Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/62

Viestiketju: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

  1. #16
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tarkoittaako bruttokilpailu sitä, että periaate on sama kuin HSL-alueella: kaupunki määrää reitit ja aikataulut sekä pitää lipputulot, liikennöitsijä vain ajaa?
    Kyllä tarkoittaa.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kyllä tarkoittaa.
    Mitä tuo mahtaa merkitä Oulun joukkoliikenteen palvelutason suhteen? Tuleeko siihen suuria muutoksia kilpailutetun liikenteen alkaessa?

    Nyt siellä on sellainen pikkuruinen aikataulukirjanen, joka on täynnä erilaisia melko sekavia yhdistelmäaikatauluja. Keskustasta yliopistolle on aika tiheät yhteydet lukuisilla eri busseilla. Kärkilinja on Oulunsalon (lentoaseman), keskustan ja Linnanmaan väliä ajava, 20 min vuorovälillä kulkeva bussi. Muut sitten harvemmin ja jotkut vain muutaman kerran päivässä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #18
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitä tuo mahtaa merkitä Oulun joukkoliikenteen palvelutason suhteen? Tuleeko siihen suuria muutoksia kilpailutetun liikenteen alkaessa?
    Oulun joukkoliikenteen tulevasta palvelutasosta on puhuttu jo aiemmin tässä ketjussa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Kaleva: Oulun joukkoliikennejaosto päätti eilen torstaina valita Oulun sisäiseen liikenteeseen parannetun mallin, jossa liikenteen taso kohoaa neljäsosalla. Kustannuspuolella valittu malli kustantaa vuodessa 3 miljonaa € enemmän kuin hylätyksi tullut karsittu malli. Karsitussa mallissa liikennettä oltaisiin vähennetty vajaan kymmenyksen.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Oulun joukkoliikenteen tulevasta palvelutasosta on puhuttu jo aiemmin tässä ketjussa:
    Kiitoksia! Tuohan vaikuttaa hyvältä. Oudon heikko joukkoliikenne siellä onkin ollut, kun miettii asukaslukua. Ovat pohjoisista olosuhteista huolimatta tottuneita pyöräilijöitä toki, ja tasamaalla on mukava polkea.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #20
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Selailin noita kalustovaatimuksia (liite 2, s.3) ja panin merkille että busseissa vaaditaan vähintään kolme lastenvaunupaikkaa, joista yksi pyörätuolivarauksella. Miten mahtavat Koskilinjojen Kabusit pärjätä? TC-4A4:ssähän on aika hikisesti tilaa keskisillalla ja ramppikin puuttuu.

  6. #21
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Selailin noita kalustovaatimuksia (liite 2, s.3) ja panin merkille että busseissa vaaditaan vähintään kolme lastenvaunupaikkaa, joista yksi pyörätuolivarauksella.
    Tuo vaatimus koskee siis uusia busseja. Käytetyissä riittää kaksi lastenvaunupaikkaa eikä pyörätuolivarustusta tarvita.

  7. #22

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Aika kevyet kalustovaateet sanoisin. Ei puhuta mitään tarvitaanko edes yhtä uutta bussia, riittää kun tuo Puolasta ison partin muutaman vuoden ikäisiä Autosaneja arvoltaan ehkä 40000 € / kpl. Paikkaluku 34ip täyttyy helposti. Samoin seutubussin 40 ip täyttyy helposti jo alle 11 m bussilla, esimerkiksi halvalla Sor-merkkisellä. Luulisi Oulussakin olevan telibussin tarvetta esimerkiksi Linnanmaan (yliopisto) suunnalla, mutta sellaisista ei saa lainkaan lisäpisteitä. Ja seutubussin vaatimus pehmustetuista istuimesta, riittääkö, kun peltipenkkiin liimataan vähän huopaa.
    antti

  8. #23
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Kalustoa ei tosiaan rajoita oikeastaan kuin keski- ja maksimi-ikävaatimukset ja keski-ikävaatimuskin on aika löysä. Kokovaatimuksen puolesta kaupunkibusseina ei tarvitsisi olla täyskokoisia busseja ollenkaan, vaan Korsisaari 61:n tai Savonlinja 994:n kaltaiset midit riittäisivät. Pieneksi on matkustajamäärät menneet, jos nuo oikeasti riittävät koululaisten kulkuaikoinakin.

    Jos Koiviston Auto -yhtymä voittaa liikennettä, voi se hoitaa sitä hyvin suurelta osin samalla kalustolla kuin nykyäänkin - ja tarvittaessa tuoda Kabuseja sellaisista kaupungeista, joihin ehkä kannattaakin hankkia uutta kalustoa, jos niissä voittaa. Jos taas liikennettä voittaa joku kansainvälinen yritys, tullee Oulusta kaupunki, johon dumpataan muualla yhden sopimuskauden ajanutta keski-ikäistä kalustoa.

  9. #24

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Jos pikkuisen karrikoidaan, niin tilataan Venäjältä iso nippu tällaisia autoja sen verran pidempinä, että mahtuu 40 istujaa ja etuoven voi rakentaa apumiehen oven tilalle ja ottaa väliseinän pois, niin kuljettajarahastus onnistuu ja auton perään voi rakentaa toisen oven. Sitten viedään yksi bussi tyyppikatsastettavaksi Romaniaan ( = EU-maa ), onnistunee sopivalla voitelurahalla ja tämän vuoden aikana kaikki autot rekisteriin Suomessa, niin selviää euro3-moottorilla. Eli tässä seutubussi pienillä pääomakuluilla. http://irr.ru/cars/commercial/buses/...218270488.html
    antti

  10. #25
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Oulussa huomionarvoista on myös se, että peruskorjattu auto lasketaan 8-vuotiaaksi. Erityisesti pisimpiin, lähes 6-vuotisiin sopimuksiin vois siten olla kannattavaa tarjota uuden/uudehkon kaluston lisäksi vanhaa peruskorjattua kalustoa, jolla saa ajaa koko sopimuskauden ajan. Suomessa tulee heinäkuussa 2014 markkinoille paljon vuosituhannen vaihteen Euro 2 -päästötason kalustoa, jolle ei oikein ole kysyntää. Viranomaisten hankkimassa liikenteessä vähimmäisvaatimuksena näyttää lähes poikkeuksetta olevan Euro 3 -päästötaso ja maksimi-ikä 15 tai 16 vuotta. Esimerkiksi Koiviston Auto -yhtymällä on runsaasti tuollaista epäkelpoa kalustoa. Kysymys oikeastaan kuuluukin, mikä on vuosituhannen vaihteen Euro 2:n peruskojauksen (sis. päästötason päivitys vähintään euro 3:ksi) kustannus suhteessa noin 8-vuotiaan käytetyn auton hankintahintaan. KA:n tapauksessa voi hyvinkin olla edullisempaa peruskorjata jo olemassaolevaa kalustoa, jonka jälleenmyyntiarvo on heikko. Esimerkiksi Koskilinjojen VegaL:t voisivat olla tällaisia autoja. Konkurssiin menneen Westendin Linjan 05-mallinen Scania Ikarus näyttää olevan realisoitavana hintaan 46 000 euroa (hintan ilman alv:tä), mistä voinee hieman arvioida 8-vuotiaiden kaupunkibussien hintatasoa.

  11. #26

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Liekö ihan oikea ketju, mutta tätä samaa Smith-Polvinen tautiahan täälläkin podetaan ja nyt lääkitään;
    http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ou...mallia/644065/

  12. #27
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Kirkkonummi
    Viestejä
    591

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Tuloksia saadaan varmaankin pian lukea, mutta sen verran on jo uutisoitu (23.10.), että Onnibus on jättänyt kilpailuun yhteistarjouksen Onnikka Oy:n kanssa. Kilpailussa on mukana myös ainakin Koskilinjat.

    Uutinen (YLE)

  13. #28
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1981

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Oulun kilpailukierroksen tulos ratkaistaan ensi keskiviikon (20.11.) joukkoliikennejaoston kokouksessa: http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/d....htm?+bid=3783

  14. #29
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Oulun kilpailukierroksen tulos ratkaistaan ensi keskiviikon (20.11.) joukkoliikennejaoston kokouksessa: http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/d....htm?+bid=3783
    Sellainen kutina, että tulokset tulevat kuiteskin vasta 18.12., vaikka tuollainen esityslistalla onkin.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  15. #30
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Sellainen kutina, että tulokset tulevat kuiteskin vasta 18.12., vaikka tuollainen esityslistalla onkin.
    Näin näyttää käyneen, ainakaan 20.11. kokouksen pöytäkirjassa ei ole mainintaa tuloksista.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Oulun seudun liikennetutkimus 2009
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.04.2010, 17:33
  2. Helsingin seudun joukkoliikenteen brändi
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 01.10.2009, 07:47
  3. Havaintoja Oulun seudun paikallisliikenteestä 2007
    kirjoittanut paltsu foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 21.11.2007, 12:19
  4. Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 22.09.2007, 21:31
  5. Lontoon seudun joukkoliikenteen kehittämishankkeita
    kirjoittanut LVi foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.06.2006, 09:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •