Hämeenlinnan paikallisliikenne

Linja-auton saa maalautettua hyvinkin edullisesti/ hyvin, jos vaan haluaa. Eri asia on, jos ei ole mitään väliä eikä liikennöitsijä ole edes kiinnostounut asiasta.
 
Nyt tämän värikirjon myötä bussit muistuttavat taas entisiä Neuvostoliiton alueen kaupunkeja 15 vuotta sitten.
Makuasia tietenkin myös tämä. HSL-alueen ja ehkä muidenkaan alueiden lukuisat mainosteipatut raitiovaunut ja bussit eivät nekään vähennä tätä paljon puhuttua värikirjoa.
 
Sopimusliikenteiden kilpailutuksissa on määritelty liikenteen aloituksessa sallittu väliaikaiskalusto tietyin teknisin vaatimuksin sekä ajanjakso, johon mennessä pysyvän kaluston on oltava liikenteessä. Tämä on välttämätöntä, koska esim. tässäkin tapauksessa on mahdotonta saada uudiskalustoa liikenteen alkuun mennessä. Tehtailta ei yksinkertaisesti saa autoja niin nopealla aikataululla. Länsilinjat on sijoittanut kesäksi Hämeenlinnaan 6 kpl Tampereen sopimusliikenteen linja-autoa + varakaluston. Ne palautuvat Pirkanmaalle alkuperäisiin työtehtäviinsä elokuussa, kunhan pysyvä kalusto saapuu.
 
Mielestäni tämä HSL:n ja Nyssen tilaajaväreissä liikennöiminen ei ole kovinkaan ryhdikästä toimintaa ko. yrityksiltä. Nähtäväksi jää, ottaako Hämeenlinnan kaupunki tilaajana oppia tulevissa kilpailuissa, vaatimalla yhdenmukaista asua bussikalustolle - joukkoliikenteen käyttäjämäärien positiivinen kehityssuunta kuitenkin lähtee luotettavuudesta, saavutettavuudesta sekä hyvästä brändistä.

Tuo "brändi" ja tilaajaväritys on mantra jota toistellaan kuin se itse toteuttaisi itsensä. Asiakkaiden suusta kuultuna Tampereella yhtenäinen väritys on koettu jopa huonoksi ja epätoimivaksi asiaksi. Ihmiset siis toisinsanoen ovat tottuneet katsomaan auton värin perusteella linjaa enemmän kuin linjakilpien tekstin mukaan. Mitään muuta konkreettista hyötyä siitä ei tunnu tulevan eikä kukaan ole sitä paremmin pystynyt selittämään että miksi sellainen halutaan.
Mielestäni Hämeenlinna on tehnyt viisaasti ettei ole lähtenyt keinotekoisesti luomaan "omaa brändiä" kun asiakkaat eivät todellisuudessa sitä oikeasti "arvosta" tai koe hyödylliseksi. Turhaa rahankulua. Mieluummin sanktioisivat (jos haluavat) sen, että kaluston täytyisi olla yhtenäisessä (yrityksen omassa) värityksessä. Tässä "nysse" tapauksessa tosiaan ei liene mieltä maalata/teipata autoja uudestaan parin kuukauden takia.
 
Tuo "brändi" ja tilaajaväritys on mantra jota toistellaan kuin se itse toteuttaisi itsensä. Asiakkaiden suusta kuultuna Tampereella yhtenäinen väritys on koettu jopa huonoksi ja epätoimivaksi asiaksi. Ihmiset siis toisinsanoen ovat tottuneet katsomaan auton värin perusteella linjaa enemmän kuin linjakilpien tekstin mukaan. Mitään muuta konkreettista hyötyä siitä ei tunnu tulevan eikä kukaan ole sitä paremmin pystynyt selittämään että miksi sellainen halutaan.

Eipä tietenkään ole pystynyt selittämään. Eikö todella?

Ennen pk-seudun tilaajaväritystä, siis pian vuosikymmenen takaa, kalusto oli riemunkirjavaa - ja toki on vieläkin osin. Mutta jos muistelemme vaikkapa miltä Connexin ja Concordian kalustot näyttivät edellisen vuosikymmenen puolivälin tienoilla - ruosteen kyllästäminä - voitaneen ero nykypäivään todeta olevan kuin yöllä ja päivällä.

En tiedä, kuinka moni pysäyttää bussin vain värin perusteella. Nykypäivänä se alkaa olla mahdotonta tilaajaväriseuduilla. Mutta kun nuorena kesätyöläisenä ajoin vuonna 2008 paljon linjoja h51 ja h52, aivan samalla tavalla matkustajat pysäyttivät keltaiset tanskandoggit kuin sinivalkoiset Linjebussit, sinikeltaiset Connexit taikka punavalkoiset Veoliat. Tämä toki vain empiirisenä havaintona.
 
Eipä tietenkään ole pystynyt selittämään. Eikö todella?

Ennen pk-seudun tilaajaväritystä, siis pian vuosikymmenen takaa, kalusto oli riemunkirjavaa - ja toki on vieläkin osin. Mutta jos muistelemme vaikkapa miltä Connexin ja Concordian kalustot näyttivät edellisen vuosikymmenen puolivälin tienoilla - ruosteen kyllästäminä - voitaneen ero nykypäivään todeta olevan kuin yöllä ja päivällä.

En tiedä, kuinka moni pysäyttää bussin vain värin perusteella. Nykypäivänä se alkaa olla mahdotonta tilaajaväriseuduilla. Mutta kun nuorena kesätyöläisenä ajoin vuonna 2008 paljon linjoja h51 ja h52, aivan samalla tavalla matkustajat pysäyttivät keltaiset tanskandoggit kuin sinivalkoiset Linjebussit, sinikeltaiset Connexit taikka punavalkoiset Veoliat. Tämä toki vain empiirisenä havaintona.

Eipä tässäkään vastattu konkreettisesti sitä, mitä hyötyä yhtenäisestä värityksestä on. Ehkä siksi, että että se konkreettinen hyöty lienee aika olematon.

Ilman yhtenäistä väritystäkin olisi voinut yleiskuvaa parantaa; sopimuksiin tietyt kriteerit autojen väritykselle ja kunnolle ja sanktiot niille. Nyt kaikki joutuvat maksamaan yhtenäisestä värityksestä. Ja tosiaan empiirinen havainto on tuokin ollut, että asiakkaat ovat olleet tyytymättömiä nykyiseen tilaajaväritykseen. Tämä siis vuosilta 2014-2017. Ja eiköhän ne autot yleisellä siivouksella, korjauksella (peltikolhut yms.)ja ylläpidolla saada yhtä hyvin hyvännäköisiksi kuin määräämällä yksi yhtenäinen väritys. Toki 95 % käyttäjistä ei välitä tuon taivaallista asiasta mutta näin harrastajana ja alalla mukana olevana pidän pilaajaväritystä yhtenä Suomalaisen joukkoliikenteen suurimmista virheistä. Vanhan sanonnan mukaisesti : jos ei ole välttämätöntä muuttaa on välttämätöntä olla muuttamatta asioita ja ennen oli paremmin.
 
Mutta jos muistelemme vaikkapa miltä Connexin ja Concordian kalustot näyttivät edellisen vuosikymmenen puolivälin tienoilla - ruosteen kyllästäminä - voitaneen ero nykypäivään todeta olevan kuin yöllä ja päivällä.

Concordian ja Connexin riemunkirjavat väritykset voinee selittää monilla yrityskaupoilla joita käytiin. Sen sijaan Helb, Pohjolan Liikenne tai vaikkapa Tammelundin Liikenne pysyivät aika pitkälti samoissa, omissa väreissään.

Oma kokemukseni oli kun linja 69 siirtyi Metsälältä STA:lle niin kyllä siellä moni meinasi jäädä pysäkille kun odotti sitä "metsälän bussia"
 
Kesäaikatauluihin siirtymisen yhteydessä Hämeenlinnan paikallisliikenteessä tapahtui paljon merkittävämpiäkin muutoksia kuin se, että kaupunki sai uutta väriä katukuvaan. Useat kaupunginosat, joista paikallisbussiliikenne - tai jopa joukkoliikenne ylipäänsä - oli puuttunut kokonaan, saivat sen nyt. Vielä toukokuun lopulla kaupunkibussit eivät palvelleet Siiriä, Tarvasmäkeä, Sampoa eivätkä Miemalaa. Harvoilaankin saatiin vasta nyt kaikkina viikonpäivinä tasatahtisesti kulkevaa bussiliikennettä.

Sen lisäksi, että paikallisliikenteen piiriin saatiin kokonaan uusia alueita, lukuisilla suunnilla linjastoa järkiperäistettiin purkamalla hankalasti hahmotettavia yhteen suuntaan kiertäviä linjoja. Uudessa linjastossa bussi ajaa meno- ja paluusuuntiin miltei poikkeuksetta samaa reittiä. Lähinnä joidenkin linjojen päätepysäkkien yhteydessä voidaan kiertää tilankäytöllisistä syistä johtuen esimerkiksi jokin kortteli tai vastaava pääosin melko rajallinen alue.
 
Ennen Turun tilaajaväritystä minäkin pidin yhtenäistä väritystä vähän höpöhöpö hommana, mutta kyllä vaan on tyylikästä, kun kaupunki vilisee iloisen keltaisia busseja. Varmasti paluuta vanhaan ei ole. Ja hyvä näin.
 
Hämeenlinnan katukuvan uusista väreistä ja muistakin busseihin liittyvistä asioista kertoo Hämeen Sanomien nettiuutinen.

Joku voisi luokitella Inter kuljetuksen edustajan vastaukset täysin amatöörimäisiksi, "verta nenästä" kinuaviksi. Lonkasopimuksen kautta he eivät saaneet ketään työllistettyä, sillä he olivat asian kanssa liikkeellä ns.liian myöhään, eikä kuljettajien piireissä ollut minkäänlaista hinkua ko. yritykseen töihin. Nyt kun liikenne on käynnistynyt, ei Vekan, Lehdon tai Pekolan entisiä kuljettajia siellä ole töissä. Liikenteen he ovat käynnistäneet täysin koulukuljetusmiehistöllä - jollain voisi herätä kysymys, että mitä syksyllä? Mistä miehet? Vanha sanonta "työkkäristä" - ei toimi, valitettavasti.
Mielenkiinnolla syksyä odottaen..
 
Länsilinjojen uutta kalustoa tänään liikenteessä. Vekan Scalan (#25) ratin takaa olen pongannut autot #145 ja #147. Autojen kyljissä Lomalinjojen teippaukset.
 
Länsilinjojen uutta kalustoa tänään liikenteessä. Vekan Scalan (#25) ratin takaa olen pongannut autot #145 ja #147. Autojen kyljissä Lomalinjojen teippaukset.
Mainitsemasi #145 on UBG-705 ja todennäköisesti #147 on sitten YVR-157, josta itse näin vain mainitun rekisteritunnuksen. Aiemmin kyseiset bussit ovat liikkuneet Tammelundin Liikenteen nimissä Helsingissä.

UBG oli linjalla 5, YVR nk. työmatkalinjastolla, havaintohetkellä kilvissä oli 14. Emäntämme oli muuten nähnyt Jaikun mainitseman Vekka #25:n jossain ajossa, tämä proto-Scalahan on kesällä ollut aika lailla varikolla parkissa.
 
Mainitsemasi #145 on UBG-705 ja todennäköisesti #147 on sitten YVR-157, josta itse näin vain mainitun rekisteritunnuksen. Aiemmin kyseiset bussit ovat liikkuneet Tammelundin Liikenteen nimissä Helsingissä.
#147 on todellakin YVR-157. Useita muitakin ex Tammelundeja on LL:llä Hämeenlinnassa, kuten #146 BNZ-226, #148 FIK-738 ja #149 FIK-739. Tänään maanantaina 7.8. linjan 14 ensimmäisessä lähdössä Tiiriöstä oli LL #142, FMS-403, uusi Volvo 8900LE.
 
Takaisin
Ylös