Ilmeisesti Vekka Liikenteelle on tullut tänä keväänä jälleen lisää Scania MaxCi -kulkuneuvoja useampiakin. Olisiko jollain lisätietoja autoista? NGY-kilpisiä?
Hämeen Linjalle näyttää tulleen "uusi" auto, havainto tänä aamuna Volvo B10BLE / Lahti 402 -matalalattiabussista, joka paljastui entiseksi turkulaiseksi NBF-194:ksi. Kylkinumeroa en valitettavasti kerennyt huomaan.
Ilmeisesti Vekka Liikenteelle on tullut tänä keväänä jälleen lisää Scania MaxCi -kulkuneuvoja useampiakin. Olisiko jollain lisätietoja autoista? NGY-kilpisiä?
Lisäksi ainakin Vekka Liikenne #30 NGY-607 on ilmestynyt täryyttämään Hämeenlinnan matkustajia. Ainakin yhdessä näistä NGY -kilpisissä näyttäisi olevan myös jäähdytysilmastointi.
Elämä on, mikset sinäkin?
Kyselinpä taas huvikseni AKE:sta kollegoiden bongaamista MaxCeista, kaikki näyttävät olevan Veolian/Connexin/Linjebussin vanhoja:
- Vekka 14/NGY-605 (Scania 1824113, vm. 1994) on ex VT/Cx/LB (S) 0584 EKU124
- Vekka 29/NGY-631 (Scania 1825644, vm. 1995) ex VT/Cx/LB (S) 1952 CHR473
- Vekka 30/NGY-607 (Scania 1824115, vm. 1994) ex VT/Cx/LB (S) 0586 EGT334 ("suomalaiskaima" EGT-334:hän löytyy Savonlinja-yhtiöiltä :-)
Vekalle on tullut myös mainituista keskimmäisen sisarauto, Ruåttin Veolian/Connexin 1951 (CFN023, Sc 1825643 vm. 1995), en tiedä, onko ehtinyt vielä ajoon.
Ajoneuvoliikennerekisterin mukaan Vekka Liikenteelle on tullut kaksi 15 vuotta vanhaa matalalattiabussia (Scania N113 / Carrus City L). Rekisterit FGG-738 ja FGG-773.
Toista yksilöstä löytyy kuva täältä.
Nämä autothan ovat Ruotsin Linjebussin vuoden 1992 hankintasarjaa 2701 - 2713. Useimmat yksilöt tästä 13 auton sarjasta paluumuuttivat 2000-luvun alkupuolella Suomeen. 2701 - 2705 menivät Turkuun useille TLO-isännille, 2706 Vaasan Paikallisliikenteelle, 2707 Hyvinkään Liikenteelle, 2710 K. Kittilälle Rovaniemelle, 2711 Salon Liikenteelle, 2712 Hämeen Linjalle ja 2713 Länsilinjoille.
Havaintoja 4.11.08:
Hämeen linjan uusi Säffle, numeroltaan 5 liikennöi linjalla 20. Turusta ostetut Lahti 402 -Volvot puolestaan vaikuttavat olevan linjojen 1 ja 3 vakkariautoja. #13 puolestaan on ilmeisestikin tainnut näiden Ex. Savonlinja -Säffle-Volvojen tulon myöta siirtyä lähinnä vara-autoksi.
Hämeen linjan muita sijoituksia tänään olivat:
#2 / 14
#4 / 4
#16 / 13
Vekka Liikenteen osalta voisi mainita, että Tyrvännön vuorossa (linja 17) vaikutti tänään MB Integro #18. MaxCi #30 oli puolestaan saanut ylleen kokomainosasun.
Kuvia aiheesta tulossa alla olevan linkin taakse marraskuun kuvakansioon![]()
Entinen HKL-Bussiliikenteen 8628, joka palveli Vekalla numerolla 22, taitaa olla aloittanut kolmannen elämänsä Tserepovetsissä:
http://www.fotobus.msk.ru/photo/52964/
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
Kyllä se 8628 näyttäisi olevan:
http://jno.1g.fi/09012006/0901068275A.html
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
Tuntuu ihmisillä aina olevan jotain valittamista kaiken "vanhan" joukkoliikennekaluston suhteen. Tietenkin se on "ikävää" matkustaa vanhantuntuisella bussilla, kun muuaalla pääsee "aina ihan uudella". Minä kyllä matkustan mielummin vaikka kuinka vahalla autolla, kunhan vain saan luvatun palvelun, eli pääsen paikasta A paikkaan B. Todennäköisesti pääsen vielä istumaan, ja mahdollisesti pakkasella auton sisällä on lämpimämpää kuin ulkona lumipyryssä.
Toki, ei vanhan kaluston iässä olekaan mitään kehumista (paitsi harrastajapiireissä). Kuitenkin ihmettelen mistä pohjimmiltaan johtuu vahoista autoista nariseminen. Mitä vikaa siinä on jos auto on vanha? Pilaako se päivän?
Puskaradiosta on kuulunut myös, että yhtiön johto sijoittaa mielummin toimintavarmaan kalustoon (kuten MaxCeihin), sillä on yksinkertaisesti järkevämpää käyttää toimivia autoja, kuin haaskata voimavaroja siihen, että tappelee jatkuvasti uudemmassa kalustossa olevien vikojen kanssa. Vanhassa vara parempi runoilee sananlaskukin.
Ei ole juuri vaihtoehtoja tilanteessa, kun matkustajat ja samalla myös lipputulot on vähissä. Pitäisi siitrtyä tässä maassa hieman oudolta kuulostavaan joukkoliikenteeseen panostamiseen. (Kunta/valtio tukee, ja mahdollisesti järjestää kilpailutuksen) Lähtökohtana on oltava edullinen, mutta laaja lippuvalikoima, joka valitettavasti nykyisin monessa suuressa kaupungissa (esim. Joensuu) perustuu kuitenkin käytännössä kahteen vaihtoehtoon a) kertalippu a 2,90€ b) kuukausilippu a 39,90€. Eli ei tarvitse monta kertaa kysyä, miksi kaikkialla joukkoliikenteen käyttö ei ole yleistä. En kuitenkaan väitä, että YTV:n lippujärjestelmä olisi paras ratkaisu, sillä siinäkin on puutteensa.
Myös vuorotarjonta on merkittävässä roolissa, sillä kerran tunnissa tai puolessatunnissa kulkeva liikenne ei liiemmin houkuttele pysäkille odottelemaan. Lisäksi linjaston tulee olla kattava ja monipuolinen, sekä vaihtojen toimivia. Näitten asioittenhan pitäisi olla itsestäänselviä, mutta eivät ne vaan Suomessa tunnu olevan.![]()
Ken kokee Hämeenlinnan bussikaluston vanhaksi, voisi pistäytyä opintomatkalla Kemissä.
Aivan! Muutama vuosi sitten Kemissä paikallinen väestö ihmetteli kun sinne tuli uusia ja moderneja kaupunkibusseja. Eli Espoon auton n. 15-vuotiaita laatikkowiimoja. Puhumattakaam Veljekset salmelan muusta kalustosta.
Toisaalta olen kuullut perusteluna myös sen, että Ruotsista saa noita 15-vuotiaita (sikäläisten normien mukaan loppuunajettuja) MaxCeja lähes romuraudan hinnalla. Vanha kalusto on aina vanhaa ja riskinä on se, että autoihin joudutaan tekemään isoja remontteja. Suomessa ympäristönäkökohdilla ei YTV-alueen, Tampereen ja Turun kilpailutettua liikennettä lukuunottamatta ole mitään merkitystä, joten ruotsalaiset ovat ilomielin dumpanneet vanhoja romujaan tänne, kun ei kyseisillä autoilla enää saa Ruotsissa liian saastuttavina ajaa.
On totta, että Vekan uusimmat katurit, 98-malliset Citaro ja OmniCity, ovat oikeita ongelmapesäkkeitä. Autot ovat ongelmaherkkää täysmatalaa tyyppiä ja lisäksi ne ovat protovaiheen tuotoksia. Lisäksi autot edustavat Suomessa hyvin harvinaiseksi jääneitä malleja ja ovat Vekalla kyseisten mallien ainokaiset edustajat. Ne on varmasti saatu halvalla, mutta kannattaako pienehkön liikennöitsijän ostaa halvallakaan autoja, joiden voi suurella todennäköisyydellä olettaa osoittautuvan ongelmallisiksi. Vastaavanikäiset ruotsalaiset-suomalaiset peruskaturit (esim. Volvo B10BLE / Carrus City L tai Scania L94 / Lahti 402) olisivat varmasti olleet toimivia ja melko vähän huollolle murheita tuottavia autotyyppejä.