Imatran paikallisliikenne

Imatran paikallisliikenteen kalustoon kuuluu nykyään Scalat 840 ja 915. 903 siirrettiin takaisin Kotkaan ja 926 poistui, 8700LE:t 841 ja 869, Citeat 211-214 ja 949. Imatralla oli myös lainassa Citea 207 tuuraamassa 903:a. 207 palautettiin Kotkaan lokakuussa 2019, sillä 903 päätettiin pitää Kotkassa. Imatralla myös MidCityt 946-948.
Linjoja on 5 (1-5) ja palvelulinja.
Linjat 1 ja 2 ajaa ympyrää reitillä Vuoksenniska-Imatrankoski-Mustalampi (2 toiseen suuntaan). Molemmilla linjoilla kalustotarve on yksi iso auto.
Linja 3 kulkee Jakolasta Huhtaseen, ja sen kalustotarve on 4 isoa autoa, jotka ovat Citeoita.
Linja 4 kulkee Keskusasemalta Salo-Issakkaan ja sen kalustotarve on yksi iso auto, joka on 840.
Linja 5 kulkee Kylpylältä Pistetaloille ja sen kalustotarve on yksi MidCity.
 
Joitakin poimintoja tästä kilpailutuksesta:
  • kilpailukohteen koko on 10 autoa
  • kaluston on oltava uutta sopimuksen alkaessa. Kalustoa ei tarvitse uusia sopimuskauden aikana
  • jos uuden kaluston toimitus viivästyy sopimuksen alusta, voi liikennöitsijä neuvotella max. 5 kk siirtymäajan, jolloin voi käyttää Euro 4 -kalustoa, mutta liikennöintikorvausta alennetaan 5%
  • tilaajaväritys (sama kuin nykyisin). Tilaajan kustannuksella voidaan teipata vuodeksi kerrallaan teemavärityksiä
  • varakalustoksi kelpaa Euro 5 -luokan mukainen dieselauto, maksimi-ikä 15 vuotta eikä tilaajaväritysvaatimusta
  • kalustokoko: vähintään 39+3 istumapaikkaa. Sähköbusseissa sallitaan 2 istumapaikkaa vähemmän
  • hintapisteet 90, kalustopisteet 10
  • kalustopisteet ovat suhteelliset: parhaan kaluston tarjonnut saa 10 pistettä ja muut suhteutetaan siihen
  • puhtaista busseista saa 10 pistettä ja päästöttömistä 5 pistettä (voisi olettaa, että nämä pisteet lasketaan yhteen, mutta sitä ei erikseen mainita). Kaiken tarjottavan kaluston on kuuluttava samaan kategoriaan (puhdas/päästötön/perinteinen diesel)
  • ansaintamallina bruttomalli, matkustajamäärien kasvusta pieni bonus (0,10 e - 0,15 e / lisämatkustaja, max. 6500 e / vuosi)
  • molemmat osapuolet voivat irtisanoa sopimuksen 12 kk irtisanomisajalla, jos liikennepalveluiden kysyntään vaikuttavat olosuhteet ovat sopimuskauden aikana olennaisesti, ennalta arvaamattomasti ja liikenteen kannattavuuteen merkittävästi vaikuttavalla tavalla muuttuneet eikä sopimuksen jatkamista voida näissä oloissa pitää kohtuullisena
 
Viimeksi muokattu:
molemmat osapuolet voivat irtisanoa sopimuksen 12 kk irtisanomisajalla, jos liikennepalveluiden kysyntään vaikuttavat olosuhteet ovat sopimuskauden aikana olennaisesti, ennalta arvaamattomasti ja liikenteen kannattavuuteen merkittävästi vaikuttavalla tavalla muuttuneet eikä sopimuksen jatkamista voida näissä oloissa pitää kohtuullisena

Onkohan pandemian paheneminen tai uusi tuleminen tai aivan uusi pandemia enää ennalta arvaamaton? Sopimusteknisesti varmaan on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onkohan pandemian paheneminen tai uusi tuleminen tai aivan uusi pandemia enää ennalta arvaamaton? Sopimusteknisesti varmaan on.

Vielä kun koko kalusto vaaditaan uutena, niin riski on aika suuri. Näkyykö se sitten hinnassa, joka voi taas vaikuttaa kaupungin haluun liikennöidä ko. sopimuksella.
 
Tarjouskilpailuun tuli jo tänään ensimmäinen muutos: istumapaikkavaatimus onkin 37+3, sähköbusseilla 34+3.
 
Tarjousten viimeinen jättöpäivä piti olla tänään, mutta sitä on jatkettu joulukuun alkuun vertailuissa olleen ongelman takia.

Ainakin kalustopisteytystä on muutettu niin, että nyt päästöttömästä ajoneuvosta saa 10 pistettä ja puhtaasta ajoneuvosta 5 pistettä.
 
Onko kilpailutuksen tuloksista tietoa?

Kilpailutusasia käsitellään seuraavassa kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa, joka on tiistaina 15.12.

Myös lippujärjestelmään on esityslistan mukaan luvassa muutoksia: Matkahuollon lippuja ei myydä Imatran joukkoliikenteessä maaliskuusta 2021 alkaen ja MH:n korttien käytön on määrä päättyä 31.5.2021. Vuoden alusta otetaan tuotantokäyttöön pilottivaiheessa ollut Ridangon lippujärjestelmä nimellä iLippu.
 
PL 948/3

Tänään oli liukas keli, josta syystä linjan 3 molemmat autot olivat illalla pikkubusseja. Yleensähän 3:lla käytetään Citeoita.
 
Takaisin
Ylös