Jyväskylän paikallisliikenne

Yleensä linjalla ovat Citywidet 530 ja 531, joskus joku muu Citywide. Arkiaamuisin ruuhkavuorossa näyttäisi olevan Volvo 8700LE teli.

Aijaa, onko näissä nyt sitten tarjouspyynnön mukaiset turvavyöt jne?
 
Aijaa, onko näissä nyt sitten tarjouspyynnön mukaiset turvavyöt jne?

Turvavyövaatimus poistettiin korjausilmoituksessa, joten ainoa vaatimus mitä nuo Citywidet eivät täyttäneet valmiiksi on USB-latauspistokkeet.
 
Jyväskylän joukkoliikennejaostolle esitetään kilpailutuksen käynnistämistä kohteessa 5 pitäen sisällään 4:n auton liikenteen linjoille 5 ja 5K ajalle 3.6.2019-31.5.2025+neljän vuoden optio. Voittaja valittaisiin vielä tämän vuoden puolella. Kilpailussa vaaditaan uusia 2-akselisia Biokaasubusseja! Jyväskylässähän on kovasti tutkittu mahdollisuuksia käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita joukkoliikenteessä.
 
Kohteen 5 kilpailutus alkoi eilen. Sopimuskausi on vähän pidentynyt kaavaillusta ja on nyt 3.6.2019 - 6.6.2027 + 2 vuoden optio. Kalustovaatimuksena on neljä 2-akselista Euro6-biokaasubussia. Vara-autojen on täytettävä Euro6-vaatimus, mutta niiden käyttövoimaa ei ole rajoitettu.
 
Kohteen 5 kilpailuun tuli vain 2 tarjousta, Jyväskylän Liikenne Oy:ltä ja Tilausajot Mennään Bussilla Oy:ltä. Näistä jälkimmäisen tarjous oli halvempi, joten se voitti.
 
Kohteen 5 kilpailuun tuli vain 2 tarjousta, Jyväskylän Liikenne Oy:ltä ja Tilausajot Mennään Bussilla Oy:ltä. Näistä jälkimmäisen tarjous oli halvempi, joten se voitti.

Saapa nähdä kuinka Tilausajot Mennään bussilla Oy pärjäilee tällaisessa liikenteessä. Kyseinen firmahan liikennöi aiemmin linjaa 13 kun se oli vielä Elyn kilpailuttama. Tuolloin liikenteen hoidossa oli aikalailla ongelmia lähinnä sekä kaluston, että ajamattomien lähtöjen vuoksi. Saa nähdä millaista kalustoa linjalle nyt tulee. Tällaisen pienen firman haaste on varmasti se että riittääkö yksi vara-auto. Kuinka toimia jos kaksi linjan vakiautoa ei ole ajokunnossa. Ei ole varmaan kovin edullista pitää kokoajan valmiudessa yhtä, jopa kahta autoa jotka tarvitsee kuitenkin olla vaaditussa värityksessä ja myös vähintään euro6:a.
 
Saapa nähdä kuinka Tilausajot Mennään bussilla Oy pärjäilee tällaisessa liikenteessä. Kyseinen firmahan liikennöi aiemmin linjaa 13 kun se oli vielä Elyn kilpailuttama. Tuolloin liikenteen hoidossa oli aikalailla ongelmia lähinnä sekä kaluston, että ajamattomien lähtöjen vuoksi. Saa nähdä millaista kalustoa linjalle nyt tulee. Tällaisen pienen firman haaste on varmasti se että riittääkö yksi vara-auto. Kuinka toimia jos kaksi linjan vakiautoa ei ole ajokunnossa. Ei ole varmaan kovin edullista pitää kokoajan valmiudessa yhtä, jopa kahta autoa jotka tarvitsee kuitenkin olla vaaditussa värityksessä ja myös vähintään euro6:a.
Sanoisin että hankkivat autot leasing-sopimuksella. Kun tuotantoa on ainakin 8 vuotta ja mahdolliset optiot päälle niin kai se niin onnistuu. Sinänsä voisi veikata että paljoa ei tuosta voittoa jää käteen jos on halvalla tarjottu kun käytännössä kaikki autot, vähintään 5kpl on oltava uusia. Käytettyjä euro kutosia kun ei välttämättä ole ihan helppoa saada vara-autoiksi. Tietysti jokin jälkikäsittely on mahdollinen vaihtoehto jotta siihen päästään. Ja kun on kaasubusseista kyse, kannattaisi ehkäpä varmistella kahdella vara-autolla.

En tiedä mitä oikein tältä odottaisi mutta jos selviytyvät urakasta siihen hintaan kun tarjosivat niin nostan hattua. Toisaalta voihan se olla niinkin että arvioivat jyväskylän liikenteellä tilanteen väärin jos uskoivat ettei kilpailijoita ole, nostivat hieman hintaa ja sitten kilpailija yllättikin.
 
Saapa nähdä kuinka Tilausajot Mennään bussilla Oy pärjäilee tällaisessa liikenteessä. Kyseinen firmahan liikennöi aiemmin linjaa 13 kun se oli vielä Elyn kilpailuttama. Tuolloin liikenteen hoidossa oli aikalailla ongelmia lähinnä sekä kaluston, että ajamattomien lähtöjen vuoksi. Saa nähdä millaista kalustoa linjalle nyt tulee. Tällaisen pienen firman haaste on varmasti se että riittääkö yksi vara-auto. Kuinka toimia jos kaksi linjan vakiautoa ei ole ajokunnossa. Ei ole varmaan kovin edullista pitää kokoajan valmiudessa yhtä, jopa kahta autoa jotka tarvitsee kuitenkin olla vaaditussa värityksessä ja myös vähintään euro6:a.

Elyn kilpailuissa ei taida tulla erikseen mitään sanktoita esimerkiksi ajamatta jättämisestä. Jää vain liikennöintikorvaukset saamatta. Kaupunkiliikenteessä sen sijaan jokainen rike maksaa rahaa liikennöitsijälle sakkona. En nyt Jyväskylän sanktioita muista mutta lienevät aikalailla samanlaiset kun muuallakin Suomessa, eli tiukat. Toivottavasti Mennään bussilla petraa toimintaansa ettei käy niin että maksavat kaupungille enemmän kuin sieltä saavat...
 
Kaksi päivää on nyt Mennään bussilla ajellut Jyväskylän vitos-linjaa ja hieman vihkoon on mennyt aloitus. Linjalla on esiintynyt valkoinen Sprintteri ilman linjakilpiä. Tilaajalla oli tiedossa, että liikenne joudutaan aloittamaan varakalustolla, mutta pikkubussin käytöstä ei ollut sovittu tai tietoa. Vara-autonahan piti olla euro 6 dieselbussi. Jatkosta käydään nyt neuvotteluita, kuinka kesäaika hoituu ennenkuin linjalle tarkoitetut biokaasubussit toimitetaan.
 
Firmalla ei näköjään ole ollut aikomustakaan hankkia kesäajalle tilaajan vaatimaa kalustoa, aikaa olisi kuitenkin ollut puoli vuotta. Irtoaisiko naapurilta (JL) yksi Citea lainaan?
 
Tilausajot Mennään Bussilla Oy on saanut 8.7.19 vihdoin linjan 5 ajoon ensimmäisen biokaasuautonsa, joka kulkee järjestysnumerolla #52.
Auto on ensimmäinen Scania Citywide LE Suburban Jyväskylässä, ja niin ikään ensimmäinen biokaasuauto Jyväskylän joukkoliikenteessä.
Tästä aiheesta on nyt YLEN uutinen. Siinä kerrotaan päästöttömästä joukkoliikenteestä laajemminkin kuin vain Jyväskylän osalta.
 
Takaisin
Ylös