Lappeenrannan paikallisliikenne

Muutoksia Lappeenrannan paikallisliikenteeseen 8.1.2018, mm. linja 9 lakkaa ja 3 korvaa sitä uudella reitillä ja laajemmilla liikennöintiajoilla: http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/kokous/20175224-15-1.PDF

Lappeenrannassa ajaa myös Citybussi kokeiluna ensi kesään saakka: http://lappeenranta.fi/loader.aspx?id=cb5a9594-216e-45de-8206-55728ce3daf1

Lisäksi Lappeenrannassa luovutaan Matkahuollon lipputuotteista: http://lappeenranta.fi/news/Lappeen...biewpeun/0ab684cd-ce29-46f5-b7aa-6decaeaa8204
 
Pelkään tuon citybussikokeilun kaatuvan omaan arkuuteensa. Tuossa saa tuuri käydä, että pikkubussi sopii omaan aikataluuun. Paljon parempi olisi ollut liikenne läpi päivän tunnin välein samoilla minuuteilla. Silloin ei kulkijan tarvitsisi erikseen muistella / kaivaa aikataulua, että minäs tunteina se auto liikkuikaan.
 
Lappeenrannan kaupunki on neuvotellut Autolinjat Oy:n kanssa kahden kaasubussin hankkimisesta paikallisliikenteeseen. Autot tulevat liikenteeseen 1.12.2018. Kaasubussit hankitaan 84 kk leasing-sopimuksella Scanialta ja seuraavan kilpailutuksen voittaja on velvollinen lunastamaan loput leasing-sopimuksesta. (Etelä-Saimaan uutinen)

Linkki pöytäkirjaan
 
Kaupunkikehityslautakunnan pöytäkirjan mukaan Lappeenrannan paikallisliikenteen kilpailutus alkaa lähiaikoina. Pöytäkirjassa todetaan, että tarjouskilpailun on määrä alkaa huhtikuun alussa ja hankintapäätös tulee kaupunkikehityslautakunnan käsittelyyn kesäkuussa.

Sopimuskauden pituus on kuusi vuotta (2020–2026), minkä lisäksi on optiomahdollisuus 1+1 vuotta. Täyssähkökalustoa käytettäessä on tämän lisäksi mahdollisuus jatkosopimuskauteen vuosille 2027–2030.

Kalustovaatimusten osalta mainittiin mm. linjakilpien määrä, niiausmahdollisuus ja mahdollisuus asiakasinformaationäyttöihin. Tarkemmat kalustovaatimukset ovat oheismateriaalina, jolloin niitä ei julkaista pöytäkirjan mukana, mutta pöytäkirjasta selviää kuitenkin seuraavaa:

  • Hinnan painoarvo: 95 pistettä
  • Laatupisteet käyttövoiman perusteella, maks. 5 pistettä
    • biodieselkaluston käyttö 60 % linjakilometreistä (1 p.)
    • biokaasukaluston käyttö 60 % linjakilometreistä (2 p.)
    • täyssähkökaluston käyttö 60 % linjakilometreistä vuosina 2020–2026, mahdollisuus jatkosopimuskauteen 2027–2030, jolloin täyssähköllä on ajettava 100 % suoritteesta. (5 p.)

Tarjouskilpailun voittaja on myös velvollinen lunastamaan kahden aiemmin hankitun kaasu-Scanian leasing-sopimukset.
 
Kilpailutus alkoi tänään.

Kalustona on 8 kpl C ja 9 kpl A1. Kokoluokat ovat:
A1:ssä on vähintään 31 istumapaikkaa + 3 klaffia
C:ssä vähintään 47 istumapaikkaa + klaffia

Noiden kahden kaasu-Scanian leasing-sopimus on voimassa 1.12.2025 asti. Muun kaluston on täytettävä Euro5-päästönormi. Kalusto teipataan myöhemmin määriteltävään tilaajaväritykseen.

Varsinaisen tarjotun kaluston keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikävaatimus 12 vuotta.

Päästövaatimus, tilaajaväritysvaatimus ja mahdollisesti tarjottu käyttövoima ei koske vara-autoja. Vara-autoa saa käyttää varsinaisen kaluston tilalla ainoastaan silloin kun varsinainen ajoneuvo on huollossa tai korjauksessa alle kaksi viikkoa. Sen pidemmissä ajoneuvojen huolloissa tai korjauksissa pitää käyttää varsinaisen kaluston ehdot täyttävää linja-autoa. Vara-autojen maksimi-ikä on 14 vuotta.
 
Auton sallittu ikä 12 vuotta! Onko vaatimukset nyt ihan tästä maailmasta? Eli 2007 mallinen joutaa romuksi, ei kelpaa Lappeenrantaan.
 
Auton sallittu ikä 12 vuotta! Onko vaatimukset nyt ihan tästä maailmasta? Eli 2007 mallinen joutaa romuksi, ei kelpaa Lappeenrantaan.

Minäkään en ymmärrä mikä järki on noin matalassa maksimi-iässä. Kuopiossahan oli kanssa, mutta ilman keski-ikävaatimusta. 15-16 on ihan sopiva maksimi ja 8 sitten keski-iäksi. Sitten tarkennukset muilla vaatimuksilla kuten minimi euro-luokka ja vaatimus x-määrälle euro kutosia.
 
Euro 5 on kova vaatimus. Mallia on haettu nyt suuresta maailmasta. Eikä myöskään kelpuuteta Savonlinjan vanhempia autoja Turusta. Käytettynä hankittu ei saa olla kovin vanha, jos sillä meinaa edes muutaman vuoden pomputella.
 
Lappeenrannassa näyttäisi olevan Instagram-postauksen perusteella Solaris-nivel koekäytössä https://www.instagram.com/p/Bxy5GS7n8_-/
Oli meillä kaksi viikkoa linjalla 5. Nyttemmin auto on jo poistunut kaupungista. Mahdollisesti tämän viikon aikana ajoon tulee uusi Volvo 8900 telibussi. Auton numerona on #65. Kyseisen auton piti mennä Turkuun, mutta päätyi kuitenkin Lappeenrantaan.
Telivolvo #423 on poistunut myös kaupungista.
 
Mahdollisesti tämän viikon aikana ajoon tulee uusi Volvo 8900 telibussi. Auton numerona on #65. Kyseisen auton piti mennä Turkuun, mutta päätyi kuitenkin Lappeenrantaan. Telivolvo #423 on poistunut myös kaupungista.

Olisikohan Turkuun pitänyt tulla alunperin kaksi uutta, kun sinne nyt kuitenkin on tullut #66? Ehkä sitten tuo #423 mennyt Turkuun sen tilalle.
 
Nyt kesäaikataulujen alkaessa Lappeenrantaan on tullut uusi bussilinja nro 8 ja kadonnut kaksi vanhaa, 7 ja 10. Linja 8 kulkee arkisin Rutolasta Ruoholammen kautta keskustaan (40 min matka-aika) ja sieltä Lauritsalan kautta Mustolaan (30 min matka-aika). Aiemmin mikään paikallisliikenteen linja ei ole liikennöinyt Rutolaan asti. Tossa asiaan liittyvä linkki, jossa on samalla muuta asiaa tämän kesän muutoksista.
 
Takaisin
Ylös