Joensuun paikallisliikenne

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Linjat ja aikataulut

1 Utra-Keskusta-Nepenmäki
2 Keskusta-Noljakka-Marjala-Onttola
3 Hukanhauta-Keskusta-Noljakka-Marjala
4 Keskusta-Karsikko-Kulho
5 Keskusta-Linnunlahti
7 Noljakka-Keskusta-Rantakylä
8 Rantakylä-Keskusta-Hukanhauta
9 Keskusta-Iiksenvaara-Keskusta
10 Keskusta-Rantakylä-Utra-Mutala
17 Marjala-Noljakka-Keskusta-Penttilä


Linjaa 5 ajetaan vain talviaikataulukaudella (1.10.-30.4.) ja linjaa 9 vain kouluvuoden aikana (ei kesälomalla). Lisäksi liikennöi palvelubussi KyytiPoika kahdella eri reitillä. Paikallisliikenteen linjoja liikennöi Lehtosen Liikenne Oy, KyytiPoikaa Linja-Karjala Oy. Joensuun lähiliikenne palvelee myös kaupungin sisäisiä matkoja. Lähiliikennelinjoja ovat 101, 102, 103 (joita ajaa Linja-Karjala Oy) sekä 202, 203, 204, 210, 211 (joita ajaa Pohjolan Matka).

Aikataulukaudet ovat: talvi 1.10.-30.4. ja kesä 1.5.-30.9.

Paikallisliikenteen linjat kulkevat kesäaikataulukaudella 2012 tunnin välein joka päivä (linjat 9 ja 10 harvemmin), liikennöintiajat vaihtelee päivittäin, linjoittain ja kaupunginosittain. Samaan kaupunginosaan kulkevien linjojen aikataulut on tahdistettu keskenään, jolloin syntyy tasainen 30 minuutin vuoroväli. Osalla linjoista ei ole varsinaista päätepysäkkiä, vaan linja ajaa kaupunginosissa kiertoreittiä.

Lippujen hinnat

Joensuun kantakaupunkialue: kertalippu 3,20€ (lapset (4-11 v) 1,60€). Kantakaupunkialueella on voimassa tasataksa. Kaupunkikortti (30 pv) maksaa 56,50€, 10 matkan sarjalippu 28,80€ ja 40 matkan sarjalippu 87,60€ (nuoriso (12-18 v) 46,50€, lapset (alle 12 v) 58,40€, opiskelijat 61,00€).

Onttola ja Kulho: kertalippu 3,50€ (lapset (4-11 v) 1,80€), 10 matkan sarjalippu 31,50€ ja 40 matkan sarjalippu 95,60€ (lapset (alle 12 v) 64,00€)

Reijola ja Niittylahti: kaupunkikortti 67,50€ ja 40 matkan sarjalippu opiskelijat 72,00€, nuoret 56,00€.

Kalusto

Lehtosen Liikenne ajaa paikallisliikenteessä autoilla 5, 7, 9, 10, 11, 16, 19, 22, 24 ja 50. Linja-Karjala ajaa KyytiPoikaa autoilla 867, 868, 869, 870, 877, 878 ja 928. Lähiliikennevuoroilla ajetaan pääasiassa kaukoliikenneautoilla, Linja-Karjala ajaa myös Ikaruksella (710).

Linkit

Joensuun paikallisliikenteen kesäaikataulut (1.5.-30.9.2012)
Joensuun Wilima-aikataulut
Reittikartta
Reittikartat linjoittain
 
Suunnilleen noin se on mennyt niin kauan, kun pystyn muistamaan, aina 80-luvun lopulta. 90-luvun alkupuolella on viimeksi tapahtunut isompi muutos, kun Rantakylän linjoja yhdisteltiin ja joskus vuosituhannen vaihteessa valmistui pieni joukkoliikennekatu Noljakkaan, jolloin myös sen suunnan linjoja pystyttiin yhdistelemään. Vanhoihin kaupungiosiin järjestelmä tarjoaa ihan kohtalaisen palvelutason. Ongelma on uuden asutuksen syntyminen suuntiin, minne palvelua on vaikea järjestää. Myös hintataso on hulppea. Minua vain hämmästyttää, kuinka suurissa kaupungeissa liput ovat selvästi edullisempia kuin pienissä, vaikka pienissä kaupungeissa joukkoliikenteen palvelujen tuottaminen on niin paljon edullisempaa. Suurin osa busseista Joensuussa ehtii tunnissa ajaa neljä linjasivua. Tai toisin sanoen yksi auto per linja riittää.
 
Aika tehokkaasti on Wiimat häipyneet katukuvasta, parin tunnin keskustassa olon aikana keskustassa liikkui lähinnä savonlinjan ikaruksia ja lehtosen liikenteen Carrus City johdannaisia (M ja L)
 
Joensuun paikallisliikenteen linjojen 1 - 6 kilpailutus on käynnistynyt. Tarjouspyynnön voi ladata tarjouspalvelu.fi-palvelusta (vaatii rekisteröitymisen).

Sopimusaika on 1.7.2014 - 2.6.2019 + 2 vuoden optiomahdollisuus. Kaikkiaan kalustotarve on 11 täysikokoista bussia ja 2 pienkalustobussia. Jos rahoitustilanne ei salli linjan 5 liikennöintiä, tarvitaan liikennöintiin 1 pienkalustobussi vähemmän. Kilpailun ratkaisuperiaatteena on pelkkä hinta.

Kalustovaatimukset ovat varsin löysät: keski-ikävaatimus on 11 vuotta ja maksimi-ikävaatimus 19 vuotta. Bussien päästötason on oltava Euro2 tai parempi. Täysikokoisissa busseissa on oltava vähintään 34 istumapaikkaa (joista korkeintaan 4 klaffipaikkoja) ja pienkalustobusseissa vähintään 14 istumapaikkaa (joista myös korkeintaan 4 klaffipaikkoja). Kaiken kaluston on kuitenkin oltava matalalattiaista.
 
Nyt Joensuu on käynnistänyt myös seutuliikenteen kilpailuttamisen. Tämäkin tarjouspyyntö on ladattavissa tarjouspalvelu.fi:stä (vaatii rekisteröitymisen).

Nyt kilpailussa on kaksi kohdetta, kohteet 2 ja 3:
2: seutulinjat 102, 103 ja 105 sekä koululaislinjat 102, 121 ja 122. 4 matalalattiabussia ja 8 korkealattiaista seutuliikennebussia
3: seutulinjat 202, 203 ja 204, Joensuun sisäiset linjat 9 ja 112 sekä koululaislinjat 202 - 217. 1 matala teli, 4 matalalattiabussia ja 9 korkealattiaista seutuliikennebussia.

Sopimusaika molemmissa on 1.7.2014 - 4.6.2017 + 2 vuoden optiomahdollisuus.

Kalustovaatimukset ovat samat kuin paikallisliikenteen kilpailussa. Telissä on oltava vähintään 49 istumapaikkaa. Telin voi korvata 2-akselisella, jos 2 ruuhka-ajan lähtöä tuplataan. Seutuliikennebusseissa pitää olla vähintään 55 kokonaispaikkaa ja niin paljon istumapaikkoja, että matkustajamäärä ei säännöllisesti ylitä istumapaikkojen määrää.
 
Toimivuudesta ei ole tietoa, mutta Vaasassa niitä on 3. Tampereelta yhdeltä firmalta löytyy pari
kappaletta. Ei kyllä ole havaintoa, että onko ne liikenteessä enään. Pohjoisesta ainakin Oulusta
ja Rovaniemeltä niitä näyttää listoilta löytyvän. Pahoittelen off-topic:issa olemista :oops:
 
Myös Vekka liikenne Hämeenlinnassa tykittää kohta 19-vuotiaalla Hintillä http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=NGY-607

Ja Tukholman etanoli hintit taitaa olla vähintään yhtä vanhoja. Ei se auto mene 19-vuoden aikana miksikään, jos siitä pitää huolta ;) Sitäpaitsi ei sinne kukaan ole tuomassa 19v vanhoja, kun ne ovat heti yli-iässä.
 
Myös Vekka liikenne Hämeenlinnassa tykittää kohta 19-vuotiaalla...
Ja naapuritalon hyvin hoidetusta kalustosta yksi auto täytti eilen tuon 19 vuotta.
Sinänsä ihan terveellä pohjalla ollaan tuollaisen maksimi-iän suhteen, esim Lehtosen Liikenteen nykyisessäkin kalustossa olisi nämä 1997-malliset autotkin vielä käyttökelpoisia sopimuskauden loppupuolella, kuten ne varmasti ovatkin.
 
Harmi sinänsä, että vanha paikallinen yritys lopettaa. Kalustokin kun on heillä laadukasta; missään en ole nähnyt niin hyväkuntoisia Carruksia. ;) Mutta tilanteen huomioon ottaen, lopettaminen on ihan ymmärrettävää.

Tai sitten mentiin vain mukavuus- ja osaamisalueiden ulkopuolelle. Helpompi vain luovuttaa.
 
Takaisin
Ylös