Sivu 6 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234567891016 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/343

Viestiketju: Jyväskylän paikallisliikenne

  1. #76
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Raitiotie voisi olla Jyväskylässä mahdollinen lähinnä akselilla Kortepohja - Keskussairaala Keskusta - Lutakko - Kuokkala. Tällä reitillä asukaspohja olisi varmasti riittävä. Suurempi kysymys on se, onko yksi raitiovaunulinja perusteltu investointi.

    Toinen, investointikustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto, joka voisi soveltua Jyväskylään hyvin on johdinauto. Jyväskylässä (kuten myös esim. Kuopiossa) voi olla, että kaupunkirakenne soveltuisi paremmin johdinautoverkolle. Johdinauton energiankulutus on vain noin 50% dieselbusseista.

  2. #77
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Kortepohja - Keskusta - Kuokkala olisi varmasti raskain linja. Minua kiinnostaisi myös Keltinmäki - Myllyjärvi - Keskusta - Kangaslampi/Kangasvuori -vaihtoehto kakkosena.

  3. #78

    Liittynyt
    12.09.2006
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Kortepohja - Keskusta - Kuokkala olisi varmasti raskain linja. Minua kiinnostaisi myös Keltinmäki - Myllyjärvi - Keskusta - Kangaslampi/Kangasvuori -vaihtoehto kakkosena.
    Keltinmäki - Myllyjärvi - Keskussairaala - Koulualue(seminaarinmäki??) - Keskusta - Tourula - Pupuhuhta - Kangasvuori/Kangaslampi

  4. #79

    Liittynyt
    12.09.2006
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Miten lyhyin välein ratikalle voi tehdä järjenmukaisesti asemia?En ole tästä asiasat itse kovin tietoinen.

  5. #80
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut oula
    Miten lyhyin välein ratikalle voi tehdä järjenmukaisesti asemia?
    Yleensä pysäkkiväli on luokkaa 400 - 600 m sellaisissa raitiotiejärjestelmissä, joilla palvellaan koko reitin varren asukkaita eikä linjalla ole "pikaosuuksia". Tällaisella pysäkkivälillä saavutetaan olosuhteista riippuen 20-30 km/h keskimääräinen nopeus.

    Pysäkkivälin tihentäminen alle 400 m tekee liikenteestä hidasta ja yli 600 m pysäkkivälillä kävelyetäisyys pysäkille alkaa kasvaa kohtuuttomaksi.

  6. #81
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    887

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Jyväskyään on sitten tullut kaikki tälle vuodelle luvatut 15 uutta matalalattiabussia. Seuraavat 10 tullee ensi vuoden puolella uudella euro-IV moottorilla.

  7. #82
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp
    Jyväskyään on sitten tullut kaikki tälle vuodelle luvatut 15 uutta matalalattiabussia. Seuraavat 10 tullee ensi vuoden puolella uudella euro-IV moottorilla.
    KABUS-autoja vai "oikeita" autoja?
    Sakari Kestinen

  8. #83
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    Wink Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    KABUS-autoja vai "oikeita" autoja?
    Ei kai nyt mitään teollista tusinatavaraa sentään... ;-)

  9. #84
    ATR
    ATR ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    25.12.2005
    Viestejä
    13

    oletus Jyväskylään paikallisliikenteen terminaali

    Keskisuomalainen 3.11.06

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Keskisuomalainen
    Paikallisliikenteen terminaali rakennetaan vihdoin Jyväskylään. Aikataulunäytöt kertovat liikenteestä reaaliajassa.

    Useasti lykätty paikallisliikenteen terminaali rakennetaan vihdoin Jyväskylään. Kaupunginhallitus pääsi sopuun 2,4 miljoonan euron investoinnista budjettikokouksessaan torstaina. Rakennustyöt Vapaudenkadulla alkavat toukokuussa ja valmista on viimeistään lokakuussa.

    Terminaalia arvioidaan käyttävän päivittäin 10 000-15 000 asiakasta.

    - Terminaali on esteettistä keskustarakentamista, joka palvelee joukkoliikennettä, matkustajia ja luo imagoa, liikenneinsinööri Jorma Lipponen sanoo.


    Kolmion tai puoliympyrän muotoinen rakennus

    Kolmion muotoiseen rakennukseen - joka voi vielä muuttua puoliympyräksi - tullee kioski tai pieni ravintola sekä aikataulunäyttö. Pysäkkien näytöt kertovat reaaliajassa linja-auton saapumisajan. Lisäksi pysäkit ovat nykyistä suurempia, yhtenäisiä ja ne antavat hyvin sadesuojaa. Ajoradankin kattava katulämmitys estää liukastumisia. Luvassa on myös valoisaa katutaidetta.

    Kesällä työmaan ajaksi bussi- ja muu liikenne katkaistaan kokonaan Forumin edustalla. Pysäkit siirtyvät väliaikaisesti teatterin ja Kirkkopuiston edustalle. Teatterin kulmalta linja-autot ajavat Hannikaisenkadulle ja sieltä joko Vaajakosken suuntaan tai ylös Harjulle Väinönkatua pitkin.
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.11.2006 kello 07:57. Syy: lainaus lainaukseksi

  10. #85
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Jyväskylän Liikenne Oy muun Koiviston auto -yhtymän tavoin korotti lippujen hintojaan 1.12.2006 alkaen. Nyt kertamatka maksaa aikuiselta 2,70 euroa ja lapselta 1,40 euroa. Vuoden 2007 alusta saadaan Jyväskylässä käyttöön lisäksi uusi lipputyyppi, opiskelijoiden 30 päivän näyttökortti, hinnaltaan 39,00 euroa.

    Jyväskylän kaupungin kysymyspalstalla vastattiin joukkoliikennepalveluiden kehnoa tasoa purnaavalle näin: " Kaupunki ja Jyväskylän liikenne suunnittelevat joukkoliikennepalveluja yhteistyössä. Vuoroja on mahdollista lisätä, jos matkustajamäärä kääntyy nousuun. Aikatauluissa pysyvyyteen pyritään, mutta ruuhkien lisääntyessä se ei aina onnistu.


    Vastaaja: Katu- ja puisto-osasto, asiakaspalvelu"

  11. #86
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jkl katu- ja puisto-osasto
    Vuoroja on mahdollista lisätä, jos matkustajamäärä kääntyy nousuun. Aikatauluissa pysyvyyteen pyritään, mutta ruuhkien lisääntyessä se ei aina onnistu.
    Nämä kaksi virkettä kertovat, mitä joukkoliikenteetä Jyväskylässä ajatellaan. Nykyisellä palvelutasolla on ihme, jos joukkoliikenteen käyttö ylipäätään kääntyy nousuun, ja jos sen annetan näivettyä ilman mitään kunnollista yhteistyötä liikennöitsijäin ja kunnan välillä (mm. jl-etuudet, yhteistariffi yms), ei nousua liene näköpiirissä koskaan.

    Ruuhkien lisääntyessä aikatauluissa pysymiseen auttaa se, että joukkoliikenne käyttää omia väyliään, eikä jonota autojen keskellä.

    Joukkoliikenteen todelliseen parantamiseen päästään siinä vaiheessa, kun kontrolli siirtyy liikennöitsijältä kunnalliselle tilaajaviranomaiselle, joka hoitaa clearingin ja muut matkustajarajapinnat. Liikennöitsijälle pitäisi jäädä tehtäväksi vain ajaa busseja, tuottaja-organisaationa. Tämäkin liikenne olisi syytä kilpailuttaa.

    Toivottavasti Jyväskylän joukkoliikenteestä vastaava katu- ja puisto-osasto (!) ottaa neuvosta vaarin.

    Nimim. ei kertaakaan Jyväskylän Liikenteen busseissa istunut
    Sakari Kestinen

  12. #87
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Toivottavasti Jyväskylän joukkoliikenteestä vastaava katu- ja puisto-osasto (!) ottaa neuvosta vaarin.
    Nimenomaan näin ei tule käymään niistä syistä jotka jo sanoit viitatessasi asenteeseen Jyväskylässä.

    Kaupunki ja monopoliasemassa oleva liikennöitsijä ovat hyvää pataa keskenään, liikennöitsijän jatkuvasti pitäen huolen siitä, että se ajaa monipolinsa puolesta puhumalla samaa vanhaa LAL-potaskaa siitä kuinka nykyjärjestely on edullinen kaupungille, koska sen ei tarvitse ostaa mitään, vaan se ainoastaan osittain subventoi lippuhintoja. Mitään ei tule tapahtumaan nykymenolla, koska liikennöitsijä ei tule sitä tekemään omasta kukkarostaan, kilpailijoita on hyvin vaikea saada liikennelupamenettelyn vuoksi, eivätkä kaupunginisät ja -äidit tule näkemään kehitysmahdollisuuksia kun on €-kuviot silmissä lyhytaikaisten säästöjen vuoksi.

    Tämä sama ongelma on tyypillinen kaikissa "Kabus-kaupungeissa" ja mikä on myös syy siihen miksi KA-konserni vetäytyi YTV-alueen kilpailuista pois, koska sen toimintamallit ovat sopeutettuja monopoliasemassa toimimiseen, jolloin on aivan sama ajetaanko 20 vuotta vanhalla Kabusilla vai 2 vuotta vanhalla Volvolla.

  13. #88
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    887

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rasbelin Näytä viesti

    Kaupunki ja monopoliasemassa oleva liikennöitsijä ovat hyvää pataa keskenään,
    Empä nyt menisi kehumaan että JL ja kaupunki olisivat kovinkaan hyvää pataa keskenään...Uudet kabusitkin tulivat nimenomaan kaupungin vaatimuksesta, ja monta vuotta myöhässä. Mutta taitaa olla niin että Jyväskylässä ei sellaista päättäjää ole joka pystyisi tekemään jotain nykyiselle menolle. Että sinne vaan ehdokkaaksi kunnallisvaaleihin jos on halua tehdä muutosta.

  14. #89
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Yllättävän sinisilmäistä pulinaa aikuisilta ihmisiltä. Vaikka "LAL-potaska" kuinka tehokkaasti tahansa kitkettäisiin pois muutamista keskisuurista kaupungeista, keskeisin ja vakavin perusongelma on ja pysyy edelleen vahvasti kuvioissa. Eli se, että kaupungit ja kaupunkiseudut on kaavoitettu ja rakennettu kauan aikaa sitten autoyhdyskunniksi eikä LAL:iin kuuluva tai LAL:iin kuulumaton yritys voi tätä tosiasiaa yhtään miksikään muuttaa. Niin kauan kun auto on kiistatta nopeampi kuin LAL:n tai ei-LAL:n bussi, joukkoliikenne ei ole vaihtoehto kenellekään muulle kuin pakkomatkustajalle.

    Jos jokin paikkakunta haluaa vahvistaa joukkoliikenteensä asemaa oleellisesti, tulee sen järjestää joukkoliikenteen toimintaedellytykset sellaisiksi, että palvelujen tuottaminen on mielekästä ja taloudellisesti kannattavaa. Kunta tai kuntainliitto toki voi ottaa itselleen liikenteen suunnittelu- ja tilaajavastuun ja tarvittaessa järjestää tarjouskilpailuja siitä, kuka tuotannon hoitaa. Se on lopulta yhdentekevää, kuuluuko operaattori sitten siinä tilanteessa LAL:iin tai johonkin muuhun yhteisöön. Mielestäni toisessa viestiketjussa käydyssä aivoriihessä tuli varsin rakentavassa hengessä esille ne syyt, miksi joukkoliikenteen käyttö on monilla paikkakunnilla vähäistä ja samassa yhteydessä osattiin listata useita hyviä keinoja perusongelmien torjumiseksi. Yhtäkkiä tässä ketjussa on tipahdettu hirvittävä matka alaspäin suoraan lähtöruutuun...

  15. #90
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jos jokin paikkakunta haluaa vahvistaa joukkoliikenteensä asemaa oleellisesti, tulee sen järjestää joukkoliikenteen toimintaedellytykset sellaisiksi, että palvelujen tuottaminen on mielekästä ja taloudellisesti kannattavaa.
    Siitähän tässä onkin kyse, aivan kuten jo totesin, vaikkakin eri tavalla kuin sinä. Jos kunta ei paikallisen liikennöitsijän yksipuolisen näkemyksen ja lobbauksen vuoksi ole halukas panostamaan joukkoliikenteen kehitykseen (kuten on käynyt esim. Jyväskylässä), niin se näkyy juuri niinä oireina mitkä mainitaan aivoriihithreadissä (esim. alhaiset matkustajamäärät). Silloin tullaan takaisin siihen, että kunnes LAL-potaskan syytäminen on loppunut ja jokin pitkänäköisempi osapuoli rupeaa ajamaan toisenlaista vaihtoehtoa, ei ole odotettavissa parannusta, koska kunta ei osaa nähdä joukkoliikenteen mahdollisuuksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Yhtäkkiä tässä ketjussa on tipahdettu hirvittävä matka alaspäin suoraan lähtöruutuun...
    Eli sinä siis päätät onko keskustelu tarpeeksi tasokasta vai ei. Ok, laittakaamme tämä muistiin.
    Viimeisin muokkaaja vko; 25.12.2006 kello 15:16. Syy: lainaus korjattu

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uuden Suur-Jyväskylän paikallisliikenne
    kirjoittanut a__m foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 29.11.2008, 19:42
  2. Kuvia Jyväskylän Liikenteen busseista
    kirjoittanut Georg Tilsa foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 11.07.2007, 21:07
  3. Jyväskylän kesäaikataulut
    kirjoittanut a__m foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.04.2006, 17:20
  4. Jyväskylän paikallisliikennekeskus
    kirjoittanut a__m foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 29.12.2005, 14:57
  5. Jyväskylän radalla hämminkiä
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.07.2005, 01:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •