Lappeenrannan paikallisliikenne

sen verran vasemmalla kädellä täällä joukkoliikenneasioita hoidetaan.

Hoidetaan sitä muuallakin vasemmalla kädellä. Joskus välittyy kuva, että joukkoliikenneasioita hoidetaan suorastaan kädettömästi.

Kuopiossa kaupungin nettisivujen joukkoliikenneosiossa linkitetään vain suurimman yhtiön sivuille, kun vuodenvaihteen jälkeen numeroituja linjoja liikennöi peräti kaksi muuta yhtiötä.

Jyväskylässä muutettiin maaliskuun alussa kaupunkilippujärjestelmä kattamaan matkustamista myös muiden kuin monopoliyhtiön vuoroissa. Kuopion tyyliin ei Jyväskylän kaupungin kotisivuilta tätä tietoa irtoa, vaan siellä linkitetään monopoliyhtiön sivuille. Monopoliyhtiö ei tietenkään mainosta tätä uutta lippujärjestelyä, vaan tietoa pitää osata etsiä Matkahuollon sivuilta. Näin monopoliyhtiö pitää huolen siitä ettei kukaan edes vahingossa astuisi väärän yhtiön bussiin.
 
"Lappeenrannan seudun liikenne"

"HSL" olisi ratkaisu Lappeenrannan, Jyväskylän, Kuopion ym. kaupunkien vasenkätisyyteen. Tosin sananlaskukin tietää, että hyvää ei saa halvalla.
 
Lappeenrannassa siirrettiin linjat 1 ja 3 kulkemaan Teknologiapuistonkatua pitkin joskus syksyllä. Työpaikkaani lähinnä on kuvassa näkyvä pysäkki, jolla ei ole syvennystä - tämä on varsin yleistä Lappeenrannassa. Mutta se, että pysäkille ei ole aurattu odotustilaa tai kulkureittiä matkustajille koko talvena, on jo juurikin täydellistä kädettömyyttä. Pysäkille täytyy kävellä pitkin autokaistaa.
 

Liitetiedostot

  • 28032011237.jpg
    28032011237.jpg
    100.8 KB · Lukukerrat: 1,680
Havaintoja viikoilta 23 ja 24:

Eräällä pysäkillä Taipalsaarentiellä lukee näin: "Tillikka, 33 Kivisalmi". Kilpi on siis 14 vuotta vanha! :biggrin:

Erään Säfflen toinen keskioven lehti ei olisi halunnut aueta, niin kuljettaja kävi sitä pari kertaa potkaisemassa, niin johan aukesi! :biggrin: Muutenkin Säfflejen pariovista toinen lehti temppuilee yleensä aina.

Yhtenä päivänä linjan 2 kuljettaja ajoi ilmeisesti aika kovaa, koska bussi oli Koulukadun pysäkillä (Kivisalmeen päin) jo klo 8.00, kun lähtöaika on klo 8.10.
 
Miksi Lappeenrannassa ei ole käytössä kombi/dual interface kortteja vaikka valmiudet sellaisten lukemiseen ovat olemassa?
 
Tämä ei nyt liity varsinaisesti Lappeenrannan liikenteeseen, mutta Lappeenrannan paloaseman pihalle on ilmestynyt entinen PTA 149, Wiima K202 (BBP-149). Mahtaakohan se kokea lähitulevaisuudessa lopullisen tuhon?
 
Savonlinja-konserniin kuuluva autolinjat on joutumassa oikeuteen työturvallisuuden laiminlyöntiepäilyn takia http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/09/autolinjoja_syytetaan_huonoista_tyooloista_2837834.html AKT:n asianajaja Juha Jakonen toteaa mm. näin: "tapausta tutkittaessa on ilmennyt, että tällainen tilanne on jatkunut autolinjoissa jo yli kymmenen vuotta. Siellä on tiedetty homevikaisista autoista. Tällaista juttua ei lähdettäisi ajamaan, ellei meillä olisi vahva näyttö siitä, että monilla muillakin kuljettajilla on ollut terveysoireita huonokuntoisista linja-autoista"
 
Mielestäni rautatieasemalle kulkevia bussivuoroja pitäisi lisätä, ainakin sunnuntaisin. Sunnutai-iltaisin linja 5 kulkee tunnin välein mikä on aivan liian harva vuoroväli. Periaatteessa Helsingin suunnasta tulevilta junilta on bussiyhteys noin 10 minuutin odottelun jälkeen mutta usein juna-aikatauluihin ei voi luottaa. Esimerkiksi viime sunnuntaina sr1 hajosi Kouvolan asemalle ja siksi IC11 saapui Lappeenrantaan puoli tuntia myöhässä ja seuraavaa bussia piti odottaa puoli tuntia. Mikäli bussivuorojen lisääminen ei ole mahdollista niin aseman aukioloaikaa voisi pidentää klo 21 -> 21.30 jotta IC11 saapumisen jälkeen olisi lämmin paikka odottaa 21.30 lähtevää bussia.
 
Autolinjojen Scala 919 on saanut LTY:n kokomainokset ylleen, samoin kuin Yliopiston päätepysäkkikin.
 
Autolinjojen Scala 919 on saanut LTY:n kokomainokset ylleen, samoin kuin Yliopiston päätepysäkkikin.
Ei oikeastaan yliopiston mainokset, vaan yliopiston Green Campus -projektin mainokset. Ja niitä tarroja on pitänyt läiskiä myös ikkunoihin siten, että useilta istumapaikoilta ei nyt näe ulos.

Varsinainen vihreä kampus on tosiaan kyseessä, kun katsoo pihalla vuosi vuodelta paisuvaa henkilöautojen määrää. Ja nyt kun AMK pakattiin vielä samalle alueelle, on saatu aikaan katkeamattomia autojonoja ja tukkeutuvia risteyksiä. Onneksi nämä ovat tässä kaupungissa kuitenkin melko lyhytkestoisia ilmiöitä.
 
Lappeenrannassa on julkaistu Lappeenrannan joukkoliikenne 2020 -raportti (Lappeenrannan kaupungin joukkoliikennepoliittinen ohjelma), jossa kerrotaan kuinka joukkoliikennettä aiotaan kehittää vuoteen 2020 mennessä.

Muun muuassa tällaista on suunniteltu:

Lappeenrannan joukkoliikenne 2020 sanoi:
Lappeenrannan kaupunki kilpailuttaa paikallisliikenteensä erikseen laadittavan kilpailutussuunnitelman mukaisesti.

Kilpailuttamissuunnitelman mukaan
  • ostettavasta liikenteestä muodostetaan kustannustehokkaasti liikennöitäviä kokonaisuuksia
  • pienten liikennöitsijöiden osallistuminen mahdollistetaan hyväksymällä tarjousyhteenliittymät
  • lähtökohtana on määritelty palvelutaso ja joukkoliikennepoliittinen ohjelma
  • tarjouspyynnössä tarkennetaan kalustolta ja palvelulta edellytettävä vähimmäistaso
  • etäkorttitekniikkaa hyödynnetään

Lappeenrannan joukkoliikenne 2020 sanoi:
Viimeistään vuonna 2014 otetaan käyttöön taksavyöhykkeet ja keskustavyöhykkeellä tasataksa sekä kerta- että sarjalipuissa. Paikallisliikenteessä siirrytään etäkorttitekniikan käyttöön, jolla lyhennetään pysäkkiaikoja. Lipputuotteissa huomioidaan kaikki ikäryhmät ja päivittäiskäyttäjien lisäksi myös aktiivisatunnaiskäyttäjät.

Lappeenrannan joukkoliikenne 2020 sanoi:
Tavoitteena on, että kaikki kaupungin ostama henkilöliikenne on kaikille avointa ja erilliskuljetuksien määrä minimoidaan. Ostoliikenteen kustannuksia hallitaan hyödyntämällä kutsuperusteista syöttöliikennettä ja yhdistämällä asiointiyhteyksiä koulukuljetuksiin.
 
Lappeenrannassa 14.8.2012 alkaen tapahtuvia muutoksia:

1. Linja 2 reittimuutos arkipäivisin ( ma-pe) Harapaisissa, palvelee jatkossa paremmin Harapaisentien kerrostalo asukkaita sekä S-Marketin asiakkaita

- reitti jatkaa Hovinpellolta tultaessa Kaakkoiskaari/S-Market-Kärrinkatu-Harapaisentie
- keskustasta reitti poikkeaa Hietalankadulta Harapaisentie-Kärrinkatu-Kaakkoiskaari
- muutos koskee vain arkipäiviä, la-su reitti kulkee edelleenkin Meijerinkadun kautta

2. Linja 3 reitti- ja aikataulumuutos 27.8.2012 alkaen ajetaan kaikki vuorot Matkakeskuksen kautta Yliopistolle ja Matkakeskuksen kautta Yliopistolta Koulukadulle

- keskustasta lähdettäessä uusi reitti ajetaan Koulukatu-Oikokatu-Liikenneympyrä-Lappeenkatu-Armilankatu-Lepolankatu-Ratakatu/Matkakkeskus
- Matkakeskuksesta ajetaan Yliopistolle reittiä Ratakatu-Lavolankatu-Helsingintie-Skinnarilankatu-Sammonlahdenkatu-Orioninkatu-Jupiterinkatu-Teekkarikatu-Teknologiapuistonkatu-Skinnarilankatu/Yliopisto
- Yliopistolta lähdettäessä ajetaan samaa reittiä Matkakeskus-Koulukatu
- Koulukadulta Kivisalmen suuntaan reitti säilyy ennallaan paitsi päätepysäkkinä Honkasaarenkatu/Kivisalmen uusi asuntoalue

3. Uudella reitillä 10 Keskusta- Ruoholampi aloitetaan liikennöinti 14.8.2012

Ruoholampi kuuluu Lappeenrannan Sammonlahden suuralueeseen, jonka asukasmäärä on yli 14 000. Ruoholampi - Lapatonniemi –alueella on asukkaita vajaa 900 ja alue on pientalovaltainen ja kasvava.
Lappeen koulu aloittaa toimintansa 14.8.2012. Uusi linja tulee palvelemaan sekä työssäkäyviä että koululaisia.

Reitti: Koulukatu-Valtakatu-Suonionkatu-Helsingintie-Skinnarilankatu--Sammonlahdenkatu-
Merenlahdentie-Munterontie-Ruoholammenkatu/Lappeen koulu-Tilsalankatu
Salpausselänkatu-Lavolantie-Merenlahdentie-Helsingintie-Suonionkatu-
Valtakatu-Koulukatu
Reitti: Koulukatu-Oikokatu-Liikenneympyrä-Urheilukatu-Imatrantie/Keskussairaala
Kaukaankatu-Valtakatu-Liikenneympyrä-Oikokatu-Koulukatu

http://www.lappeenranta.fi/Suomeksi...6&newsID=729c0426-1e9c-4a42-b738-3a35739c5fbd
 
Takaisin
Ylös