Jyväskylän paikallisliikenne

Mielenkiintoista nähdä mitä kalustoa Onnibus saa linjoille hankittua. Tulopohja on kunnossa, mutta rahoittajan pitää myös uskoa kykyyn hoitaa näinkin iso kakku. Uskon että Onnibussin johdossa on ammattitaitoa, mutta uskooko rahoittaja sen riitävän. Ehkäpä tukea pitää löytyä myös toimittajalta. Vaihtoehtoja mistä kalastella löytyy laatuhaitarissa aina SOR:sta Setraan.

Tässä bisneksessä ei ehkä voitot ole niin suuria, mutta tuotto aika pomminvarmaa: tuottajahan ei ota mitään riskiä. Jos vain on kulut laskettu oikein, niin mitään hätää ei pitäisi olla. Rahoittajallekin tämä on selvä bisnes eikä tarvetta epäilyille pitäisi olla.
 
Ensimmäinen Jyväskylään jäävä kaabussi 458 on viherretty.

Jyväskylä aikoo ottaa käyttöön Piletti-järjestelmän 1.7.2014 alkaen, mikäli järjestelmän valmius ja toiminnalliset edellytykset pystytään luotettavasti selvittämään 1.5.2014 mennessä. Nykyiset matkakortit toimisivat rinnakain ainakin vuoden loppuun saakka.
 
Jastin kuvissa 2741, 2742 ja 2825 tuo puolivalmis tilaajaväritys näyttää aika kammottavalta. Oksennus oli ensimmäinen assosiaatio, mutta ehkäpä väritys näyttää vähemmän oksennukselta aurinkoisina päivinä?
 
Missähän vaiheessa JL:n uudet autot mahtavat saapua kaupunkiin?

AB-foorumilla oli maininta että Scaniat tulis vasta juhannuksen jälkeen, mutta VDL:ä voitaneen odottaa jo vähän ajan päästä. Varmaan tulevat viimeistään sen jälkeen kun Kuopion ja Lahden yksilöt ovat saapuneet ellei osa tule jo samaankin aikaan.
 
Todennäköistä siis on, että kaikki eivät kerkeä heinäkuun alkuun.

Ai taida edes olla tarviskaan. Vuoroja on reippaasti vähemmän kesäloman aikana. Talvi-aikataulut astuvat voimaan koulujen alkajaisiksi 11.8.2014, joten siihen mennessä pitäisi niiden olla Jyväskylässä perillä. Ans kattoo kuinka hanakasti tilaaja sakottaa liikennöitsijää väärällä kalustolla ajamisesta.

Kesäaikataulukirja 2014 on kansiltaan (vaan ei sisällöltään) tilaajavärityksessä. Nopea vilkaisu antaa vähän muutoksia viime kesään verrattuna. Vitosella on uusi lähtö Ylistönmäeltä klo 15.45. Linja 13 Tikkalaan on tehnyt comebackin aikataulukirjaan maininnalla "Ajalla 1.6. - 30.6. linjaa 13 hoitaa Mennään Bussilla Oy". Linja 28 (Jkl - Palokka - Tikkakoski) lakkautettiin viime kesän jälkeen. Vuosi sitten linjalla oli yksi lähtö Tikkakoskelle (ma-pe), yölähtö pe-la + la-su ja neljä lähtöä paluusuunnassa (ma-pe). Nyt näitä lähtöjä liikennöidään linjana 22 (aikataulumerkintä Y1=Palokan kautta), lukuunottamatta klo 17.30 -lähtöä Tikkakoskelta, joka tänä kesänä ajetaan päälinjan reittiä. Myös linja 33 keskusta - Kirri on lakkaantunut ja sen korvaa linja 16 keskusta - Keski-Palokka.
 
Ai taida edes olla tarviskaan. Vuoroja on reippaasti vähemmän kesäloman aikana. Talvi-aikataulut astuvat voimaan koulujen alkajaisiksi 11.8.2014, joten siihen mennessä pitäisi niiden olla Jyväskylässä perillä. Ans kattoo kuinka hanakasti tilaaja sakottaa liikennöitsijää väärällä kalustolla ajamisesta.

Tarjouspyynnön mukaan riittää, että kaikki kalusto on sopimuksen mukaista ja tilaajaväreissä talviaikataulukauden alkaessa 11.8.2014.
 
Tulevat talviaikataulut on julkaistu. Aika heikkoa on, kun aikataulujen vaihtuessa ei listata uutuuksia tai muutoksia vaan viitataan "Ne koskevat linjoja 4, 5K, 7, 25K ja 25, tarkemmat tiedot löytyvät yksittäisiltä aikataulusivuilta". Aikataulusivuilta ei kuitenkaan selviä mikä on muuttunut sitten viime talven. Olisi ollut fiksumpaa todeta, että kolme em. linjaa ovat uusia ja kuvailla niiden reittiä ja aikatauluja. Kahden viimeisen linjan kohdalla olisi voitu tarkentaa, mikä olikaan muutos.

Kun aikatauluja verrataan kilpailuprujujen aikataulu/linjastotietoihin, niin huomataan, että pientä viilausta on tehty. Nopeasti silmäillen:

Nelonen on uusi linja, jonka piti kulkea Äijälänrannan asuntomessualueelle. Näin ei tapahtunut, vaan se ajetaankin läheiselle Viherlandian pysäkille. Koululaislinja 19K piti nelosen alta lakkauttaa, mutta linja jatkaakin, tosin uudella tunnuksella 15K.
Vitoslinjan kaikki vuorot piti alkaa kulkea Viitaniemeltä Ylioppilaskylään ja Kuokkalan päässä piti rengaslinjaosuus (keskusta - Ylistö - Kuokkalan silta - keskusta) purkaa. Vitoslinja jäikin porskuttamaan, tosin ilman aamun Ylioppilaskylä -vuoroja. Sen sijaan perustettiin uusi linja 5K Kortepohja - Viitaniemi - keskusta - Mattilanniemi - Ylistönmäki - Kuokkalan keskusta - Lutakko - keskusta - Viitaniemi - Kortepohja, jota ajetaan kerran tunnissa aamusta iltakuuteen.
Seiskalinja on samoin uusi linja Sarvivuorelta Sääksjärven ja Kaija(n)lammen kautta keskustaan ja Y-vuoroilla edelleen Viitaniemelle.

Kutoslinja (Matkakeskus - Keskussairaala) lakkautettiin, ja korvaavaksi yhteydeksi piti tulla linjan 2M poikkeamat matkakeskukselle. Näitä poikkeamia ei kuitenkaan toteuteta.
Linja 22 ei enää aja lauantai-iltaisin ja sunnuntaisin linjan 15 korvikkeena keskustasta Ristonmaan, Tikan ja Kuokkalan keskustan kautta Viherlandiaan. Kakskakkonen ajaa sen sijaan vuosi sitten lakkautetun linjan 33 Kuokkalan reittiä myötäillen (keskusta - Kuokkalan silta - Kuokkalan keskusta - Ainolanranta - Kuokkalan silta - keskusta) kerran tunnissa ma-pe.
Linjan 25 kaikki vuorot (lukuunottamatta illan kahta viimeistä vuoroparia, lauantain ensimmäistä vuoro keskustasta sekä sunnuntain aamupäivän vuoroja vain Laajavuorelle/Laajavuorelta) ajetaan Laajavuorelta Palokan terveysasemalle ja päinvastoin. Linja 25K lakkautetaan samalla

Kelpaavatkohan Linkki-liput linjoilla 40 (Äänekoskelle) sekä 41 (Laukaaseen)? Molempien linjojen aikataulut löytyvät Linkki-aikatauluvihkosta. Linja 40 on ELY-keskuksen kilpailuttama linja ja linjaa 41 liikennöidään vielä toistaiseksi ylimenokauden sopimuksella.

Summa sumarum. Taitaa näiden kosmeettisten muutosten vaikutus jäädä vähäisiksi. Kilpailutuksen tavoite (matkamääräosuuden kasvattaminen 5% -> 7% vuoteen 2020 mennessä) jäänee sanahelinäksi. Tällaisella vaikeasti hahmoteltavalla sillisalaattilinjastolla on vaikeaa houkutella uusia asiakkaita joukkoliikenteen käyttäjiksi. Kertalipun hintaa piti alentaa = ei toteutettu ja bussien pilaajaväritys tuo mieleen pikemminkin sadun "Keisarin uusista vaatteista".
 
Takaisin
Ylös