Sivu 13 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3910111213
Näytetään tulokset 181-192/192

Viestiketju: Hämeenlinnan paikallisliikenne

  1. #181
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3743

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matias.k Näytä viesti
    Ilmeisesti scalat päästää muita autoja huoltoon
    Aivan varmasti näin, se on vara-autojen yksi keskeisimmistä tehtävistä.

  2. #182
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    966

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Näyttäisi olevan joo. On mielestäni jotenkin hölmöläisen hommaa tämä touhu nykyään kun koko ajan vaatimukset tiukkenevat. Tähän pisteeseen on vain tultu sen takia koska vuosikausia on joka tuutista rummutettu samaa ilmastouskontoa. Olisi niin yritys- kuin kuntataloudenkin kannalta huomattavasti järkevämpää pitää yllä kohtuullisempia kalustovaatimuksia, jolloin autot voitaisiin pitää käytössä niiden todellisen käyttöiän lopulle saakka - mikä nykyään on lähemmäs 20 vuotta. Mielestäni myös ympäristönäkökohdat puoltaisivat tätä seikaa sen sijaan että jatkuvasti tuotetaan uutta ja sen myötä siirrytään enempi jonkinlaista kertakäyttöluonteisempaa toimintaa kohti. Ilmaston kannaltahan ei ole yhtään mitään merkitystä ajetaanko hämeenlinnassa EEV vai euro6 - kalustolla.
    Se mikä minua ihmetyttää näissä kaupunkien kilpailutuksissa on se että retrofit-asennuksia ei oteta millään lailla huomioon, vaikka ne olisi helppo ja edullinen tapa päivittää vanhempi kalusto paremmalle päästötasolle. itse asiassa moni kaupunki käytännössä kieltää retrofitit ilmoittamalla että niitä ei oteta huomioon. kuitenkin 99% matkustajista ei välitä siitä onko se bussi vuoden, vai 10-vuotta vanha. Tulee väkisin mieleen että veronmaksajien euroja on helppo tuhlata vaatimalla uutta kalustoa.

  3. #183
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3743

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Tässä mennään jo vähän varsinaisen topicin ulkopuolelle, mutta nämä euro1 - 6 /EEV-jutut koskevat nk. lähipäästöjä, ja se on eri asia kuin ilmastomuutos ja kasvihuonekaasut (kuten CO2). Lähipäästövaatimukset eivät kuulu ilmastomuutoskeskusteluun, joka käy toisinaan varsin vilkkaana.

    Mitä tulee ilmastonmuutokseen ja kasvihuonekaasuihin, niin polttomoottori joutuu usein muodolliseksi syntipukiksi puhuttaessa CO2-päästöistä. Ratkaisevaa on se, mitä polttoainetta käytetään polttomoottorikäyttöisissä ajoneuvoissa, kuten busseissa. CO2-päästöjä voi leikata merkittävästi siirtymällä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin polttoaineisiin, esim. biodieseliin. Jokunen viesti taakse päin kuukanko selosti, että Hämeenlinna vaatii nyt käytävällä kilpailukierroksella uusiutuvaa biodieseliä, ja tämä on tilaajan vastaus ilmastomuutoskysymykseen tällä kierroksella. Seuraavilla kierroksilla asiaan vaikuttaa varsin ilmeisesti EU:n nk. puhtaiden ajoneuvojen direktiivi, jonka sisällöstä on kerrottu muualla tällä foorumilla. Ensin meidän kansallinen lainsäädäntö tulee muokata vastaamaan direktiivin vaatimuksia.

    Lähipäästöillä on varsinkin kaupunkiliikenteessä huomattava merkitys. Tavoiteltaessa aiempaa puhtaampaa ilmaa kaupungeissa on ymmärrettävää, että kunnat ja niiden tilaajaorganisaatiot kannustavat tai vaativat liikenteenharjoittajia käyttämään mahdollisimman puhdaspäästöistä kalustoa lähipäästöjen(kin) kannalta. Tiukat vaatimukset aiheuttavat tiettyjä intressiristiriitoja ajatellen esimerkiksi palveluiden tuottajia. Mahdollisimman puhtaasti tuotettu liikenne todennäköisesti maksaa enemmän kuin saastuttava liikenne, mutta se on päättäjien arvovalinta, investoidaanko puhtaampaan kaupunki-ilmaan vai mennäänkö pelkästään raha edellä. Ja kuten tiedetään, kelvoton ilmanlaatu aiheuttaa jollakin aikajänteellä omat kustannuksensa yhteiskunnalle jollain toisella momentilla.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 14.11.2019 kello 11:26.

  4. #184

    Liittynyt
    21.06.2019
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Vekka liikenne voitti Kohteen 6 kilpailutuksen.

    Hyvinkään Liikenne Oy – 73,705 pistettä
    Kymen Charteline Oy – 64,693 pistettä
    Lehdon Liikenne Oy – 88,330 pistettä
    Länsilinjat Oy – 87,468 pistettä
    Valkeakosken Liikenne Oy – 81,160
    Vekka Liikenne Oy – 97,216 pistettä

    Siinä ovat tulokset.

  5. #185
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1446

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matias.k Näytä viesti
    Vekka liikenne voitti Kohteen 6 kilpailutuksen.

    Hyvinkään Liikenne Oy – 73,705 pistettä
    Kymen Charteline Oy – 64,693 pistettä
    Lehdon Liikenne Oy – 88,330 pistettä
    Länsilinjat Oy – 87,468 pistettä
    Valkeakosken Liikenne Oy – 81,160
    Vekka Liikenne Oy – 97,216 pistettä

    Siinä ovat tulokset.
    Kaupunkirakennejohtajan viranhaltijapäätös sekä taulukko tarjoushinnoista ja kalustopisteistä. Halvimman tarjouksen teki Lehdon Liikenne, mutta sen tarjoama kalusto oli pisteiltään selvästi huonompaa kuin muilla tarjoajilla. Toiseksi halvimman tarjouksen tehneen Vekan kalustopisteet (14,00) puolestaan olivat tarjouskilpailun parhaat. Kalustoksi Vekka tarjosi uusia kaasubusseja, joista löytyy turvaohjaamo, wifi, usb-latauspistokkeet sekä 3 lastenvaunupaikkaa.

  6. #186

    Liittynyt
    21.06.2019
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Kaupunkirakennejohtajan viranhaltijapäätös sekä taulukko tarjoushinnoista ja kalustopisteistä. Halvimman tarjouksen teki Lehdon Liikenne, mutta sen tarjoama kalusto oli pisteiltään selvästi huonompaa kuin muilla tarjoajilla. Toiseksi halvimman tarjouksen tehneen Vekan kalustopisteet (14,00) puolestaan olivat tarjouskilpailun parhaat. Kalustoksi Vekka tarjosi uusia kaasubusseja, joista löytyy turvaohjaamo, wifi, usb-latauspistokkeet sekä 3 lastenvaunupaikkaa.
    Joo. Ilmeisesti Scanialta kyseiset autot tulevat.

  7. #187
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6370

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Kalustoksi Vekka tarjosi uusia kaasubusseja, joista löytyy turvaohjaamo, wifi, usb-latauspistokkeet sekä 3 lastenvaunupaikkaa.
    Aimo askel Hämeenlinnalle, jolla oli pitkä perinne romubussikaupunkina. Tämän kohteen liikenteen alettua mainetta jäävät ylläpitämään enää Inter Kuljetuksen HSL-väriset Volvot.

  8. #188

    Liittynyt
    21.06.2019
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Aimo askel Hämeenlinnalle, jolla oli pitkä perinne romubussikaupunkina. Tämän kohteen liikenteen alettua mainetta jäävät ylläpitämään enää Inter Kuljetuksen HSL-väriset Volvot.
    Hämeenlinnaan tulee ensi vuonna tilaajaväritys. Vekan uusissa autoissa ne näkyvät ensimmäisenä.

  9. #189
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1836

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Aimo askel Hämeenlinnalle, jolla oli pitkä perinne romubussikaupunkina. Tämän kohteen liikenteen alettua mainetta jäävät ylläpitämään enää Inter Kuljetuksen HSL-väriset Volvot.
    Olen tästä hieman eri mieltä. Ne volvot eivät mitään romuja ole, niitä ei vain ole viitsitty pitää siistinä. Pitää muistaa että Länsilinjoilla on autoja samasta sarjasta, mutta siinä firmassa on totuttu ihan eri tavalla pitämään autot kunnossa.
    Mikäli inter kuljetus meinaa vielä joskus voittaa uusia sopimuksia, pitäisi toimintatapojen siinä talossa hieman muuttua...

  10. #190
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6370

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Ne volvot eivät mitään romuja ole, niitä ei vain ole viitsitty pitää siistinä.
    Olen ihan samaa mieltä. Epäsiisteinä HSL-väreissä ne näyttävät romuilta, vaikkeivät teknisesti ole sitä. Laittamalla uutta maalia pintaan ne olisi täysin kuranttia kalustoa.

  11. #191

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    599

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Olen ihan samaa mieltä. Epäsiisteinä HSL-väreissä ne näyttävät romuilta, vaikkeivät teknisesti ole sitä. Laittamalla uutta maalia pintaan ne olisi täysin kuranttia kalustoa.
    Saisiko kuvaa näistä?

  12. #192
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3743

    oletus Vs: Hämeenlinnan paikallisliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Saisiko kuvaa näistä?
    Yksi esimerkkikuva on tässä. Todennäköisesti tyypillinen busseilla matkustava paikkakunnalla näkee tuon bussin sinisenä bussina ja siinä kaikki. Linja-autoharrastajien kohdalla intohimoja saattaa herättää se, että se ei ole mikä tahansa sininen vaan HSL-sininen... Täsmälleen samanlaisia busseja liikkuu Hämeenlinnassa toisella liikennöitsijällä, mutta ne taas on teipattu kokomainoksiksi. Ehkä se on siistimpää?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Varkauden paikallisliikenne
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 21.11.2019, 16:50
  2. Kajaanin paikallisliikenne
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 25.08.2017, 07:30
  3. Kemin paikallisliikenne
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 23.02.2014, 21:47

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •