Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

Olisihan kohteiden 1-3 yhdistelmätarjouksella saanut jo 50 auton liikenteen.

Yhdistelmätarjousmahdollisuus oli kohteista 1 ja 3, ei 1 - 3. Kohteiden 1 ja 3 yhdistelmän koko on 40 autoa.

Onko muuten niin että kohteista on pakko jättää yksittäistarjoukset eikä pelkkää yhdistelmätarjousta voi jättää?

Sai jättää pelkän yhdistelmätarjouksenkin. Oulussa ainakin näyttää siltä, että kustannustehokkaimpia olivat pienet kohteet, joihin paikallisetkin yrittäjät pystyivät tarjoamaan. Heillä kiinnostusta olisi tarjousten perusteella ollut enemmänkin, esim. Revon turistiliikenne jäi kokonaan ilman liikennettä.

Nobinan toimitusjohtajahan on ainakin lehtijutuissa kertonut, että he jättäytyivät pois keskisuurten kaupunkien kilpailutuksista sopimusehtojen vuoksi. Veolian haluttomuuden osallistua taas ymmärtää ainakin helposti sitä taustaa vasten, että koko firman toiminnot Suomessa pitäisi saada myytyä tämän vuoden loppuun mennessä. Niin kauan kun tietoa toimintojen kaupaksi saamisesta ei ole, uusi omistaja tuskin antaa lupaa toiminnan laajentamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Nobinan toimitusjohtajahan on ainakin lehtijutuissa kertonut, että he jättäytyivät pois keskisuurten kaupunkien kilpailutuksista sopimusehtojen vuoksi.

Mitä sellaisia sopimusehtoja siellä on, jotka ovat heistä ikäviä tai hankalia? Mä olen luullut, että ns. keskisuurten (lue: pikkukaupunkien) ehdot ovat paljon väljemmät kuin Hki/Tku/Tre. Mikä vaan vanha kalustokin kelpaa, ainakin sellainen, jota vanhalla hovihankkijalla sattuu olemaan. ;) No, tämä ei oikeastaan ole kritiikkiä. Ymmärrän sen oikein hyvin. Jokaisessa kaupungissa joudutaan nyt yhtäkkiä satsaamaan suhteellisen isoja rahoja bussiliikenteeseen, joten onhan se järkevää yrittää säästää sitten edes jostain.

Veolian haluttomuuden osallistua taas ymmärtää ainakin helposti sitä taustaa vasten, että koko firman toiminnot Suomessa pitäisi saada myytyä tämän vuoden loppuun mennessä. Niin kauan kun tietoa toimintojen kaupaksi saamisesta ei ole, uusi omistaja tuskin antaa lupaa toiminnan laajentamiseen.

No juu tuskin kiinnostaa laajentua uusille paikkakunnille, jos vanhoistakin pitäisi päästä eroon. Ai Veolia on myynnissä? Mitähän ne ovat ajatelleet myydä? Palaneita, katsastamattomia busseja, sileitä renkaita ja niihin kyllästyneitä kuljettajia? Heh. Tämä myynti ilmeisesti koskee vain Suomen-toimintoja, vai?
 
Mitä sellaisia sopimusehtoja siellä on, jotka ovat heistä ikäviä tai hankalia?
Ainakin liikenteen suuri vähennysoikeus (Oulussa joissakin kohteissa jopa 35%) ja rahastuslaitteiden hankinta liikennöitsijän piikkiin lyhyeksi siirtymäkaudeksi. Vähennysoikeusriski realisoituukin Oulussa nyt heti, kun valtuusto päätti leikata joukkoliikennebudjettia rankalla kädellä. Monien uusien kohteiden liikenne voi heti aluksi olla aivan erilaista kuin minkä mukaan liikennöitsijä on tarjonnut.
Tämä myynti ilmeisesti koskee vain Suomen-toimintoja, vai?
Täällä on keskustelu asiasta.
 
Kiitos tiedoista. Tuo vähennysoikeus on liikennöitsijälle täysin kohtuuton sopimusehto – eipä ihme, etteivät isot toimijat lähde tuollaisiin.

Toisaalta kohtuutonta sekin on, että kun HSL säästää, niin säästöjä haetaan raitioliikenteestä sen vuoksi että bussisopimukset kieltävät ne. HSL-alueen bussien liikkumavara taitaa olla 10 %, jos muistan oikein.

Voisikohan tätä kiertää siten, että sopimukseen kirjattaisiin toisaalta nykyisenkaltainen liikkumavara ja toisaalta sitten kohta, jossa annetaan suoraan hinta liikkumavaran ylitykselle. Hinta perustuisi liikennöitsijään tuotto-odotukseen eli tilaaja maksaisi ne voitot, jotka liikennöitsijältä jäisi saamatta. Tilaaja säästäisi varsinaiset kulut, joita ei tulisi liikennöitsijällekään.

Nytkin tehdään tapauskohtaisesti enemmän vähennyksiä kuin sopimus sallii, mutta ne vaativat aina erilliset neuvottelut, joissa liikennöitsijä lie turhan hyvässä asemassa.
 
Oulun kilpailutuloksesta on valitettu markkinaoikeuteen. Lainaus markkinaoikeuden sivuilta:
VIREILLE: 19.12.2013
HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 5.12.2013 § 36, Oulun toimivalta-alueen joukkoliikenteen hankinta 2/2013.
 
Oulun kilpailutuloksesta on valitettu markkinaoikeuteen. Lainaus markkinaoikeuden sivuilta:
VIREILLE: 19.12.2013
HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 5.12.2013 § 36, Oulun toimivalta-alueen joukkoliikenteen hankinta 2/2013.
Toivokaamma, nottei valittaja ole Onnibus... Mötön Pekkahan on usein ilmoittanut, että "me emme tule valittamaan mistään" ;)
 
Voin vakuuttaa että olemme jättäneet valittamisen sukuparonien yksinoikeudeksi.

Siitä päätellen miten Onnibussin TJ valittaa julkisuudessa että miten heitä kiusataan ja kohdellaan väärin tuota on vaikea uskoa.
 
Siitä päätellen miten Onnibussin TJ valittaa julkisuudessa että miten heitä kiusataan ja kohdellaan väärin tuota on vaikea uskoa.

Hehän nyt ovat väittäneet niin paljon muutakin, joka myöhemmin on osoittaunut tosiaan vain väitteiksi.
 
Kalevan mukaan valittaja on V. Alamäki, jonka tarjoukset hylättiin tarjouspyynnön vastaisina.
 
Koska muualta vapautuu paljon Kabusseja, veikkaisin niiden päätyvän Ouluun.

Tuossa on mahdollisuus matalan euro 6 Kabusin tuotantoon. Alussa uutta vain sen verran, että ikävaatimus täytyy ja sitten tuotanto käyntiin Kabusien osalta (toki edellyttänee, että joitain piirroksia on jo olemassa tai ei vaadi isoa fiksausta edelliseen malliin). Uutta kalustoa sitten sitä mukaa kun linjalta tulee ja tarvetta uusimiseen on.

Tosin, jos Kabus on pitkän päälle oikeasti halpa, niin miksi sitä ei ole osattu paremmin hyödyntää kilpailutuksissa? Ehkä sittenkin on halvempaa siirtyä muiden valmistamiin kaupunkibusseihin.
 
Takaisin
Ylös