Hämeenlinnan paikallisliikenne

Pikaisesti nappasin puhelimella autosta kuvan. Kuva ei ole korkealuokkainen, mutta siitä näkee millainen tuo Hybridi-Volvo on.

HäSan tiedot perustuvat liikennejohtaja Frilanderin haastatteluun. Ehkä vuodella 2014 viitataan siihen ajankohtaan, kun autolla alettiin ajaa kaupallista liikennettä säännöllisesti. Lisäksi on mahdollista, että Inter Kuljetus on todellakin hakenut auton Saksasta (tai joku on sen Saksasta Suomeen toimittanut). Tutun näköinen tuo Volvo joka tapauksessa on, ensimmäisenä tulevat mieleen Pohjolan Liikenteen autot #651 - 653.

EDIT:

Ja pientä spekulaatiota: Voikohan kyseinen hybridi olla tässä?
 
Hämeenlinnan paikallisliikenteeseen on muitakin uudistuksia odotettavissa. Tämän vuoden päätöksentekoasiakirjoissa on käsitelty myös tilaajavärityksen käyttöönottoa. 3.9.2019 kokouksen pöytäkirja ei taida olla vielä netissä, joten tuoreimmat kuulumiset kuullaan vasta tovin kuluttua.
 
Kohteessa 6 on 6 autoa. Siihen kuuluvat vain linjat 1, 1T, 3, 3S ja 11.

Kalustopisteitä voi saada 16, jotka määräytyvät seuraavasti:

Päästöluokka ja vuosimalli
  • Euro 6 vm 2014: 1 p
  • Euro 6 Hybrid vm 2014: 2 p
  • Euro 6 vm 2015: 2 p
  • Euro 6 Hybrid vm 2015: 3
  • Euro 6 vm 2016: 3
  • Euro 6 Hybrid vm 2016: 4
  • Euro 6 vm 2017: 4
  • Euro 6 Hybrid vm 2017: 5
  • Euro 6 vm 2018: 5
  • Euro 6 Hybrid vm 2018: 6
  • Euro 6 vm 2019: 6
  • Euro 6 Hybrid vm 2019: 7
  • Euro 6 vm 2020: 7
  • Euro 6 Hybrid vm 2020: 8
  • Euro 6 CNG vm 2020: 10
  • Sähkö Hybrid: 11
  • Sähkö: 12
Kaluston tekniset ominaisuudet
  • turvaohjaamo: 1 p
  • ilmainen wifi: 1 p
  • USB-pistokkeet: 1 p
  • 3 rekisteröityä lastenvaunupaikkaa: 1 p
Keski-ikävaatimus on 9 vuotta ja maksimi-ikä 16 vuotta. Päästötasovaatimus Euro6 + uusiutuva biodiesel koskee myös vara-autoja.
 
Kohteessa 6 on 6 autoa. Siihen kuuluvat vain linjat 1, 1T, 3, 3S ja 11.
Hämeenlinnan linjaston tunteville yllä mainituista linjat 1, 3 ja 11 lienevät tuttuja. Nykylinjastoon kuuluu myös listassa näkyvä 1T, joka tarkoittaa kaupallistettua siirtoajoa Harvoilanmäestä Kukostensyrjään. Alun perin se oli tavanomainen siirtoajo, jossa aamun ensimmäisen kolmosen sivun jälkeen bussi siirtyi ykköselle (niillä ei ole yhteistä päättäriä idässä).

3S taitaa olla kolmosella se versio, jonka on määrä kerran tunnissa pidentyä Harvoilanmäestä Siiriin (vuonna 2020).
 
Hämeenlinnan Bussiliikenne #30 linjalla 3. Kyseinen Ikarus on siirtynyt Vekka Liikenteen Kajaanin yksiköstä takaisin Hämeenlinnaan. Kuva.
 
Vekka liikenne ottaa lähi päivinä ajoon kaksi Trandevin vanhaa scalaa (84 GHU-580 ja 85 GHU-587) Hämeenlinnan paikallisliikenteessä. Ne ovat K230UB scaloja vuodelta 2008. Toinen scaloista (84) on ajanut jo Hämeenlinnan yhteiskoulun liikuntatunti bussia Elenia areenalle. Myöskin vekalle oli tullut virosta yksi Volvo B7RLE vest. Kyseinen auto jää ilmeisesti vaan vara-autoksi ilmeisesti.
 
Vekka liikenne ottaa lähi päivinä ajoon kaksi Trandevin vanhaa scalaa (84 GHU-580 ja 85 GHU-587) Hämeenlinnan paikallisliikenteessä. Ne ovat K230UB scaloja vuodelta 2008. Toinen scaloista (84) on ajanut jo Hämeenlinnan yhteiskoulun liikuntatunti bussia Elenia areenalle. Myöskin vekalle oli tullut virosta yksi Volvo B7RLE vest. Kyseinen auto jää ilmeisesti vaan vara-autoksi ilmeisesti.
Toinen näistä näkyi aamulla aikaisin linjan 3 ensimmäisellä lähdöllä Loimalahdesta klo 5:22. Tuon sivun jälkeen auton on määrä ajaa 1T:nä Harvoilanmäestä Kukostensyrjään ja sieltä ykkösenä Loimalahteen. Ja sitten täysi kierros 11:tä ja sen jälkeen usea tunti 1:tä ja 11:tä vuorotellen. Todennäköisesti auto jää vielä illaksi kiertämään vuorotellen 1:tä ja 3:a.

Auton ulkoasu on entisenlainen.

Se on siis Vekka #68, GHU-587.
 
Toinen näistä näkyi aamulla aikaisin linjan 3 ensimmäisellä lähdöllä Loimalahdesta klo 5:22. Tuon sivun jälkeen auton on määrä ajaa 1T:nä Harvoilanmäestä Kukostensyrjään ja sieltä ykkösenä Loimalahteen. Ja sitten täysi kierros 11:tä ja sen jälkeen usea tunti 1:tä ja 11:tä vuorotellen. Todennäköisesti auto jää vielä illaksi kiertämään vuorotellen 1:tä ja 3:a.

Auton ulkoasu on entisenlainen.

Se on siis Vekka #68, GHU-587.

Auto ei ollut enään iltapäivällä ajossa. Turengissa oli toinen noista scaloista.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:48 ----------

Toinen näistä näkyi aamulla aikaisin linjan 3 ensimmäisellä lähdöllä Loimalahdesta klo 5:22. Tuon sivun jälkeen auton on määrä ajaa 1T:nä Harvoilanmäestä Kukostensyrjään ja sieltä ykkösenä Loimalahteen. Ja sitten täysi kierros 11:tä ja sen jälkeen usea tunti 1:tä ja 11:tä vuorotellen. Todennäköisesti auto jää vielä illaksi kiertämään vuorotellen 1:tä ja 3:a.

Auton ulkoasu on entisenlainen.

Se on siis Vekka #68, GHU-587.

Ulkoasu jää tollaseksi ilmeisesti.
 
Ulkoasu jää tollaseksi ilmeisesti.
Hämeenlinnaan näyttäisi olevan tulossa tilaajavärit, mistä syystä liikennöitsijät eivät enää maalanne autojaan omiin väreihinsä.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:26 ----------

Tänään 13.11. Hämeenlinnan linjalla 3 kulkee toinen GHU, eli GHU-580 eli Vekka #69.
 
Hämeenlinnaan näyttäisi olevan tulossa tilaajavärit, mistä syystä liikennöitsijät eivät enää maalanne autojaan omiin väreihinsä.

Hämeenlinnan kilpailutusvaatimukset olivat myös melko tiukat. "Vanhalla" EEV-Scalalla ei uusissa sopimuksissa tee juuri mitään.
 
Ehkä Scalat hankittiin vara-autoiksi muuhun kuin nyt kilpailutettavaan liikenteeseen. Vekka ajaa myös seutuliikennettä Hämeenlinnan ja sen lähikuntien alueella.
 
Hämeenlinnan kilpailutusvaatimukset olivat myös melko tiukat. "Vanhalla" EEV-Scalalla ei uusissa sopimuksissa tee juuri mitään.
Näyttäisi olevan joo. On mielestäni jotenkin hölmöläisen hommaa tämä touhu nykyään kun koko ajan vaatimukset tiukkenevat. Tähän pisteeseen on vain tultu sen takia koska vuosikausia on joka tuutista rummutettu samaa ilmastouskontoa. Olisi niin yritys- kuin kuntataloudenkin kannalta huomattavasti järkevämpää pitää yllä kohtuullisempia kalustovaatimuksia, jolloin autot voitaisiin pitää käytössä niiden todellisen käyttöiän lopulle saakka - mikä nykyään on lähemmäs 20 vuotta. Mielestäni myös ympäristönäkökohdat puoltaisivat tätä seikaa sen sijaan että jatkuvasti tuotetaan uutta ja sen myötä siirrytään enempi jonkinlaista kertakäyttöluonteisempaa toimintaa kohti. Ilmaston kannaltahan ei ole yhtään mitään merkitystä ajetaanko hämeenlinnassa EEV vai euro6 - kalustolla.
 
Takaisin
Ylös