Imatran paikallisliikenne

2.9.

PL 921 on siirretty Imatralle, bongattu tänään linjalla 1. Ko. autohan tuli siis takaisin, kun se oli täällä jo aiemmin ennen Scaloja.
 
Imatran paikallisliikenteen seuraavan sopimuskauden kilpailuttaminen on käynnissä. Tarjousasiakirjat ovat Imatran kaupungin sivuilla

Koko paikallisliikenne (linjat 1 - 5 sekä palvelulinjat) on yhtenä kohteena. Sopimuskausi on 1.7.2016 - 2.6.2019 + 2 optiovuotta. Kilpailutusmallina on bruttomalli (tosin liikennöitsijä saa matkustajamäärästä pienen bonuksen, max. 3000 € vuodessa) ja ratkaisuperusteena pelkkä hinta.

Kohteessa on 5 matalalattiabussia (vähintään 42 istumapaikkaa, joista korkeintaan 4 klaffeja) ja 3 pikkubussia (vähintään 16 istumapaikkaa, joista korkeintaan 4 klaffeja). Busseista kolme tulee tilaajaväreihin (esimerkkikuvan perusteella pikkubussit), loput saavat olla liikennöitsijän omissa väreissä tai mainosbusseja.

Tarjoukset jätetään kaksilla eri kalustovaatimuksilla:
Vaihtoehto 1:
  • Isot bussit ovat vuodelta 2014 tai uudempia (myös vuonna 2013 käyttöönotetut Euro6-bussit kelpaavat)
  • Pikkubussit ovat uusia
  • Kalustoa ei tarvitse uusia sopimuskauden aikana
  • Vara-autojen maksimi-ikä 16 vuotta
Vaihtoehto 2:
  • Isojen bussien maksimi-ikä 14 vuotta ja keski-ikävaatimus 8 vuotta
  • Pikkubussit ovat uusia
  • Vara-autojen maksimi-ikä 16 vuotta
 
Imatran paikallisliikenteen seuraavan sopimuskauden voitti Pohjolan Liikenne (linkki Ylen uutiseen).

Pöytäkirja on nyt julkaistu. Sen mukaan Imatra valitsi vaihtoehdon, jossa kaikki kalusto on Euro6-päästötasoa. Pohjolan Liikenteellä löytyisi osa Euro6-kalustosta käytettynäkin, koska Kirkkonummen liikenteestä vähenee 4 VDL Citea LLE:tä Länsimetron liikenteen alkaessa.
 
Pohjolan Liikenteellä löytyisi osa Euro6-kalustosta käytettynäkin, koska Kirkkonummen liikenteestä vähenee 4 VDL Citea LLE:tä Länsimetron liikenteen alkaessa.

PL tarjosi HSL:n 37/2015-kilpailussa 8700:aa Euro6:na, joten niitähän voisi periaatteessa tuoda sitten Imatrallekin. Ko. Volvo-sarjahan ei ole tällä hetkellä ymmärtääkseni sidottu mihinkään, vaikka ne mm. h67:llä melko paljon ajavatkin.

Edit: Mikäli oikein laskin, on tuosta 700-sarjasta tarjottu 16 autoa noihin 37/2015-kilpailun kohteisiin, jolloin jää vielä kuusi autoa yli Imatran kalustotarpeen ollessa 5.
 
Viimeksi muokattu:
PL tarjosi HSL:n 37/2015-kilpailussa 8700:aa Euro6:na, joten niitähän voisi periaatteessa tuoda sitten Imatrallekin.

Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, oli kalustovaatimus isoille busseille:
Isot bussit ovat vuodelta 2014 tai uudempia (myös vuonna 2013 käyttöönotetut Euro6-bussit kelpaavat)

Volvo 8700LE:t eivät täytä tuota ikävaatimusta.
 
Viimeksi muokattu:
Imatralla alkaa PL:n uuden sopimuksen aloitus lähestyä ja niinpä VDL Citea LLE -busseja on jo näkynyt liikenteessä. Ensi perjantaina lähden kameran kanssa tutkimaan, kuin myös uuden sopimuksen alettua.
 
Imatralla on PL:n Citea LLE:t 211, 212, 213 ja 214; Scalat 840 ja 926; MidCityt 946, 947 ja numeroton kokovalkea UZA-690.
 
Imatran kalusto nykyään (21.7.2019)
4x VDL Citea LLE-120 (PL 211-214)
1x VDL Citea LLE-127 (PL 949)
3x VDL MidCity (PL 946-948)
2x Scania Lahti Scala L94UB (PL 840 ja PL 903). PL 926 on huollossa, jonka takia 903 on Imatralla tuuramassa sitä. Scalat ovat vara-autoja
 
Takaisin
Ylös