoin.
 
Koska Pori käsittää nykyään myös Noormarkun ja on joukkoliikenneviranomainen, se voi vuosikymmenen puolivälin tienoilla laittaa uusiksi koko kaupungin liikenteen joukkoliikennelain ja palvelusopimusasetuksen mukaisin keinoin.

Siinä on yksi mutta: Raha.

Sinänsä mielenkiinnolla odotellen uudistuksia. Mielenkiintoista oli myös, että Meri-Porin linjastoa ei kilpailutettukaan enää edellisen ostoliikennekierroksen jälkeen, vaan se hoidetaan jatkossa kaupungin sisäisenä tuotantona.

SlaverioT: Vähäraumallahan tapahtui merkittävä muutos viime syksynä, kun Meri-Porin linjasto keskitettiin kulkemaan Professorintietä pitkin. Onhan siellä vielä poikkeuksia, lähinnä linjat 2, 7 ja 10, mutta suunta on hyvä.
 
Koska Pori käsittää nykyään myös Noormarkun ja on joukkoliikenneviranomainen, se voi vuosikymmenen puolivälin tienoilla laittaa uusiksi koko kaupungin liikenteen joukkoliikennelain ja palvelusopimusasetuksen mukaisin keinoin.
Porin sisäisestä liikenteestähän vastaa lähes 100% kaupungin täysin omistama Porin Linjat Oy, muutamaa Veolian ja Ruosniemen Linja-auto Oy / Sundellin ajamaa vuoroa lukuunottamatta, joten mikään ei nykyiselläänkään estä Poria laittamasta liikennettä niin halutessaan "uusiksi"?

---------- Viesti lisätty kello 22:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:06 ----------

Vähäraumallahan tapahtui merkittävä muutos viime syksynä, kun Meri-Porin linjasto keskitettiin kulkemaan Professorintietä pitkin. Onhan siellä vielä poikkeuksia, lähinnä linjat 2, 7 ja 10, mutta suunta on hyvä.
Toki näin on, mutta silti "hajalleen" jäivät juurikin edellä mainitut linjat joilla kuitenkin yhdessä yli 30 lähtöä Kauppatorilta arkipäivässä.

Toisaalta on Liinaharjan ja Musan suunnan linjan 6 eri variaatiot, jotka kulkevat jokainen hieman eri reittiä. Onkohan tämä parasta ja selkeitä mahdollista joukkoliikennettä?
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta on Liinaharjan ja Musan suunnan linjan 6 eri variaatiot, jotka kulkevat jokainen hieman eri reittiä. Onkohan tämä parasta ja selkeitä mahdollista joukkoliikennettä?

En tunne Porin tilannetta yksityiskohtaisesti, mutta yleisesti ottaen:
Jos liikennettä on vähänlaisesti ja vuoroja kulkee vain harvakseltaan, niin mielestäni on hyvä, jos vaikka jokaisen vuoron reitti on optimoitu matkustajien tarpeiden mukaan. Toki jos tunnistettavia tarpeiden vaihteluja ei ole niin sitten vaikka kaikki vuorot "päätietä".
 
Porin sisäisestä liikenteestähän vastaa lähes 100% kaupungin täysin omistama Porin Linjat Oy, muutamaa Veolian ja Ruosniemen Linja-auto Oy / Sundellin ajamaa vuoroa lukuunottamatta, joten mikään ei nykyiselläänkään estä Poria laittamasta liikennettä niin halutessaan "uusiksi"?
Niin tosiaan, no olin pitänyt yksityisten tuottajien, varsinkin Veolian osuutta liikennekentästä suurempana. Jään minäkin killerpopin lailla kiinnostuneena odottamaan mitä tuleman pitää.

Porin kaupunki nykyiselläkin poliittisella koostumuksella voisi haistattaa yksityisille pitkät ja muuttaa Porin Linjat Oy:n todella sisäiseksi tuottajaksi, PKL Porin Kaupunkiliikenne Liikelaitokseksi. :biggrin: Porin Linjat täyttää PSA:n ja JLL:n mukaisen sisäisen tuottajan kriteerit toki jo nyt, mutta liikennelaitosmallissa se voisi toimia samalla myös joukkoliikenneviranomaisen roolissa.
 
Kaupunginhallitus siunaa tänään ostoliikenteen voittajat ajalle 1.6.2010 - 31.5.2013

KOHDE 1. Linja 7, Viasvesi - Kauppatori - Isojoenranta - Harjunpää Veolia Transport West Oy, hinta 638 367 euroa
KOHDE 2. Linja 27, Pori - Viasvesi – Oosinselkä (Hakkiluodon th) Ruosniemen Linja-auto Oy, hinta 254 000 euroa.
KOHDE 3. Linja 60, Pori - Lyttylä, ostoliikennevuorot Lyttylän Liikenne Oy, hinta 94 500 euroa.

Eli liikenne jatkuu näillä linjoilla entiseen malliin.
 
Veolia haluaa suuremman osuuden Porin paikallisliikenteestä uutisoi Satakunnan Kansa.
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Satakunta/1194657557865/artikkeli/veolia+haikailee+isompaa+siivua+porin+paikallisliikenteesta.html
Veolia Transport Finlandin toimitusjohtaja Janne Vihavainen sanoi:
"Oikea sana oikealta henkilöltä, niin ei menisi kuin puoli vuotta, kun voisimme korvata Porin paikallisliikenteen koko kaluston omilla, uusilla autoillamme."

Tuskin Porin paikallisliikenteen suurin ongelma on linja-autojen vuosimallit, vai kuinka paljon esimerkiksi Tampereella matkustajamäärät ovat nousseet niillä linjoilla joilla kilpailutuksen myötä on TKL:än vanhat autot korvattu uusilla Paunun/Länsilinjojen autoilla?

Mitä tulee Veolian Suomen toimintoihin:
Ei Veolia ilmeisesti kaikesta liikenteestä Pääkaupunkiseudun ulkopuolella aio luopua, kun kerran kasvuhaluja Porissakin on. Kuitenkin keskittyminen pelkästään paikallisliikenteeseen näyttää olevan tavoitteena. Taitavat muuten Pori-Seinäjoki vuorot olla Veolian ainoat jäljellä olevat pikavuorot.

---------- Viesti lisätty kello 20:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:27 ----------

Veolia onkin käynnistänyt kampanjan jolla yritetään saada Porin päättäjien päät kääntymään. Poriin on tuotu 2kpl uutta Irisbus Crossway LE:tä. Joulupukkikin matkustaa nykyisin Veolialla reen(Porin Linjojen) sijaan. Onkohan vastaavaa tempausta nähty jossain aiemmin? Veolian toimintahan taitaa Porissa olla vedenjakajalla. Yhden linjan ajaminen tuskin kiinnostaa suuryritystä kovin kauan.

Yle Satakunnan uutinen samasta aiheesta:
http://yle.fi/alueet/satakunta/2010/12/porin_puhtaimmat_bussit_kayttoon_2186556.html
 
Poriin on tuotu 2kpl uutta Irisbus Crossway LE:tä.
Riittääkö porilaismatkustajien - sekä kuljettajien - kärsivällisyys Irisbusin ovien hitauden kanssa? :D

Vakavasti puhuen: onhan se "helppoa" markkinoida uuden kaluston voimalla. Tänne Pääkaupunkiseudulle voi toki tulla ihailemaan, miten kärsineen näköiseksi suht' koht' uusikin kalusto saadaan esim. erään ulkomaisen liikennöitsijän toimesta, kun kunnossapito on mitä on (syyttävä sormeni ei välttämättä kohdistu Veoliaan, jonka kalusto on tosin ihan hyvässä kunnossa). Porin Linjoilla on omien havaintojeni mukaan pidetty meidän mittapuumme mukaan vanhakin kalusto hyvässä kunnossa. 20 vuotta vanha bussikin on käyttökelpoinen ruuhka-ajossa, kunhan bussia on huollettu asianmukaisesti.
 
Riittääkö porilaismatkustajien - sekä kuljettajien - kärsivällisyys Irisbusin ovien hitauden kanssa? :D

Irisbusin hitaat ovet ovat pistäneet silmään Tampereellakin Länsilinjojen kaluston osalta sekä LE:n että normi Crosswayn kanssa. Porin suhteellisen verkkaisessa liikennöintitahdissa, varsinkin linjalla 7 tuskin kuitenkaan tuottaa ongelmaa Crosswayn ovien hitaus. Jos Iveco aikoo samaan malliin valloittaa Suomen markkinoita, oviin toivottavasti tulossa parannusta. Valloituksestahan voi jo puhua: Irisbus taitaa olla jo lähellä Scania-alustaisia autoja myyntimäärissä.
 
Porissa on keksitty joukkoliikenteen ongelmaksi talläiset "väärinpäin" olevat pysäkkikatokset (muualla Suomessa normaalit):
Satellite

Jari Mäkitalo sanoi:
Bussipysäkkejä tulisi kääntää 90 astetta asiakkaan ja kuskin näkyvyyden parantamiseksi. Samalla lisääntynyttä seinäpinta-alaa voitaisiin myydä mainostilaksi.
Koko juttu Satakunnan Kansasta

Voi vain ihmetellä jos tämä on merkittävä ongelma. Pysäkin kääntäminen maksaa todennäköisesti enemmän kuin pleksin asentaminen näihin pysäkkeihin, joissa näkyvyys on ongelma vaneriseinien takia. Miksei kukaan ole tätä aiemmin keksinyt?
 
Koko juttu Satakunnan Kansasta

Voi vain ihmetellä jos tämä on merkittävä ongelma. Pysäkin kääntäminen maksaa todennäköisesti enemmän kuin pleksin asentaminen näihin pysäkkeihin, joissa näkyvyys on ongelma vaneriseinien takia.

Tilan käyttö ja tilan puute varmasti yleensä estävät pysäkkikatosten kääntämisen poikittain ainakin kaupunkialueilla.
Porissa kuvan perusteella se ei näyttäisi olevan ongelma:smile:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kävin pari viikkoa sitten Yyterissä bussilla ja siitä inspiroituneena kahlasin nyt Porin viimevuotisen joukkoliikennesuunnitelman Meri-Pori-osion.

Itse suunnitelmassa ei ole seuraavaa lainausta laitettu muutosehdotuksiin vaan "jatkossa pohdittavaa"-koriin:

Työmatkayhteydet Meri‐Porin työpaikkakeskittymiin ovat hyvät, mutta ne hoidetaan nyt 10eri linjanumerolla. Järjestelmää on ehdottomasti selkiytettävä, kuitenkin niin, ettei tarjontavähene. Jatkossa on tutkittava, onko mahdollista hoitaa työmatkayhteydet Meri‐Porin suu‐riin työpaikkakeskittymiin sekä Porin että Reposaaren suunnalta yhdellä tai kahdella linja‐numerolla.

Olen pohtinut tätä ja minusta tämän toteuttaminen voisi olla paitsi suotavaa, jopa helppoa:
  • Kaksi linjaa, toisen reitti Pietniemi-Uusiniitty-Enäjärvi-Pihlava-Kaanaa-(Yyteri)-Mäntyluoto ja toinen Reposaareen. Tarkemmin pitäisi pohdiskella, täytyykö Reposaaren linjan poiketa Mäntyluodon kautta (Uniluodon kääntösilmukka), miten Yyterin kautta kulkeva liikenne hoidetaan
  • Toinen linjoista kulkisi Vanhaa tietä (mt 2652) ja toinen Henry Gullichsenin tien (mt 2653) kautta.
  • Molemmat linjat lienee syytä viedä Uudenniityn kautta, koska Kyläsaarentien eteläpäässä ei ole taajama-asutusta, eivätkä kävelymatkat kakkostien varren tai Uudenniityntien pysäkeille kasvane kohtuuttomiksi.
  • Molemmat linjat liikennöitäisiin Kaanaan läpi, ei ohi. Työvuorojen alkamis- ja päättämishetkillä kulkeva vuorot poikkeaisivat Sachtlebenin kautta.
  • Lisäksi koululaisvuoro, joka olisi räätälöity Meri-Porin koululaisliikennettä varten.
Kuuntelen mielelläni kritiikkiä joltakulta, joka tuntee paremmin Porin olot. Nämä on ihan kartan pohjalta mietityt ratkaisut, jonka lähtökohtana on linjaston selkiyttäminen.
 
Olen pohtinut tätä ja minusta tämän toteuttaminen voisi olla paitsi suotavaa, jopa helppoa:
  • Kaksi linjaa, toisen reitti Pietniemi-Uusiniitty-Enäjärvi-Pihlava-Kaanaa-(Yyteri)-Mäntyluoto ja toinen Reposaareen. Tarkemmin pitäisi pohdiskella, täytyykö Reposaaren linjan poiketa Mäntyluodon kautta (Uniluodon kääntösilmukka), miten Yyterin kautta kulkeva liikenne hoidetaan
  • Toinen linjoista kulkisi Vanhaa tietä (mt 2652) ja toinen Henry Gullichsenin tien (mt 2653) kautta.
  • Molemmat linjat lienee syytä viedä Uudenniityn kautta, koska Kyläsaarentien eteläpäässä ei ole taajama-asutusta, eivätkä kävelymatkat kakkostien varren tai Uudenniityntien pysäkeille kasvane kohtuuttomiksi.
  • Molemmat linjat liikennöitäisiin Kaanaan läpi, ei ohi. Työvuorojen alkamis- ja päättämishetkillä kulkeva vuorot poikkeaisivat Sachtlebenin kautta.
  • Lisäksi koululaisvuoro, joka olisi räätälöity Meri-Porin koululaisliikennettä varten.
Myöhässä kommenttien kanssa, kuten aina mutta: Jos avataan noita ehdotuksiasi:

Liikenne siis muodostuisi kahdesta linjasta:
- Jos tuo Reposaaren linja kulkee Pihlavan, Kaanaan ja Uusiniityn kautta on ajoaika noin 60min ainakin ruuhkassa. Tunnin vuoroväli ja kahden auton kierto ei siis toimi.
- Keskusta-Pietniemi-Uusiniitty-Enäjärvi-Pihlava-Kaanaa-(Yyteri)-Mäntyluoto = ajoaika lähellä tuntia tuon Yyterin kylpylähotellilla käynnin jälkeen eli tiukkaa tekee ja toisaalta Uniluotolaiset joutuisivat kiertämään Yyterin kautta, koska muuta tarjontaa ei olisi.
- Miten palvellaan VT2:n varrella olevia asukkaista eli Pihlavan tiehaaran ja Uusiniityn välille jääviä asukkaista? Etäisyydet lähimmistä pysäkeistä olisivat noin 2 kilometriä mikä ei hyväksyttävää.

Loppupäätelmiä: Matka-ajat liian pitkiä; esim. Reposaarelaisten pitäisi saada alle tunnissa keskustaan. Eli mielestäni nuo linjat eivät tuollaisina toimi tai ole edes mahdollisia.

Mutta on selvää että linjastossa on paljon selkiytettävää ja nykyisin liikaa eri linjavariaatioita. Mutta toisaalta nykyinen tieverkko ei taida mahdollistaa nopeaa ja kattavaa linjastoa vain kahdella linjalla Meri-Poriin.
 
Takaisin
Ylös