Jyväskylän paikallisliikenne

Satuin muuta tietoa etsiessäni löytämään seuraavan tiedon:
Jyväskylän paikallisliikenteen matkamäärät 1984-2008

Kyseessä lienee Jyväskylän Liikenteen paikallisliikenteen matkamäärät eli matkat Jyväskylän, Jyväskylän mlk:n, Muuramen ja Säynätsalon alueella.

Tästä olisi mahdollista laskea matkat / asukas / vuosi - tunnusluvut hakemalla ko. kuntien väkiluvut.

Tällaisia historiallisia tietoja on ennenkin kaivannut.

Kalvosta näkee hyvin miten 1980-luvun nousukausi ja 1990-luvun lama ovat olleet joukkoliikenteen nopean laskun aikaa. Kalvo ei ulotu 1970-luvulle: voisi olettaa, että lasku on alkanut viimeistään 1970/80-lukujen taitteessa.
 
Linjan 13 (Keskusta - Saukkola - Tikkala) liikennöitsijä muuttui 01.06.2010. Linja oli ELY-keskuksen ostoliikenteen tarjouskilpailussa 2010/1, ja Jyväskylän Liikenne Oy hävisi linjan Mennään Bussilla Oy:lle.

Näin ollen linjan aikataulu on hävinnyt Jyväskylän Liikenteen aikataulukirjasta ja reitti linjakartasta. Linjalla eivät enää käy Jyväskylän Liikenne Oy:n lipputuotteet.
 
Näin ollen linjan aikataulu on hävinnyt Jyväskylän Liikenteen aikataulukirjasta ja reitti linjakartasta. Linjalla eivät enää käy Jyväskylän Liikenne Oy:n lipputuotteet.
Voi jumalation! Ainoastaan suomalaisessa keskikokoisessa kaupungissa voidaan kilpailuttaa näin juosten kustusti. Vähimmäisolettamus on, että samat liput kelpaavat ja sama kartta on koko kaupungin linjastolla.

Nimimerkki Allison, ne tarttee sut takas kotikaupunkiis! :wink:
 
Joo, ei Oulussa ole mikään ongelma, että Koskilinjojen, Alamäen ja Kylmäsen autoissa käy samat liput ja kaikkien reitit ovat linjakartassa.

Mutta Jyväskylässä ongelmia on, ja jollei ole, niin kyllähän niitä riemuiten synnytetään. Linjaa 13 ajetaan talviaikataulukaudella siten, että niin keskustasta kuin Tikkalasta on arkisin viisi lähtöä, joista kaksi ajaa Jyväskylän Liikenne Oy paikallisliikenteenä, yhden Jyväskylän Liikenne Oy osana Jyväskylä-Korpilahti -linjaa sekä kaksi Tilausajot Mennään Bussilla Oy.

Aikataulun löytäminen onkin sitten oma ruljanssinsa. Jyväskylän Liikenne Oy:n paikallisliikenteen aikatauluun on merkitty vain nuo kaksi paikallisliikennebussilla ajettavaa vuoroa. Kaukoliikennevuorona ajettava aikataulu löytyy kaukoliikenneosiosta, ja Mennään Bussilla Oy:n kahdesta kierroksesta ei Jyväskylän Liikenteen aikataulussa pukahdeta sanaakaan.
 
Joo, ei Oulussa ole mikään ongelma, että Koskilinjojen, Alamäen ja Kylmäsen autoissa käy samat liput ja kaikkien reitit ovat linjakartassa.

Mutta pysäkkien aikataulunäytöissä, jotka ovat kokeilussa kuudetta (?) vuotta, ei Alamäen autoja näy. Se ois jo liikaa. Tiedä miten lie Kylmäsen kanssa.
Veronmaksajien taulu näyttää vaan osan lipputuotteiden käyttöpisteistä.
 
Mutta pysäkkien aikataulunäytöissä, jotka ovat kokeilussa kuudetta (?) vuotta, ei Alamäen autoja näy. Se ois jo liikaa. Tiedä miten lie Kylmäsen kanssa.
Veronmaksajien taulu näyttää vaan osan lipputuotteiden käyttöpisteistä.

Kylmäsen autot (linja 70) näkyvät aikataulunäytöissä, mutta Pohjolan Matkan autot (linja 70) ei näy. Miten lie sitten Revon liikenteen autot?
 
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...ääntöjä+polkeneen+naisen+päälle/1135260118142

Helsingin Sanomat kertoo, että Jkl:n käräjäoikeus on tuominnut bussinkuljettajan kuolemantuottamuksesta sakkoon. Bussi on ajanut omalla kaistallaan katua suoraan. Viereisellä, oikealla kaistalla, on ajanut polkupyöräilijä, jonka olisi kuulunut kääntyä oikealle, minne kaista vei. Sen sijaan pyöräilijä kääntyikinn vasemmalle suoraan bussin eteen ja kuoli. Pyöräilijä paitsi kääntyi määräysmerkkien vastaisesti oli muutenkin kokonaan väärässä paikassa, sillä ko. katuosuudella on pyrötie, jota olisi tullut käyttää.

Minusta on aika lailla kohtuutonta tuomita bussinkuljettaja tällaisesta. Toivottavasti tämä menee hoviin ja tuomio muuttuu. Jos liikenteessä pitäisi varautua tällaisiin töppäilijöihin kuin tämäkin pyöräilijä, niin kuin nyt käräjäoikeuden mukaan tulisi, niin siellähän sitten körötellään 10 km/h. Ja itse asiassa alhainen vauhtikaan ei olisi tainnut estää tällaista onnettomuutta, missä toinen osapuoli toimii täysin yllättäen ja täysin sääntöjen vastaisesti.
 
Pelkästään lehtiuutisen perusteella on uskaliasta kommentoida tuomioistuimen päätöstä. Mutta jos nyt oletetaan, että uutisen tiedot tapahtumakulusta pitävät paikkansa, niin mielestäni tuomiosta kannattaa valittaa.
Perusteita www.finlex.fi (lihavointi kirjoittajan)

23 § Tlannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää ... Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa...

3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi...

Näillä perusteilla oikeuskäytäntöä on linjattu niin, että toisen tienkäyttäjän liikennesääntöjen vastainen toiminta ei tarvitse olla muille ennalta arvattavaa, KKO:n ennakkopäätöksiä:

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1990/19900014

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1989/19890093

Vaikka sakon määrä ei olekaan maailmaa kaatava, niin ainakaan minun oikeustajuuni se ei oikein sovi. Todella iso koettelemus on jo se, että näkee ihmisen kuolevan ajamansa ajoneuvon alle niin, ettei itse ole voinut tapahtumaa estää.
 
Jyväskylässä kiistellään Mennään Bussilla Oy:n vahingonkorvausvaatimuksesta.

Vaatimuksellaan mainittu yhtiö on pyytänyt Jyväskylän kaupunkia selvittämään, kuinka sille korvataan lipputulojen menetykset sen linjalla 13 iltapäivällä ELY-keskuksen ostoliikenteenä ajamalla vuorolla kaupunkirakennelautakunnan hyväksyttyä muutoksen Jyväskylän Liikenne Oy:n talviaikatauluihin siten, että aikatauluihin lisättiin Mennään Bussilla Oy:n ajaman vuoron kanssa samaa reittiä Kauppatorilta Myllyjärvelle saakka ajava samaan aikaan lähtevä Jyväskylän Liikenne Oy:n ajama linjan 12K vuoro.

Asiasta - ja Jyväskylän Liikenne Oy:n toiminnasta - enemmän kaupunkirakennelautakunnan esityslistalla:

Tilausajot Mennään Bussilla Oy:n vahingonkorvausvaatimus

Asian valmistelija Timo Lampinen, puh. (014) 266 5160

Tilausajot Mennään Bussilla Oy voitti keväällä 2010 Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen järjestämän tarjouskilpailun kauppatorin ja Tikkalan välisen ostoliikennereitin numero 13 liikennöimisestä tehtyään olennaisesti halvemman tarjouksen kuin reittiä aiemmin liikennöinyt Jyväskylän Liikenne Oy.

Liikennöinti alkoi kesäkuussa. 11.8.2010 voimaan tulleiden talviaikataulujen mukaan Jyväskylän Liikenne Oy:n vuoro 12K lähtee kauppatorilta samaan aikaan klo. 16.20 ja ajaa samaa reittiä kuin vuoro 13 Ylä-Myllyjärvelle saakka. Lisäksi Jyväskylän Liikenteen vuoro 12 lähtee Vapaudenkadun pysäkiltä niin ikään kello 16.20 ja ajaa vuoron 13 kanssa samaa reittiä Keltinmäen sillalle saakka.

Mennään Bussilla Oy katsoo, että se on aikataulujen päällekkäisyyksien vuoksi menettänyt lipputuloja ja liikennöinti on sen vuoksi kannattamatonta.
Linja-autoyhtiöiden välisissä neuvotteluissa Jyväskylän Liikenne Oy on lupautunut siihen, että sen liikennöimä vuoro 12 K ajaa samaan aikaan kauppatorilta lähtevän vuoron 13 perässä ja että vuoro 13 lisätään pysäkkien näyttötauluihin. Mennään Bussilla Oy pitää kuitenkin näitä toimenpiteitä riittämättöminä.

3.12.2009 voimaan tulleen joukkoliikennelain 12 § 2 momentin mukaan Jyväskylän kaupunki myöntää reittiliikenneluvan yksinomaan sen alueella harjoitettavaan reittiliikenteeseen. Lain voimaan tuloon liittyvän siirtymäajan liikennöintisopimuksen mukaan kaupunki vahvistaa Jyväskylän Liikenne Oy:n aikataulut yhtiön tekemän hakemuksen perusteella. Sen sijaan Mennään Bussilla Oy:n harjoittaman ostoliikenteen aikatauluja kaupunki ei vahvista.

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyi Jyväskylän Liikenne Oy:n aikataulut ajalle 11.8.2010 – 5.6.2011 päätöksellään 29.6.2010 nro 258. Yhtiön tekemässä hakemuksessa ei ollut erikseen perusteltu reitin 12 K ajamista hyväksytyssä muodossa, mutta ajat ja reitit ilmenivät hakemukseen liitetystä aikataulusta.

Kaupunkirakennelautakunnalle osoittamassaan kirjelmässä Mennään Bussilla Oy pyytää tekemään ehdotuksen siitä, kuinka yhtiön kärsimät tappiot korvataan.

Päätösliite:
- Mennään Bussilla Oy:n kirje

Apulaiskaupunginjohtaja Koiviston ehdotus

Kaupunkirakennelautakunta toteaa, että Jyväskylän kaupunki on ainoastaan vahvistanut Jyväskylän Liikenne Oy:n aikataulut, eikä se tällä perusteella ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen. Kaupunkirakennelautakunnan tehtävänä ei ole selvittää, tulisiko jonkun muun mahdollisesti korvata lipputulojen jääminen ennakoitua pienemmäksi.
 
Jyväskylässä kiistellään Mennään Bussilla Oy:n vahingonkorvausvaatimuksesta.

Vaatimuksellaan mainittu yhtiö on pyytänyt Jyväskylän kaupunkia selvittämään, kuinka sille korvataan lipputulojen menetykset sen linjalla 13 iltapäivällä ELY-keskuksen ostoliikenteenä ajamalla vuorolla kaupunkirakennelautakunnan hyväksyttyä muutoksen Jyväskylän Liikenne Oy:n talviaikatauluihin siten, että aikatauluihin lisättiin Mennään Bussilla Oy:n ajaman vuoron kanssa samaa reittiä Kauppatorilta Myllyjärvelle saakka ajava samaan aikaan lähtevä Jyväskylän Liikenne Oy:n ajama linjan 12K vuoro.
Näinhän siinä helposti käy, kun itse kilpailutusvaihe on ollut yhtä tunarointia. Asioita ei selvästikään oltu mietitty läheskään loppuun saakka, ja tässä tulos.
 
Näinhän siinä helposti käy, kun itse kilpailutusvaihe on ollut yhtä tunarointia. Asioita ei selvästikään oltu mietitty läheskään loppuun saakka, ja tässä tulos.

Niin, tuo linjan 13 yksi vuoropari aamulla ja iltapäivällä siirtyi Mennään Bussilla Oy:lle kesäliikenteen 2010 alusta. Syysliikenteen aikatauluihin Jyväskylän Liikenne Oy oli sitten tehnyt tuon ovelan muutoksen linjan 12K kulkuun - siinäpä nähdään, kuinka hyvin kuntapäättäjät asialistan oheismateriaaliin tutustuvat.
 
Niin, tuo linjan 13 yksi vuoropari aamulla ja iltapäivällä siirtyi Mennään Bussilla Oy:lle kesäliikenteen 2010 alusta. Syysliikenteen aikatauluihin Jyväskylän Liikenne Oy oli sitten tehnyt tuon ovelan muutoksen linjan 12K kulkuun - siinäpä nähdään, kuinka hyvin kuntapäättäjät asialistan oheismateriaaliin tutustuvat.

Itse asiassa kesäliikenteen 2010 alussa koko linjan 13 liikennöinti siirtyi Mennään Bussilla Oy:lle. Linjaa liikennöidään koulujen kesälomapäivinä (ma-pe) ainoastaan Jyväskylä-Saukkola-Tikkala -reitillä kahdella vuoroparilla sekä aamu- että iltapäivisin. Koulupäivinä kermankuorija-monopoliyhtiö Jyväskylän Liikenne Oy ajaa yhdessä Mennään Bussilla Tikkalan linjaa puoliksi. Mennään Bussilla -vuorot on ELY-keskuksen ostoliikennettä.

Jotenkin haiskahtaa kovasti siltä, että hävittyään ELY:n tarjouskilpailun Jyväskylän Liikenne muutti entisen linjansa 13 lähdön Tikkalaan klo 16.20 (itsekannattavan?) osuuden linjaksi 12K Ylämyllyjärvelle. Jossitellen voisi päätellä, että mikäli Jyväskylän Liikenne olisi voittanut Tikkalan linjan kokonaan itselleen, niin tänä syksynä ei oltaisi nähty 12K:n klo 16.20 ylimääräistä lähtöä Ylämyllyjärvelle.

Kuntapäättäjät tuskin tiesivät tästä kermankuorinnasta. Asialistassa ei varmaankaan ollut mitään mainintaa ELY:n ostoliikennelinjasta 13. Jyväskylän Liikenne Oy vie lautakuntaa kuin pässiä narussa; kumileimasimella varmistetaan surkeasti hoidettu monopoliliikennöinti.

piirka
 
Takaisin
Ylös