Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/62

Viestiketju: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

  1. #46
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Olisihan kohteiden 1-3 yhdistelmätarjouksella saanut jo 50 auton liikenteen.
    Yhdistelmätarjousmahdollisuus oli kohteista 1 ja 3, ei 1 - 3. Kohteiden 1 ja 3 yhdistelmän koko on 40 autoa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Onko muuten niin että kohteista on pakko jättää yksittäistarjoukset eikä pelkkää yhdistelmätarjousta voi jättää?
    Sai jättää pelkän yhdistelmätarjouksenkin. Oulussa ainakin näyttää siltä, että kustannustehokkaimpia olivat pienet kohteet, joihin paikallisetkin yrittäjät pystyivät tarjoamaan. Heillä kiinnostusta olisi tarjousten perusteella ollut enemmänkin, esim. Revon turistiliikenne jäi kokonaan ilman liikennettä.

    Nobinan toimitusjohtajahan on ainakin lehtijutuissa kertonut, että he jättäytyivät pois keskisuurten kaupunkien kilpailutuksista sopimusehtojen vuoksi. Veolian haluttomuuden osallistua taas ymmärtää ainakin helposti sitä taustaa vasten, että koko firman toiminnot Suomessa pitäisi saada myytyä tämän vuoden loppuun mennessä. Niin kauan kun tietoa toimintojen kaupaksi saamisesta ei ole, uusi omistaja tuskin antaa lupaa toiminnan laajentamiseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.12.2013 kello 17:05.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nobinan toimitusjohtajahan on ainakin lehtijutuissa kertonut, että he jättäytyivät pois keskisuurten kaupunkien kilpailutuksista sopimusehtojen vuoksi.
    Mitä sellaisia sopimusehtoja siellä on, jotka ovat heistä ikäviä tai hankalia? Mä olen luullut, että ns. keskisuurten (lue: pikkukaupunkien) ehdot ovat paljon väljemmät kuin Hki/Tku/Tre. Mikä vaan vanha kalustokin kelpaa, ainakin sellainen, jota vanhalla hovihankkijalla sattuu olemaan. No, tämä ei oikeastaan ole kritiikkiä. Ymmärrän sen oikein hyvin. Jokaisessa kaupungissa joudutaan nyt yhtäkkiä satsaamaan suhteellisen isoja rahoja bussiliikenteeseen, joten onhan se järkevää yrittää säästää sitten edes jostain.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Veolian haluttomuuden osallistua taas ymmärtää ainakin helposti sitä taustaa vasten, että koko firman toiminnot Suomessa pitäisi saada myytyä tämän vuoden loppuun mennessä. Niin kauan kun tietoa toimintojen kaupaksi saamisesta ei ole, uusi omistaja tuskin antaa lupaa toiminnan laajentamiseen.
    No juu tuskin kiinnostaa laajentua uusille paikkakunnille, jos vanhoistakin pitäisi päästä eroon. Ai Veolia on myynnissä? Mitähän ne ovat ajatelleet myydä? Palaneita, katsastamattomia busseja, sileitä renkaita ja niihin kyllästyneitä kuljettajia? Heh. Tämä myynti ilmeisesti koskee vain Suomen-toimintoja, vai?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #48
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitä sellaisia sopimusehtoja siellä on, jotka ovat heistä ikäviä tai hankalia?
    Ainakin liikenteen suuri vähennysoikeus (Oulussa joissakin kohteissa jopa 35%) ja rahastuslaitteiden hankinta liikennöitsijän piikkiin lyhyeksi siirtymäkaudeksi. Vähennysoikeusriski realisoituukin Oulussa nyt heti, kun valtuusto päätti leikata joukkoliikennebudjettia rankalla kädellä. Monien uusien kohteiden liikenne voi heti aluksi olla aivan erilaista kuin minkä mukaan liikennöitsijä on tarjonnut.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä myynti ilmeisesti koskee vain Suomen-toimintoja, vai?
    Täällä on keskustelu asiasta.

  4. #49
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Kiitos tiedoista. Tuo vähennysoikeus on liikennöitsijälle täysin kohtuuton sopimusehto – eipä ihme, etteivät isot toimijat lähde tuollaisiin.

    Toisaalta kohtuutonta sekin on, että kun HSL säästää, niin säästöjä haetaan raitioliikenteestä sen vuoksi että bussisopimukset kieltävät ne. HSL-alueen bussien liikkumavara taitaa olla 10 %, jos muistan oikein.

    Voisikohan tätä kiertää siten, että sopimukseen kirjattaisiin toisaalta nykyisenkaltainen liikkumavara ja toisaalta sitten kohta, jossa annetaan suoraan hinta liikkumavaran ylitykselle. Hinta perustuisi liikennöitsijään tuotto-odotukseen eli tilaaja maksaisi ne voitot, jotka liikennöitsijältä jäisi saamatta. Tilaaja säästäisi varsinaiset kulut, joita ei tulisi liikennöitsijällekään.

    Nytkin tehdään tapauskohtaisesti enemmän vähennyksiä kuin sopimus sallii, mutta ne vaativat aina erilliset neuvottelut, joissa liikennöitsijä lie turhan hyvässä asemassa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #50

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Hiukan vain otsikkoa sivuten, mutta paikallisia uutisia silti;

    Kaleva-lehti uutisoi alan aiheista kuinka lastenvaunullisten matkustajien maksuton kuljettaminen on esitetty lopettaa. Lautakunta miettii asiaa kunnes 15.1.2014 palaa asiaan.
    http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/es...vutaan/651527/

  6. #51
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Oulun kilpailutuloksesta on valitettu markkinaoikeuteen. Lainaus markkinaoikeuden sivuilta:
    VIREILLE: 19.12.2013
    HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
    HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 5.12.2013 § 36, Oulun toimivalta-alueen joukkoliikenteen hankinta 2/2013.

  7. #52
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Oulun kilpailutuloksesta on valitettu markkinaoikeuteen. Lainaus markkinaoikeuden sivuilta:
    VIREILLE: 19.12.2013
    HANKINTAYKSIKKÖ: Oulun kaupunki
    HANKINTAPÄÄTÖS: Oulun kaupungin joukkoliikennejaoston päätös 5.12.2013 § 36, Oulun toimivalta-alueen joukkoliikenteen hankinta 2/2013.
    Toivokaamma, nottei valittaja ole Onnibus... Mötön Pekkahan on usein ilmoittanut, että "me emme tule valittamaan mistään"
    Elämä on, mikset sinäkin?

  8. #53
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    Toivokaamma, nottei valittaja ole Onnibus... Mötön Pekkahan on usein ilmoittanut, että "me emme tule valittamaan mistään"
    Voin vakuuttaa että olemme jättäneet valittamisen sukuparonien yksinoikeudeksi.
    Lauri Helke

  9. #54
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    887

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Allison Näytä viesti
    Voin vakuuttaa että olemme jättäneet valittamisen sukuparonien yksinoikeudeksi.
    Siitä päätellen miten Onnibussin TJ valittaa julkisuudessa että miten heitä kiusataan ja kohdellaan väärin tuota on vaikea uskoa.

  10. #55

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    471

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Siitä päätellen miten Onnibussin TJ valittaa julkisuudessa että miten heitä kiusataan ja kohdellaan väärin tuota on vaikea uskoa.
    Hehän nyt ovat väittäneet niin paljon muutakin, joka myöhemmin on osoittaunut tosiaan vain väitteiksi.

  11. #56
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Kalevan mukaan valittaja on V. Alamäki, jonka tarjoukset hylättiin tarjouspyynnön vastaisina.

  12. #57
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Kirkkonummi
    Viestejä
    592

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Minkälaista kalustoa voittajat tarjosivat kohteisiin?

  13. #58
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KriZuu Näytä viesti
    Minkälaista kalustoa voittajat tarjosivat kohteisiin?
    Oulun kilpailu oli puhdas hintakilpailu, joten siinä ei tarvinnut tarjota kalustoa.

  14. #59

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    471

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KriZuu Näytä viesti
    Minkälaista kalustoa voittajat tarjosivat kohteisiin?
    Koska muualta vapautuu paljon Kabusseja, veikkaisin niiden päätyvän Ouluun.

  15. #60
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Oulun seudun joukkoliikenteen sääntely ja organisointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lasse Näytä viesti
    Koska muualta vapautuu paljon Kabusseja, veikkaisin niiden päätyvän Ouluun.
    Tuossa on mahdollisuus matalan euro 6 Kabusin tuotantoon. Alussa uutta vain sen verran, että ikävaatimus täytyy ja sitten tuotanto käyntiin Kabusien osalta (toki edellyttänee, että joitain piirroksia on jo olemassa tai ei vaadi isoa fiksausta edelliseen malliin). Uutta kalustoa sitten sitä mukaa kun linjalta tulee ja tarvetta uusimiseen on.

    Tosin, jos Kabus on pitkän päälle oikeasti halpa, niin miksi sitä ei ole osattu paremmin hyödyntää kilpailutuksissa? Ehkä sittenkin on halvempaa siirtyä muiden valmistamiin kaupunkibusseihin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Oulun seudun liikennetutkimus 2009
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.04.2010, 17:33
  2. Helsingin seudun joukkoliikenteen brändi
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 01.10.2009, 07:47
  3. Havaintoja Oulun seudun paikallisliikenteestä 2007
    kirjoittanut paltsu foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 21.11.2007, 12:19
  4. Oulun seudun paikallisliikenne raiteille?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 22.09.2007, 21:31
  5. Lontoon seudun joukkoliikenteen kehittämishankkeita
    kirjoittanut LVi foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.06.2006, 09:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •