Lappeenrannan paikallisliikenne

Tulokset tulivat. Autolinjoille kaikki kohteet.

Kilpailutuksen tuomat säästöt Lappeenrannan kaupungille ovat huomattavat:

Paikallisliikenteen kilpailutuksen vaikutus Lappeenrannan kaupungin paikallisliikenteen kustannuksiin on esitetty yksityiskohtaisesti erillisessä liitteessä. Vuoden 2013 ennusteen mukaisilla kustannuksilla ja matkustajamäärillä laskettuna paikallisliikenteen kokonaiskustannus valtion avustus huomioiden on 1.258.695 €/v kun se kilpailutuksen mukaisin hinnoin ja periaattein samassa hintatasossa olisi 925.074 €. Kaupungin saama säästö vuodessa olisi 333.621 € oletuksella, että paikallisliikenteen lipputuotteiden asiakashinnat ja matkustajamäärät säilyvät nykyisellä tasolla. Mikäli tehtyjen matkojen määrä kasvaa 10 %, säästö olisi 432.229 €/v. ja 20 % kasvulla 725.900 €/v.

Kustannussäästön lisäksi kilpailutettu sopimus parantaa Lappeenrannan paikallisliikenteessä käytettävän kaluston laatua ja keski-ikää (v.2012 keski-ikä 9,8 v. sopimuksen mukaan enintään 8,0 v.) sekä velvoittaa liikennöitsijän hankkimaan keskimäärin 10 kk:n välein yhden uuden paikallisliikenteen linja-auton (nyt toteutunut 3 autoa 4 vuodessa), jonka laatuvaatimukset on määritelty sopimuksessa. Sopimuksen mukaisesti kaupunki seuraa palvelun laatua ja mm. aikataulujen noudattamista apunaan palkitsemis- ja sanktiojärjestelmä.

Lähde: http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/kokous/20134173-6.HTM

- Tomi
 
Tulokset tulivat. Autolinjoille kaikki kohteet.

Hankintailmoitusta ei enää pääse katsomaan, joten tietääkö joku, vaadittiinko tuossa kilpailutuksessa telejä? Ei Savonlinja kai turhaan olisi sitä teli-8900LE:tä (325) Lappeenrantaan hankkinut. Mikäli vaadittiin, lienee linja 5 oikea paikka sille.
 
Hankintailmoitusta ei enää pääse katsomaan, joten tietääkö joku, vaadittiinko tuossa kilpailutuksessa telejä? Ei Savonlinja kai turhaan olisi sitä teli-8900LE:tä (325) Lappeenrantaan hankkinut. Mikäli vaadittiin, lienee linja 5 oikea paikka sille.

Ei vaadittu telejä. 45-istumapaikan vaatimukseen hyväksytään korkeintaan 4 klaffipenkkiä, joten esimerkiksi Lappeenrannassa liikennöivät pari Scalaa soveltuvat siihen.

"Liikennöitsijä sitoutuu hankkimaan vuosittain yhden uuden matalalattiaisen paikallisliikenneauton jokaista heidän Lappeenrannan paikallisliikenteen kalustoluetteloon merkittyä 15 linja-autoa kohden"

Eli kun Autolinjat voitti Lappeenrannasta 18 auton liikenteen, on heidän hankittava sopimuksiin 15/18-vuoden (10 kk) välein uusi bussi. Auto #325 ei kyllä millään mittarilla ole uusi mutta ehkäpä se on tarpeen, jotta 8,0 vuoden keski-ikävaatimukseen päästään. Ikarukset kun ovat 10-11-vuotiaita sopimuksien alussa.
 
Muista uutuuksista sen verran, että auto 330 on ollut linjalla 1, ja autoa 328 en ole nähnyt vielä ajossa.

Kun itse kaupungissa vierailin jokin aika sitten, 328 oli Lappeenranta-Ylämaa linjalla. Eroa noilla kahdella Volvolla on sen verran, että 330 näytti olevan katuripenkeillä (Volvo) kun taas 328 oli turisti-istuimilla (TS2000) varustettu.
 
Kun itse kaupungissa vierailin jokin aika sitten, 328 oli Lappeenranta-Ylämaa linjalla. Eroa noilla kahdella Volvolla on sen verran, että 330 näytti olevan katuripenkeillä (Volvo) kun taas 328 oli turisti-istuimilla (TS2000) varustettu.
328 on liikkunut myös linjalla 4. Mistähän 328 on hankittu? TraFin tietojen mukaan se on otettu käyttöön 3.11.2009.
 
Kävin tänään syömässä tupaten täynnä olevassa Lappeenrannan McDonaldsissa. Ravintola on auki viimeistä päivää. Ravintolayrittäjän mukaan Lappeenrannan keskusta on liian hiljainen paikka hampurilaisravintolalle.
Vähän outoa jos keskustassa ei riittäisi asiakkaita hampurilaisravintolalle. Onhan keskustassa paljon muitakin ravintoloita kuten Rosso, Tassos, kiinalaiset ravintolat ja tietysti kebab-pizzeriat. Bussilla pääsee onneksi edelleen keskustaan vaikka Koulukatu on ilman muuta huonompi paikka busseille kuin Valtakatu. Yhden huhun mukaan vuonna 2006 keskustan kebab-yrittäjät laittoivat tarjouskebabien hinnaksi 3,90 ja se vei asiakkaat McDonaldsista. McDonalds ei voinut lähteä hintasotaan mukaan koska hinnat ovat samat kaikissa ketjun ravintoloissa Suomessa. Hintasota on oikea sana kuvaamaan tilannetta jos tarkoitus on ajaa kilpaileva yritys pois alueelta.

Mennään bussilla – aja ilmaiseksi paikallisliikenteessä -tapahtuma järjestetään jälleen syyskuussa.
Ihan hyvä kampanja koska varmasti on ihmisiä jotka eivät vuosikausiin ole käyttäneet lainkaan bussia ja nyt esitellään bussiliikennettä uudelle kohderyhmälle. Perusongelmia kampanja ei poista, kahden ilmaisen päivän jälkeen normaalihinnat ovat edelleen kalliita. Moni tuttu on valittanut että esimerkiksi asiointimatka Skinnarilasta keskustaan ja takaisin maksaa 7,20 euroa (2x 9 km lippu). Lisäksi monessa liikkeessä käyminen (esim. Gigantti, kauppakeskus Family Center, Robin Hood) on hankalaa bussilla. Vuosi sitten syyskuussa oli sama kampanja ja kävin silloin Gigantissa autolla vaikka bussi ei olisi maksanut yhtään mitään. Autotie Giganttiin kiertää lenkin vaikka myymälä näkyy kauas rautatieaseman suuntaan. Siihen olisi helppo tehdä kevyenliikenteen väylä keskustaa kohti mutta selvästikään Giganttiin ei autottomia haluta.
 
Ja lisätään että kaupungista löytyy vielä #327 LLR-639, joka on edelleen kokovihreä. Ajeli eilen Lappeenranta-Ylämää linjaa.
Tämäkin ilmeisesti ajaa päivänsä aikana monella suunnalla, näin 26.9. linjalla 3 lähdössä 15:55 yliopistolta.
 
Cominor Lenvik -bussiyhtiöllä

Lyhyesti ja ytimekkäästi Cominor, Tromssan lounaisnaapurikunnassa Lenvik. Pääkonttuuri näkyy sijaitsevan ko kunnan hallinnollisessa keskuksessa Finnsnesissä. Piskuiseksi kutistui yhtiö, kun hävisi Veolialle Tromssan läänin bussilinjat. Ajaa tätä nykyään kolmea lenttokenttälinjaa sekä tilausajoja.
 
Takaisin
Ylös