Lappeenrannan paikallisliikenne

Pikkuisen menee kauaksi Lappeenrannasta, mutta Virossa on ilmeisesti myös ongelma häviävistä vasaroista, niin Tallinnassa MRP-Liinid on ratkaissut ongelman: http://www.fotopankki.fi/aapee/kuva/33195760-211_60586 kaikki vasarat edessä tuulilasin päällä, ilmeisesti katsastusvaade on neljä vasaraa, muttei sen tarkempaa täsmäohjetta. Autobussikoondisen letkubusseissa on viisikin vasaraa kaikki kuskin kabiinissa ja taaempana autossa vain tarra "haamer asub juhi juuress"
 
Havainnoin 2007, että Genevessä ainakin Volvo 7000A-nivelautoissa etuoven yläpuolella oli 8 vasaraa kuljettajan valvovan silmän alla. *köhköh* Voisi varmaan kokeilla täälläkin?
 
Havainto Lappeenrannasta:

Linjojen 1 ja 3 uusia pysäkkejä on tänään alettu rakentaa Teknologiapuistonkadulle ja Teekkarikadulle. Linjat siirtyvät uudelle reitille viikon kuluttua, 1.10.2010.

- Tomi
 
. Matkustajan kannalta Setrojen suurin ongelma on takaovi. Joko takaovi on pysyvästi suljettu tai se ei muuten vain avaudu. Minä en varmuudella muista Sarana-Setran takimmaisen oven ikinä olleenkaan auki. Korkealattiaisessa kaksiovisessa Setrassa on myös takaovi usein koko matkan kiinni.
Sunnuntaina matkustin vuoden 2003 Setralla. Ainoa kunnolla toimiva ovi oli keskiovi. Etuovi ei auennut joka pysäkillä eikä takaovikaan (tosin minä en odotakaan, että takaovi toimisi Savonlinjan Setroissa).

Kommentoin nyt hiukan tätä takaoviasiaa.

Lappeenrannan kaupunkiliikenteessä on neljä Setraa. Niistä yksi on korkealattianen nivel-Setra, SL-560, ja kolme on matalalattiasta, 678, 679 ja 680.

Nivel-Setran ovi järjestys on 1+2+1. Tässä autossa tosiaan takaovi ei ole käytössä. Osittain se on myös turvallisuuskysymys: autolla ajetaan vain koululaislinjaa 3k, ja on ihan järkevää käyttää vain keskiovea, jotta lapset eivät poukkoile ihan mihin sattuu. Eikä kukaan jää oven väliin.

Matalissa Setroissa 678 ja 680 ei ole takaovea ikinä ollutkaan.

Sitten on tämä 679, josta takaovi löytyy. Miksi sitä ei käytetä? No se johtuu varmaan siitä, että useimmat kuskit eivät tiedä miten se aukeaa, tai muuten vaan eivät sitä halua käyttää.

Tämän takaoven käyttö vaatii myös matkustajalta toimia. oven vieressä on nappi, josta pitää painaa, kun haluaa takaa ulos. Sitten kuskin pitää kääntää kojelaudasta pysäkkijarru päälle, ja painaa ovien avausnappia. Ja katso, myös takaovi on auki.
 
Kiitokset selvennyksestä!

Tämän takaoven käyttö vaatii myös matkustajalta toimia. oven vieressä on nappi, josta pitää painaa, kun haluaa takaa ulos.
Tuota nappia kun painaa, syttyy punaisella palamaan lupaava teksti: "Ovi aukeaa pysäkillä". Matkustajahan tuossa tuntee itsensä petetyksi, kun ei ovi aukenekaan vaan joutuu kävelemään liukastetulla lattialla keskiovelle.

Rainer toisessa viestiketjussa muistutti meitä siitä, että Lappeenrannassa on joskus ollut bussilinja 26. Millaisia linjat olivat sinä aikana, kun kaksinumeroiset linjatunnukset olivat käytössä? Miten nuo linjat oli numeroitu? Ja olivatkos kaikki numerot käytössä yhdestä alkaen...
 
Rainer toisessa viestiketjussa muistutti meitä siitä, että Lappeenrannassa on joskus ollut bussilinja 26. Millaisia linjat olivat sinä aikana, kun kaksinumeroiset linjatunnukset olivat käytössä? Miten nuo linjat oli numeroitu? Ja olivatkos kaikki numerot käytössä yhdestä alkaen...

Talvikaudella 1995-1996 linjat olivat:

21 Kiiskinmäki-Keskusta-Hyrymäki/Rautatieasema (osa vuoroista siis asemalle ja osa Hyrymäkeen)

22 Mustola/Hovinpelto-Keskusta

26/K Skinnarila-Keskusta-Kaukas

33 Kivisalmi-Keskusta

34 Karhuvuori-Kuusela

Kaikilla linjoilla on ollut paljon poikkeuksia (asemalle, Armilan Sairaalalle ym)

Nykyiset linjat ja linjanumerot tulivat kesäliikenteen alusta 1997.
 
Lappeenranta, pe 22.10., iltapäivä

SL 919 (Scala) / 5
Tämä on vakiosijoitus eli joka päivä se siellä on ollut jo noin kuukauden.

Mikähän on syynä siihen, että linjan 4 ruuhka-autolla on iltapäivällä kierrosaika 65 minuuttia, kun kokopäiväautolle riittää tunti? Mikä osa ruuhka-auton ajosta on niin kuormittunut, ettei tunnin kierrosaika riitä? Tästä saatiin taas uusi kaunis vaeltava vuoroväli yhdelle linjalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ti 26.10.

Auto 193 (Wiima K202) tuli varikolta kohti matkakeskusta kilvitettynä linjalle Lappeenranta-Savitaipale. :) Kyseessä on täytynyt olla klo 16.15 lähtevä vuoro.

Sinänsä varsin hauskaa, että periaatteessa millä tahansa Savonlinja-konsernin autolla voi kilpien puolesta ajaa mitä tahansa linjaa.
 
Viikko sitten viikonloppuna (13.-14.11.) juhli Nordkalk Oy satavuotista historiaansa Lappeenrannassa ja yleisölle oli järjestetty ilmaisia kiertoajeluja tehdasalueella. Lauritsalasta ja Sammonlahdesta lähti kuljetuksia 15 minuutin välein noin klo 10-14 molempina päivinä ja keskustasta "jatkuvasti". Varmaan 20 autoa oli vähintään ajamassa tuota tilausajoa, kalusto laidasta laitaan.
 
Su 20.2.

SL 919 (Scala) / 1,3

Linja 1, Z-lähtö klo 14.30 Yliopistolta, matkustin Kornetinkadulta keskustaan, bussi yli puolillaan. Onko tavallista?
 
Ei varmaan ollut linjalla 3 sunnuntaina yhtään autoa...

Kyllä Lappeenrannassakin on nähty matkustajia bussissa, eli ei se ihan tavatonta ole että sunnuntainakin on auto puolillaan.
 
Helmikuun kovilla pakkasilla käväisin kerran keskustasta Skinnarilassa ja takaisin. Huomasin sitten kantapään kautta, että useilla pysäkeillä oli vuoden vanhat aikataulut, ei siis edes viime kesän aikatauluja, vaan viime talven aikataulut. Ja tietysti yritin heti vuoroon, jonka lähtöaika oli muuttunut. Kuuluukohan Lappeenrannassa aikataulujen vaihtaminen pysäkeille kaupungille vai liikennöitsijälle? En yhtään yllättyisi, jos kaupungille, sen verran vasemmalla kädellä täällä joukkoliikenneasioita hoidetaan.
 
Takaisin
Ylös