Hämeenlinnan paikallisliikenne

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
Hämeenlinnan paikallisliikenne on herättänyt joillakin palstoilla ja IRC-kanavilla "pulinaa" varsinkin bussikaluston ikärakenteen takia.
Nyt on vain niin, että esimerkiksi Vekka Liikenne Oy:n kaupunkilinjojen (2, 5, 6, 12, 13 ja 15) kalusto oli tänään 9.1.2006 kokonaisuudessaan matalalattiaista. Eipä edes Helsingin Bussiliikenne Oy pääse vastaavaan.
Hämeen Linja Oy:llä tilanne oli vaatimattomampi, vain linjalla 3 tarjottiin matalalattiakyytiä (ykkösellä oli sentään toisessa vuorossa puolimatala auto). Linjoilla 4 ja 14 HL ajoi korkeilla autoilla.
 
Mikä oli Vekan käyttämän kaluston keski-ikä? Joskus 10-15 vuotta sitten matalalattiabusseilla saattoi vielä kehuskella, mutta monissa paikoissa ne ovat muodostaneet kaluston rungon jo pitkään. Ikävä kyllä monissa suomalaisissa keskisuurissa kaupungeissa matalalattiakaluston osuus on edelleen pienempi kuin korkealattiaisen. Tokihan Vekan viimeaikaiset hankinnat ovat parantaneet tilannetta, kun nyt hankituilla 90-luvun alun matalikoilla on korvattu yli 20 vuotta vanhoja korkalattiaisia autoja, mutta en minä kyllä oikein kehtaisi tuon ikäisillä autoilla kehuskella...
 
Miska sanoi:
Mikä oli Vekan käyttämän kaluston keski-ikä?
Se on huomattavasti alempi kuin naapurifirman, jolla yli puolet tänään ajossa olleista oli 1980-luvun korkeita. Vekka on viimeisen vuoden aikana tehnyt merkittäviä investointeja matkustajien kulkua helpottaakseen; neljällä hankitulla matalalla autolla on korvattu sama määrä pahoin yli-ikääntyneitä korkeita autoja. Hämeenlinnan liikennetarvetta ajatellen neljä on jo näkyvä lukema - se on itse asiassa yli puolet firman "päivävuorojen" määrästä.
 
Hämeenlinnaan viime vuoden aikana hankittu 90-luvun alun matalalattiakalusto on suurelta osin jopa vanhempaa kuin esim. pääkaupunkiseudulta Venäjälle myytävät matalalattiabussit. Ei varmaankaan ole mikään kehumisen aihe, että Hämeenlinnaan on haalittu ympäri Pohjoismaita vanhoja busseja, jotka eivät ole enää venäläisille kelvanneet.

Hämeenlinnasta voidaan nähdä, millä tolalla kalustoasiat ylipäätään ovat monessa suomalaisessa keskisuuressa kaupungissa. Kun kerran Hämeenlinna on edelläkävijä siinä, että se sentäs on uusinut kalustoaan matalalattiaiseksi, vaikkakin hyvin vanhoilla busseilla, voidaan päätellä millä tasolla kalusto on useimmissa muissa keskisuurissa kaupungeissa.
 
Vanhojahan ne Hämeenlinnan matalat autot ovat, mutta sentään kymmenkunta vuotta nuorempia kuin korvattavat korkeat autot. Noiden autojen iässähän ei tietenkään ole mitään kehuttavaa, pointti tässä jutussa on se, että pahemman kerran ikääntyneestään kalustosta tunnettu liikenteenharjoittaja otti itseään sen verran niskasta kiinni, että ryhtyi sijoittamaan kaikille kaupungin sisäisille linjoilleen matalaa kalustoa. Vielä reilu vuosi sitten noilla samoilla linjoilla kulki pääsääntöisesti vuosien 1984 - 88 todella loppuunajettua kalustoa. Nyt odottelemme mielenkiinnolla, seuraako naapurifirma perässä, vai jatkaako se yhä 1980-luvun "museoautoilla".
Mainittakoon, että noissa matalalattia-autoissakin on merkittäviä keskinäisiä eroja teknisen toimivuuden ja käyttövarmuuden suhteen. Lyhyt haastattelu yhtiön johdon edustajan kanssa paljasti, että kaikista ongelmallisimmat autot ovat juuri uusimmat eli 1990-luvun lopun täysmatalat autot.
Mitä tulee Venäjälle kelpaamiseen, niin Vekan noin 20-vuotiaat autot menevät nimenomaan itärajan yli Venäjän puolelle... :wink:
 
Hämeenlinnan kaupunkiliikenteestä on osa vuoroista eri linjoilla kilpailutettua liikennettä, jossa kaupungin vaatimuksena on kalustolle tietyn ikärajan alittaminen sopimuskauden alussa ja matalalattiakaluston käyttö kilpailutetuissa (=ostetuissa) vuoroissa. Matalalattiakalustoa näkee siis enemmän sen liikennöitsijän linjoilla, jolla on enemmän ns. kaupungin kilpailuttamaa ostoliikennettä.
Tällä hetkellä osasta linjoja on melko uudet sopimukset voimassa ja loppujen linjojen, mm. Hattulaan ulottuvien, kilpailutus on vielä kesken ja ratkennee kevään kuluessa.
Tästä huolimatta mielestäni nykyinen kalusto molemmilla liikennöitsijöillä alkaa olla muutamia yksilöitä lukuunottamatta pikkukaupungin paikkuriin jo melko asianmukaista. Matkustajamäärät eivät kuitenkaan ruuhka-aikoja lukuunottamatta ilmeisesti riitä uusien Scalojen yms. hankintaan. Kuvauspäivänä ilmeisesti ainakin Hämeen Linjan autoista osa oli varikolla, koska esim. auto 2 (Carrus City) ei yleensä ole linjalla 1.
 
Vs: Havaintoja Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

kuukanko sanoi:
Hämeenlinnasta voidaan nähdä, millä tolalla kalustoasiat ylipäätään ovat monessa suomalaisessa keskisuuressa kaupungissa.

Ymmärrettävää, kun ajattelee siinä valossa, että matkustajia on kuitenkin niin vähän ja ne vähenevät koko ajan. Vekka Liikenteen toimitusjohtajakin puheli tv:ssä olleessa joukkoliikenneohjelmassa, että jos joukkoliikenteen kilpailutus ulottuu Hämeenlinnaankin, pitää pillit laittaa pussiin ja yrittää saada firmasta ja busseista hyvä hinta. Eli kannattavuus ei taida olla tällä yhtiöllä järin hyvä, toki sama tilanne on monessa muussakin paikassa. Lisääntyisiköhän bussien käyttö Hämeenlinnassa tarpeeksi, jos hintaa alennettaisiin ja vuorojen määrä tuplattaisiin?
 
Vs: Havaintoja Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Hämeenlinnan linjastoon on odotettavissa 14.8.2006 uusi linjatunnus, kun linja 20 alkaa kulkemaan Loimalahti - Keskussairaala - Rautatieasema - Harvoilanmäki. Vuoroja ajaa Hämeen Linja Oy

Käytännössä lähtöajat Loimalahdesta ovat syksyllä:
Koodi:
xx:10 / linja 20
xx:30 / linja 1
xx:53 / linja 4
ja Rautatieasemalta
Koodi:
xx:02 / linja 1
xx:20 / linja 4
xx:47 / linja 20
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Minäs vuonna se olikaan se tulipalo, jossa Hämeen Linjan kalustoa tuhoutui kai aika lailla? Ehkä sen vaikutukset heijastuvat vielä nykyäänkin yrityksen kalustoon.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

tkunnas sanoi:
Minäs vuonna se olikaan se tulipalo, jossa Hämeen Linjan kalustoa tuhoutui kai aika lailla? Ehkä sen vaikutukset heijastuvat vielä nykyäänkin yrityksen kalustoon.
1997. Ei kovin paljon ehkä enää heijastele, tosin saattaisi UVJ-kilpisten Wiimojen tilalla olla jotain hieman vanhempia vastaavia, ja toisaalta Espoon alkujaan vihreät AUS:t ja AUL:t yms K200:t olisivat jääneet tulematta. Jokunen ex Paikkurihan (vm. 1983-84) tuhoutui sillä tavoin, että ne oli juuri kunnostettu ennen paloa.
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Kyllä tulee linjalle 20 todella kiire, jos se aikoo selviytyä 20 minuutissa osuudesta linja-autoasema - r.as. - Harvoilanmäki - r.as. - tori. Säälin kuljettajia. Vai lieneekö aikatauluun tulossa muita muutoksia?
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Matti sanoi:
Kyllä tulee linjalle 20 todella kiire, jos se aikoo selviytyä 20 minuutissa osuudesta linja-autoasema - r.as. - Harvoilanmäki - r.as. - tori. Säälin kuljettajia. Vai lieneekö aikatauluun tulossa muita muutoksia?
Koodi:
xx:10 Loimalahti
xx:15 Nummi
xx:17 Keskussairaala
xx:25 Linja-autoasema
xx:xx Rautatieasema
xx:40 Harvoilanmäki
ja takas sitten xx:40, rautatieaseman aika 7 min myöhemmin.

Muitakin uudistuksia Hämeenlinnassa tapahtuu, Hämeen Linjan uutissivu kertoo hyvin positiivisesta hintamuutoksesta kausikorteissa. 15 euron alennus kuukausilippuun on todella hieno asia.

Ja Vekka alkaa ajeleen myös Harvoilanmäkeen, linja 9 herätetään takaisin eloon. Tässä Vekan muutokset:

Linja 2 lisävuoroja kouluvuoden aikana: Linja jatkaa arki-iltaisin klo 21.05 asti ja liikennöi myös lauantaisin klo 8.45-15.05. Aulangon kylpylän aukioloaikana bussi käy myös kylpylän ovella.

Linja 9 lisävuoroja kouluvuoden aikana: Linja ajaa arkisin klo 8.20-18.20 Harvoilan - Kukostensyrjän - Keskustan - Hattelmala-keskuksen välillä

Linja 13 Kankaantaustaan ja Hattelmala keskukseen viikonloppuisin klo 20 asti

Linja 17 jatkaa klo 7.35 ja 8.35 torilta Hattelmalantielle (KkTavastia) ja Hattelmala-keskukseen (HAMK/Innopark) ja palaa Lahdensivuntien kautta linja-autoasemalle
 
Vs: Havaintoja ja muuta asiaa Hämeenlinnan paikallisliikenteestä

Vaikuttavat aivan asiallisilta uudistuksilta.

Hyvä, että linja 9 alkaa ajaa keskustasta suoraan Visamäkeen (Hattelmala-keskukseen). Kakkosella ja kolmellatoista pitää nykyisin kiertää puoli kaupunkia.
 
Tuli tuossa viime lauantaina käytyä pikaisesti (n. 2 min) Hämennlinnassa Vekan (SRS:n ajelu) varikolla ja näin siellä hienoja autoja. Milläs linjoilla noita vanhimpia autoja mahtaa liikkua yleensä`?
 
Milläs linjoilla noita (Vekan) vanhimpia autoja mahtaa liikkua yleensä`?
Ymmärtääkseni lähinnä linjan 16 (etenkin koululaisia palveleva Parolan linja) vuoroissa sekä vara-autoina siellä täällä. Ymmärtääkseni Vekan kaikki varsinaiset kaupunkilinjat ovat sellaista ostoliikennettä, joissa tulee nykyisten sopimuksien mukaan olla matalaa kalustoa. Tosin Vekan matalatkin autot ovat osaksi iältään yli 10-vuotiaita. Matalista autoista kuitenkin uusimmat (Citaro, OmniCity) ovat kuulemma teknisesti epävarmimpia. Sen sijaan low-entryt, kuten MaxCit, pysyvät hyvin linjalla. Voisin galleriaan laittaa jotain kalustoa Hämeenlinnastakin.
 
Takaisin
Ylös