Hämeenlinnan paikallisliikenne

Kuluneella viikolla Lehdon Liikenteen liikennöimillä linjoilla on ensin näkynyt VDL-merkkinen bussi ENB-462 ja nyt sitten vielä Lehdon käytettynä hankkima vuonna 2009 valmistunut Scala IJE-801. VDL esiityi valkoisena (on ehkä edelleen esittelyauto), mutta Scala on Lehdon Liikenteen omissa väreissä. Lehdon aiemmat Scalat ehdittiin myydä pois vain puolisen vuotta sitten.
 
IJE-801 liikkuu tänään Hämeenlinnan linjalla 1 ja VDL-bussi linjalla 2. Linja 2 on Vekka Liikenteen hoitama, joten nyt VDL taitaa olla Vekalla kokeiltavana.
 
Tänään (pe 27.1) tuo mainittu citea oli linjalla 9. Pekolan ORI-246 vaikuttaisikin olevan #29 kyljessä olevan numeron perusteella.
 
Ja Hämeenlinnan paikallisliikenteen kilpailutuksesta kuuluuu sen verran kummia, että odotan mielenkiinnolla sitä lopullista sanaa. Ennakotietojen perusteella paikalliset eivät pärjänneet, vaan voitot valui Pirkanmaalle ja Päijät-Hämeeseen.
 
Ja Hämeenlinnan paikallisliikenteen kilpailutuksesta kuuluuu sen verran kummia, että odotan mielenkiinnolla sitä lopullista sanaa. Ennakotietojen perusteella paikalliset eivät pärjänneet, vaan voitot valui Pirkanmaalle ja Päijät-Hämeeseen.

Nyt en enää muista oliko Tapio Vekka vai Risto Pekola, joka kirjoitti Facebookissa, että liikenne on mennyt kokonaisuudessaan Länsilinjoille ja Inter Kuljetukselle.

Keskustelu oli paikoin kiivastakin, lähinnä mielipide oli, että huonosti kilpailutettu, kun paikalliset eivät voittaneet. En myöskään täysin osta väitettä, etteikö uudet liikennöitsijät kykenisi laadukkaaseen liikennöintiin (ainakin Länsilinjat pystyy), Inter Kuljetuksen menestymisen ratkaisee varmaankin se minkälaisen osuuden ovat voittaneet.
 
Nyt en enää muista oliko Tapio Vekka vai Risto Pekola, joka kirjoitti Facebookissa, että liikenne on mennyt kokonaisuudessaan Länsilinjoille ja Inter Kuljetukselle.

Keskustelu oli paikoin kiivastakin, lähinnä mielipide oli, että huonosti kilpailutettu, kun paikalliset eivät voittaneet. En myöskään täysin osta väitettä, etteikö uudet liikennöitsijät kykenisi laadukkaaseen liikennöintiin (ainakin Länsilinjat pystyy), Inter Kuljetuksen menestymisen ratkaisee varmaankin se minkälaisen osuuden ovat voittaneet.
Kyllähän Inter Kuljetus pystyy liikenteen hoitamaan ja nykyiselläänkin hoitaa liikenteensä varmastikin siten että vuorot ajetaan ja aikataulussa pysytään. Mutta havainnot ko. firman touhusta eivät anna toiminnasta muuten kovin hyvää kuvaa. Kuljettajat pukeutuvat lähinnä miten huvittaa ja muitakin epämääräisyyksiä on. Parannettavaa olisi paljonkin. Mutta ehkäpä ensi viikolla nuo tulokset sitten julkistetaan niin tiedetään mitä kukakin on voittanut ja paljonko.
 
Kyllähän Inter Kuljetus pystyy liikenteen hoitamaan ja nykyiselläänkin hoitaa liikenteensä varmastikin siten että vuorot ajetaan ja aikataulussa pysytään. Mutta havainnot ko. firman touhusta eivät anna toiminnasta muuten kovin hyvää kuvaa. Kuljettajat pukeutuvat lähinnä miten huvittaa ja muitakin epämääräisyyksiä on. Parannettavaa olisi paljonkin. Mutta ehkäpä ensi viikolla nuo tulokset sitten julkistetaan niin tiedetään mitä kukakin on voittanut ja paljonko.

Tähän juuri viittasinkin, että esim. autot on sen värisiä kun sattuu olemaan. Hämeenlinnassakin voi åka med biodieselbus ja numerointi on toteutettu pari Ekaa numeroa pois raaputtamalla. Yksi Volvo ajoi viikkotolkulla toinen etulasi aivan säröillä, ennen kuin korjattiin. Yksityiskohdista tulee vaan sellainen vaikutelma, ettei ole kovin ammattimaista toimintaa, mutta aika näyttää.
 
Pekolan ORI-246 vaikuttaisikin olevan #29 kyljessä olevan numeron perusteella.
ORI-246 on nyt sunnuntaina 29.1. linjalla 1. Siinä on tosiaan etuoven ja etupyörän välissä melko alhaalla numero 29 näkyvissä. Se on varmaan sen nykyinen järjestysnumero. Takana näkyy varsin selvästi edelleen bussin aiempi numero 46. Ehkäpä Pekolan kirjanpidossa tuo ajoneuvo ei kuitenkaan ole ollut ollenkaan numerolla 46.
 
Juu liikennöitsijät eivät ottaneet kantaa kilpailutukseen taikka sen vääryyteen sen teki kansalaiset facessa. Tosi in että vöri vaihtuu Hämeenlinnassa. Länsilinjat ja Inter vei kaiken. Seuraavaksi suht nopeesti menee kilpailuun seutuliikenne. Ps. Pekola ori246 on 29 syystä että 46 oli jo varattuna.
 
Tosi on että väri vaihtuu Hämeenlinnassa.
Itä - länsisuuntainen paketti (uudet linjat 1, 3 ja 11) siirtyy optioiden perusteella paikalliselle toimijalle, jolla on siis entuudestaan huomattavasti liikennettä paikkakunnalla. Nuo kolme linjaa sitovat talvella kuusi autoa ja kesällä kolme. Koko sisäistä liikennettä (linjat 1 - 17 ensi kesästä alken) ajatellen tuo ei tietenkään ole kovin paljon. Laajempi kommentointi lienee mielekkäämpää vasta, kun tulokset on vahvistettu ja julkistettu virallisesti.
 
Tarjouskilpailun tulokset ovat nyt julkisia ja ovat nähtävissä täällä.

Sen varalta, että sivu lakkaa joskus näkymästä, kerrottakoon tiivistetysti vielä tässä: Länsilinjoille linjat 5, 10, 14, 16 ja 17. Inter Kuljetukselle 2, 4, 12 ja 13. Vekka Liikenne ajaa optioilla linjoja 1, 3 ja 11.
 
Viimeksi muokattu:
Tarjouskilpailun tulokset ovat nyt julkisia ja ovat nähtävissä täällä.

Sen varalta, että sivu lakkaa joskus näkymästä, kerrottakoon tiivistetysti vielä tässä: Länsilinjoille linjat 5, 10, 14, 16 ja 17. Inter Kuljetukselle 2, 4, 12 ja 13. Vekka Liikenne ajaa optioilla linjoja 1, 3 ja 11.
Eli Länskärille 8 auton liikenne ja Interille 6 auton. Liekö Länsilinjat tarjonnut tähän liikenteeseen ainakin autot #15 ja #16 joilta loppuu hommat kesällä. Interiltä puolestaan löytyy kolme säffleä joista ainakin kaksi vapautuu Hauhon sopimuksesta.
 
Hämeenlinnassa otetaan käyttöön tämän kuukauden aikana HSL:n kehittämä DigiTransit reittiopaspalvelu. Matkahuollon sivuilta kaupunkiliikenteen aikataulut tiedettävästi katoavat tai ainakin esiintyvät jatkossa puutteellisina.
Myös uudet aikataululuonnokset ovat kommentoitavissa Hämeenlinnan yleisen palautejärjestelmän kautta.
Mielenkiintoisena heräsi kokonaiskuvan hahmottamisen puute sekä rautatieyhteydet pendelöijille - palautetta on näistä nyt lähetetty.
 
Hämeenlinnan paikallisliikenteestä tutun Vekka Liikenne Oy:n (Hämeenlinnan) varikolla seisoo rivissä nyt myös Volvo 8700 -teli OXI-676. Se on väriltään punainen. Kyseisen telibussin tehtävät saattavat kesän jälkeen löytyä Kajaanista, jonka liikenteeseen vaadittiin myös runsaspaikkaista kaupunkiautoa.
 
Takaisin
Ylös