Sivu 9 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891011121319 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/343

Viestiketju: Jyväskylän paikallisliikenne

  1. #121
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Vastineeni Raunion kirjoitukseen julkaistiin Keskisuomalaisessa tänään 26.1.2007
    Kirjoitukseni Keskisuomalaisessa

    Keskisuomalaisen palstalla on virinnyt vilkas keskustelu Jyväskylän joukkoliikenteestä.
    Joukkoliikennekeskustelua Keskisuomalaisessa

  2. #122
    kuv
    kuv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    15.01.2007
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestejä
    8

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Olin itsekin tuolla mainitussa keskustelutilaisuudessa ja ihmettelin kyllä miksei herra toimitusjohtaja avannut siellä suutaan (vaikka en miestä tunne edes ulkonäöltä, niin oletin hänen olevan paikalla). Myöskään kuljettajia ei näkyvästi tai kuuluvasti ollut paikalla.

    Nimittäin matkustajien lisäksi myös kuljettajat ovat varsin tyytymättömiä Jyväskylän Liikenteen toimintaan. Kuulin juttua eräältä henkilöltä, joka toimii ko. lafkalla kuljettajana, ja kuulemma siellä on joillakin paikallislinjoilla pakko ajaa ylinopeutta pysyäkseen aikataulussa, työpäivät venyvät helposti 12 tunnin pituisiksi ja uutena käytäntönä vielä kuljettajat huolehtivat auton siisteydestä itse. Eli 12 tunnin työpäivän päätteeksi voi vielä mennä auton siivoamiseen 40-60 minuuttia (työnantajan mukaan 10 minuuttia).

    Pistää miettimään, että mitähän tässä nyt on meneillään. Jos sekä matkustajat että kuljettajat ovat tyytymättömiä, niin eihän koko systeemi voi alkuunkaan toimia. Hyötyykö tästä joku oikeasti jotain?

    Olen tässä kuussa menossa kahdeksi viikoksi työharjoitteluun Keskisuomalaisen uutistoimitukseen ja ajattelin tehdä tästä aiheesta jutun. Siihen sitten jokaisen osapuolen kommentteja ja toimitusjohtajakin piinapenkkiin.

  3. #123
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Toimitusjohtaja istui liikenneinsinööri Jorma Lipposen vasemmalla puolella ja tuntui keskustelevan tämän kanssa taajaan.

    Onnea vain työharjoittelullesi Keskisuomalaisessa!

  4. #124
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Kun vilkaisin Keskisuomalaisen sivuja, havaitsin kaupunginarkkitehdin ja VR Oy:n edustajan esittäneen varsin hurjia visioita paikallisjunaliikenteestä Jyväskylän seudulla - jopa kymmenen minuutin välein eri suuntiin!

    Keskisuomalainen 5.2.2007

    Ehkä pienimuotoisemminkin voisi aloittaa.

  5. #125

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    263

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Keskisuomalainen 5.2.2007, Sami Koivuneva
    VR Oy olisi valmis liikennöimään lähijunilla myös Jyväskylän seudulla, jos kunnat haluaisivat sijoittaa rahojaan raideliikenteeseen.
    Optimismia on myös kuntien toimintaan suhtautumisessa Jos VR kerää kaikki voitot ja vielä rahastaa suoritteista niin enpä usko kuntien suuremmin kiinnostuvan. Raideliikenteen kilpailutus on ainoa todellinen keino saada tuollainen visio toteutumaan.

  6. #126
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Optimismia on myös kuntien toimintaan suhtautumisessa Jos VR kerää kaikki voitot ja vielä rahastaa suoritteista niin enpä usko kuntien suuremmin kiinnostuvan. Raideliikenteen kilpailutus on ainoa todellinen keino saada tuollainen visio toteutumaan.
    Kunnilla on kiinnostusta joukkoliikenteen tukemiseen. Valtio on kuitenkin ajanut kunnat talouskriisiin, jolloin on pakko kieltäytyä kuntien elinvoimaa ja asukkaiden hyvinvointia edistävistäkin hankkeista, kun edes kaikkea pakollista ei saada hoidettua. Tätä kunnan rahapulaa moitti Loimaan joukkoliikennevastaavakin, työmatkayhteydet Turkuun houkuttelisivat lisää väkeä, mutta edes tällaisen tukemiseen ei liikene joitakin tuhansia euroja vuodessa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #127

    Liittynyt
    10.02.2007
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kunnilla on kiinnostusta joukkoliikenteen tukemiseen. Valtio on kuitenkin ajanut kunnat talouskriisiin, jolloin on pakko kieltäytyä kuntien elinvoimaa ja asukkaiden hyvinvointia edistävistäkin hankkeista, kun edes kaikkea pakollista ei saada hoidettua.
    Mielestäni Suur-Jyväskylän yksi ongelma on se, että ympäristökuntalaiset tarvitsevat oman auton, koska ei ole järkevää rakentaa täydellistä joukkoliikennesysteemiä harvempaan asutuille alueille. Ja autoa on sitten "pakko" käyttää. Esim. opiskelijoiden matkakortti on vain Jyväskylän alueelle (9 km), 30 päivän seutukortti on suht. kallis ja esim. Laukaan suuntaan pyöräteitä ei ole. Nyt valtio ei enää voi asetuksella määrittellä 25 %:n perusalennusta sarjalippuälykorteille (asetus 970/2006) eikä myöskään edelleenkään subventoi niitä (asetus 64/2002). Köyhällä kunnalla ei ole varaa tukea matkakortteja, mielestäni jonkin sortin kuntayhtymä olisi tässä paikallaan, sitähän valtio tukisi. Muutoin yksityisautoilu vain lisääntyy, koska oman auton KÄYTTÖ tulee halvemmaksi. Sama tietysti koskee myös pääkaupunkiseutua sillä erotuksella, että joukkoliikenne toimii, eikä oman auton omistaminen ole välttämätöntä. Koska kuitenkin suurimmalla osalla se kulkuväline on, kaikki mahdolliset syyt olla käyttämättä joukkoliikennettä, silloin kun se on mahdollista, pitäisi poistaa. Esim. 9 €:n matkakorttimaksu, joka joka vuosi nousee eurolla, on turha korkea erityisesti lapsi(perhei)lle. Summa summarum: yksityisautoilulle kilometreihin ja asuinpaikkaan perustuva KÄYTTÖVERO ja verot joukkoliikenteen tukemiseen.

  8. #128

    Liittynyt
    12.09.2006
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Ainakin yhdessä uudessa KABUSsissa on kuskin takana olevan pleksin yläosaan kiinnitetty jonkinlainen näyttö. En ole vielä kertaakaan nähnyt siinä näytettävän mitään informaatiota, mutta jos joku tietää, mitä näytöillä on tarkoitus näyttää, olisin hyvin kiitollinen vastauksesta.

  9. #129
    kuv
    kuv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    15.01.2007
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestejä
    8

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut oula Näytä viesti
    Ainakin yhdessä uudessa KABUSsissa on kuskin takana olevan pleksin yläosaan kiinnitetty jonkinlainen näyttö. En ole vielä kertaakaan nähnyt siinä näytettävän mitään informaatiota, mutta jos joku tietää, mitä näytöillä on tarkoitus näyttää, olisin hyvin kiitollinen vastauksesta.
    Käsittääkseni niihin suunnitellaan jonkinlaista opaste-, pysäkki- tai aikataulunäyttöä. Ainakin sellaista on kovasti luvattu osana Jyväskylän paikallisliikenteen tiedotuksen kehittämistä. Myös joillekin pysäkeille tulee reaaliaikaisia aikataulunäyttöjä, jollaisen prototyyppi löytyy Forumin ikkunasta. Luultavasti koko systeemi valmistuu samaan tahtiin uuden paikallisliikenneterminaalin kanssa.

  10. #130
    kuv
    kuv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    15.01.2007
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestejä
    8

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Jyväskylän paikallisliikenteen infojärjestelmä on otettu osittain käyttöön. Asiasta tiedote Jyväskylän liikenteen sivuilla. http://www.jyvaskylanliikenne.fi/index.html ja itse palvelu osoitteessa http://info.jyvaskylanliikenne.fi/
    Kirjoittelen kokemuksia kunhan ehdin tutustua.

  11. #131
    kuv
    kuv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    15.01.2007
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestejä
    8

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Nyt reilun kolmen kuukauden jälkeen sanoisin ettei ole tuohon aikataulujärjestelmään paljoa luottamista. Koko systeemin suurimpana hyötynä on mainostettu reaaliaikaisuutta ja yksilöllisten pysäkkiaikataulujen muodostamista autojen sijainnin perusteella, oli bussi sitten myöhässä tai etuajassa. Oman lähipysäkkini (Cygnaeuksen koulu 1) aikataulut ovat olleet ainakin jotain ihan muuta kuin reaaliaikaisia saati edes luotettavia.
    Esimerkkinä Jyväskylän liikenteen linja 1, jolla kuljen usein asunnoltani matkakeskukselle jos kantamuksia on sen verran ettei pyöräily onnistu. Vaikka auto järjestelmän mukaan olisi aikataulussa, saapui se kerrankin viisi minuuttia etuajassa ja lähti saman tien. Tarkistin aikataulunäytön kännykälläni, ja sen mukaan auto oli ajallaan eikä edes vielä pysäkillä, jolta hetki sitten nousin kyytiin. Samoin on joskus saapuvaksi ilmoitettu vuoro Urhonkadun pysäkiltä asunnolleni päin (esim. linjat 1, 2, 18, 25) jäänyt kokonaan saapumatta vaikka järjestelmä on väittänyt sen olevan tuloillaan tai jopa paikalla.
    Jotenkin tuntuu ettei koko systeemillä ole mitään tekemistä autojen sijaintien kanssa, vaan se perustuu puhtaasti kellonaikoihin. Tai sitten jokaisen auton paikannuslaite on rikki. :P
    Matka.fi pysyy minulla edelleen ensisijaisena valintana kun pitää Jyväskylässä julkisilla kulkea.

  12. #132
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Ei koske varsinaisesti Jyväskylän paikallisliikennettä itseään, mutta sivuaa aihetta tuntuvasti: Ohessa liikenneinsinööri Jorma Lipposen vastaus liikenne- ja viestintäministeriön kysymyksiin liikennepoliittisen selonteon valmistelusta:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JKL/Kaupunkisuunnittelulautakunta
    Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää esittää Jyväskylän kaupungin näkemyksenä asiasta liikenne- ja viestintäministeriölle seuraavaa:

    LVM:n kirjeessä esitetyt asioiden lisäksi selonteossa ei ole tarpeen käsitellä muita liikennepoliittisia asiakokonaisuuksia.

    Ihmisten päivittäistä liikkumista koskevia ongelmia ovat nopeasta autoistumisesta ja yhdyskuntarakenteen hajaantumisesta johtuva liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden heikkeneminen sekä joukkoliikenteen matkustajamäärien väheneminen ja uhka palvelutason laskusta. Tämän kehityskulun kääntäminen ja henkilöautoriippuvuuden vähentäminen on kaupunkien kannalta keskeinen liikennepoliittinen tavoite. Sekä päätieverkon että alemman tieverkon liikennöitävyys- ja turvallisuuspuutteiden korjaaminen edellyttää väylien parantamista erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla.

    Elinkeinoelämän kuljetuksien osalta kaupunki viittaa mm. Keski-Suomen liiton kannanottoihin.

    Ilmastonmuutokseen voidaan vaikuttaa tehokkaimmin vähentämällä autoliikennettä ja maantiekuljetuksia. Vähän päästöjä aiheuttavia liikenne- ja kuljetusmuotoja tulee julkisen vallan suosia mm. verotuksen, maankäyttösuunnittelun sekä liikenteen hallinnan keinoin.

    Tärkeimmät pääteiden kehittämishankkeet Keski-Suomessa ovat valtatie 4 Jyväskylästä pohjoiseen ja valtatien 4 oikaisu Vaajakosken kohdalla.

    Jyväskylään tarvitaan kaupunkirakenteen laajenemisen vuoksi ja keskustan läpi kulkevien pääteiden liikennekuormituksen keventämiseksi uusia kehäväyliä, joiden rahoittaminen olisi pääosin valtion tehtävä.

    Tiepiirien investointirahoitusta tulee muutenkin korottaa merkittävästi, jotta tärkeitä seudullisia tie- ja kevytväylähankkeita voidaan toteuttaa.

    Jyväskylä – Tampere radan toimivuus on turvattava rakentamalla sille toinen raide.

    Väylähankkeiden rahoitus tulee hoitaa pääosin julkisen vallan toimesta ja käyttää siihen liikenteen verotuksella ja käyttömaksuilla satavia tuloja.
    Viimeisin muokkaaja vko; 24.07.2007 kello 21:29. Syy: lainaus lainaukseksi; lainausta siivottu

  13. #133

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Hassunhauska kannanotto: yleistä puhetta autoilun vähentämisen tärkeydestä, kaikki konkreettiset ehdotukset liittyvät tieverkon parantamiseen ja sen tason nostoon...
    Ville

  14. #134
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    887

    oletus Vs: Joukkoliikenteen rationalisointi Jyväskylässä ja muualla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Niin, Ruotsin Norrköping on kooltaan aika lähellä Jyväskylää ja Norrköpingissä toimii varsin elinvoimainen raitiotie. Miksei voisi toimia Jyväskylässäkin? Tällainen näkymä tekisi Jyväskylästäkin aivan jonkun muun kuin kylän...

    Jyväskylän kaupungin mielipide Raitioliikenteestä: "Raideliikenne on kannattavaa vain suurten ja tiheästi rakennettujen kaupunkien paikallisliikenteessä eikä siten ole realismia Jyväskylässä." http://www3.jkl.fi/kysy/kysymys.php/5870

  15. #135

    Liittynyt
    02.09.2007
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Ohessa liikenneinsinööri Jorma Lipposen vastaus liikenne- ja viestintäministeriön kysymyksiin liikennepoliittisen selonteon valmistelusta:
    Aivan käsittämätöntä tekstiä. Kunpa liikenneinsinöörit muistaisivat, että makkarassa on kaksi päätä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uuden Suur-Jyväskylän paikallisliikenne
    kirjoittanut a__m foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 29.11.2008, 19:42
  2. Kuvia Jyväskylän Liikenteen busseista
    kirjoittanut Georg Tilsa foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 11.07.2007, 21:07
  3. Jyväskylän kesäaikataulut
    kirjoittanut a__m foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.04.2006, 17:20
  4. Jyväskylän paikallisliikennekeskus
    kirjoittanut a__m foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 29.12.2005, 14:57
  5. Jyväskylän radalla hämminkiä
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.07.2005, 01:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •