Lappeenrannan paikallisliikenne

Huomenna 30.9.-08 avataan liikenteelle Pilotinkatu, jolle bussilinja 4:n reitti siirtyy 1.10.-08. Lappeenrannassa välimatka lentokentältä keskikaupungille on lyhyt, mutta bussi 4:llä lentokenttä saa suoran paikallislinjan keskustan kautta matkakeskukseen. Vaihdot uudelta lentokenttävuorolta paikallis- ja vakiovuoroille Sammonlahden ja yliopiston suuntaan sijoittuvat Leirin kaupunginosan pysäkeille. Keskustan pysäkeillä pääsee vaihtamaan esimerkiksi paikallis-, vakio- ja pikavuoroille Kaukaan, Lauritsalan ja Imatran suuntaan.

http://www.esaimaa.fi/Online/2008/09/29/Pilotinkatu+avataan+liikenteelle/200815944862/4
 
Hienoa, että Lappeenrantaankin saadaan bussiyhteys lentoasemalta keskustaan! Matka on lyhyt, mutta 2 km on kuitenkin aika pitkä matka kävellä, jos sillä tavalla miettii. Bussi tarjoaa mukavuutta matkantekoon, mutta on taksia edullisempi ja ei edellytä mitään tilauksia ennalta. Kannattaisi tuon Fly Lappeenranta -yhtiön mainostaa tätä uutta kätevää bussiyhteyttä, jotta ihmiset sitä hoksaisivat käyttää. Vaikka matkustajia ei lentokentältä pahemmin tulisikaan, on Lappeenrannan onni, että lentokentän viereen on kaavoitettu pientaloalue. Sieltä löytyy sitä peruskysyntää pitämään linjaa yllä joka tapauksessa.
 
Lainaus sivulta http://kanava.etela-karjala.fi/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=14523&NakymaID=68:
eKarjala sanoi:
Ruoholammen alue, Lappeenrannan länsilaidalla, on kasvava ja kehittyvä asuinalue. Tavoitteena on n. 5 000 asukkaan uudenaikainen ja viihtyisä omakotiasumisen alue.

Lappeenrannan tekninen lautakunta 1.10.2008 esityslistan ulkopuoliset asiat:http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/kokous/20081535-11.PDF. Lainaus sivulta koskien Ruoholammen joukkoliikennettä:
Lappeenrannan kaupunki sanoi:
Tuotantojohtaja Leimi vastasi, että vielä tällä hetkellä oman reitin saamiseksi ei ole valmiuksia, koska alueella ei ole riittävää väestöpohjaa. Alueen rakentuessa ja kun sinne saadaan riittävästi asukkaita, asiaa tarkastellaan uudestaan.

Tällä hetkellä Ruoholammelle ei ole lainkaan paikallisliikenteen vuoroja ja matkahuollosta haku Lappeenranta-Märkälä antoi vain kaksi Merenlahteen menevää vuoroa. Linjalla 1 sentään pääsee kohtuullisen lähelle. Lyhimmillään matka on sentään alle kilometri. Toivottavasti alueen kehittyessä tuonne tulee parempi joukkoliikenne. Minkäs verran tuota aluetta on oikein rakennettu? Ruoholampi-haulla tuli ainakin vastaan asunnonmyynti-ilmoitus 2008 joulukuussa valmistuvasta rivitalosta Ruoholammella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuota asuinaluetta olen itsekin hieman miettinyt joukkoliikenteen kantilta ja tullut siihen tulokseen, että sinne voipi olla hankalaa määrätä omaa vuoroaan koska keskusta - lavola välillä on jo nyt aika paljon tarjontaa ja jopa peräkkäinajoa (ykkönen ja vitonen kourulasta). Yksi vaihtoehto voisi olla linja kolmosen vuorojen jatkaminen sammonlahdenkatua ja edeleen merenlahdentietä uudelle alueelle, tosin ei kaikkia vuoroja, ja sittenkin ne vuorot jotka jatkaisivat ruoholammille eivät menisi kivisalmeen, mutta tuo vaatisi jonkinlaista säätämistä.

Merenlahden vuoroja taitaa kouluvuoden aikana olla peräti kolme suuntaansa, yksi vuoropari aamulla ja kaksi iltapäivällä, liikennöitsijänä Toimi Vento Ky
 
Jossakin toisessa ketjussa oli puhetta tasataksasta. Mielestäni Lappeenrannassa kannattaisi ottaa tasataksa käyttöön ainakin sellaisissa paikoissa, joissa linjan pari viimeistä pysäkkiä menevät taksarajan yli. Se nyt on selvää, että Lauritsalan suuntaan ajettaessa taksaraja ylittyy. Mutta Skinnarilan kolme viimeistä pysäkkiä ovat keskustasta kyytiin noustaessa 9 km:n maksualueella. Näiltä pysäkeiltä myös nousee kyytiin huomattava osa linjojen käyttäjistä. Oma ongelmansa on se, että matkakeskukselle ajettaessa / sieltä kyytiin noustaessa taksaraja ylittyy myös. Eri kuljettajilta saa luonnollisesti eri vastauksen kysymykseen taksarajan sijainnista.

Jyväskylässä toteutettiin aikoinaan tasataksa yhdistämällä 6 km:n ja 9 km:n vyöhykkeet. Saman voisi tehdä Lappeenrannassakin.
 
Jossakin toisessa ketjussa oli puhetta tasataksasta. Mielestäni Lappeenrannassa kannattaisi ottaa tasataksa käyttöön ainakin sellaisissa paikoissa, joissa linjan pari viimeistä pysäkkiä menevät taksarajan yli. Se nyt on selvää, että Lauritsalan suuntaan ajettaessa taksaraja ylittyy. Mutta Skinnarilan kolme viimeistä pysäkkiä ovat keskustasta kyytiin noustaessa 9 km:n maksualueella. Näiltä pysäkeiltä myös nousee kyytiin huomattava osa linjojen käyttäjistä. Oma ongelmansa on se, että matkakeskukselle ajettaessa / sieltä kyytiin noustaessa taksaraja ylittyy myös. Eri kuljettajilta saa luonnollisesti eri vastauksen kysymykseen taksarajan sijainnista.
Olen samaa mieltä että Lappeenrannassa pitäisi ottaa tasataksa käyttöön. Joutsenon alue voisi ehkä muodostaa oman vyöhykkeensä vaikka kunta liitetään Lappeenrantaan. Skinnarilaan ajaa kolme linjaa joista linja 5 ajaa suorinta reittiä ja linja 1 kiertelee eniten. Punkkerimäki on neljäs pysäkki yliopistolta ja on siis taksarajan sisällä keskustasta katsottuna. Jos pysäkiltä nousee bussiin numero 1 niin myydäänkö lippu sen perusteella kuinka pitkä matka siitä on lyhintä reittiä keskustaan vai bussin ajamien kilometrien mukaan?
 
Olen samaa mieltä että Lappeenrannassa pitäisi ottaa tasataksa käyttöön. Joutsenon alue voisi ehkä muodostaa oman vyöhykkeensä vaikka kunta liitetään Lappeenrantaan. Skinnarilaan ajaa kolme linjaa joista linja 5 ajaa suorinta reittiä ja linja 1 kiertelee eniten. Punkkerimäki on neljäs pysäkki yliopistolta ja on siis taksarajan sisällä keskustasta katsottuna. Jos pysäkiltä nousee bussiin numero 1 niin myydäänkö lippu sen perusteella kuinka pitkä matka siitä on lyhintä reittiä keskustaan vai bussin ajamien kilometrien mukaan?

Ennen vanhaan kerrottiin, että ministeriön taksan mukaan maksu peritään suorimman bussireitin pituuden mukaan. Mikä lienee nykyinen käytäntö?
 
Bussikorttien hinnat nousevat 1.2.2009 Lappeenrannassa. Raakaöljyn hinta maksaa nyt kolmasosan siitä mitä viime kesänä ja bensiinikin on kesän jälkeen halventunut kolmanneksen. Henkilöautolla ajaminen siis halpenee. Lentoyhtiöt laskevat hintoja ja pääkaupunkiseudulla mm. Espoon ja Vantaan sisäisten arvolippujen hintoja laskettiin vuodenvaihteessa. Jos joukkoliikenteen käyttöä haluttaisiin lisätä niin kuukausilippujen pitäisi halventua eikä kallistua. Lappeenrannan kuukausikortin hinta nousee 50 eurosta 58 euroon ja seutulipun hinta 60 eurosta 70 euroon. Linkki hintoihin.
 

Pitääköhän tuo tosiaan paikkaansa, että Lappeenrannassa bussiyhtiöt saisivat korvauksen kaupungin tukemilla sarja- ja kausilipuilla tehdyistä matkoista kertalipun hinnan mukaan? Käsittääkseni yleisesti käytetty tapa on korvata liikenne- ja viestintäministeriön vahvistaman sarjalipputaksan mukainen hinta, joka on noin 30 % Matkahuollon kertalippuhintaa edullisempi. Sarjalipputaksaa voitaneen pitää kutakuinkin todellisia kustannuksia vastaavana, koska bussiyhtiöt ja Matkahuolto myyvät sarjalippujaan tähän hintaan ilman yhteiskunnan tukea.
 
Lappeenrannan teknillinen yliopisto juhli 40-vuotista taivaltaan pe 27.3.2009 ja huhujen mukaan ilmaisiin bussikuljetuksiin Skinnarilasta keskustan kautta jäähallille olisi ilmoittautunut niinkin paljon kuin yli 1000 osallistujaa. En itse ollut Skinnarilassa näkemässä, millainen automäärä siellä oikein oli ja minkä yhtiöiden kalustoa. Mahtoiko joku muu nähdä?
 
Yliopistolta jäähallille ajoi Savonlinja yhdeksällä autolla, jokainen kolme kertaa. Mukana oli niin pikavuoro/tilausajokalustoa kuin katureitakin. Keskustasta jäähallille pääsi käsittääkseni Vennon kyydissä.
 
1.5.2009 astuivat kesäaikataulut voimaan. Lahti-Luumäki-ratatöiden vuoksi junien ajoajat ovat pidentyneet ja viitosen lähtöajat ovat vastaavasti epäsäännöllisiä. No, tämähän on kai väliaikaista... toivottavasti... onhan? Jo ennen ratatyöhidastuksia osa junista on saapunut Lappeenrantaan yli puolen, jolloin viitosta on jouduttu muuttamaan.

Keskusta-Lauritsala-yhdistelmä muuttuu yhä surkuhupaisammaksi: sunnuntaisin pääsee keskustasta Lauritsalaan joka toinen tunti bussilla ja joka toinen tunti bussilla ja linjataksilla. Lähtöajat on helppo muistaa, ne ovat kaikilla samat eli .20.
 
Näinhän siinä kävi, enää ei aikatauluja muistetakaan ulkoa ihan helpolla. Toisaalta on hyvä, että vähäinen bussiliikenne edes yrittää palvella junamatkustajiakin.

Kalustopuolella Autolinjojen rappio syvenee. Säfflejen linjakilvet ovat useimmiten pimeinä, termostaatit tai jotkut venttiilit vuotavat (jonka seurauksena patterit kuumina vaikka olisi hellepäivä), penkkejä on rikki tai muuten vaan irrallaan... voivoi.

- Tomi
 
Savonlinjan johdossa on ehkä päätelty, että järjestelmällisyyttä arvostavat saksalaiset matkailijat eivät talouden taantuman vuoksi kulje Huhtiniemen retkeilymajalle bussilla.
 
Se, että istuimia on rikottu jne, johtuu matkustajista - ei linja-autoyhtiöstä. Patterien lämpenemis ongelmaa on varmasti muuallakin, ja periaatteessa lämmöt saa poikki moottoritilasta, vaikka tietysti se on hätäratkaisu. Jos katsotaan kaluston uusimistahtia, ei Savonlinjalla ole lainkaan häpeämistä - mutta tietysti huoltoon voi aina panostaa enemmän. Jotenkin turhan tuikkaa kritiikkiä tuntuu yhtiö saavan yleensäkin, vaikka hoitaa sinänsä asiansa hyvin.
 
Takaisin
Ylös