Jyväskylän paikallisliikenne

Kohteen 3 uuden sopimuksen kilpailuttaminen on alkanut.

Kohteessa on linjat 1, 1 M, 2, 2 M, 4, 19 ja 42. Sopimuskausi on 7.6.2021 - 2.6.2024 + 3 vuoden optiomahdollisuus.

Kalustona on 11 2-akselista ja 2 3-akselista + 2 vara-autoa. Varsinaisesta kalustosta vähintään 8:n tulee olla Euro6-päästöluokkaa, loppujen sekä vara-autojen on oltava vähintään Euro5. Käyttövoimana hyväksytään vain uusiutuva diesel, biokaasu tai sähkö. Kaluston keski-ikävaatimus on 10 vuotta. En löytänyt, että kalustolla olisi lainkaan maksimi-ikävaatimusta.

Vertailuperusteena on halvin hinta. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 7.12.2020.
 
Kohteen 3 uuden sopimuksen kilpailuttaminen on alkanut.

Kohteessa on linjat 1, 1 M, 2, 2 M, 4, 19 ja 42. Sopimuskausi on 7.6.2021 - 2.6.2024 + 3 vuoden optiomahdollisuus.

Kalustona on 11 2-akselista ja 2 3-akselista + 2 vara-autoa. Varsinaisesta kalustosta vähintään 8:n tulee olla Euro6-päästöluokkaa, loppujen sekä vara-autojen on oltava vähintään Euro5. Käyttövoimana hyväksytään vain uusiutuva diesel, biokaasu tai sähkö. Kaluston keski-ikävaatimus on 10 vuotta. En löytänyt, että kalustolla olisi lainkaan maksimi-ikävaatimusta.

Vertailuperusteena on halvin hinta. Tarjoukset on jätettävä viimeistään 7.12.2020.

Teliautojen määrä tässä kohteessa on tippunut neljästä kahteen. Ei sillä että Jyväskylän liikenne olisi käyttänyt aiemmin kahtakaan teliautoa näillä linjoilla. Vaajakosken liikenne on hoidettu pääosin VDL:llä ja hoidettaneen jatkossakin jos JyLi kilpailun voittaa. Nuo pienet Vetelät ovat vain auttamatta liian pieniä ainakin ruuhka-aikaan. Ainakin linjat 1,2 ja 2M pitäisi olla täysin teli-kalustolla hoidettavia.

Muutama muu seikka Jyväskylän joukkoliikenteestä: Korona-aika on pistänyt budjetin pieleen ja ihmisille on annettu mahdollisuus äänestää kuinka rahatilannetta voisi korjata. Vaihtoehtoina on liikenteen karsiminen ja hintojen nosto jopa 20%:lla. Liikenteen karsiminen on kyllä peloittava asia sillä joukkoliikenteen taso ei Jyväskylässä nykyäänkään päätä huimaa ja toisaalta taas lipunhinnan nosto saattaa ajaa ihmiset vain pois joukkoliikenteen käyttäjistä.

Myös runkolinjauudistus on mennyt uusiin puihin: Viimeisin malli minkä olen nähnyt ei ole mikään uudistus vaan linjat ja reitit ovat pysymässä aivan samoina, mutta kulkuväliä tihennetään ja ainakin linjaa 27 ollaan lyhentämässä. Jotenkin tuntuu että täällä on ainakin toistaiseksi luovutettu sen suhteen että linjasto saataisiin toimivaksi. Itsekin olen joutunut hieman vastoin periaatteitani siirtymään työmatkoilla henkilöauton käyttöön johtuen vain siitä ettei joukkoliikenne pysty mitenkään kilpailemaan yksityisautoilun kanssa.
 
Teliautojen määrä tässä kohteessa on tippunut neljästä kahteen.

Onkohan ennen hankintaa käyty sen verran markkinavuoropuhelua, että Jyväskylän Liikenne on kertonut että kaksi heidän teliä alkaa olla jo iäkkäitä (2007-malliset 438 ja 448), joten halpaa tarjousta varten telien määrää pitäisi pudottaa kahdella...
 
Onkohan ennen hankintaa käyty sen verran markkinavuoropuhelua, että Jyväskylän Liikenne on kertonut että kaksi heidän teliä alkaa olla jo iäkkäitä (2007-malliset 438 ja 448), joten halpaa tarjousta varten telien määrää pitäisi pudottaa kahdella...

En tiedä.. mutta kokonaisuudessaan vaatimuksia kun katsoo niin tulee mieleen että kyllä JyLin nykykalustolle tämä kilpailu on laadittu.
 
Mikäköhän on Kabussien, 06-mallisten Scalojen, sekä Norjasta tuotujen Volvojen kohtalo?
 
Mikäköhän on Kabussien, 06-mallisten Scalojen, sekä Norjasta tuotujen Volvojen kohtalo?

No Kabusseissa ei ole ilmastointia, eikä ne ikänsä puolesta kelpaa muihinkaan sopimuksiin sitten ensi vuoden kuluessa. Osalla norjalaisista taitaa olla sama kohtalo sillä käsittääkseni niissäkään ei ole kylmäkonetta (korjatkaa jos olen väärässä). Kolme 06 Scalaa on 15 vuotiaita vuoden alussa joten ne kelpaisivat vasta sitten jos ja kun tämä viimeinen kilpailu menee JyLille eli ensi kesänä.

Mainittakoon myös että Koskilinjoilta on muuttanut Jyväskylään scala CHL-495 numerolle 429. Huhujen mukaan myös CHL-494 on muuttanut tänne.
 
Kolme 06 Scalaa on 15 vuotiaita vuoden alussa joten ne kelpaisivat vasta sitten jos ja kun tämä viimeinen kilpailu menee JyLille eli ensi kesänä.

Ne eivät kelpaa kuitenkaan tähän tuoreimpaan kilpailuun päästötasonsa vuoksi. Tosin eiköhän ne tarvita takaisin HSL-liikenteeseen syysliikenteen 2021 alusta.
 
Ne eivät kelpaa kuitenkaan tähän tuoreimpaan kilpailuun päästötasonsa vuoksi. Tosin eiköhän ne tarvita takaisin HSL-liikenteeseen syysliikenteen 2021 alusta.

Entäpä jos Helbille palautetaankin vähän uudempia Scaloja (esim. sarjasta 908-915 tai 1125-1130)?
 
Minä luulen että niille on enemmän käyttöä maakunnissa. Eikös noita vanhempia ole roudattu helsinkiin enemmän väliaikaiskalustoksi?

Voi olla, mut en usko että niitä enää palautetaan sen jälkeen noihin Koiviston Auton muihin paikkakuntiin korkean iän takia. Eiköhän niillä ajeta Helbillä loppu-ikänsä, kunnes ikäraja tulee vastaan ja autot menee suoraan poistoon.
 
Entäpä jos Helbille palautetaankin vähän uudempia Scaloja (esim. sarjasta 908-915 tai 1125-1130)?
Miksi HelB/KA niin tekisi? Ne 06-malliset mitä täällä on harvemmin linjalla, niin ei taida olla mitään kauheaa kalustopulaa täällä, saati tarvetta kyseisille busseille.
 
Montako autoa Jyliltä sitten poistuu?

Nythän olis mahdollisuus pistää vanhemmasta päästä autoja poistoon, ajossa vielä isohko nippu 2006 mallisia Kabuseja ja entisiä Norjan Volvoja, ne todennäköisemmin varmasti lähtöliipaisimella kun ikänsä puolesta eivät taida kelvata kohta.
 
Takaisin
Ylös