Imatran paikallisliikenne

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Imatran paikallisliikenne käsittää viisi linjaa:

1 (Pohjolan Liikenne): Huhtanen-Jakola, ma-su
2P Palvelulinja (Autolinjat): Rautio-Rajapatsas, ma-pe
3 (Autolinjat): Kylpylä-Salo-Issakka/Perämeltola/Imatrankoski, ma-su
8 Linjataksi, ma-pe
sekä kutsutaksi, ma-pe

Risteysasemat: Keskusliikenneasema ja Imatrankoski (Olavinkatu)

Kalusto:
Autolinjoilla Mercedes-Benz-pikkubussi sekä Lappeenrannasta tuotu Säffle, Pohjolan Liikenteellä kolme Scania Lahti 402, kaksi Scania L/K113 Wiima sekä kaksi MB O405N2.
Taksilinjoilla yleensä tilataksi.

Pohjolan Liikenteellä myös uudenkarhea Scania Lahti Scala #903.

---------- Viesti lisätty kello 20:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:20 ----------

Pääsi unohtumaan.

Lippujen hinnat

Aikuinen: 3€
Lapsi (alle 12 v): 1,50€
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kalusto:
Autolinjoilla Mercedes-Benz-pikkubussi sekä Lappeenrannasta tuotu Säffle, Pohjolan Liikenteellä kolme Scania Lahti 402, kaksi Scania L/K113 Wiima sekä kaksi MB O405N2.
Taksilinjoilla yleensä tilataksi.

Pohjolan Liikenteellä myös uudenkarhea Scania Lahti Scala #903.

Aikataulusta laskemani perusteella olen ollut käsityksessä, että linjalla 1 olisi ajossa talviaikataulukaudella arkisin kolme autoa ja kesäaikataulukaudella kaksi autoa. Viikonloput hoituvat kahdella autolla. Ajetaankohan tuolla joitakin lähtöjä tuplana, kun kalustoa tuntuisi olevan huomattavasti enemmän kuin aikataulunmukaiset lähdöt edellyttäisivät?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aikataulusta laskemani perusteella olen ollut käsityksessä, että linjalla 1 olisi ajossa talviaikataulukaudella arkisin kolme autoa ja kesäaikataulukaudella kaksi autoa. Viikonloput hoituvat kahdella autolla. Ajetaankohan tuolla joitakin lähtöjä tuplana, kun kalustoa tuntuisi olevan huomattavasti enemmän kuin aikataulunmukaiset lähdöt edellyttäisivät?

Osalla autoista etenkin Wiimoilla ajetaan myös lähiliikennettä Ruokolahden suuntaan. Ja Mersuista olen nähnyt Imatralla nykyisin vain #881.
 
Tänään tuli ajettua pitkästä aikaan Imatran busseilla. Väli Keskusasema-Rajapatsas ja takaisin, menomatkalla PL Scania Scala 903 ja paluumatkalla Scala 926.

Imatran paikallisliikenteessä muutoksia, osa vuoroista ajaa Tainionkosken kautta.
Aikataulut Imatran kaupungin sivuilta.

---------- Viesti lisätty kello 20:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:19 ----------

PL:n bussit Imatran paikallisliikenteessä: 903 (Scala), 908 (Lahti 402), 915 (Scala) ja 926 (Scala).
 
Käyn Tampereelta Imatralla n. kymmenen kertaa vuodessa. Itseäni on ihmetyttänyt tuo Imatran matkakeskuksen aikataulusynkronointi (tai sen puute): Useimmiten käyttämäni juna tulee 15:46 Imatralle. Kun haluan jatkaa Keskusasemalta esim. Jakolaan, niin bussi lähtee 15:35 tai 16:15. Miksi sitä ei ole synkronoitu junien kanssa yhteen? Ei niitä junia niin montaa päivässä tule, etteikö tämä olisi mahdollista. Eikö keskusaseman idea olisi juuri se, että aikataulut laitetaan natsaamaan yhteen eri välineiden kesken kunnolla.

En malta olla tässä yhteydessä mainitsematta aiheesta irrallista asiaa: Yksi mikä hidastuttaa matkaa maan poikittaissuunnassa n. 45 minuutilla ja syö miestä (ja vielä enemmän laukkuja raahaavia naisia ja vanhuksia) on se, että eteläisen Suomen suuret maakuntakeskukset lävistävällä poikittaismatkalla (Pori tai Seinäjoki)-Tampere-Toijala-Hämeenlinna-Lahti-Kouvola-Lpr-Imatra joutuu junaa vaihtamaan kaksi kertaa, pahimmillaan kolme! Sama haitta koskee Pääradan suunnalta (Rixun yläpuolelta) Venäjän juniin meneviä. Ei ollenkaan houkutteleva vaihtoehto. Suora poikittaisjuna parantaisi valovuoden verran asiaa ja se tarjoaisi myös paikkalisliikenteeseen lisävaihtoehdon (esim. välille Lpr-Joutseno-Imatra).
 
Itseäni on ihmetyttänyt tuo Imatran matkakeskuksen aikataulusynkronointi (tai sen puute): Useimmiten käyttämäni juna tulee 15:46 Imatralle. Kun haluan jatkaa Keskusasemalta esim. Jakolaan, niin bussi lähtee 15:35 tai 16:15. Miksi sitä ei ole synkronoitu junien kanssa yhteen?

Bussiahan ei tarvitse odottaa kuin 29min! Imatran kokoluokan kaupungeissa 60min on yhtä tavallinen vuoroväli kuin 30min. Tällöin paikallisbussin käyttö tosin vaatii ... miten sen nyt sanoisi ... oikeaa asennetta.

Aikataulu näyttäisi siltä, että sitä olisi räätälöity Kaukopään tehtaiden ja Terästehtaan työmatkoihin sopivaksi. Keskusasemalta Jakolaan 15.35 lähtevän auton pitää olla palaamassa Jakolasta Terästehtaan kohdalla klo 16 jälkeen.
 
La 26.2.

SL 515 / 3

Eilen pe 25.2. tuli ajeltua PL 915:llä, linjalla 1 keskusasemalta Teppanalaan ja takaisin.
 
27.12.

PL:n Scala 904 havaittu Imatralla. Luultavasti tuotu Kotkasta ja viety joku toinen (903, 908, 915 tai 926) sinne.
 
904 on tuotu Kotkasta ja jos joku auto on sinne viety, se on ollut 926, koska 903, 908 ja 915 ovat olleet 904:n lisäksi liikenteessä.

Eipä sinne Kotkaan ole voitu sitä 926:aan viedä, se kun oli tänään liikenteessä... 904 on siis luultavasti tuotu Imatralle väliaikaisesti tai sitten lisäautoksi.
 
Takaisin
Ylös