Lappeenrannan paikallisliikenne

Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinjan moka tänään, autolinjojen 328:n ikkuna rikki20160201_151518.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä listaa syksyn aikana tapahtuneista kalustomuutoksista Lappeenrannan paikallisliikenteessä.

Elo-syyskuun aikana Lappeenrantaan on siirretty seuraavat autot:
  • SL #707 (Ikarus E94F)
  • SL #906 (Irisbus Crossway LE)
  • SL #911 (Irisbus Crossway LE)
Seuraavat autot on poistettu:
  • SL #678 (Setra S 315 NF)
  • SL #679 (Setra S 315 NF)
  • SL #680 (Setra S 315 NF)
  • SL #701 (Ikarus E94F)
Uutena on tullut Volvo 8900LE -teli #466, KNR-755.

Lappeenrannan paikallisliikenteen kalustolista: http://lprbussi.mbnet.fi/kalustolistat/lpr.html
 
Tässä listaa syksyn aikana tapahtuneista kalustomuutoksista Lappeenrannan paikallisliikenteessä.

Elo-syyskuun aikana Lappeenrantaan on siirretty seuraavat autot:
  • SL #707 (Ikarus E94F)
  • SL #906 (Irisbus Crossway LE)
  • SL #911 (Irisbus Crossway LE)
Seuraavat autot on poistettu:
  • SL #678 (Setra S 315 NF)
  • SL #679 (Setra S 315 NF)
  • SL #680 (Setra S 315 NF)
  • SL #701 (Ikarus E94F)
Uutena on tullut Volvo 8900LE -teli #466, KNR-755.

Lappeenrannan paikallisliikenteen kalustolista: http://lprbussi.mbnet.fi/kalustolistat/lpr.html
Myös 698 Ikarus E94F on poistunut kaupungista.
 
Lappeenrantaan on tullut toinenkin uusi Volvo 8900LE -teli: KNR-754, SL #473. Havaittu tänään linjalla 5.
 
Tämänpäiväisessä Etelä-Saimaassa oli juttua tulevasta mobiilimaksamisesta. (E-S: Paikallisliikenteen bussimaksun voi kohta hoitaa kännykällä)

Lippu tulee olemaan hieman käteismaksua edullisempi (Esim. aikuisen lippu 2,90€; käteisellä 3,20€). Voimassaoloaika on 90 min, kuten muillakin lipputuotteilla.
Maksaminen perustuu älypuhelimeen ladattavaan Soneran älypuhelinsovellukseen. Mobiilimaksaminen otetaan käyttöön, kun teknisen lautakunnan asiasta tekemä päätös on tullut lainvoimaiseksi ja asiaa koskeva sopimus on allekirjoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkohan muuten saavutetaan tuolla 3,20 hinnalla verrattuna tasaraha 3 euroon? Ainakin epäkäytännöllistä, hidasta ja kallistakin. Kuljettajien näkemystä rahastuksesta ei tietenkään kannata kysyä, mutta...
 
Paljonkohan muuten saavutetaan tuolla 3,20 hinnalla verrattuna tasaraha 3 euroon? Ainakin epäkäytännöllistä, hidasta ja kallistakin. Kuljettajien näkemystä rahastuksesta ei tietenkään kannata kysyä, mutta...
Ja sitten kun ei koroteta vuosiin ja sitten korotetaan suoraan neljään euroon, urputetaan ankarasti huimasta kertakorotuksesta.

Toisaalta, ei kai lappeen Rannassakaan ole kiellettyä kieltäytymästä vaihtorahasta kahdella kaksieuroisella matkustettaessa.
 
Eikös ainakin pikavuoroliikenteessä suuntana ole ollut hintojen laskeminen, ja siitä matkustajamäärien nousu. Ei kolmen euron kertalipun hintaa ihan vähään aikaan tarvi nostaa. Kustannuksissa voi säästää esim. järjellisillä kalustovaatimuksilla.
 
1.2 alkaen tulee muutoksia niin sanotulle Huhtiniemen kierrokselle. Linja 1 jättää kiertämättä Huhtiniemen kierroksen, sillä tällä hetkellä ykkösellä on vaikeuksia pysyä aikataulussa Yliopisto-Keskusta -välillä, mikä aiheuttaa myös jatkoyhteyksien menettämisiä. Linja 3 alkaa kulkea Huhtiniemen kautta. Muutoksen yhteydessä kolmoselle tulee uusi keskipäivävuoro, joka lähtee keskustasta kello 10.55 ja yliopistolta kello 11.25. (Tämä vuoro ei liikennöi Kivisalmeen.)

Helmikuun alusta linjan 2 ensimmäinen vuoro lähtee klo 5.10 Hovinpellolta, jotta sillä ehtii klo 5.42 lähtevään Helsingin-junaan. Nyt ko. vuoron lähtöaika lähtee Hovinpellolta klo 5.25.

Lisätietoa: Lappeenrannan kaupunki (http://www.lappeenranta.fi/news/Lap...a-/33804/2b213f4c-1a9f-485f-9586-7e2f06866216), Etelä-Saimaa (http://www.esaimaa.fi/Online/2017/0...oksia — katso reitit kartalta/2017121818206/4)
 
Savonlinja on siirtänyt kolme paikkuria Järvenpäästä Lappeenrantaan:
  • #322 (Volvo 8700LE)
  • #323 (Volvo 8700LE)
  • #994 (Irisbus Crossway LE, 10.8 m pitkä)
 
Ajankohtaista Lappeenrannassa:

Paikallisliikennekyselyn tulokset on julkaistu. Eniten muutosta huonompaan suuntaan tapahtui paikallisbussien aikataulussa pysymisessä, arvio siitä laski 6,9 %. Suurin nousu tapahtui paikallisbussien kunnossa: kasvua 5,1 % edellisvuoteen nähden.
Tulokset löytyvät pdf-muodossa Lappeenrannan kaupungin sivuilta: http://www.lappeenranta.fi/loader.aspx?id=098dc2b4-5e36-47cb-a663-abb204933541

Paikallisliikenteen vuosiraportti on myöskin julkaistu. Raportissa on tietoa mm. linjojen matkustajamääristä, liikenteen kustannuksista sekä toimenpide-ehdotuksia paikallisliikenteen kehittämiseksi.
Vuosiraportti löytyy kaupungin sivuilta pdf-muodossa: http://www.lappeenranta.fi/loader.aspx?id=302c3398-3824-4ae1-baac-01c0b9ac438a

Digitransit otetaan käyttöön kevään aikana. Sitä ei vielä ole otettu käyttöön virallisesti, mutta uutta reittiopasta voi jo testata osoitteessa https://lappeenranta.digitransit.fi/.
 
Lappeenrannan kaupunki: Paikallisliikenteen arvokorttimaksaminen nopeutuu (http://www.lappeenranta.fi/news/Pai...u-/33804/5c1d4aa5-de92-42d8-a08d-e16f59623cbc)

Huhtikuun aikana Lappeenrannan paikallisliikenteessä sekä muilla Autolinjat Oy:n lähiliikenteen Waltti-vuoroilla otetaan käyttöön huhtikuun aikana uudet maksupäätteet.
Tarkoituksena on nopeuttaa arvokorttimaksamista, sillä uudet laitteet tukevat kortille asetettua oletusvyöhykettä. Näin ollen maksutapahtumaan kuluva aika lyhenee ja matkanteko nopeutuu. (Nyt arvokortilla maksaminen vaatii kuskilta useamman painalluksen.)

Ainakin SL #322:ssa on jo uudet laitteet asennettuna.
 
Waltti korttista: Miten voi olla matkustajan kannalta järkevää että sama samalla linjalla on erit lippujärjestelmät? Esim. Nuijamaan linjalla arkisin Waltti kortti käy, mutta viikkonloppuisin kun linjataksit ajaa, niin silloin kortti ei ole voimassa. Pitääkö silloin käyttää matkahuollon korttia? Ja sitten ostamaan joku 22 matkan korttia jonkunsen lauantai matkan vuoksi... (sunnuntaisin ei ole yhtään lähtöä). Kesällä taas arkisin ei Waltti kortti ei käy.
Lpr ja joustenon välillä on pikavuoroja myöskin ja niissä on maininta että Waltti kortti ei pääsääntöisesti toimii. Eli makustaja saa arpoa toimiiko lippu vuorossa vai ei?
Mitä on nuo linjanumerot 100 ja 200, missä yhteydessä niitä käytetään, kun aikatauluvihkoon on kirjoitettu kirjaimia "linjanumeroksi".
 
Takaisin
Ylös