Jyväskylän paikallisliikenne

Ja miten tällainen yhtälö voi edes olla mahdollinen kun kyse on bruttoliikenteestä? Hinnat on laskettu ja niiden mukaan mennään.

Laskemalla arvioidut tulevat henkilöstökulut/polttoainekulut/kalustokulut/muut kulut väärin. Tilanne voi olla haasteellinen jos kulut kasvavat tuloja suuremmiksi. Ja tämän tulevien kulujen arvioimiseksi tehdyn ennustamisenhan jokainen tarjouksen tekijä on joutunut tekemään kohdallaan. Koska tarjous on "kovasti" huokeampi kuin muiden, on tietysti syy epäillä jonkinlaista lasku- tai arviointivirhettä. Aika tulee näyttämään miten käy.

Mistä muka tiedetään, että Onnibusin tarjous on "kovasti" muiden tarjousta huokeampi? Minun tietääkseni ei vielä ole nähty muiden tarjousten hintoja. Onhan Onnibus voittanut Tampereella kilpailutettua liikennettä, joten eiköhän heillä ole melko hyvä kuva jo nyt kaupunkiliikenteen kustannuksista. Ja jos on laskenut kustannukset oikein tässä kohdin, niin myös Jyväskylän sopimuksissa korvaushintojen indeksitarkistukset pitävät huolen siitä, että kustannukset eivät karkaa tuloista liiaksi.

Joku vertasi aikaisemmin tässä ketjussa Onnibusia erääseen Hämeenlinnassa liikennöineeseen yritykseen siinä mielessä, että tulot eivät riittäisi. En tiedä, oliko tuon vertauksen esittäjä ymmärtänyt bruttomallin tulonmuodostuksen liikennöitsijälle. Sehän ei riipu suoranaisesti matkustajamääristä, sillä liikennöitsijä saa saman tulon, oli bussi tyhjä taikka täysi. Bruttomallissa tulot riippuvat siitä, että ajetaan tilaajan osoittamat vuorot. Tässä tapuksessa siis Jyväskylän viranomaisen suunnitteleman aikataulun mukaiset vuorot.
 
En tiedä, oliko tuon vertauksen esittäjä ymmärtänyt bruttomallin tulonmuodostuksen liikennöitsijälle. Sehän ei riipu suoranaisesti matkustajamääristä, sillä liikennöitsijä saa saman tulon, oli bussi tyhjä taikka täysi. Bruttomallissa tulot riippuvat siitä, että ajetaan tilaajan osoittamat vuorot. Tässä tapuksessa siis Jyväskylän viranomaisen suunnitteleman aikataulun mukaiset vuorot.

Tämä malli toimii, Kyllä henkilökunnalta vaaditaan todella motivaatiota työhön, toivon näin. Ettei tarvitse henkilökunnan liikaa antaa omista tuloista periksi. Hesassa oli monia vailla motivaatiota olevia kuskeja jotka pilasi välillä toisten hyvän työn. Tämä vaatii työnantajalta todella paljon, koska meitä on moneksi. Varmaan hinnoittelu on vaikeaa näin herkällä alalla, mihin vaikuttaa sää ,kalusto ja henkilökunta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laskemalla arvioidut tulevat henkilöstökulut/polttoainekulut/kalustokulut/muut kulut väärin. Tilanne voi olla haasteellinen jos kulut kasvavat tuloja suuremmiksi. Ja tämän tulevien kulujen arvioimiseksi tehdyn ennustamisenhan jokainen tarjouksen tekijä on joutunut tekemään kohdallaan. Koska tarjous on "kovasti" huokeampi kuin muiden, on tietysti syy epäillä jonkinlaista lasku- tai arviointivirhettä. Aika tulee näyttämään miten käy.

No mistä kristallipallosta katsomalla sinä oikein tiedät, että tarjous on "kovasti" huokeampi? Tässä ketjussa on nähty nyt mitä omituisimpia ajatusmalleja sen puolesta, että Jyväskylän Liikenteen ilmoittama "meidän mielestämme ei voida ajaa kestävästi halvemmalla" on pyhä totuus, ja Onnibus on laskenut jotain väärin. Hah, sanon minä.

Mitä tämä tulos kertoo? Se kertoo siitä järkytyksestä, minkä keskisuuria kaupunkeja lypsylehmänään käyttänyt yhtymä on nyt kokenut - ja toivottavasti tulee kokemaan myös muiden kaupunkien kohdalla. Siitä, kuinka pihalla oma tarjouksenlaskenta on ollut - voihan olla, että Jyväskylän Liikenteen ihka-aito käsitys on se, että meidän hintatasomme on se oikea ja piste.

Tervemenoa, Jyväskylän Liikenne Oy, romuinenne, sinne minne kuuluttekin - pienkalustoliikennöitsijäksi käytännöllisesti katsoen Survonmäen palvelulinjalle. Kunhan vanhat siirtymäajan sopimukset vuonna 2018 lakkaavat, päästään sitten todenteolla kehittämään myös Jyväskylän kehyskuntien laatukäytäviä. Tällä hetkellähän se on sukuoikeuksien vuoksi mahdotonta.

Ja onnea Onnille. Karavaani kulkee ja koirat haukkuvat. :lol:
 
No mistä kristallipallosta katsomalla sinä oikein tiedät, että tarjous on "kovasti" huokeampi?

En mistään. Sitten kun tarjoukset julkaistaan, voidaan päätellä onko tarjous merkittävästi eli kovasti huokeampi vai ei. Kommenttini on siis perustunut kuulopuheisiin joita en ole voinut varmentaa ja sen vuoksi olenkin laittanut siihen heittomerkit viittaamaan sen epävarmaa totuusarvoa. Julkisessa mediassa/alan kuulopuheissa on ollut mielestäni hurja väite 5 miljoonan erosta, myös uskottavampi 5 % ero on mainittu. Ensimmäistä pitäisin kovasti huokeampana 13 miljoonan vuosikokonaisuudessa, 5 % prosenttia taas ei mielestäni ole kovin suuri ero, n. 650 000 €?

Kun kuulin tarjonneiden yhtiöiden listan, veikkasin Jyväskylän Liikenteen voittavan tiukasti ennen Pohjolan Matkaa, Veolian odotin tulevan kolmannelle sijalle jonkin verran kalliimmalla tarjouksella ja Onnibussin tarjouksen olevan suurinpiirtein sama kuin Veolian. S&P Lehtosen oletin jäävän viimeiseksi selkeästi näitä isommalla tarjouksella. Väärässä olin enkä häpeä sitä myöntää tai yrittää "puhumalla" sitä muuttaa.
 
En mistään. Sitten kun tarjoukset julkaistaan, voidaan päätellä onko tarjous merkittävästi eli kovasti huokeampi vai ei. Kommenttini on siis perustunut kuulopuheisiin joita en ole voinut varmentaa ja sen vuoksi olenkin laittanut siihen heittomerkit viittaamaan sen epävarmaa totuusarvoa. Julkisessa mediassa/alan kuulopuheissa on ollut mielestäni hurja väite 5 miljoonan erosta, myös uskottavampi 5 % ero on mainittu. Ensimmäistä pitäisin kovasti huokeampana 13 miljoonan vuosikokonaisuudessa, 5 % prosenttia taas ei mielestäni ole kovin suuri ero, n. 650 000 €?

Kun kuulin tarjonneiden yhtiöiden listan, veikkasin Jyväskylän Liikenteen voittavan tiukasti ennen Pohjolan Matkaa, Veolian odotin tulevan kolmannelle sijalle jonkin verran kalliimmalla tarjouksella ja Onnibussin tarjouksen olevan suurinpiirtein sama kuin Veolian. S&P Lehtosen oletin jäävän viimeiseksi selkeästi näitä isommalla tarjouksella. Väärässä olin enkä häpeä sitä myöntää tai yrittää "puhumalla" sitä muuttaa.
Onnin tarjous on keskimäärin 5% halvempi kuin Jyväskylän Liikenteen. Jos optiovuodet tulevat kaikkiin kohteisiin toteutumaan, niin kymmenessä vuodessa tulee liikevaihtoa 100Me ja tästähän 5% on 5Me. Vuositasolla liikutaan siis 500.000-600.000 euron alle olevasta summasta. Suuressa yrityksessä tämä on noin puolet konsernikuluista eli paikallisesti Onnibus saa enemmän rahaa kuin JL olisi saanut.

Kaupungille uusi konsepti on kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin aiemmin, mutta kalusto saadaan huomattavasti uudemmaksi ja bussit ovat yhtenevät iloisen värisinä, kaupunki saa itselleen kasvavat lipputulot ja ennen kaikkea se voi nyt itse päättää minne ajetaan ja millä aikataululla.

Jyväskylässä joukkoliikenteen osuus on 5% kun se isommissa kaupungeissa on vähintään 20%. Tähän on oltu tyytyväisiä iät ajat kun monopoliasemassa olevan yrityksen ei ole tarvinnut tehdä yhtikäs mitään rahan tullessa ovista ja ikkunoista. Nyt valitetaan, kun entisillä voittomarginaaleilla ei saatukaan liikennöitävää.

On mahtavaa, kun tätä vuosituhannen uudistusta lähtee toteuttamaan yhdessä kaupungin innostuneen porukan kanssa Suomen joukkoliikenteen Ravistajat Onnibus.
 
Tuli sellainenkin mieleeni että jos Onnibus on laskenut että pienempi kate riittää kun Metsäpietilän Paroneille? Ilmeisesti Pajakadulla on voitu pelata upporikasta tai rutiköyhää. Nyt kun tuli potti niin on selvää, että perustetaan uusia pikavuoroja jolloin saadaan tehokkaampi kuljettajakierto. Metsäpietilä on voinut laskea myös puhtaasti tilaajan kaavioiden mukaan, kun ehkä onnibus puolestaan kierrättää kalustoa jolloin toiminta on tehokkaampaa ja sitä kautta halvempaa. Esimerkkinä: Linja 1 saapuu torille 1830, jolloin kaupungin kaavojen mukaan lähtee varikolle. 1831 aloittaa linja 2 samasta paikasta, auto varikolta. Onni on voinut laskea että linjan 1 auto siirtyy linjalle 2, eikä lähdekkään varikolle. Tälläisillä jutuilla kustannuksia saadaan painettua alas kun ei ole niin paljon siirtoja ynnä muita. Samaahan HSL-alueella tekee muuan nobina kokoajan. Muutama vuosi sitten sitä todella kierrätettiin, nyt on vissiin vähän rauhoittunut.
 
Samaahan HSL-alueella tekee muuan nobina kokoajan. Muutama vuosi sitten sitä todella kierrätettiin, nyt on vissiin vähän rauhoittunut.

Kyllähän tuota kierrätystä edelleenkin harrastetaan, varsinkin Leppävaaran liityntälinjojen osalta. Vaan mitäpä niitä autoja seisottamaan tyhjän panttina, jos ne saadaan tuottavaan työhön ja sitä kautta hoidettua liikennöinti pienemmällä kalustomäärällä.
 
Käsittääkseni tänään tarjoukset olivat ensi kertaa näkyvillä. Onko jollakin tarkempaa tietoa tai jopa tarjouslukuja julkaistavana?

Vuosihinnat kohteittain:
Kohde 1:
  1. Onnibus 5 238 656,23 e
  2. Jyväskylän Liikenne 5 559 482,64 e
  3. Veolia Transport West 6 043 920,54 e
Kohde 2:
  1. Onnibus 4 100 089,71 e
  2. Jyväskylän Liikenne 4 269 898,22 e
  3. Veolia Transport West 4 981 448,88 e
Kohde 3:
  1. Onnibus 2 111 061,87 e
  2. Jyväskylän Liikenne 2 269 383,68 e
Kohde 4:
  1. Onnibus 2 221 084,42 e
  2. Jyväskylän Liikenne 2 346 122,41 e
Kohde 5:
  1. Jyväskylän Liikenne 492 966,30 e
  2. Onnibus 521 004,20 e
  3. S&P Lehtonen 636 832,88 e
  4. Pohjolan Turistiauto 734 638,34 e
 
Viimeksi muokattu:
Koska tarjous on "kovasti" huokeampi kuin muiden, on tietysti syy epäillä jonkinlaista lasku- tai arviointivirhettä. Aika tulee näyttämään miten käy.

Sitten kun tarjoukset julkaistaan, voidaan päätellä onko tarjous merkittävästi eli kovasti huokeampi vai ei. Kommenttini on siis perustunut kuulopuheisiin joita en ole voinut varmentaa ja sen vuoksi olenkin laittanut siihen heittomerkit viittaamaan sen epävarmaa totuusarvoa.

Nyt kun tarjoushinnat on oikeasti nähty, niin voidaan todeta, että ei ne Onnibusin tarjoukset ole olleet "kovasti" huokeampia. Jyväskylän Liikenne on ollut 4,14 - 7,5 % kalliimpi kuin Onnibus sen voittamissa kohteissa. Tämä ero voi jopa selittyä sillä, että KA-yhtymä on halunnut liikenteestä suuremman voitto-osuuden kuin Onnibus. No eipä tuota varmaksi tiedä.
 
Täytyy olla todella tarkkaan perillä sekä Onnibusin, että Jyväskylän Liikenteen toiminnasta ja tilanteesta jos näiden lukujen valossa uskaltaa sanoa, että Onnibus ei noilla hinnoilla pysty voittamiaan linjoja pitämään ja että yhtä varmasti Jyväskylän Liikenne olisi omalla hintatasollaan asiassa onnistunut.
 
Takaisin
Ylös