Hesari kertoo:

Koululaisten ja vammaisten kuljetukset aiheuttavat tänä syksynä kunnissa tavallista enemmän päänvaivaa.
Jos valtion ostoliikenteen määrärahat supistuvat suunnitelmien mukaan, moni kunta joutuu järjestämään kyydit nykyistä tuntuvasti kalliimmalla.
Liikenneinsinööri Silja Siltala Kuntaliitosta sanoo, että kuntien vaihtoehtoja ovat joko kuntien välisen runkoliikenteen vuorojen ostaminen tai erilliskuljetusten järjestäminen.

Kalliisiin taksikyyteihin joudutaan turvautumaan monissa kunnissa.
"Jos ostoliikennettä vähennetään, se heijastuu myös linjaliikenteeseen ja saattaa vähentää niitä vuoroja, joita koulumatkailuun on käytetty", Siltala sanoo.

Maaseudun vanhuksilta uhkaavat samassa rytäkässä kadota linja-autokyydit kokonaan.
Siltalan mukaan silloin tulee eteen kysymys kunnan velvollisuudesta järjestää joko sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain mukaista kuljetusapua.
Heikoimmilla liikenteen järjestämisessä ovat pienet kunnat.
Erityisesti Itä-Suomessa lääninhallitus on ostanut runkolinjojen lisäksi paljon myös kunnan sisäisiä pitkiä linjoja.
Joukkoliikennerahojen kutistuminen koettelee ensi vuonna myös seutu- ja kaupunkilippuja. Jotkin kunnat ovat jo ilmoittaneet siirtävänsä kustannukset lippujen hintoihin.
Ylitarkastaja Seppo Huttunen Itä-Suomen lääninhallituksesta vakuuttaa kuntien joutuvan ensi vuonna paikkaamaan monia koululaisten käyttämiä vuoroja.

"Periaatteessa kaikissa ennen aamuyhdeksää lähtevissä ja iltapäivällä palaavissa vuoroissa kulkee koululaisia viikonloppuja lukuun ottamatta", Huttunen kertoo.
Pohjois-Savon joukkoliikenneyhteydet ovat hänen mukaansa jo niin heikot, että Kuopion yliopistolliseen sairaalaan tulevista taksikuljetuksista lähes puolessa ovat perusteena heikot linja-autoyhteydet.
"Aina kun julkista liikennettä vähennetään, Kelan piikkiin matkustetaan enemmän."
Bussiliikenne harventuu Lapin ja Itä-Suomen lisäksi myös tiuhempaan asutussa Länsi-Suomessa.