Lappeenrannan paikallisliikenne

Linjan 10 myötä saadaan Lappeenrantaan uusi toimija paikallisliikenteeseen. Linjaa alkaa ajamaan Toimi Vento ky pikkubussilla.
 
27.8. alkaen linja 3 aloittaa syyskauden liikenteen uudella reitillä. Skinnarilasta tullessaan kolmonen kääntyykin Lavolankadulle ja jatkaa edelleen Ratakatua matkakeskukselle. Sieltä reitti jatkuu Ratakadun ja Lepolankadun kautta Armilankadulle, josta edelleen Lappeenkadulle vanhalle reitille. Toiseen suuntaan mennään samaa reittiä, mutta matkakeskuksen välipisteaika on sitova. Itselleni tämä muutos tarjonnee todennäköisesti entistä nopeampia työmatkayhteyksiä.

edit: olihan tästä kerrottukin jo edellisellä välilehdellä olevassa viestissä.
 
Lappeenrannassa on pyörinyt viime aikoina TLO-värinen Carrus City L (MYF-326) kuljettajakoulutusajossa.
 
Lappeenrannassa on pyörinyt viime aikoina TLO-värinen Carrus City L (MYF-326) kuljettajakoulutusajossa.
Nyt tässä autossa oli E. Rantasen kilpi tuulilasilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:14 ----------

27.8. alkaen linja 3 aloittaa syyskauden liikenteen uudella reitillä. Skinnarilasta tullessaan kolmonen kääntyykin Lavolankadulle ja jatkaa edelleen Ratakatua matkakeskukselle. Sieltä reitti jatkuu Ratakadun ja Lepolankadun kautta Armilankadulle, josta edelleen Lappeenkadulle vanhalle reitille. Toiseen suuntaan mennään samaa reittiä, mutta matkakeskuksen välipisteaika on sitova. Itselleni tämä muutos tarjonnee todennäköisesti entistä nopeampia työmatkayhteyksiä.
Tästä on näkynyt jo valituksia yleisönosastoilla - kierrosaika ei taida oikein antaa myöten näin pitkälle reitin pidennykselle. Viisi minuuttia myöhässä näin itse pari päivää sitten klo 16.25-lähdön Skinnarilasta liikkuvan. Taukoa ei jäänyt Skinnarilan päähän yhtään.
 
Rantasella on kolme näitä ex-Turun CityBusin autoja, MYF-326 (#232), AHI-390 (#238) ja AHI-391 (#239). Vainikkalan linjalla ainakin käytetään.
 
4.10.
Lappeenrannan paikallisliikenteen kalustohavainnot:

SL 117, 584, 698, 949 / 1
SL 106, 583, 697 / 2
SL 123, 678, 872 / 3
SL 116, 680 / 4
SL 693, 919 / 5
SL 111 / 9
Vento 19 / 10
 
Autolinjat laskee kertalippujen hintaa loppuvuoden ajaksi. Alennus on voimassa vain klo 18-2.30 ja viidellä eurolla saa meno-paluulipun. Kaupungin tiedote asiasta.
 
Ikea on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa Lappeenrantaan ja nopeimmillaan se voisi avata siellä ennen joulumyynnin alkua vuonna 2015: http://www.esaimaa.fi/Online/2012/11/08/Ikea+tulee+Lappeenrantaan/2012114487002/4 ja http://yle.fi/uutiset/uusi_ikea_nousee_lappeenrantaan/6368072. Se ja Ikano sijoittuisivat Kuutostien eteläpuolelle kanavan tuntumaan. Tällä hetkellä tuonne ei pääse ainakaan mitenkään kovin hyvin bussilla ja onhan tuo paikka syrjässä. Täällä ei ole tästä taidettu tässä ketjussa vielä kirjottaa ja eihän tuo nyt ihan ajankohtaista vielä ole, mutta siitäkin huolimatta voi jo hieman spekuloida. Linjan 2 reitti Hovinpellosta voitaisiin varmasti jatkaa Ikealle. Kuvittelisi myös, että Imatran ja Lappeenrannan väliä kulkevat bussit voisivat poiketa Ikealla. Näin siis, jos se joskus tuonne tulee. Tässä on vielä paikallisliikenteen tämänhetkinen reittikartta: http://www.lappeenranta.fi/loader.aspx?id=58420f92-7c39-4b85-b1f3-5cbe9e7d6596.
 
Ikea on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa Lappeenrantaan ja nopeimmillaan se voisi avata siellä ennen joulumyynnin alkua vuonna 2015: http://www.esaimaa.fi/Online/2012/11/08/Ikea+tulee+Lappeenrantaan/2012114487002/4 ja http://yle.fi/uutiset/uusi_ikea_nousee_lappeenrantaan/6368072. Se ja Ikano sijoittuisivat Kuutostien eteläpuolelle kanavan tuntumaan. Tällä hetkellä tuonne ei pääse ainakaan mitenkään kovin hyvin bussilla ja onhan tuo paikka syrjässä. Täällä ei ole tästä taidettu tässä ketjussa vielä kirjottaa ja eihän tuo nyt ihan ajankohtaista vielä ole, mutta siitäkin huolimatta voi jo hieman spekuloida. Linjan 2 reitti Hovinpellosta voitaisiin varmasti jatkaa Ikealle. Kuvittelisi myös, että Imatran ja Lappeenrannan väliä kulkevat bussit voisivat poiketa Ikealla. Näin siis, jos se joskus tuonne tulee. Tässä on vielä paikallisliikenteen tämänhetkinen reittikartta: http://www.lappeenranta.fi/loader.aspx?id=58420f92-7c39-4b85-b1f3-5cbe9e7d6596.

Tai sitten voitaisiin perustaa ilmainen bussikuljetus keskustan ja Ikean välille, kuten Espoossa ja Vantaalla. ;)
 
Tai sitten voitaisiin perustaa ilmainen bussikuljetus keskustan ja Ikean välille, kuten Espoossa ja Vantaalla. ;)
Kaupungissa, jossa on yli 600 henkilöautoa tuhatta asukasta kohti, taitaisivat nuo bussit kulkea melko tyhjinä. Tästä tilastoluvusta en ole kotikaupungissani yhtään ylpeä, päinvastoin melkein hävettää. Miten tilanne on edes voinut päästä noin surkeaksi? Samanikäisten työkavereideni (ja varmaan vanhempienkin) keskuudessa yleisin asenne on se, että paikallisbusseja käytetään vain äärimmäisessä hädässä. Tästä johtuen ei sitten olla edes kovin hyvin perillä kuinka ne todellisuudessa palvelisivat. Olen yrittänyt tuoda paikallisbussien palveluita vaivihkaa esille esim. kahvipöytäkeskusteluissa.

Kakkosta voisi ehkä jatkaa Ikealle, jos vain kierrosajassa on sen verran löysää. Sekin kiertelee matkalla keskustaan niin kiitettävästi, ettei nyt kovin suurta ruuhkaa varmaankaan ole luvassa keskustan ja Ikean välille. No, itse pääsisin taas pitkästä aikaa melkein ovelta ovelle bussilla Ikeaan. :)
 
Lappeenrannan paikallisliikenteessä on yksi pienempi, mutta matkustuskokemukseen varmasti vaikuttava, ongelmakohta, johon tulisi mielestäni kiinnittää huomiota. Se on itse asiassa enemmänkin kaupungin kuin liikennöitsijän vastuulla. Nimittäin pysäkkien kunto. Jokainen voi miettiä itse, onko bussia mukava odottaa vanhassa, vinossa, liian matalassa ja töhrityssä katoksessa, jossa ei yleensä ole aikatauluja, kunnollista penkkiä tai joka ei tarjoa sateen- tai tuulensuojaa. Onhan Lappeenrannassa myös toki lasikatoksia, mutta liian usein niistä puuttuu laseja ja/tai ne ovat ihan yhtä töhrittyjä. Eli eroa ei siis oikein ole vanhoihin vanerikatoksiin. Pysäkkialueiden aurauksessa ja kunnossapidossa, ei ole niissäkään, etenkään talvella, paljoa kehumista. Eikö katokset voitaisi vain ottaa pois ja korvata pelkällä pysäkkimerkillä, kun niiden kunnossapitoon ei näytä olevan haluja, ei niitä turmelevilla ihmisillä eikä liioin kaupungilla.

Toinen asia, johon olen kiinnittänyt huomioita, on Koulukadun (keskustan) "bussiterminaalin" toimivuus, tai itse asiassa sen toimimattomuus. Koulukadulla on kaksi ongelmapysäkkiä: kaukoliikenteen nousulaituri itään ja paikallisliikenteen laituri länteen. Idän suunnan kaukoliikenteen laituri pääongelma on se, ettei siihen mahdu kunnolla edes yhtä bussia. Pysäkille pitää ajaa jalkakäytävän päältä jos haluaa saada bussin suoraksi. Jos ajaa oikeiden ajolinjojen mukaisesti, ei bussia saa suoraksi ilman, että se tukkii pysäköintihallin ja -paikan kulkuväylän. Ja jos bussin jättää vinoon, tukkeutuu kadun toinen kaista.
Eilen maanantaina katsoin vierestä, miten tyylikkäästi laiturissa lastasi kaksi kaukoliikenteen bussia. Toinen vinottain pysäkkimerkin kohdalla, kulkuväylällä tukkien kadun toisen kaistan. Toinen tämän bussin perässä, puoliksi jalkakäytävällä ja puoliksi ajoradalla, hidastaen kaistan liikennettä. :)
Lännen suunnan paikallisliikenteen pysäkin ongelmana on myös tilanpuute, mutta sen lisäksi myös bussien saapumisjärjestys. Pysäkillä on osoitettu viivalla pysäkkialue, mutta se on aivan liian kapea. Myös katos on huonossa paikassa pysäkin alussa. Ja Lappeenrannan paikallisliikenteen yksi hyvä puoli, kaikki bussit ovat lähes samaan aikaan keskustassa, aiheuttaa ongelmia tällä pysäkillä. Pysäkille mahtuu kunnolla vain kaksi bussia, ja nekin vain silloin, kun ensimmäinen on mahdollisimman pitkälle, tukkimatta tosin pysäköintipaikalle vievää ajoväylää. Näin ollen pysäkille yrittävä kolmas bussi jää osittain kadun toiselle kaistalle, tukkien liikenteen jälleen kerran.
Saapumisjärjestys on kyseisellä pysäkillä iso ongelma, mikä vaikuttaa myös bussien aikatauluihin. Linjan 5 kuuluisi lähteä Yliopistolle aina minuuteilla .10 ja .40. Eikö siis olisi loogisinta, että se saapuisi pysäkille ensimmäisenä? Olisi, mutta näin ei valitettavasti ole. Linjan 5 bussin saapuessa pysäkille, on sen edessä pysäkille jo saapuneena on yleensä ainakin linjan 1 bussi, pahimmassa tapuksessa myös linjan 2 bussi. Näiden lähtöaikahan on siis minuuteilla .15 ja .45. Linja 5 on lähes viisi minuuttia myöhässä jo silloin, kun se on saanut matkustajat kyytiin, ja sitten sen pitäisi vielä taiteilla jonon keskeltä tai lopusta muiden bussien ohi. Se ei taas onnistu kuin silloin, kun vastaantulevien kaista on vapaana. Ja kun bussinkuljettaja taiteilee bussin pois pysäkiltä, seisoo liikenne taas kerran, tällä kertaa tosin molempiin suuntiin. Toiseen suuntahan tätä ongelmaa ei ole, linja 5 kun tulee Koulukadulle vasta minuuteilla .18 ja .48.
Myös lähtöaikanäytön puute toiselta Koulukadun paikallisliikenteen pysäkiltä on mielestäni ongelma. Katokset näyttöineen ovat nimittäin Valtakadulla, ja missä käytössä: autojen parkkipaikkana. :mad:

Nopeita korjaustoimenpiteitä ongelmiin olisi mielestäni saatava, sillä ainakin keskustan pysäkit ovat jopa vaarallisia, etenkin liukkailla keleillä, kun bussien pitää taiteilla liian ahtailla pysäkkialueilla ja jalkakäytävällä.
 
Takaisin
Ylös