Lappeenrannan paikallisliikenne

Eli makustaja saa arpoa toimiiko lippu vuorossa vai ei?
Mitä on nuo linjanumerot 100 ja 200, missä yhteydessä niitä käytetään, kun aikatauluvihkoon on kirjoitettu kirjaimia "linjanumeroksi".
Tuohon on vastattu jo kaupungin palautepalvelussa (https://epalvelu.lappeenranta.fi/eFeedback/fi/View/5129) jotenkin, mutta tässä vielä muutamia täsmennyksiä.

Waltin kelpoisuus: kaupungin verkkosivuilta löytyy lista, jossa Waltti-linjat on pääpiirteittäin mainittu: http://www.lappeenranta.fi/fi/Karta...innat/Waltti-kortin-kelpoisuus-linja-autoissa

Lähiliikenteen linjanumeroista: 1xx-sarja: Joutsenon ja Imatran suunta, 200: Nuijamaa... Tarkemmat reitit ja linjanumerot löytyvät kaupungin listasta: http://www.lappeenranta.fi/loader.aspx?id=1bf81420-4c10-4276-b611-50e5c1672444 (pdf)
Noita numeroita käytetään reittioppaassa ja linjakilvissä. Tai ainakin niitä pitäisi käyttää linjakilvissä, valtaosalla liikennöitsijöistä ne on näkyvissä (vähintään erillisenä kylttinä tuulilasilla), mutta Savonlinjalla linjanumeroita ei ole lainkaan näkyvissä.
Kirjaimia ei käytetä ilmeisesti missään yhteydessä, ainakaan itse en ole niihin törmännyt muualla kuin aikataulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Paikallisliikenteen kesäaikataulut on julkaistu. Aikataulu löytyy pdf-muodossa Lappeenrannan kaupungin verkkosivuilta: http://www.lappeenranta.fi/loader.aspx?id=f8763bd4-dcae-49f8-b09e-f675ac28ba77

Aikataulun ulkoasua on hieman uudistettu, formaatti on sama kuin aiemmin, mutta vihreää käytetään aikataulukoiden taustavärinä aiemman harmaan sijasta.

Mitään merkittäviä muutoksia viime kesään nähden ei ole, mutta arki-iltaisin ja viikonloppuisin linjat 4 ja 7 on yhdistetty linjaksi 47, joka kulkee reittiä Mäntylä-Keskusta-Karhuvuori-Lauritsala-Mustola. Vuoroväli on puolitoista tuntia, ja linjaa ajetaan yhdellä autolla. Lisäksi uutena lipputuotteena otetaan käyttöön 5€ hintainen päivälippu, jolla voi matkustaa rajattomasti Lappeenrannan kaupungin alueella. Päivälippuja voi ostaa matkailuneuvonnasta ja asiakaspalvelukeskus Winkistä.


Syksyllä palvelulinjoja on tarkoitus uudistaa. Linjat P2 ja P4 aiotaan lakkauttaa vähäisen käyttäjämäärän vuoksi. Uudistuksen jälkeen nykyisistä palvelulinjoista P1 ja P3 jatkaisivat. Palvelulinjat suunnitellaan korvattavan Citybusseilla, jotka liikennöisivät keskustan alueella.

Lappeenrannan Uutiset sanoi:
Kaupungin esityksen mukaan CityBussille soveltuvia kohteita ovat muun muassa matkakeskus, kauppakeskukset, hotellit sekä erityisesti kesällä satama, hiekkalinna ja linnoitus. Lisäksi CityBussin kaavaillaan voivan ainakin osittain korvata linjan 9 Pikisaaren osalta. Jos tulevaisuudessa lentokentälle saadaan reittilentoja, myös lentoasema olisi mahdollinen kohde.
— —
Haaveena on, että ensimmäiset citybussit aloittaisivat liikennöinnin jo syksyllä, mutta aloitus luultavasti lykkääntyy.

Joutsenon palvelulinjan (P5) korvaamista suunnitellaan kutsuliikenteellä, jolloin matka pitäisi tilata etukäteen.

Lisätietoa Lappeenrannan Uutisista: http://www.lappeenrannanuutiset.fi/...opetetaan-lappeenrannassa-tilalle-citybusseja
 
Viimeksi muokattu:
Lappeenrannnan kaupunki on ottanut käyttöön mobiililipun paikallisliikenteen linjoilla 3.7. Mobiililippu on tarkoitettu etenkin harvakseltaan linja-autoa käyttäville, sillä Waltti-kortti on jatkossakin edullisin tapa matkustaa. Lisäksi tavoitteena on nopeuttaa maksutapahtumaa linja-autossa.

Käytettävät sovellukset ovat IQ Payments Oy:n PayiQ sekä Semel Oy:n Reissu. Palveluntarjoajien kanssa on sovittu, että mobiililipun tulee olla halvempi kuin autosta ostettu kertalippu. Aikuisen mobiililippu maksaa 2,90 € (Reissu) / 3,00 € (PayiQ). Tällä hetkellä autosta ostettavan kertalipun hinta on 3,20 €. Mobiililippu on voimassa 90 minuuttia.

Lisätietoa: http://www.lappeenranta.fi/news/Mob...7-/33804/7aa9b7cf-4265-4b1a-8448-029738891367 ja http://www.lappeenranta.fi/fi/Karta...t-ja-hinnat/Matkaliput-ja-hinnat/Mobiililippu
 
Paikallisliikenteen talviaikataulut ajalle 10.8.2017-3.6.2018 on julkaistu. Aikataulu löytyy kaupungin verkkosivuilta osoitteesta http://lappeenranta.fi/loader.aspx?id=8397e0cf-2ba3-4322-979d-9ea56e14b2f5.

Muutoksia viime talviaikataulukauteen verrattuna:

Palvelulinjat ja CityBussi:

  • Palvelulinjat P2 ja P4 on lopetettu.
  • Palvelulinjat P1 ja P3 ajetaan vain kerran viikossa (P1: torstai, P3: perjantai), aiemmin kahdesti viikossa.
  • CityBussi kulkee reittiä Matkakeskus - Koulukatu - Keskussairaala - Matkakeskus - Koulukatu - Pikisaari - Koulukatu - Matkakeskus.
    • CityBussi voi pysähtyä varsinaisten pysäkkien lisäksi myös muissa turvallisissa paikoissa.
Yöliikenne: Uusi linja (12) aloittaa liikennöinnin reitillä Kivisalmi - Yliopisto - Keskusta - Karhuvuori - Lauritsala.

Linja 47: Kesän ajan voimassa ollut järjestely jatkuu; linjat 4 ja 7 kulkevat arki-iltaisin ja viikonloppuisin yhdistettynä linjana 47.
 
Tahdistuksen puute on huima...

tahdistus.PNG

Varsinkin tuo 45 45 45 on jo aika koominen. 05 25 45 olisi se, mitä tässä pitäisi lukea. Jos kerran 1 ja 2 menevät molemmat puolen tunnin välein, miksi ne eivät voi mennä toinen 00 30, ja toinen 15 45?
 
Tahdistuksen puute on huima...

Näytä liitetiedosto 2721

Varsinkin tuo 45 45 45 on jo aika koominen. 05 25 45 olisi se, mitä tässä pitäisi lukea. Jos kerran 1 ja 2 menevät molemmat puolen tunnin välein, miksi ne eivät voi mennä toinen 00 30, ja toinen 15 45?

Ilmeisesti pääsääntöisesti bussit lähtee keskustasta xx.40 ja xx.45 ja bussit saapuu keskustaan juuri ennen sitä. Varmaan aikataulua kannattaisi säätää niin että silloin kun Lauritsalaan menee neljä bussia tunnissa kahdella linjalla ne lähtee tasaisin väliajoin, ja kun niitä menee kahdella tai kolmella linjalla tunnin välein silloin pelkästään lähtöajat on 45 45 (tai 45 45 45).
 
"Jos kerran 1 ja 2 menevät molemmat puolen tunnin välein, miksi ne eivät voi mennä toinen 00 30, ja toinen 15 45?"
Jonkun mielestä voi tahdistuksen puute olla huimaa, mutta matkustajan kannalta ei ollenkaan. Kuten aikatauluista näkee, ei tuollaista keskusta-Lauritsala-linjaa ole olemassakaan, vaan kolme linjaa menee eri reittejä Lauritsalan kautta jonnekin. Tuo 00 30, 15 45 tapa taas aiheuttaisi sen, että kaikki linjalta toiselle vaihtavat joutuisivat reilun vartin odottamaan bussia, jolloin bussin käytön suosio voisi huimasti vähentyä.
 
Jonkun mielestä voi tahdistuksen puute olla huimaa, mutta matkustajan kannalta ei ollenkaan. Kuten aikatauluista näkee, ei tuollaista keskusta-Lauritsala-linjaa ole olemassakaan, vaan kolme linjaa menee eri reittejä Lauritsalan kautta jonnekin. Tuo 00 30, 15 45 tapa taas aiheuttaisi sen, että kaikki linjalta toiselle vaihtavat joutuisivat reilun vartin odottamaan bussia, jolloin bussin käytön suosio voisi huimasti vähentyä.

Hyvä pointti. Mutta periaateessahan sitten ei tarvita yhdistelmäaikataulujakaan. Koko yhdistelmäaikataulun idea on koota kaikki pitkälti samaa reittiä ajettavat linjat yhteen aikatauluun, ja jos kerran reitit ovat eri ja aikataulut samat, niin ainakin tämän Lauritsalan yhdistelmän voi unohtaa saman tien.
 
Hyvä pointti. Mutta periaateessahan sitten ei tarvita yhdistelmäaikataulujakaan. Koko yhdistelmäaikataulun idea on koota kaikki pitkälti samaa reittiä ajettavat linjat yhteen aikatauluun, ja jos kerran reitit ovat eri ja aikataulut samat, niin ainakin tämän Lauritsalan yhdistelmän voi unohtaa saman tien.

Itse taas miellän tuon nimenomaan hyväksi aikatauluksi lauritsalaisille, jotka ovat matkalla keskustaan. Maakuntien paikallisliikenne on yleensä hyvin keskustakeskeistä ja hajanaista, joten on vaan hyvä, että kootaan tärkeiltä alueilta keskustaan (vaikkakin eri reittejä) menevät linjat. Näkee suoraan mikä linja ja monelta lähtee, ilman että tarvitsee selailla usean linjan aikataulut ja laskea ajoaika päätepysäkiltä. Sitten jos reitti kiinnostaa, sen voi etsiä ko. linjan kohdalta. Samanlaisia yhdistelmiä on myös usean muun kaupungin aikatauluissa.
 
Turusta Lappeenrantaan on siirtynyt neljä kappaletta Scaloja Numerot 822, 824, 825, 826. Ikaruksilla ei enää ajeta Lappeenrannan paikallisliikenteessä.
 
823:een tehtiin muutama vuosi takaperin koko etuosa uusiksi pahan kolarin seurauksena. Auto ajautui päin seinää. Sinänsä kohtalaisia autoja, jotenkin kaksiakselisen Scanian jousitus ainakin takapäästä on vähän löysä. Onko autoista 727-736 havaintoja?
 
Turusta Lappeenrantaan on siirtynyt neljä kappaletta Scaloja Numerot 822, 824, 825, 826. Ikaruksilla ei enää ajeta Lappeenrannan paikallisliikenteessä.
Ilmeisesti kuitenkin ajetaan, koska tänään Lappeenrantalainen kaveri havaitsi linjalla 3K Ikaruksen.
 
Takaisin
Ylös