Jyväskylän paikallisliikenne

Milloin Onnibus aloittaa Jyväskylässä?

Onnibushan on tosiaan ajellut nyt linjaa 13 sillä JKL-TAMPERE-TURKU-teipatulla Volvo 8700:lla eli http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/K/Kainulainen A Tilausliikenne/TEZ-932 Ozzy 200510.jpg/_full.jpg

Tuohan ei ole siis Kainulaisen vaan Mennään bussilla-yhtiön auto vaikka Bussidatasta voisi toisin ymmärtää.

Minusta tuo Onnibusin tiedote on siinä määrin hassu että Mennään bussillahan voitti tuon linjan jo aikaa sitten ennenkuin olimme koko Onnibussista tietoisia. Nythän vain Onnibus tuo siihen mukaan vissiin noita halvempia lippuja. Aiemmin tuota linjaa ajeltiin jollain Sprintterillä.
 
Kevätsiivouksen myötä pari entistä Lähilinjaa sai lähteä nurkista purkuun, tässä Hinauspalvelu Nieminen toimittaa autot JL:n autot #491 ja #492 viimeiselle matkalleen.
 
Jyväskylän joukkoliikenteen kilpailutus on alkanut. Tarjouspyyntö on ladattavissa kaupungin www-sivuilta: http://www.jyvaskyla.fi/kaupunkirakennepalvelut/liivi/hankinnat/joukkoliikenteen_hankinta_2013

Kilpailu käydään bruttomallilla ja ratkaisuperusteena on halvin hinta.

Kilpailu on jaettu viiteen kohteeseen:
  1. Kaupunkiliikenne 1
    • linjat 22, 22M, 25, 25K, 26, 27, 31, 32, 34, 36, 37, 38, 38K ja 39
    • sopimuskausi 1.7.2014 - 31.5.2021 + 3 vuoden optio
    • 27 linja-autoa: 3 uutta 2-akselista, 2 uutta teliä, 3 käytettyä teliä, 19 käytettyä 2-akselista. Lisäksi 2 vara-autoa
  2. Kaupunkiliikenne 2
    • linjat 3, 8, 14M, 10, 12, 12K, 15, 18, 18K ja 20
    • sopimuskausi 1.7.2014 - 31.5.2020 + 3 vuoden optio
    • 25 linja-autoa: 3 uutta 2-akselista, 2 uutta teliä, 3 käytettyä teliä, 17 käytettyä 2-akselista. Lisäksi 2 vara-autoa
  3. Kaupunkiliikenne 3
    • linjat 1, 1M, 2, 2M, 4, 19 ja 42
    • sopimuskausi 1.7.2014 - 31.5.2019 + 2 vuoden optio
    • 12 linja-autoa: 1 uusi 2-akselinen, 2 uutta teliä, 2 käytettyä teliä, 7 käytettyä 2-akselista. Lisäksi 1 vara-auto
  4. Kaupunkiliikenne 4
    • linjat 7, 13, 16, 16M, 21 ja 21M
    • sopimuskausi 1.7.2014 - 31.5.2018 + 2 vuoden optio
    • 11 linja-autoa: 2 uutta 2-akselista, 2 uutta teliä, 2 käytettyä teliä, 5 käytettyä 2-akselista. Lisäksi 1 vara-auto
  5. Kaupunkiliikenne 5
    • linja 5
    • sopimuskausi 1.7.2014 - 31.5.2018 + 1 vuoden optio
    • 3 linja-autoa: 1 uusi 2-akselinen, 2 käytettyä 2-akselista. Lisäksi 1 vara-auto
Kaikissa kohteissa kaluston keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikä 15 vuotta. Kaiken kaluston on oltava matalalattiaista. Käytetyn kaluston on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro3, vara-autojen vähintään Euro2. Kalusto maalataan elokuussa julkistettavaan tilaajaväritykseen.
 
Jyväskylän joukkoliikenteen kilpailutus on alkanut.

Tulipa kahlattua läpi tuo pumaska, ihan mielenkiintoinen oli, kiitos. Hirvittävästi oli kiijoitusvihreitä, etenkin liikennekokonaisuusliitteissä.

Kaikissa kohteissa kaluston keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikä 15 vuotta. Kaiken kaluston on oltava matalalattiaista. Käytetyn kaluston on oltava ympäristönormiltaan vähintään Euro3, vara-autojen vähintään Euro2.

Jotenkin tulee mieleen, että kaupunki yrittää pakettien koolla sekä kalustovaatimusten suhteen kattaa voittopöydän etukäteen valmiiksi nykyiselle liikennöitsijälle. Eipä Jyväskylässä päästä eroon panssarivaunupainajaisista.
Tavoite kasvattaa kulkumuoto-osuutta kahdella prosenttiyksiköllä (eli liki 3 miljoonalla vuotuisella matkalla) on melkoisen kunnianhimoinen. Luulen vain, että hanke epäonnistuu, koska linjastoa ei selkeytetty. Spagettilinjahärdelli jatkuu nykyisenkaltaisena, ei houkuttele satunnaista matkustajaa hyppäämään kyytiin. Käytyäni prujut läpi huomasin, että pohjoisen suuntaan Tikkakoskelle pääsee jatkossa edelleen kuutta eri reittiä (entisten seitsemän, kun 28 lakkautetaan). Ja löytyipä eräästä liikennekokonaisuusliitteestä 15 km:n siirtoajo Puuppolasta Keskussairaalalle 15 minuutissa. Kuljettajaparka!

Pari uutta linjaa löytyy:


Tai ei ole varsinaisesti uusi. Nykyinen koulupäivälinjan 15K (Keskussairaala - Viherlandia) tunnus muuttuu neloseksi. Viherlandian päättäri siirtyy ensi vuoden asuntomessualueelle Äijälänrantaan.


Uusi linja Keljonkankaan Sarvivuoresta Sääksvuoren ja Kaijanlammentien kautta Kauppatorille (osa vuoroista edelleen Viitaniemeen). Linjaa ajetaan yhdellä vuorolla joka päivä tunnin välein.

---

Express-linjalta 2M (Keskussairaala - Kaunisharju) poistuu päivätauko. Nämä uudet vuorot poikkeavat Matkakeskuksella, korvaten lakkautettavan kutoslinjan (Matkakeskus-Keskussairaala). 25K (Kaakkolampi-Palokka) pitenee kun Palokan päättäri siirtyy marketeilta terveysasemalle.

Vitosen (Viitaniemi-Ylistö) kaikki vuorot ajetaan Kortepohjasta/Kortepohjaan, kun tähän asti Kortepohjaan saakka kulkevia vuoroja on ollut vain muutama.

Ilmeisesti Laukaan suunnan linja 41 sekä Lievestuoreen 43 sopimukset päättyät myöhemmin, koska eivät ole mukana näissä paketeissa?

Viime vuoden linjastosuunnitelmassa esitetty poikittaislinja 44 (Mustalampi-Kuokkala-Vaajakoski-Kaunisharju) ei näillä näkymin toteudu. Linjaa olisi liikennöity kolmella vuorolla kahdesti tunnissa.

Kalusto maalataan elokuussa julkistettavaan tilaajaväritykseen.

Tilaajavärityksen suunnittelijaksi on valittu Mainostoimisto Zeniitti, joka tarjosi työtä yhden euron hintaan. Diiliin kuuluu myös huomattava hyväntekeväisyysosuus. Tilaajavärityksen ohella myydään kalustoon (ilmeisesti kylki- ja muuta) mainostilaa.
 
Jotenkin tulee mieleen, että kaupunki yrittää pakettien koolla sekä kalustovaatimusten suhteen kattaa voittopöydän etukäteen valmiiksi nykyiselle liikennöitsijälle.

Minä taas veikkaisin, että isoilla paketeilla yritetään houkutella muitakin kuin Jyväskylässä jo toimivia liikennöitsijöitä mukaan. Kokonaan uuteen kaupunkiin ei kannata perustaa toimintaa, jos sen volyymi on pieni (esim. Lappeenrannan kilpailutuksessa ei saatu nykyliikennöitsijän lisäksi tarjouksia kuin yhdeltä liikennöitsijältä, johon hintaero oli selvä). Tämän kilpailun kohteista 1 ja 2 saisi molemmista jo yksinään kohtuullisen kokoisen varikon.

On ihan luonnollista, että kalustovaatimuksilla ei pelata ulos nykyisen liikennöitsijän uudehkoa kalustoa. Niin voidaan varmistaa, että ainakin nykyliikennöitsijältä saataneen kohtuuhintainen tarjous (tosin nyt vasta nähdään, miten KA-konserni käyttäytyy uudessa tilanteessa). Löysähköt kalustovaatimukset ja pisteytyksen puuttuminen mahdollistavat kansainvälisille toimijoille kaluston tuomisen ulkomailta. Kumpi sitten olisikaan pahempi vaihtoehto, Kabus-liikenteen jatkuminen vai pääkaupunkiseudun tanskandoggi-ilmiön toistuminen Jyväskylässä :)
 
Minä taas veikkaisin, että isoilla paketeilla yritetään houkutella muitakin kuin Jyväskylässä jo toimivia liikennöitsijöitä mukaan.

Se mikä pisti silmään oli, että Oulun, Kuopion ja Jyväskylän kalustospeksiprujut ovat kaikki lähes "1:1:1 identtisiä". Ajatus, että prujut on faksattu eteläisemmästä, vaan Helsinkiä pohjoisemmasta, kaupungista käväisi mielessä. "Me viemme nepparimme tästä hiekkalaatikosta, jos ette..."

Odotan mielenkiinnolla, millainen väritys Jyväskylässä on suunniteltu. Oulussa tuo meni aivan pieleen.

Nythän on vasta elokuun eka viikko takanapäin. Kaupungin joukkoliikennesivustolla ei ole mitään uutta mainittavaa väritysprojektiin liittyen. Eiköhän mainostoimisto saa aikaiseksi jotain aivan yhtä iloista ja raikasta ilmettä kuin mitä Ouluun nyt puuhataan. :biggrin:

Uusi talviaikataulukausi alkaa huomenna perjantaina. Suurin muutos on Keski-Palokan, Puuppolan ja Tikkakosken suunnan linjastomuutos. Linjat 28 (Lohikosken kautta Tikkakoskelle), 33 (Kuokkalasta Kirriin), 35 (Keskussairaalalta/Keskustasta Haukkamäkeen) sekä 36K (36:n "apulinja" Puuppolan kautta) on lopetettu.

  • linjan 16 ilta/viikonloppulähtöjen päätepysäkki siirtyy Kirristä Palokan marketeille
  • linjan 25K päätepysäkki siirtyy Palokan marketeilta Palokan terveysasemalle
  • 28:n lakkautuksen myötä Tikkakosken linjaa 22 liikennöidään kahdesti tunnissa ma-la
  • linjan 31 (Saarenmaalle/Vertaalaan) liikennettä lisätään sisarlinjan 32 kustannuksella. 31:lle tulee lisäksi pistoja Haukkamäkeen, korvaten linjan 35 lakkautus
  • linjan 33 Kuokkalan osuus korvataan yhdellä (muutaman vuoden tauolla olleen) linjan 8 koululaislähdöllä klo 7.20 Nenäinniemestä Kekkolan ja Kuokkalan sillan kautta
  • rengaslinja 37 (keskusta - Ruoke - Nuutti - Palokka - keskusta) siirtyy takaisin "alkuperäiselle" reitille, eli pois Palokkajärven itäpuolelta länsipuolelle Saarijärventielle
  • linja 10 ("perusreitti" Keskussairaala - Viitaniemi - keskusta - Kangaslampi) lakkautetaan. Linjalle 25K (keskustasta Kaakkolammelle) tulee korvaavia pistoja Kangaslammelle
  • lakkautetun linjan 35 vuorot Kukkumäen kautta Keskussairaalalle ajetaan jatkossa linjana 10 edelleen vain koulupäivisin

Ja lisäksi pikkulinnut visertävät, että JL:n dösa 482 (ex Lähilinjat 53, OGG-232 1994 VolvoB10B/Carrus City M) on poistunut rivistöstä ja on seissyt kilvettömänä ainakin toukokuusta lähtien Seppälän uuden paloaseman pihalla.
 
Se mikä pisti silmään oli, että Oulun, Kuopion ja Jyväskylän kalustospeksiprujut ovat kaikki lähes "1:1:1 identtisiä". Ajatus, että prujut on faksattu eteläisemmästä, vaan Helsinkiä pohjoisemmasta, kaupungista käväisi mielessä. "Me viemme nepparimme tästä hiekkalaatikosta, jos ette..."

Eräässä Etelä-Suomen kaupungissa Metsäpietilän kaupunginosassa voi kuitenkin herättää närää, että näitä kilpailuja ratkaistaan yksinomaan halvimman hinnan perusteella. Pelkän tuotantohinnan optimoinnissa kokeneet sopimusliikennöitsijät ovat paljon parempia kuin liikennöitsijät, joiden on kannattanut panostaa myös matkustajamääriin.

Minua ei yllätä ollenkaan, että keskisuurista kaupungeista suurin osa on lyönyt viisaat päänsä yhteen tehdessään kilpailutusasiakirjoja, koska ne kaikki ovat yhtä aikaa saman suuren mullistuksen edessä ja kaupunkiseutujen toimivaltaisilla viranomaisilla on oma järjestökin, jonka parissa näitä asioita pohditaan.
 
Takaisin
Ylös