Riihimäen paikallisliikenne

Sami Koskinen

Suljettu tunnus
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
134
Riihimäen paikallisliikennettä liikennöi Ventoniemi. Nyt Riihimäelle on hankittu Vantaan Liikenne-värinen Wiima K202, jokin auto Connex 286-293-sarjasta siis. Riihimäen paikallisliikenteestä voi yrittää etsiä tietoa Ventoniemen ja kaupungin nettisivuilta, parhaiten liikenteestä antanee tietoa aikatauluvihko PDF-muodossa. Kaupungin sivut kertovan että kertalippu maksaa 2,40 € ja kuukausilippu 32 €. Kuukausilipulla saa varsinaisten kaupunkiliikennevuorojen lisäksi matkustaa myös palvelulinjoilla sekä kaupungin sisällä kulkevilla vakiovuoroilla. 8)

Kaupunki vaati kilpailutuksessa kaksiovisia autoja lastenvaunupaikalla, joillekin linjoille 15-paikkaisia ja ruuhkaisemmille vuoroille 40-paikkaisia autoja. Maksimi-ikä kaupungin liikenteessä on 15 vuotta. Usealla autolla tämä on jo täyttynyt tai täyttymässä äkkiä, uusin tulokaskin on vajaan kahden vuoden päästä yli-ikäinen. :shock:

Olisiko kenelläkään parannusehdotuksia tai jotain muuta asiaa Riihimäen kaupunkiliikenteeseen liittyen? :wink:
 
Sami Koskinen sanoi:
Olisiko kenelläkään parannusehdotuksia tai jotain muuta asiaa Riihimäen kaupunkiliikenteeseen liittyen? :wink:
Ainakin kaupungin sisäinen vuorotarjonta näytti aika huonolta, lähtöjä vain kerran tunnissa linjaa kohti. Onko missään saatavilla kunnollista aikatauluopasta, jossa olisi kaupungin sisäiset ja vakiovuorolinjat ja yhdistelmäaikataulut?
 
Sami Koskinen sanoi:
Nyt Riihimäelle on hankittu Vantaan Liikenne-värinen Wiima K202, jokin auto Connex 286-293-sarjasta siis.
On Riihimäellä parhaimmillaan ollut 3kpl oransseja busseja ajossa. Numerot olivat muistaakseni 67, 292 ja 424. Toki siis Connexin/Linjebussin numeroita.
Silloin nämä ovat olleet vuokralla kun vakiokalusto on ollut koulujen loppuessa luokkaretki, ym ajoissa.
 
Riihimäen palvelulinjalla oli maanantaina 28.12.2009 klo 13 Ventoniemen auto 20, joka oli iso ja korkealattiainen. Kuljettajan mukaan matalassa pikkubussissa oli ollut aamulla jotain vikaa.

Myös paikallisliikenteen linjalla 1 oli ainakin 10.50 - 11.45 korkealattiainen kaukoliikennebussi, muuta se oli kuulemma normaalia. Myöhemmin samana päivänä tuolla linjalla näkyi toinen, matala auto mainosteipeissä.

Linjalla 1 10.50 Sairaalan suunnan kierroksella oli 10 nousijaa ja 11.15 Pohjankorven lenkillä 4 nousua. Palvelulinjan kierroksella 13.00 - 13.55 olin suurimman osan matkaa ainoa matkustaja. Mielestäni nämä ovat pieniä määriä, vaikka ei tainnut ruuhka-aika ollakaan.

Tunnin ajelu paikallisbussissa maksoi kaksi alinta kertamaksua ja palvelulinjalla yhden alimman kertamaksun. Jos once in a lifetime elämysmatkailee Riihimäellä, kustannus lienee kohtuullinen.
 
Ventoniemen #34 Volvo 8700 B12BLE on siirretty Riihimäen paikkurin ajosarjoihin.
 
Riihimäen paikkuriin on tullut entinen Turun Kaupunkiliikenne Oy #99 / AYS-999, Volvo 7000. Ajeli tänä aamuna linjalla 1 tuulilasissaan pahvinen numerokyltti sekä Ventoniemen logo. Turun aikaiset palvelulinjateippaukset on poistettu.
 
Tästä ei ole ollutkaan vielä mitään infoa. Linkin takaa löytyy ennakkoilmoitus Riihimäen paikkurista, julkaistu tosin jo viime kesänä. Vaan mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa sananparsi "ilman tarjouskilpailua tehtävä julkisten palveluiden hankintasopimus"?

Muuta en aiheesta sitten löytänytkään. Tosin voisihan Riihimäen teknisen lautakunnan pöytäkirjoista löytyä niitä tutkimalla.

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2013-017325/
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2015

Näin Riihimäellä Volvo 7000 ventoniemi #25 ja kun katsoin rekkaria niin taisi olla joku helbin entinen
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt Riihimäki kilpailuttaa paikallisliikenteensä. Sopimuskausi on 15.8.2016 alkaen 3 vuotta.

Koko paikallisliikenne kilpailutetaan yhtenä kilpailukohteena. Ansaintamallina on bruttomalli. Kalustovaatimuksena on 15 vuoden maksimi-ikä ja 12 vuoden keski-ikä. Vain palvelulinjabusseilta edellytetään matalalattiaisuutta. 3 bussissa on oltava vähintään 44 istumapaikkaa, muissa isoissa busseissa on oltava vähintään 34 istumapaikkaa.

Tarjouspyyntö
 
Mahtaakohan HSL-alueen yrityksistä joku koettaa onneaan? Kalustovaatimukset ovat ainakin niin löysät että esim. Veolia saisi helposti täytettyä ne omalla käytetyllä kalustollaan jota syksyllä vapautuu melko paljon.
 
Mahtaakohan HSL-alueen yrityksistä joku koettaa onneaan? Kalustovaatimukset ovat ainakin niin löysät että esim. Veolia saisi helposti täytettyä ne omalla käytetyllä kalustollaan jota syksyllä vapautuu melko paljon.
En jaksa uskoa moiseen. Miksi vaivautuisivat moisen pikkukohteen takia? Sen sijaan voihan joku lähiseudun pikkufirma tarjota tuohon. Mutta jos voittajan nimi on joku muu kuin ventoniemi, olisi se jättiyllätys.
 
En jaksa uskoa moiseen. Miksi vaivautuisivat moisen pikkukohteen takia? Sen sijaan voihan joku lähiseudun pikkufirma tarjota tuohon. Mutta jos voittajan nimi on joku muu kuin ventoniemi, olisi se jättiyllätys.

Voisi kai se olla vaikka Pekola, Hyvinkään Liikenne tai Etelä-Suomen Linjaliikenne, mutta taitaa monella liikennöitsijällä vielä vanhat reviirirajat kummitella takaraivossa.
 
Takaisin
Ylös