Jyväskylän paikallisliikenne

Linjan 41 Jyväskylä - Laukaa kilpailutus on alkanut. Sopimuskausi on 04.06.2018 - 31.05.2025 + 3 vuoden optio. Ansaintamallina on bruttomalli ja kilpailun ratkaisuperusteena pelkkä hinta.

Linjalle tarvitaan kaksi matalalattiaista telibussia, joiden on oltava Euro6-päästötasoa ja oviltaan vähintään 1+2+1. Busseissa on oltava turvavyöt (vähintään lannevyö) kaikilla muilla istumapaikoilla paitsi klaffipenkeillä. Istumapaikkoja on oltava vähintään 49 ja kokonaispaikkamäärän on oltava vähintään 90 eli myös seisomapaikkoja pitää olla. Matalalattiaosuudella jokaisella penkkiparilla on oltava USB-pistoke. Kaluston keski-ikä ei saa ylittää 10:tä vuotta. Lisäksi liikennöitsijän käytössä on oltava vara-auto, joka on korkeintaan Euro4-päästötasoa ja täyttää kaikki muut kalustovaatimukset paitsi USB-pistokepakon.

Tarjoukset jätetään 7.12.2017 eli vähän ennen kuin HSL:n 42. kilpailu ratkaistaan (joka tapahtunee 12.12.).

Hankintailmoitus
 
Linjan 41 Jyväskylä - Laukaa kilpailutus on alkanut.

Jyväskylä-Laukaa välinen liikenne toteutetaan ilmeisesti jatkossa siis siten, että linjat joiden päätepiste on Laukaassa on Jyväskylän seudun joukkoliikenteen sopimusliikennettä mitä tässä nyt kilpailutetaan ja liikenne joka jatkaa Laukaasta eteenpäin Suolahteen ja Äänekoskelle tulee olemaan ELY:n järjestämää liikennettä. Luulen, että Linjanumerona tulee molemmilla olemaan edelleen 41.
 
Erikoinen yhdistelmä, turvavyöt istuimilla ja lisäksi seisomapaikkoja. Nopeat elää pidempään.

Kieltämättä erikoinen ratkaisu, koska bussia ei voi rekisteröityjen seisomapaikkojen kanssa edes katsastaa 100 km/h nopeudelle. Maksimikuorma seisojin tuollaisella autolla olisi 63 henkilöä... (49 + 0,3x49)
 
Tosin onko Laukaan ja Jyväskylän välissä edes satasen rajoitusta missään kohtaa?

Ei ole ollut vuosiin. Kahdeksaakymppiä siinä nykyisin saa maksimissaan posotella.

Toivottavasti tuo turvavyöpakko aiheuttaisi myös sen, että liikennöitsijä hankkii hieman paremmat penkit kuin tavalliset katuripenkit.
 
Sinänsä vaan huvittavaa turvallisuusajattelua. Autossa on turvavyöt, jos istumapaikat riittää. Lopuista ei niin väliä. Tiedä sitten, onko kulkijoita edes kaikille istumapaikoille.
 
Sinänsä erikoista että kohteeseen vaaditaan vain 2 autoa joilla saadaan aikaiseksi tunnin vuoroväli. Olisin odottanut jotain enemmän. Liekö sitten Laukaalta eteenpäin menevä liikenne on kuitenkin riittävää täydentämään ko. suunnan palvelutasoa...
 
Linjan 41 Jyväskylä - Laukaa kilpailutus on alkanut. Sopimuskausi on 04.06.2018 - 31.05.2025 + 3 vuoden optio. Ansaintamallina on bruttomalli ja kilpailun ratkaisuperusteena pelkkä hinta.

Koiviston Auto -konserni teki eilen hattutempun ja voitti liikennettä kolmessa eri kaupungissa. Aikamoinen Suomen ennätys! Tämä kilpailutus meni siis Jyväskylän Liikenteelle. Ratkaisu

Eilen ratkenneessa HSL-kilpailutuksessa HelB ei voittanut liikennettä lainkaan 1522 - 1534 -sarjan busseilleen, joista osa vapautuu niiltä linjoilta millä alkaa ensi kesänä uusi sopimus. Saas nähdä viekö KA niitä tuonne Laukaan liikenteeseen vai tuleeko sinne ihan uusia. Vara-auto ainakin voisi tulla HelB:ltä.
 
Koiviston Auto -konserni teki eilen hattutempun ja voitti liikennettä kolmessa eri kaupungissa. Aikamoinen Suomen ennätys! Tämä kilpailutus meni siis Jyväskylän Liikenteelle. Ratkaisu

Eilen ratkenneessa HSL-kilpailutuksessa HelB ei voittanut liikennettä lainkaan 1522 - 1534 -sarjan busseilleen, joista osa vapautuu niiltä linjoilta millä alkaa ensi kesänä uusi sopimus. Saas nähdä viekö KA niitä tuonne Laukaan liikenteeseen vai tuleeko sinne ihan uusia. Vara-auto ainakin voisi tulla HelB:ltä.

Varmasti olisi mainioita autoja mille tahansa linjalle Jyväskylään. Tulee nyt kuitenkin mieleen haluaisiko Helb korvata noilla jotain iäkkäämpiä teliautojaan jotka liikkuvat jonkun muun sopimuksen alla ja lahjoittaa sitten maakuntiin jotain Scaloja tai Volvoja.

Mitä sitten ihan tuohon 41:n kalustoon tulee niin sen määrän tullee ratkaisemaan myöhemmin kilpailutettava Jkl-Laukaa-Äänekoski väli joka kilpailutetaan ELY:n taholta. Luultavasti Jyväskylän liikenne jos tuonkin voittaa tulee hankkimaan tähänkin kilpailuun vastaavia autoja Linkki-värityksissä jos vain yhteinen kierto on mitenkään mahdollista.
 
Talven aikatauluihin tuli muutoksia

  • 1 / 2 reitti muuttui osuudella keskusta – Keskussairaala – Kortemäki "takaisin vanhalle" reitille Rautpohjankadulle. Linjapari siirtyi vuosi sitten kulkemaan Keskussairaalantielle suorempaa reittiä Vapaudenkadun / Hannikaisenkadun kautta
  • 18 / 18K Kortepohja – keskusta – Ristikivi / Nenäinniemi, lisää vuoroja ma-la liikenteeseen
  • 20 Kuokkalan keskusta – Pupuhuhta, ma-la -liikenne jatkuu 2 tuntia myöhempään ja aloitettiin sunnuntailiikenne (klo 12-16)
  • 21 Muuramen päättäri siirtyi Jaakkolasta Muuramen keskustaan
  • 25 Kaakkolampi – Palokka ma-pe 20 min vuorovälistä siirtyminen 30 min vuoroväliin myöhentyi klo 18:sta klo 21:een. Sunnuntai-aamujen pistot Kortemäkeen poistuivat. Poistuma korvaantui ajamalla linja 1 sunnuntaiaamuisin Kortemäkeen / -stä
  • 27 Mustalampi – Heikkilä, kaikki la-su -lähdöt keskustasta Heikkilään aikaistuivat 5 minuutilla
  • 36 Jyväskylä – Tikkakoski reitti muuttui kulkemaan Tourulan ja Sepän kauppakeskuksen kautta. Kaikki vuorot tekevät piston Heinälammelle. Vanha reitti kulki Kauppatorin, Rajakadun ja Tyyppäläntien / Lohikoskentien kautta
  • 37 keskusta – Palokankeskus – Nuutti – Ruoke – keskusta, rengaslinjan viimeinen lähtö (ma-pe, ei liikennettä la-su) myöhentyi tunnilla (klo 17.05)

Hankasalmen suunnan linjoilla ei Walttikortti ole enää kelvannut kesäkuun alkupuolesta alkaen. Olisiko näin käynyt myös Jyväskylä – nelostie – Äänekoski linjalle 40? Linjaa ei enää löydy Linkki-aikataulukoista.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 41 Jyväskylä - Laukaa kilpailutus on alkanut. Sopimuskausi on 04.06.2018 - 31.05.2025 + 3 vuoden optio. Ansaintamallina on bruttomalli ja kilpailun ratkaisuperusteena pelkkä hinta.

Linjalle tarvitaan kaksi matalalattiaista telibussia, joiden on oltava Euro6-päästötasoa ja oviltaan vähintään 1+2+1. Busseissa on oltava turvavyöt (vähintään lannevyö) kaikilla muilla istumapaikoilla paitsi klaffipenkeillä. Istumapaikkoja on oltava vähintään 49 ja kokonaispaikkamäärän on oltava vähintään 90 eli myös seisomapaikkoja pitää olla. Matalalattiaosuudella jokaisella penkkiparilla on oltava USB-pistoke. Kaluston keski-ikä ei saa ylittää 10:tä vuotta. Lisäksi liikennöitsijän käytössä on oltava vara-auto, joka on korkeintaan Euro4-päästötasoa ja täyttää kaikki muut kalustovaatimukset paitsi USB-pistokepakon.

Millähän kalustolla tätä Laukaan liikennettä on nyt operoitu?
 
Takaisin
Ylös