Lappeenrannan paikallisliikenne

Lappeenrannassa on kyllä muutamia kestokritiikin kohteita. Tyhjäkäyttämällä autoja poltetaan hukkaan varmasti vuositasolla merkittävä määrä polttoainetta. Ei ole ollenkaan tavatonta, että 15-20 minuutin seisonta-ajoiksikin autot jätetään aina ja kaikkialla käyntiin. Samalla pilataan joukkoliikenteen imagoa kaupungissa, kun etenkin keskustan pysäkkien lähistöllä sijaitsevat liiketilat saavat jatkuvasti nauttia dieselinkärystä. Eivätkö ne uudehkot autot muka lähde käyntiin edes kesällä, jos niitä erehtyisi päätepysäkeillä sammuttamaan? Pitääkö joku päivä kysyä poliisilta, mitä mieltä he ovat 20 minuutin tyhjäkäynnistä?

Toinen kummastuksen aihe on autojen sisäsiisteys. Tai siis sen puute. Tuntuu, että Lappeenrannassa ei pestä autojen sisätiloja koskaan, niin järkyttäviä pölykerroksia on useissa autoissa nähty. On mukava matkustaa bussilla, kun penkille istuessa ilmoille pelmahtaa muhkea pölypilvi.
 
Entinen Hyvinkään Liikenteen (?) #14, NCJ-193 eli pieni Neoplan N 8008 -matala ajeli tänään Lappeenrannassa Palvelulinja-teksti kilvissään. Mitään liikennöitsijän tunnuksia en kyllä missään päin autoa huomannut. AKE antaa omistajaksi Reise-Gast Oy, Lappeenranta eli kai tuo sitten ihan oikeassa liikenteessä on.
 
Onhan tuo ollut täällä jo vuosia. Liikennöitsijän nimi lukee keskellä keulaa.
 
Etelä-Saimaa kirjoittaa tänään 14.9.2009 seuraavaa osoitteessa http://www.esaimaa.fi/Uutiset---Uut...huono+kunto+kiusaa+kuljettajia/200917689489/5


Etelä-Saimaa 14.9.2009 sanoi:
Kuljettajat kertovat himmeistä ikkunoista, rikkinäisistä lämmityksistä ja kesken ajon sippaavista autoista. Savonlinja Oy kiistää kaikki väitteet. TIINA SUOMALAINEN

Monet Lappeenrannan lähi- ja paikallisliikenteen linja-autot ovat kuljettajien mielestä huonossa kunnossa. Vanhat autot ovat rempallaan niin, että ajomukavuudesta ei ole tietoakaan. Joskus jopa liikenneturvallisuus voi vaarantua. Näin kertovat Etelä-Saimaan haastattelemat linja-autonkuljettajat.

Savonlinja-yhtiöihin kuuluvan Autolinjat Oy:n kuljettajien mukaan kalusto-ongelmat ovat jatkuneet pitkään. Viime aikoina parannusta on kuitenkin tapahtunut, muun muassa kuljettajan istuimia on vaihdettu ja huonokuntoisimpia autoja poistettu käytöstä. Ongelmia on kuitenkin yhä.

- Emme näe ikkunoista ulos, koska ikkunat ovat himmeitä. Mittarit eivät toimi, nopeutta ajetaan summamutikassa. Mittariston varoitusvalot ovat rikki. Ratin juuresta paistaa maa, koska suojakumit puuttuvat. Tuulilasit ovat halki, häikäisysuojat nippusiteillä kiinni. Hallintalaitteissa on vikaa, luettelee eräs kuljettaja.

Hän on valokuvannut vikoja ja ilmoittanut niistä suoraan poliisille. Kerran hän soitti poliisit paikalle, kun ajoi autoa, jonka ABS-järjestelmä ei toiminut.

Koska tuuletus ja lämmitys ovat rikki monissa autoissa, kuljettajat hikoilevat kesäisin ja palelevat talvisin. Ovatpa jotkut kuljettajat ajaneet talvella toppahaalareissakin.

- Miten tällaiset autot voivat ylipäätään päästä katsastuksesta läpi, kyselee kuljettaja.

Työsuojeluvaltuutettu ei halua kommentoida asiaa. Varaluottamusmies Keijo Marttisen mukaan valitukset eivät ole täysin tuulesta temmattuja, tosin jotkut myös suurentelevat ongelmia.

- Kalusto on melko vanhaa. Ei siellä monta alle kymmenvuotiasta autoa ole, ja korjaamohenkilökuntaa on vähän. Koska linjat on kuitenkin ajettava, joudutaan joskus korjaamaan vain sellaiset viat, että autojen liikenneturvallisuus on kunnossa.

Jo tammikuussa 2008 kuljettaja, työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies tekivät ilmoituksen työsuojelupiiriin koskien linja-autojen huonoa kuntoa ja sisäilmaa. Työsuojelupiirin tarkastaja totesi puutteita kalustossa ja kehotti työnantajaa hoitamaan asiat kuntoon.

Autolinjat kiistää kuljettajien väitteet jyrkästi. Savonlinjojen liiketoimintapäällikön Olli Sivosen mukaan autoissa ei ole mitään vikaa ja jos on, vika korjataan. Sivosen mukaan Lappeenrannan varikon autojen keski-ikä on yhdeksän vuotta.

- Tuntuu, että tässä nyt jotkut kuljettajat yrittävät hämmentää tilannetta. En väitä, että autot olisivat täydellisesti kunnossa. Totta kai niihin tulee vikoja, jotka sitten korjataan. Autot myös huolletaan säännöllisesti, ja korjaamoonkin palkattiin yksi korjaaja lisää.

Näin matkustajankin näkökulmasta on helppoa allekirjoittaa suuri osa kuljettajien mielipiteistä.

- Tomi
 
Miksi esim. harmaalasiset autot päästetään katsastuksessa läpi? Onko asemalla pelko menettää iso asiakas, mikäli alkaa vaatimaan vikojen korjaamista/jälkinäyttöä?
 
Miksi esim. harmaalasiset autot päästetään katsastuksessa läpi? Onko asemalla pelko menettää iso asiakas, mikäli alkaa vaatimaan vikojen korjaamista/jälkinäyttöä?

Ja jotain muitakin vikoja on löytynyt heti,seuraavalla viikolla,katsastuksen jälkeen
eli ajoon vaikuttavia kriittisiä vikoja,jonka takia auto on sitten jäänyt linjalle,odottamaan hinuria..:tongue:
Eli jotenkin hellä kätistä katsastusta täällä harrastetaan:tongue:
 
Päivän myönteinen uutinen Etelä-Karjalasta kertoo, että Air Baltic aloittaa marraskuussa lennot Lappeenrannasta Tallinnaan ja Riikaan. Lahdesta ja Kouvolasta uusi yhteys voi useinkin olla nopein reitti Baltiaan, koska Helsinki-Vantaan raideyhteys vielä puuttuu. Uusi lentoreitti kerännee matkustajia Pohjois-Karjalaa ja Etelä-Savoa myöten.

Lappeenrannan paikallisliikenteellä on edessään haasteellinen tehtävä siirtää tehokkaasti Baltiaan menijöitä matkakeskuksen junayhteyksiltä Suomen vanhimmalle lentoasemalle.

http://www.esaimaa.fi/Online/2009/1...t+Lappeenrannasta+marraskuussa/200917777846/4
 
Päivän myönteinen uutinen Etelä-Karjalasta kertoo, että Air Baltic aloittaa marraskuussa lennot Lappeenrannasta Tallinnaan ja Riikaan. Lahdesta ja Kouvolasta uusi yhteys voi useinkin olla nopein reitti Baltiaan, koska Helsinki-Vantaan raideyhteys vielä puuttuu. Uusi lentoreitti kerännee matkustajia Pohjois-Karjalaa ja Etelä-Savoa myöten.

Lappeenrannan paikallisliikenteellä on edessään haasteellinen tehtävä siirtää tehokkaasti Baltiaan menijöitä matkakeskuksen junayhteyksiltä Suomen vanhimmalle lentoasemalle.

En usko, että tuonne lentokentälle kuitenkaan kovin paljoa bussilla matkustajia tulisi. Uskoisin, että lentokentälle menijät saadaan mahtumaan linjalle 4, jolla tarvittaessa pikkubussilla liikennöitäviä vuoroja voisi muuttaa normikokoisella kalustolla ajettavaksi. Ajettiinko kesällä pelkästään pikkubussilla tuota linjaa?

Suurimman osan ajasta matkustajamäärät tuolla linjalla ovat sen verran pieniä, että lisämatkustajat eivät olisi ollenkaan pahasta. Se olisi todella mukava Mäntylän yhteyksien kannalta, jos linjan aikatauluissa otettaisiin paremmin huomioon junien aikataulut. Bussi menee tällä hetkellä matkakeskuksen ohi läheistä katua pitkin, mutta tarvittaessahan varmaan joku vuoro voisi koukata matkakeskuksen kautta.
 
Autolinjojen kalusto sentään lopultakin uusiutuu: Tänään linjalla 5 ajeli uudenkarhea Savonlinjat 872, Irisbus Crossway LE. Auton matalassa etu- ja keskiosassa on tilavaa, koska käytävän molemmin puolin on vain yksittäisiä istuimia. Korkealattiaisessa takaosassa taas on hieman ahtaat tunnelmat, joita takaoven puute ei ainakaan helpota.

- Tomi
 
http://yle.fi/alueet/etela-karjala/...en_kunnosta_erilaiset_nakemykset_1292179.html
YLE Etelä-Karjala sanoi:
Paikallisbussien kunnosta erilaiset näkemykset
julkaistu tänään klo 07:42, päivitetty tänään klo 11:43

Kuva: YLE/Etelä-Karjala
Artikkeliin liittyvä ääni- ja kuvamateriaali:http://194.252.88.111/eae-logger/Lo...Kuuntele+kaupunkilaisten+kokemuksia+busseista. ms Kuuntele kaupunkilaisten kokemuksia busseista.

Lappeenrantalaiset ovat olleet tyytymättömiä paikallisbussien liikennöintiin. Savonlinjat Oy pitää moitteita bussien huonosta kunnosta aiheettomina.

Lappeenrantalaiset asiakkaat ovat olleet tyytymättömiä paikallisbussien liikennöintiin, kun joitakin autoja on jäänyt reitille ja bussien yleiskunto on vaihteleva.

Lappeenrannassa paikallisliikennettä harjoittaa Autolinjat Oy, joka sälyttää tiedotusvastuun emoyhtiölleen Savonlinjoille.

Savonlinjat-yhtiön toimitusjohtajan Raimo Honkasen mukaan asiat tutkitaan aina, kun moitteita tulee. Hän kuitenkin muistuttaa, että esimerkiksi autojen pysähtymiselle on erilaisia syitä.

- Jos auto jä tielle niin sillehän ei kukaan mahda mitään. Sille on erilaisia syitä, se ei tarkoita aina huonoa kuntoa. Esimerkiksi pakkasella auto voi jäätyä polttoaineen saannin takia oli auto uusi tai vanha.

Savonlinjat Oy on Honkasen mukaan toimittanut Lappeenrantaan viime aikoina useampia uusia linja-autoja. Lisää uusia on hänen mukaansa tulossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään matkustin bussilla numero 3 ja keskiovien kohdalta kuului koko matkan ikävää vinkumista. Ilmeisesti joku paineilmaletku tai vastaava vuoti.
 
Yle uutisoi seuraavaa:

http://yle.fi/alueet/etela-karjala/...llisliikennetta_ajetaan_riskilla_1422003.html

YLE/Etelä-Karjala sanoi:
Artikkeliin liittyvä ääni- ja kuvamateriaali

http://www.yle.fi/media/asxgen.php?file=radiosuomi/etelakarjalanradio/videot/BUSSIEN_KUNTO.wmv

Katso Kaakkois-Suomen tv-uutisten juttu, jossa asiaa pohtivat kuljettaja, omistaja ja poliisi.

Paikallisliikenteen linja-autojen kunto huolestuttaa niin kuljettajia kuin poliisiakin. Linja-autojen kuljettajiat ovat havainneet autoissa lukuisia vikoja. Kuljettajien terveys on myös koetuksella.

Lappeenrannan paikallisliikenteen kuljettajat ovat havainneet linja-autoissa vikoja muun muuassa jarruissa, renkaissa, ikkunoissa ja mittaristoissa. Poliisi on määrännyt yhden auton kesken ajon valvontatarkastukseen jarrujen takia.

Monen liikenteessä olevan linja-auton koetaan olevan teknisesti joten kuten kunnossa, mutta karuja työpaikkoja kuskeille. Autoista on muun muassa löytynyt hometta.

Autolinjojen työntekijät ihmettelevät lähes päivittäin autojen turvallisuutta ja työolojaan.

- Ihmeen pitkään on pärjätty, ettei mitään ole sattunut. Ennen joulua yksi auto törmäsi sananmukaisesti seinään, kun jarrut eivät toimineet, toteaa varatyösuojeluvaltuutettu Jani Hotakainen.

Poliisi huolissaan

Poliisin mukaan suurin ongelma on se, että autot ajetaan niin loppuun kun mahdollista. Parannusta Autolinjojen kalustossa on poliisin mukaan tapahtunut, mutta esimerkiksi korjaamotoiminta vaikuttaa olevan liian pientä Lappeenrannan kokoisessa kaupungissa ajettavalle Autolinjojen vanhahkolle kalustolle.

Linja-autojen kuljettajat ovat ihmetelleet vuosia, miten huonokuntoiset autot läpäisevät katsastuksen. Katsastustoimintaa valvovassa Ajoneuvohallintakeskuksesta todetaan, että katsastusta valvotaan tilastojen ja tarkastusiskujen avulla.

- Linja-autot ajavat paljon, joten vuoden katsastusvälin aikana autoon saattaa tulla monenlaisia vikoja, toteaa yksikön päällikkö Sami Peuranen liikenteen turvallisuusvirastosta.

Kuljettajat sairastuneet

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitossa on valmisteilla kanne Autolinjoja vastaan. Liitto vaatii vahingonkorvauksia Lappeenrannassa työperäiseen astmaan sairastuneelle linja-auton kuljettajalle.

- Kyse ei ole vain tästä yhdestä työntekijästä, vaan tapauksia on useampia. Eikä tämä ole ongelma vain Lappeenrannassa. Useilta suunnilta on tullut vastaavanlaisia yhteydenottoja, sanoo AKT:n lakimies Juha Jakonen.

- On kummallista, ettei tällaisia asioita oteta vakavasti. Tässäkin tapauksessa sairauden taustalla on pitkäaikainen altistuminen homeelle, mutta työterveyshuolto ja työsuojelupiiri ovat pitäneet asiaa mitättömänä, toisin sanoen laiminlyöneet tehtävänsä, Jakonen jatkaa.

Kaupunki on tyytyväinen

Lappeenrannan kaupunki on ollut tyytyväinen joukkoliikenteen toimintaan ja kalustoon. Koska Lappeenrannalla ei ole omaa liikennelaitosta, paikallisliikennettä ajaa yksityinen yritys. Kilpailutus on mahdollista vuonna 2014, mutta toistaiseksi kaupunki ei näe siihen tarvetta.

- Hyvässä yhteistyössä on Autolinjojen kanssa toimittu, sanoo kaupungin liikenneinsinööri Birgitta Nakari.

Lappeenrannan paikallisliikenteen matkustajamäärät ovat viidettä vuotta kasvussa. Viime vuonna linja-autoissa kirjattiin 1 400 000 käyntiä.

- Kyllähän näistä luvuistakin voisi päätellä, että joukkoliikenne on hyvin hoidettu, kun ihmiset sitä näin paljon käyttää, sanoo Nakari.

YLE Etelä-Karjala
 
Olisiko jollakulla laittaa listaa autolinjojen Lappeenrannan paikkurikalustosta kun sitä jatkuvasti niin huonoksi ja vanhaksi moititaan, itse olen päässyt käsitykseen ettei se nyt niin hirveän vanhaa ole, eikös siellä ole mm.-99 säfflejä, -01 setroja ja PK-seudulta siirrettyjä -03 ikaruksia. Eihän nuo ole ollenkaan vanhoja verrattuna vaikkapa Kuopion, Lahden tai Oulun korkeisiin 80-luvun lopun ja 90-luvun alun korkeisiin katureihin. Tietysti jos kalustosta ei pidetä huolta niin äkkiä uusikin auto menee huonoon kuntoon.
 
Takaisin
Ylös