Jyväskylän paikallisliikenne

jet

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
2
Erään laitevalmistajan mukaan Jyväskylään puuhataan nyt ajantasaista joukkoliikenteen informaatiojärjestelmää näyttötauluineen ym. ym. Hauskaa sinällään, joukkoliikenteen kehittämisen Jyväskylässä voisi aloittaa suunnittelemalla uudestaan koko reitistön ja aikatauluston. Miksi turhaan laittaa kallista informaatiojärjestelmää vain kertomaan, että bussi on vain 15 minuuttia aikataulustaan myöhässä?
 
Onko tuo suunniteltu järjestelmä samanlainen kuin Tampereella oleva järjestelmä?
 
Ote Jyväskylän kaupungin internet-sivustolta:

Kadut, puistot ja liikenne
Kysytty 9.6.2005 klo 11:40:18

Kysymys:
Viime syksynä radiouutisissa kerrottiin että Jyväskylän Liikenne tulee saamaan uusia matalalattiabusseja paikallisliikenteeseen, ja että ensimmäiset autot saadaan liikenteeseen keväällä. Kevät oli ja meni mutta eipä ole uusia autoja näkynyt? Onkohan Jyvsäkylän Liikenne unohtanut tämän lupauksen kaluston uusimisesta? Paikallisliikenne on yksi näkyvimpiä kaupunkikuvan osia, eikä vanhat, savuttavat autot ainakaan paranna Jyväskylän kaupunkikuvaa. Aikooko kaupunki liikenneluvan myöntäjänä vaatia Jyväskylän liikenteeltä parannusta palveluun?

Kysyjän tiedot:
Kysyjän nimi/nimimerkki:
Sukupuoli:
Ikä: 31-40
Kysyjän paikkakunta:

Vastattu: 20.6.2005
Vastaus: Jyväskylän Liikenteeltä saadun tiedon mukaan heillä on nyt ajossa 26 matalalattiaista bussia. Ensi syksystä alkaen tulee Jyväskylän paikallisliikenteeseen kahdessa vuodessa 20 uutta matalalattiabussia.

Liikennelupaa myöntäessään kaupunki ei saa esittää liikennöitsijälle erityisiä kalustovaatimuksia. Jos kaupunki ostaisi liikenteen, saisi vaikka kuinka hienoja busseja, mikä tietenkin tulisi kaupungille kalliimmaksi.

liikenneinsinööri Jorma Lipponen


Vastaaja: Katu- ja puisto-osasto, asiakaspalvelu


Että näin Jyväskylässä. Mistä lie suunnasta KA-yhtymää tulevat nuo kahdessa vuodessa Jyväskylän saavuttavat 20 "uutta" matalalattiabussia? :lol:
 
a__m sanoi:
Mistä lie suunnasta KA-yhtymää tulevat nuo kahdessa vuodessa Jyväskylän saavuttavat 20 "uutta" matalalattiabussia?
Tiettävästi nämä matalalattiabussit ovat aivan tuliteriä, tulevat suoraan Kabusin tehtaalta. Ensimmäinen uusista matalalattiabusseista on jo valmiina.
 
Upeaa. Enää reilut linjaston- ja aikataulumuutokset, ja aletaan olla selvillä vesillä.
 
a__m sanoi:
Vastattu: 20.6.2005
Vastaus: Jyväskylän Liikenteeltä saadun tiedon mukaan heillä on nyt ajossa 26 matalalattiaista bussia. Ensi syksystä alkaen tulee Jyväskylän paikallisliikenteeseen kahdessa vuodessa 20 uutta matalalattiabussia.
Mielenkiintoista. Mä vähän ynnäilin ja sain tulokseksi 14 uukkaria ja 2 Lahti 402:sta sekä pari midi-Göppeliä. Eli yhteensä 18 matalalattiabussia. Tässä on taidettu JL:n taholta kusettaa kaupunkia ja laskettu mataliksi myös 3 CityM:ää ja 5 B10R/Lahti 400:sta...
 
Onko kenellekään mitään konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Jyväskylän bussiliikenteen parantamiseksi? :shock:
 
a__m sanoi:
Onko kenellekään mitään konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Jyväskylän bussiliikenteen parantamiseksi? :shock:
Eiköhän tuo uusi linjastosuunnitelma voisi olla hyvä asia. Liikenteen kilpailuttaminen ei mielestäni ole ensimmäinen ratkaisu mutta väistämätön jos ei kauniisti pyytäminen tai edes uhkailu tehoa.
 
Mikko121 sanoi:
Eiköhän tuo uusi linjastosuunnitelma voisi olla hyvä asia. Liikenteen kilpailuttaminen ei mielestäni ole ensimmäinen ratkaisu mutta väistämätön jos ei kauniisti pyytäminen tai edes uhkailu tehoa.
Periaatteessa nykyisen linjaston pohja on toimiva, toki parannettavaa olisi. Esim. se että ajetaan samalla linjanumerolla eri paikkaan, ja ainoa paikka mistä selviää mihin auto on menossa on aikataulukirja....Esimerkkinä linja 12 joka (talvella) päivisin ajaa Keltinmäkeen Keljon markettien kautta, mutta illalla vain Myllyjärvelle, ja mistään muualta kuin aikataulukirjasta ei selviä mitä kautta, ja mihin auto ajaa... Suurempi ongelma tahtoo olla riittämättömät ajoajat. Ei tarvitse olla pahaa ruuhkaa niin linjat ovat helposti 10-15 minuuttia myöhässä. Tosin ensi syksyksi osalle linjoista on tulossa lisää ajoaikaa.
 
Juuri päällekkäisyydet, poikkeukset ja poikkeuksien poikkeukset JL:n linjastossa tekevätkin siitä vaikeaselkoisen. Lisäksi juuri ne riittämättömät ajoajat. 15 minuutin myöhästyminen ei todellakaan ole millään tavoin ihmeellistä, mutta voisi kaupunkikin tehdä asian eteen jotain esimerkiksi parantamalla bussiliikenteen olosuhteita joukkoliikennekaistoin ym. Löytyykö ensi talven aikataulut jo jostain?
 
a__m sanoi:
Onko kenellekään mitään konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Jyväskylän bussiliikenteen parantamiseksi? :shock:
Minä ainakin kaipaisin entistä vahvempia runkolinjoja ja poikkeavien reittien vähentämistä. Kaikenlainen Y1Y2kp+++-roska vain karkottaa matkustajia. Jakaisin linjat kolmeen tyyppiin:

Runkolinjasto olisi sellainen, että sitä ajettaisiin talvikaudella esimerkiksi 20 minuutin välein arkisin alkuiltaan asti ja lauantaisin suunnilleen kauppojen aukioloaikojen mukaan. Iltaisin ja sunnuntaisin sekä kesällä myös arkisin vuoroväli voisi olla 30 minuuttia. Tietyillä laatukäytävillä voisi kulkea kaksi tai useampiakin runkolinjoja, lähinnä siis keskustan läheisyydessä, jolloin vuoroväli olisi jo niin tiheä, ettei aikatauluja juuri tarvitsisi katsoa.

Koulu- ja työmatkayhteyksiä varten voitaisiin ajaa runkolinjastoa täydentäviä linjoja, jotka siis ajaisivat lähinnä kouluvuoden aikana arkiaamuisin ja -iltapäivisin.

Hiljaisen ajan liikenne olisi järkevintä hoitaa TKL:n tapaan erillisellä hiljaisen ajan linjastolla, joka kattaisi ainakin merkittävät asuinalueet. Linjat olisivat päivälinjoja kiertelevämpiä ja joillakin alueilla kävelymatkat olisivat hieman pidemmät. Varsin kattava linjasto saataisiin varmasti aikaiseksi jo parilla kahdeksikko-/heilurilinjalla. Näitä linjoja ajettaisiin varhain aamulla ja myöhään illalla. Mikäli hiljaisen ajan linjastosta tehtäisiin tarpeeksi kattava, voisi se ehkä toimia myös sunnuntain päiväliikenteessä.

Linjastomuutosten lisäksi tarvittaisiin myös parempaa markkinointia ja parempaa informaatiota. Aikataulukirjan tulisi olla nykyistä selkeämpi ja riittävän suurikokoisia ajantasaisia linjakarttoja tulisi olla saatavilla. Lippujärjestelmäkin saisi olla nykyistä houkuttelevampi. Pienilläkin konsteilla, esimerkiksi pysäkkikohtaisilla aikatauluilla (jotka voisivat olla myös netistä omaan käyttöön tulostettavissa), alennettaisiin kynnystä matkustaa bussilla. Pieniä alueellisia "terminaaleja" pitäisi tehdä lisää ja näillä pysäkeillä laatutasokin voisi olla hieman tavallisia pysäkkejä korkeampi. Pidemmällä tähtäimellä olisi varmasti fiksua investoida jonkinlaiseen reaaliaikaiseen informaatio- (ja etuus-)järjestelmään. Keinoja, isoja ja pieniä, olisi varmasti paljonkin. Toivottavasti edes joitain juttuja toteutetaankin.
 
a__m sanoi:
mutta voisi kaupunkikin tehdä asian eteen jotain esimerkiksi parantamalla bussiliikenteen olosuhteita joukkoliikennekaistoin ym. Löytyykö ensi talven aikataulut jo jostain?
Eipä tunnu kaupunkia pahemmin kiinnostavan....Hyvänä esimerkkinä Väinönkatu jossa on läpiajokielto. Kun ei sitä valvota niin ei sitä kukaan myöskään noudata. Kävelykadun (kauppakadun) kohdalle pitäisi rakentaa tämän näköinen este niin loppuisi se henkilöautojen läpiajo :)
 
tkp sanoi:
Eipä tunnu kaupunkia pahemmin kiinnostavan....
Juuri tuo on ongelman ydin. Noissa asioissa kaupungin ja maalaiskunnan tahto näyttelevät keskeistä roolia. Sitä tahtoa edustaa paikallisen väestön asenne. Valtuustoissa kuitenkin istuu demokraattisesti valitut valtuutetut. Hyvähän se on meidän (vieläpä suurelta osin aivan muualla asuvien) harrastajien neuvoa, miten jossain pitäisi tietyt peruspalvelut järjestää. Olen kuitenkin yllä näkyvien kirjoittajien kanssa osittain samaa mieltä, että parannettavaa riittää melko pitkäksi listaksi asti. Ihan jo ekologisista syistä johtuen 1970- ja 1980-lukujen tekniikkaan pohjautuva autokalusto pitäisi heivata pois aktiivikäytöstä pikimmiten.
 
Rattivaunu sanoi:
Ihan jo ekologisista syistä johtuen 1970- ja 1980-lukujen tekniikkaan pohjautuva autokalusto pitäisi heivata pois aktiivikäytöstä pikimmiten.
20 uutta autoa parissa vuodessa on Jyväskylän kokoisessa kaupungissa paljon. Jos kaikki autot hankittaisiin uusina ja hankintoja tehtäisiin vuosittain, sopiva hankintaerä olisi 5 autoa. Mutta kun koko KA-aikakausi on mennyt Jyväskylässä lähes ilman merkittäviä uuden kaluston hankintoja, on tilanne se, että vaikka 20 autoa vanhimmasta päästä poistettaisiinkiin, liikenteeseen jäisi silti kymmenkunta 87-mallista autoa ja 23 vuosimallin -88 autoa, joista suurin osa on vieläpä keppivaihteisia. Yhteensä näiden osuus Jyväskylän paikkurikalustosta on uusien autojen hankinnan jälkeen noin 40%! Ja noiden uusien Kabusien tultua liikenteeseen on näillä autoilla siis jo 20 vuotta ikää.

Ehkäpä KA-yhtymä taas käy pääkaupunkiseudulla ostamassa ison läjän jotain 90-luvun katureita, joille ei seudulla enää löydy käyttöä. Sinänsä mielenkiintoista, että Jyväskylässä jopa vuosimallin -90 laatikko-Wiimat tuntuvat moderneilta. Monella kaupunkiseudulla ei näin vanhaa kalustoa edes juuri ole enää liikenteessä...
 
Concordiaa Tommolalle

Enpä panisi pahakseni, jos vaikka osa Concordian palauttamista leasing-B10BLE:istä vm. 2000 nähtäisiin KA-yhtymän väreissä. Saattaa tietysti jäädä haaveeksi... :)
 
Takaisin
Ylös