Jyväskylän paikallisliikenne

Tilausajot Mennään Bussilla Oy on saanut 8.7.19 vihdoin linjan 5 ajoon ensimmäisen biokaasuautonsa, joka kulkee järjestysnumerolla #52.
Auto on ensimmäinen Scania Citywide LE Suburban Jyväskylässä, ja niin ikään ensimmäinen biokaasuauto Jyväskylän joukkoliikenteessä.


Kuvia löytyy tästä linkistä: https://jirtsu.kuvat.fi/kuvat/Bussit/2019/Heinäkuu+2019/

Samaisella viikolla oli saapunut firman toinen uusi tulokas, järjestysnumerolla #51 joka on identtinen sisarensa numero #52 kanssa.

Toisesta tulokkaasta lisätty kuvia sisältä ja päältä samaiseen linkkiin mikä ylhäällä.
 
Jyväskylässäkin käynnistellään uutta kilpailukierrosta. Vuorossa on kohde 4 pitäen sisällään linjat 7, 13, 16, 16M, 21, ja 21M. Sopimuskausi on 1.6.2020-31.5.2024 ja siihen päälle optiovuosia 2+2 vuotta. Kalustovaatimuksena 11 euro6 autoa joista 4 pitää olla teliä. Käyttövoimaksi kelpaavat biodiesel, biokaasu ja sähkö. Keski-ikä kalustolla saa olla maksimissaan 8 vuotta.

Aiheesta voi lukea http://linkki.jyvaskyla.fi/uutinen/2/0/102900

Samasta osoitteesta löytyy myös tulevaisuuden suunnitelmia Jyväskylän joukkoliikenteen kehittämisen osalta.
 
Jyväskylän Liikenteelle näyttää tulleen uusi VDL numerolle 562 rekisteri GNP-102.Ajanut tällä viikolla linjaa 27. Onkohan noita tullut useampiakin?
 
Jyväskylän Liikenteelle näyttää tulleen uusi VDL numerolle 562 rekisteri GNP-102.Ajanut tällä viikolla linjaa 27. Onkohan noita tullut useampiakin?

Kolme uutta Citea LLE-120:ta tuli numeroille 561, 562 ja 563. Rekisterinumerot ovat GNP-101...103.
 
Jyväskylässäkin käynnistellään uutta kilpailukierrosta. Vuorossa on kohde 4 pitäen sisällään linjat 7, 13, 16, 16M, 21, ja 21M. Sopimuskausi on 1.6.2020-31.5.2024 ja siihen päälle optiovuosia 2+2 vuotta. Kalustovaatimuksena 11 euro6 autoa joista 4 pitää olla teliä. Käyttövoimaksi kelpaavat biodiesel, biokaasu ja sähkö. Keski-ikä kalustolla saa olla maksimissaan 8 vuotta.

Kilpailukierros lähti tänään käyntiin. Kaluston määrä kohteessa on noussut 12:een. Jokaisen bussin on oltava vuosimallia 2014 tai uudempi. Vara-autot saavat olla Euro4-päästötasoa ja niiden maksimi-ikä on 15 vuotta.

Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta.
 
Mennään bussilla oy:n kalustoon vaikuttaisi siirtyneen OuBusilta auto nro 16 eli Volvo 8900le VMZ-195. Kyseessä siis se Volvon esittelyauto joka useammalla liikennöitsijällä kokeilussa kävi ennen OuBussia. Se ajeli tänään vastaan kokovalkoisena, mutta linjakilvissään luki tuo Mennään bussilla.
 
Jyväskylän liikenne voitti tuon kilpailutuksen molemmat osat,päätös löytyy kaupungin viranhaltia päätöksistä.
 
Jyväskylän liikenne voitti tuon kilpailutuksen molemmat osat,päätös löytyy kaupungin viranhaltia päätöksistä.

Ja se toinen osa oli Rutalahti-Korpilahti koululaisliikennettä joka ei taida kuulua tähän linkki-toiminnan alle, mikä sinänsä on minusta outoa.

Kuukanko mainitsi aiemmin, että kalustomääräksi olisi muuttunut 12 autoa, mutta tuo olikin virhe alkuperäisessä tarjouspyynnössä ja autoja tarvitaan se aiemmassa uutisessa mainittu 11 kpl.

Kilpailuun otti noiden linkki-linjojen osalta osaa myös Länsilinjat, Savonlinja, Soisalon liikenne sekä Tilausajot mennään bussilla. Tuohon koululinjaan otti osaa muiden mainittujen lisäksi myös Anssin tilausliikenne. Savonlinja ei osallistunut tähän
 
Kilpailu oli puhdas hintakilpailu, joten kalustoa ei tarvinnut tarjota.
 
Citybusin linkittämä pdf kertoo myös sen, että havainnekuvissa kovasti käytetään peilikuvia pohjana. Ainakin jo toisen kerran näemme Vanhool Exqui.Cityn peilikuvan edustamassa modernia bussia. Selvityksen sivulla 10 kuvassa 11 esiintyy Skånetrafikenin tuplanivelbussi peilikuvana, jossa sitten kaikki muut tekstit paitsi "Linkki" näkyvät peilikuvina.
 
Aika hullua kyllä investoida tällaiseen Superlinkkiin tuollaisella tuplanivelkalustolla, jos niin päätetään siis tehdä. Nuo ehdotetut runkolinjat voisivat kyllä ollakin ihan hyviä, mutta Jyväskylän kokoisessa kaupungissa telibussit riittävät kyllä mainiosti jatkossakin. Mielummin sitten tiheämpi vuoroväli telibusseilla, jopa 8 vuoroa tunnissa ruuhka-aikaan jos halutaan kunnolla panostaa.

Sikäli hyvä asia kun linjasto uudistetaan, koska Jyväskylässä on edelleen näitä sekoittavia "rönsy"linjoja kirjainvariaatioineen.
 
Aika hullua kyllä investoida tällaiseen Superlinkkiin tuollaisella tuplanivelkalustolla, jos niin päätetään siis tehdä. Nuo ehdotetut runkolinjat voisivat kyllä ollakin ihan hyviä, mutta Jyväskylän kokoisessa kaupungissa telibussit riittävät kyllä mainiosti jatkossakin. Mielummin sitten tiheämpi vuoroväli telibusseilla, jopa 8 vuoroa tunnissa ruuhka-aikaan jos halutaan kunnolla panostaa.

Sikäli hyvä asia kun linjasto uudistetaan, koska Jyväskylässä on edelleen näitä sekoittavia "rönsy"linjoja kirjainvariaatioineen.

Minä olen jäänyt siihen käsitykseen jo aiempien päätösten jälkeen, että mitään tuplaniveliä ei ole tulossa ja tuo "Superlinkki" nimitys ei viittaisi tuollaiseen jättibussiin. Tuo tuplanivel oli käsittääkseni enemmänkin vaihtoehto B:n BRT mitä Jyväskylässä ei nyt olla puuhaamassa ainakaan toistaiseksi.

Superlinkin reitti tulee olemaan Kangaslampi-Seppälä-Keskusta-Keskussairaala-Keltinmäki, ja sitä tultaisiin liikennöimään jopa viiden minuutin välein ruuhkaisimpina aikoina. Kahden muun runkolinjan reitit olisivat Vaajakoski-Keskusta-Laajavuori ja Kuokkala-Keskusta-Palokka/Keski-Palokka. Citylinkki ajaisi väliä Matkakeskus-Keskussairaala ja korvaisi Keskusta-Keskussairaala-välillä jatkossa kaikki ne linjat joiden reitti nykyään päättyy keskussairaalalle.

Itsekin odotan kyllä linjastouudistusta, sillä nykyinen linjastohan pohjautuu pitkälti Jyväskylän liikenteen itse suunnittelemaan linjastoon. Vuoden 2014 kilpailutushan ei tuonut parannusta tähän sillä konsulttitoimisto vain kopioi tuolloin vanhat reitit ja aikataulut. Perustavimmat ongelmat Jyväskylän linjastossa ja aikatauluissa on toistaiseksi pääosin ollut se että se pohjautuu vain koululaisten kuljettamiseen. Työmatkaaminen on tehty monesta kaupunginosasta niin hitaaksi tai väärin aikataulutetuksi, että ihmiset menevät mieluummin omalla autolla tai pyörällä. Myös osa kaupunginosista, kuten myös Laukaan ja Muuramen osista on jätetty reittipohjaisen tai ELY:n kilpailuttaman liikenteen palveltavaksi jolloinka joukkoliikenteen taso on lähinnä olematon tai muutoin kelvoton.
 
Itsekin odotan kyllä linjastouudistusta, sillä nykyinen linjastohan pohjautuu pitkälti Jyväskylän liikenteen itse suunnittelemaan linjastoon. Vuoden 2014 kilpailutushan ei tuonut parannusta tähän sillä konsulttitoimisto vain kopioi tuolloin vanhat reitit ja aikataulut. Perustavimmat ongelmat Jyväskylän linjastossa ja aikatauluissa on toistaiseksi pääosin ollut se että se pohjautuu vain koululaisten kuljettamiseen. Työmatkaaminen on tehty monesta kaupunginosasta niin hitaaksi tai väärin aikataulutetuksi, että ihmiset menevät mieluummin omalla autolla tai pyörällä. Myös osa kaupunginosista, kuten myös Laukaan ja Muuramen osista on jätetty reittipohjaisen tai ELY:n kilpailuttaman liikenteen palveltavaksi jolloinka joukkoliikenteen taso on lähinnä olematon tai muutoin kelvoton.

Minä aikanaan ihmettelin, että mistä sille konsulttitoimistolle maksettiin. Näitä Y1-Y2-viritelmiä jäi edelleen aivan liikaa, ja kaikkien linjojen täytyy näemmä kulkea Vapaudenkadun kautta, vaikka työpaikkoja ja työmatkatarpeita on muuallekin, ja Jyväskylän kokoisella alueella nämä matkat hoituvat henkilöautolla neljäsosassa siitä ajasta, mitä matkaan kuluu julkisilla.

Jyväskylän ympäristön seutuliikenne jätettiin kyllä joukkoliikennelain voimaantulon jälkeen surkealle tolalle. Ympäristökuntien (Laukaata lukuunottamatta), kuten Jämsän tai Äänekosken, jotka ovat kuitenkin sinänsä merkittäviä asuinkohteita Jyväskylän työssäkäyntialueen kannalta, liikenne on epämääräistä, reiteiltään ja lipputuotteiltaan sekavaa ja puutteellista. Aikanaan esimerkiksi Äänekosken-Suolahden suuntaan ajettiin säännöllisin vuorovälein yöhön asti, nyttemmin tilanne näyttää olevan kymmenkunta vuoroa päivässä. ELY-keskus on myös luopunut Äänekosken sisäisestä julkisesta liikenteestä (jota aikanaan hoiti Tourusen Linjat Oy), Jämsä-Kaipola-Jämsänkoski -väli sentään vielä sinnittelee.

Jyväskylä-Laukaa-Suolahti-Äänekoski -junayhteyttä yritettiin saada pilottihankkeeseen huonolla menestyksellä. Olemassa olevaa sähköistettyä kiskotustahan on Jämsästä Äänekoskelle, liikennepaikat vain puuttuvat.
 
Takaisin
Ylös