Jyväskylän paikallisliikenne

Olin itsekin tuolla mainitussa keskustelutilaisuudessa ja ihmettelin kyllä miksei herra toimitusjohtaja avannut siellä suutaan (vaikka en miestä tunne edes ulkonäöltä, niin oletin hänen olevan paikalla). Myöskään kuljettajia ei näkyvästi tai kuuluvasti ollut paikalla.

Nimittäin matkustajien lisäksi myös kuljettajat ovat varsin tyytymättömiä Jyväskylän Liikenteen toimintaan. Kuulin juttua eräältä henkilöltä, joka toimii ko. lafkalla kuljettajana, ja kuulemma siellä on joillakin paikallislinjoilla pakko ajaa ylinopeutta pysyäkseen aikataulussa, työpäivät venyvät helposti 12 tunnin pituisiksi ja uutena käytäntönä vielä kuljettajat huolehtivat auton siisteydestä itse. Eli 12 tunnin työpäivän päätteeksi voi vielä mennä auton siivoamiseen 40-60 minuuttia (työnantajan mukaan 10 minuuttia).

Pistää miettimään, että mitähän tässä nyt on meneillään. Jos sekä matkustajat että kuljettajat ovat tyytymättömiä, niin eihän koko systeemi voi alkuunkaan toimia. Hyötyykö tästä joku oikeasti jotain?

Olen tässä kuussa menossa kahdeksi viikoksi työharjoitteluun Keskisuomalaisen uutistoimitukseen ja ajattelin tehdä tästä aiheesta jutun. Siihen sitten jokaisen osapuolen kommentteja ja toimitusjohtajakin piinapenkkiin. :p
 
Toimitusjohtaja istui liikenneinsinööri Jorma Lipposen vasemmalla puolella ja tuntui keskustelevan tämän kanssa taajaan.

Onnea vain työharjoittelullesi Keskisuomalaisessa!
 
Kun vilkaisin Keskisuomalaisen sivuja, havaitsin kaupunginarkkitehdin ja VR Oy:n edustajan esittäneen varsin hurjia visioita paikallisjunaliikenteestä Jyväskylän seudulla - jopa kymmenen minuutin välein eri suuntiin!

Keskisuomalainen 5.2.2007

Ehkä pienimuotoisemminkin voisi aloittaa.
 
Keskisuomalainen 5.2.2007 sanoi:
VR Oy olisi valmis liikennöimään lähijunilla myös Jyväskylän seudulla, jos kunnat haluaisivat sijoittaa rahojaan raideliikenteeseen.

Optimismia on myös kuntien toimintaan suhtautumisessa :) Jos VR kerää kaikki voitot ja vielä rahastaa suoritteista niin enpä usko kuntien suuremmin kiinnostuvan. Raideliikenteen kilpailutus on ainoa todellinen keino saada tuollainen visio toteutumaan.
 
Optimismia on myös kuntien toimintaan suhtautumisessa :) Jos VR kerää kaikki voitot ja vielä rahastaa suoritteista niin enpä usko kuntien suuremmin kiinnostuvan. Raideliikenteen kilpailutus on ainoa todellinen keino saada tuollainen visio toteutumaan.

Kunnilla on kiinnostusta joukkoliikenteen tukemiseen. Valtio on kuitenkin ajanut kunnat talouskriisiin, jolloin on pakko kieltäytyä kuntien elinvoimaa ja asukkaiden hyvinvointia edistävistäkin hankkeista, kun edes kaikkea pakollista ei saada hoidettua. Tätä kunnan rahapulaa moitti Loimaan joukkoliikennevastaavakin, työmatkayhteydet Turkuun houkuttelisivat lisää väkeä, mutta edes tällaisen tukemiseen ei liikene joitakin tuhansia euroja vuodessa.
 
Kunnilla on kiinnostusta joukkoliikenteen tukemiseen. Valtio on kuitenkin ajanut kunnat talouskriisiin, jolloin on pakko kieltäytyä kuntien elinvoimaa ja asukkaiden hyvinvointia edistävistäkin hankkeista, kun edes kaikkea pakollista ei saada hoidettua.
Mielestäni Suur-Jyväskylän yksi ongelma on se, että ympäristökuntalaiset tarvitsevat oman auton, koska ei ole järkevää rakentaa täydellistä joukkoliikennesysteemiä harvempaan asutuille alueille. Ja autoa on sitten "pakko" käyttää. Esim. opiskelijoiden matkakortti on vain Jyväskylän alueelle (9 km), 30 päivän seutukortti on suht. kallis ja esim. Laukaan suuntaan pyöräteitä ei ole. Nyt valtio ei enää voi asetuksella määrittellä 25 %:n perusalennusta sarjalippuälykorteille (asetus 970/2006) eikä myöskään edelleenkään subventoi niitä (asetus 64/2002). Köyhällä kunnalla ei ole varaa tukea matkakortteja, mielestäni jonkin sortin kuntayhtymä olisi tässä paikallaan, sitähän valtio tukisi. Muutoin yksityisautoilu vain lisääntyy, koska oman auton KÄYTTÖ tulee halvemmaksi. Sama tietysti koskee myös pääkaupunkiseutua sillä erotuksella, että joukkoliikenne toimii, eikä oman auton omistaminen ole välttämätöntä. Koska kuitenkin suurimmalla osalla se kulkuväline on, kaikki mahdolliset syyt olla käyttämättä joukkoliikennettä, silloin kun se on mahdollista, pitäisi poistaa. Esim. 9 €:n matkakorttimaksu, joka joka vuosi nousee eurolla, on turha korkea erityisesti lapsi(perhei)lle. Summa summarum: yksityisautoilulle kilometreihin ja asuinpaikkaan perustuva KÄYTTÖVERO ja verot joukkoliikenteen tukemiseen.
 
Ainakin yhdessä uudessa KABUSsissa on kuskin takana olevan pleksin yläosaan kiinnitetty jonkinlainen näyttö. En ole vielä kertaakaan nähnyt siinä näytettävän mitään informaatiota, mutta jos joku tietää, mitä näytöillä on tarkoitus näyttää, olisin hyvin kiitollinen vastauksesta.:D
 
Ainakin yhdessä uudessa KABUSsissa on kuskin takana olevan pleksin yläosaan kiinnitetty jonkinlainen näyttö. En ole vielä kertaakaan nähnyt siinä näytettävän mitään informaatiota, mutta jos joku tietää, mitä näytöillä on tarkoitus näyttää, olisin hyvin kiitollinen vastauksesta.:D

Käsittääkseni niihin suunnitellaan jonkinlaista opaste-, pysäkki- tai aikataulunäyttöä. Ainakin sellaista on kovasti luvattu osana Jyväskylän paikallisliikenteen tiedotuksen kehittämistä. Myös joillekin pysäkeille tulee reaaliaikaisia aikataulunäyttöjä, jollaisen prototyyppi löytyy Forumin ikkunasta. Luultavasti koko systeemi valmistuu samaan tahtiin uuden paikallisliikenneterminaalin kanssa.
 
Nyt reilun kolmen kuukauden jälkeen sanoisin ettei ole tuohon aikataulujärjestelmään paljoa luottamista. Koko systeemin suurimpana hyötynä on mainostettu reaaliaikaisuutta ja yksilöllisten pysäkkiaikataulujen muodostamista autojen sijainnin perusteella, oli bussi sitten myöhässä tai etuajassa. Oman lähipysäkkini (Cygnaeuksen koulu 1) aikataulut ovat olleet ainakin jotain ihan muuta kuin reaaliaikaisia saati edes luotettavia.
Esimerkkinä Jyväskylän liikenteen linja 1, jolla kuljen usein asunnoltani matkakeskukselle jos kantamuksia on sen verran ettei pyöräily onnistu. Vaikka auto järjestelmän mukaan olisi aikataulussa, saapui se kerrankin viisi minuuttia etuajassa ja lähti saman tien. Tarkistin aikataulunäytön kännykälläni, ja sen mukaan auto oli ajallaan eikä edes vielä pysäkillä, jolta hetki sitten nousin kyytiin. Samoin on joskus saapuvaksi ilmoitettu vuoro Urhonkadun pysäkiltä asunnolleni päin (esim. linjat 1, 2, 18, 25) jäänyt kokonaan saapumatta vaikka järjestelmä on väittänyt sen olevan tuloillaan tai jopa paikalla.
Jotenkin tuntuu ettei koko systeemillä ole mitään tekemistä autojen sijaintien kanssa, vaan se perustuu puhtaasti kellonaikoihin. Tai sitten jokaisen auton paikannuslaite on rikki. :p
Matka.fi pysyy minulla edelleen ensisijaisena valintana kun pitää Jyväskylässä julkisilla kulkea.
 
Ei koske varsinaisesti Jyväskylän paikallisliikennettä itseään, mutta sivuaa aihetta tuntuvasti: Ohessa liikenneinsinööri Jorma Lipposen vastaus liikenne- ja viestintäministeriön kysymyksiin liikennepoliittisen selonteon valmistelusta:

JKL/Kaupunkisuunnittelulautakunta sanoi:
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää esittää Jyväskylän kaupungin näkemyksenä asiasta liikenne- ja viestintäministeriölle seuraavaa:

LVM:n kirjeessä esitetyt asioiden lisäksi selonteossa ei ole tarpeen käsitellä muita liikennepoliittisia asiakokonaisuuksia.

Ihmisten päivittäistä liikkumista koskevia ongelmia ovat nopeasta autoistumisesta ja yhdyskuntarakenteen hajaantumisesta johtuva liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden heikkeneminen sekä joukkoliikenteen matkustajamäärien väheneminen ja uhka palvelutason laskusta. Tämän kehityskulun kääntäminen ja henkilöautoriippuvuuden vähentäminen on kaupunkien kannalta keskeinen liikennepoliittinen tavoite. Sekä päätieverkon että alemman tieverkon liikennöitävyys- ja turvallisuuspuutteiden korjaaminen edellyttää väylien parantamista erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla.

Elinkeinoelämän kuljetuksien osalta kaupunki viittaa mm. Keski-Suomen liiton kannanottoihin.

Ilmastonmuutokseen voidaan vaikuttaa tehokkaimmin vähentämällä autoliikennettä ja maantiekuljetuksia. Vähän päästöjä aiheuttavia liikenne- ja kuljetusmuotoja tulee julkisen vallan suosia mm. verotuksen, maankäyttösuunnittelun sekä liikenteen hallinnan keinoin.

Tärkeimmät pääteiden kehittämishankkeet Keski-Suomessa ovat valtatie 4 Jyväskylästä pohjoiseen ja valtatien 4 oikaisu Vaajakosken kohdalla.

Jyväskylään tarvitaan kaupunkirakenteen laajenemisen vuoksi ja keskustan läpi kulkevien pääteiden liikennekuormituksen keventämiseksi uusia kehäväyliä, joiden rahoittaminen olisi pääosin valtion tehtävä.

Tiepiirien investointirahoitusta tulee muutenkin korottaa merkittävästi, jotta tärkeitä seudullisia tie- ja kevytväylähankkeita voidaan toteuttaa.

Jyväskylä – Tampere radan toimivuus on turvattava rakentamalla sille toinen raide.

Väylähankkeiden rahoitus tulee hoitaa pääosin julkisen vallan toimesta ja käyttää siihen liikenteen verotuksella ja käyttömaksuilla satavia tuloja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hassunhauska kannanotto: yleistä puhetta autoilun vähentämisen tärkeydestä, kaikki konkreettiset ehdotukset liittyvät tieverkon parantamiseen ja sen tason nostoon...
 
Vs: Joukkoliikenteen rationalisointi Jyväskylässä ja muualla

Niin, Ruotsin Norrköping on kooltaan aika lähellä Jyväskylää ja Norrköpingissä toimii varsin elinvoimainen raitiotie. Miksei voisi toimia Jyväskylässäkin? Tällainen näkymä tekisi Jyväskylästäkin aivan jonkun muun kuin kylän...


Jyväskylän kaupungin mielipide Raitioliikenteestä: "Raideliikenne on kannattavaa vain suurten ja tiheästi rakennettujen kaupunkien paikallisliikenteessä eikä siten ole realismia Jyväskylässä." http://www3.jkl.fi/kysy/kysymys.php/5870
 
Ohessa liikenneinsinööri Jorma Lipposen vastaus liikenne- ja viestintäministeriön kysymyksiin liikennepoliittisen selonteon valmistelusta:

Aivan käsittämätöntä tekstiä. Kunpa liikenneinsinöörit muistaisivat, että makkarassa on kaksi päätä.
 
Takaisin
Ylös