Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

Kyllä tarkoittaa.

Mitä tuo mahtaa merkitä Oulun joukkoliikenteen palvelutason suhteen? Tuleeko siihen suuria muutoksia kilpailutetun liikenteen alkaessa?

Nyt siellä on sellainen pikkuruinen aikataulukirjanen, joka on täynnä erilaisia melko sekavia yhdistelmäaikatauluja. Keskustasta yliopistolle on aika tiheät yhteydet lukuisilla eri busseilla. Kärkilinja on Oulunsalon (lentoaseman), keskustan ja Linnanmaan väliä ajava, 20 min vuorovälillä kulkeva bussi. Muut sitten harvemmin ja jotkut vain muutaman kerran päivässä.
 
Mitä tuo mahtaa merkitä Oulun joukkoliikenteen palvelutason suhteen? Tuleeko siihen suuria muutoksia kilpailutetun liikenteen alkaessa?

Oulun joukkoliikenteen tulevasta palvelutasosta on puhuttu jo aiemmin tässä ketjussa:

Kaleva: Oulun joukkoliikennejaosto päätti eilen torstaina valita Oulun sisäiseen liikenteeseen parannetun mallin, jossa liikenteen taso kohoaa neljäsosalla. Kustannuspuolella valittu malli kustantaa vuodessa 3 miljonaa € enemmän kuin hylätyksi tullut karsittu malli. Karsitussa mallissa liikennettä oltaisiin vähennetty vajaan kymmenyksen.
 
Oulun joukkoliikenteen tulevasta palvelutasosta on puhuttu jo aiemmin tässä ketjussa:

Kiitoksia! Tuohan vaikuttaa hyvältä. Oudon heikko joukkoliikenne siellä onkin ollut, kun miettii asukaslukua. Ovat pohjoisista olosuhteista huolimatta tottuneita pyöräilijöitä toki, ja tasamaalla on mukava polkea.
 
Aika kevyet kalustovaateet sanoisin. Ei puhuta mitään tarvitaanko edes yhtä uutta bussia, riittää kun tuo Puolasta ison partin muutaman vuoden ikäisiä Autosaneja arvoltaan ehkä 40000 € / kpl. Paikkaluku 34ip täyttyy helposti. Samoin seutubussin 40 ip täyttyy helposti jo alle 11 m bussilla, esimerkiksi halvalla Sor-merkkisellä. Luulisi Oulussakin olevan telibussin tarvetta esimerkiksi Linnanmaan (yliopisto) suunnalla, mutta sellaisista ei saa lainkaan lisäpisteitä. Ja seutubussin vaatimus pehmustetuista istuimesta, riittääkö, kun peltipenkkiin liimataan vähän huopaa.
 
Kalustoa ei tosiaan rajoita oikeastaan kuin keski- ja maksimi-ikävaatimukset ja keski-ikävaatimuskin on aika löysä. Kokovaatimuksen puolesta kaupunkibusseina ei tarvitsisi olla täyskokoisia busseja ollenkaan, vaan Korsisaari 61:n tai Savonlinja 994:n kaltaiset midit riittäisivät. Pieneksi on matkustajamäärät menneet, jos nuo oikeasti riittävät koululaisten kulkuaikoinakin.

Jos Koiviston Auto -yhtymä voittaa liikennettä, voi se hoitaa sitä hyvin suurelta osin samalla kalustolla kuin nykyäänkin - ja tarvittaessa tuoda Kabuseja sellaisista kaupungeista, joihin ehkä kannattaakin hankkia uutta kalustoa, jos niissä voittaa. Jos taas liikennettä voittaa joku kansainvälinen yritys, tullee Oulusta kaupunki, johon dumpataan muualla yhden sopimuskauden ajanutta keski-ikäistä kalustoa.
 
Jos pikkuisen karrikoidaan, niin tilataan Venäjältä iso nippu tällaisia autoja sen verran pidempinä, että mahtuu 40 istujaa ja etuoven voi rakentaa apumiehen oven tilalle ja ottaa väliseinän pois, niin kuljettajarahastus onnistuu ja auton perään voi rakentaa toisen oven. Sitten viedään yksi bussi tyyppikatsastettavaksi Romaniaan ( = EU-maa ), onnistunee sopivalla voitelurahalla ja tämän vuoden aikana kaikki autot rekisteriin Suomessa, niin selviää euro3-moottorilla. Eli tässä seutubussi pienillä pääomakuluilla. http://irr.ru/cars/commercial/buses/Vahtovka-na-GAZ-3308-novaya-advert218270488.html
 
Oulussa huomionarvoista on myös se, että peruskorjattu auto lasketaan 8-vuotiaaksi. Erityisesti pisimpiin, lähes 6-vuotisiin sopimuksiin vois siten olla kannattavaa tarjota uuden/uudehkon kaluston lisäksi vanhaa peruskorjattua kalustoa, jolla saa ajaa koko sopimuskauden ajan. Suomessa tulee heinäkuussa 2014 markkinoille paljon vuosituhannen vaihteen Euro 2 -päästötason kalustoa, jolle ei oikein ole kysyntää. Viranomaisten hankkimassa liikenteessä vähimmäisvaatimuksena näyttää lähes poikkeuksetta olevan Euro 3 -päästötaso ja maksimi-ikä 15 tai 16 vuotta. Esimerkiksi Koiviston Auto -yhtymällä on runsaasti tuollaista epäkelpoa kalustoa. Kysymys oikeastaan kuuluukin, mikä on vuosituhannen vaihteen Euro 2:n peruskojauksen (sis. päästötason päivitys vähintään euro 3:ksi) kustannus suhteessa noin 8-vuotiaan käytetyn auton hankintahintaan. KA:n tapauksessa voi hyvinkin olla edullisempaa peruskorjata jo olemassaolevaa kalustoa, jonka jälleenmyyntiarvo on heikko. Esimerkiksi Koskilinjojen VegaL:t voisivat olla tällaisia autoja. Konkurssiin menneen Westendin Linjan 05-mallinen Scania Ikarus näyttää olevan realisoitavana hintaan 46 000 euroa (hintan ilman alv:tä), mistä voinee hieman arvioida 8-vuotiaiden kaupunkibussien hintatasoa.
 
Tuloksia saadaan varmaankin pian lukea, mutta sen verran on jo uutisoitu (23.10.), että Onnibus on jättänyt kilpailuun yhteistarjouksen Onnikka Oy:n kanssa. Kilpailussa on mukana myös ainakin Koskilinjat.

Uutinen (YLE)
 
Takaisin
Ylös