Jyväskylän paikallisliikenne

Tarkoitinkin nimenomaan noita norski 8900LE, 110, 120 ja 130 on kuvattu jo aikaisemmin.
Mutta itsekin huomasin myöhemmin että vielä oli nro. 30 varikolla. Kuvataan se joskus myöhemmin.

Nytpä on tuo aikaisemmin mainittu #30 myös kuvattu, eli kaikki Länsilinjain 9 kpl 8900LE Volvoja Linkki-värissä on nyt allekirjoittaneen kuvissa.

Alla olevasta linkistä löytyy kuva #30.

https://jirtsu.kuvat.fi/kuvat/Bussit+2021/08+Elokuu/
 
Olisko mahdollista laittaa havaintoja Kabusseista jotka tänä vuonna tullut Kuopiosta ? Ilmeisesti 401-415 numeroille ? Voin aloittaa 401 ZNY-749, 402 GGY-377, 403 LYY-495, 404 BSY-294, 410 TJY-487, 411 RJI-282, 414 JGX-782 ja 415 RJI-331.
 
Olisko mahdollista laittaa havaintoja Kabusseista jotka tänä vuonna tullut Kuopiosta ? Ilmeisesti 401-415 numeroille ? Voin aloittaa 401 ZNY-749, 402 GGY-377, 403 LYY-495, 404 BSY-294, 410 TJY-487, 411 RJI-282, 414 JGX-782 ja 415 RJI-331.
TJY-490 on #407, oli tänään aamulla linjalla 39.
 
No nyt on kyllä jo niin monta autoa jyväskylän yksikössäkin että ei ainakaan kesken lopu. Mitäköhän lie jämsään on tulossa? Sinne toisaalta kelpaa lähestulkoon kaikkea mitä nysse-liikenteestä on vapautunut. Pian sekin nähdään sitten...

Nyt on kuitenkin tainnut ainakin ajokuntoiset autot loppua Jyväskylän yksiköstä, kun sinne on ilmestynyt Volvo 8500LE #95. Tosin on Nyssen väreissä, ja kaiken lisäksi yli-ikäinenkin. Jotainhan on tehtävä, nyt kun osui tuulettimeen, ja kaikki ongelmat tulivat julkisuuteen. Kuljettajia ja autoja on liian vähän, kun Norjasta tuotu kalusto on osoittautunut epäluotettavaksi, ja omaa huoltoa ei ole.
 
JL voitti pailkallisliikenteen kohteen 2 hankinnan ,vuoden sopimuksella muita tarjojajia ei ollut.
 
Viimeisimmät jutut joukkoliikenteestä viranhaltijapäätössivuilla oli vuodelta 2018. Voitko nyt vaan laittaa sen linkin?

Tuonne ja sieltä viranhaltijan nimikkeeksi "Palvelupäällikkö, liikenne- ja viheralueet". Päätös näkyy heti ensimmäisenä. En laita suoraa linkkiä, koska se automaattisesti lataa tiedoston.
 
Jyväskylään on tupsahtanut HelB #1816, lie ohikulkumatkalla Ouluun vai jäämässä Keski-Suomeen.
Viisaat voisi kertoa että mikä on tilanne.

Vai olisiko Jyväskylässä maalattavana? Useampi sisarauto on jo saanut HSL:n oranssin runkolinjavärin. Näillä tullaan ajamaan elokuussa aloittavia runkolinjoja 400 ja 600.
 
Vai olisiko Jyväskylässä maalattavana? Useampi sisarauto on jo saanut HSL:n oranssin runkolinjavärin. Näillä tullaan ajamaan elokuussa aloittavia runkolinjoja 400 ja 600.
Tuo maalaamisnäkökohta tuli minullekin mieleen, muistaakseni viime vuonna vuoden 2007 Volvo-telejä maalattiin runkolinjaväreihin peräti Kuopiossa asti. Pari yksilöä tosin oli palvellut Jyväskylän Liikennettä ennen HSL-alueelle palaamista.
 
voisikohan tuon Helb 1816 jyväskylään tulon syynä olla JL,n telien keski iän alentaminen koska täällä kaikki telit on vm 2014.
 
voisikohan tuon Helb 1816 jyväskylään tulon syynä olla JL,n telien keski iän alentaminen koska täällä kaikki telit on vm 2014.

Tuossa tullut Jirtsun kanssa viimeaikoina hieman spekuloitua tuota JyLin kalustotarvetta lähiaikoina, ja oli tuon #1816:n suunta nyt minne tahansa niin näyttää siltä, että jotain olisi Jyväskylän liikenteen kalustossakin tapahduttava vielä ennen vuonna 2024 alkavien linjapakettien aloitusta.

Jos tutkitaan JyLin ajossa olevien kohteiden vaatimuksia voidaan todeta että 1 ja 4 on Keski-ikävaatimuksena 8 vuotta. Kohteessa 2 on vielä vajaan vuoden voimassa 8 vuoden keski-ikä, mutta kilpailtiin 23-24 pätkänä nyt uusiksi ja tuosta taidettiin luopua ja sen sijaan 20 autosta 14 pitää olla Euro 6:a. Näiden lisäksi on vielä linja 41, jossa on 2 teliautoa 10 vuoden keski-ikävaatimuksella. Tämä viimeinen soppari on voimassa vuoteen -25 joten noilla nykyisillä Citywideillä tätä ei voida yksin ajaa loppuun.

Jylin kalusto tällähetkellä:

3 kpl -19 vuoden VDL:ää, ikää siis 3 vuotta
21 kpl -15 vuoden VDL:ää, nämä 7 vuotiaita
43 kpl -14 autoja joista 18 Teli-Citywidejä ja loput 25 VDL:ä, näillä ikää siis 8
4 kpl -13 vuoden Citywidejä, eli 9 vuotiaita.
15 kpl -08-09 Kabusseja joista ilmeisesti muutama on Euro 6stettu. Ikää näillä sen 13-14 vuotta.
Näiden lisäksi vielä ainakin viimekeväänä oli yksi -09 Scala ja muutamia Volvo 8700:a vuosilta -07 ja -08

Näin ollen kun vuoden päästä 3:a autoa lukuunottamatta kaikki autot ovat ns Keski-ikäisiä tai vanhempia, pitäisi jotain uudistusta nyt alkaa tapahtumaankin kalustossa.

Tämän varjolla en siis pitäisi mahdottomana vaikka tuo #1816 jäisikin Jyväskylään, vaikkakin Oulu tai Hki:n runkolinjat kuulostavatkin järkevämmältä suunnalta. Toisaalta myös se, että Jyväskylässä on sopimuksia pääosin jäljellä sen 2 vuotta, puhuisi enemmän käytettyjen kuin uusien saapumisen puolesta. Mutta eipä taida käytetyille konsernin sisällä oikein muuta lähdettä olla kuin HelB, eikä itselleni ainakaan kovin selvää ole liikenisikö sieltä jotain sellaisia autoja joilla keski-ikää saisi madallettua kunhan sähkö-Volvot sinne aikanaan tulevat. Aiemminhan toki kaikennäköstä kippoa on tuotu Ruotsin puolelta joten kai sekin on vaihtoehto.
 
Takaisin
Ylös