Hämeenlinnan paikallisliikenne

Pekolan #80 ajossa 29.6.2021 linjalla 802. Näitä ElboBusin entisiä autoja tuli kaksi kesäkuun aikana, joista toinen teki ensiesiintymisensä linja-ajossa tänään. Numero #80 tarkoittanee, että entinen Karosa HJG-787 on poistunut lopullisesti (pihasta se ei ole poistunut koko talvena lainkaan). Lahden ja Hämeenlinnan välisessä liikenteessä nähdään syksyllä vielä muutama auto lisää.

 
Hämeenlinnassa on aloitettu linjojen 13, 14, 16 ja 17 uuden sopimuskauden kilpailutus. Nyt linjat ovat yhtenä kohteena, jonka sopimusaika on 06.06.2022 - 31.07.2029 + 3 vuoden optio.

Kohteessa on 4 bussia, joissa on oltava vähintään 38 istumapaikkaa (joista korkeintaan 4 saa olla klaffeja). Hybrideissä riittää kuitenkin 33 istumapaikkaa. Päästötason minimivaatimus on Euro6 uusiutuvalla dieselillä. Sama vaatimus koskee myös vara-autoja. Keski-ikävaatimus on 9 vuotta ja maksimi-ikä 16 vuotta.

Hintapisteiden maksimi on 85 ja kalustopisteiden 15. Kalustopisteet tulevat tarjottujen autojen keskiarvona. Yksittäisen auton kalustopisteet tulevat seuraavasti:
  • päästötaso ja ikä:
    • Euro6 vm 2014 1 p
    • Euro6 hybrid vm 2014 1,5 p
    • Euro6 vm 2015 2 p
    • Euro6 hybrid vm 2015 2,5 p
    • Euro6 vm 2016 3 p
    • Euro6 hybrid vm 2016 3,5 p
    • Euro6 vm 2017 4 p
    • Euro6 hybrid vm 2017 4,5 p
    • Euro6 vm 2018 5 p
    • Euro6 hybrid vm 2018 5,5 p
    • Euro6 vm 2019 6 p
    • Euro6 hybrid vm 2019 6,5 p
    • Euro6 vm 2020 7 p
    • Euro6 hybrid vm 2020 7,5 p
    • Euro6 vm 2021 8 p
    • Euro6 hybrid vm 2021 8,5 p
    • Euro6 vm 2022 9 p
    • Euro6 hybrid vm 2022 9,5 p
    • Euro6 biokaasu vm 2021 10 p
    • Euro6 biokaasu vm 2022 11 p
    • sähkö 13 p
  • USB-pistokkeet 1 p
  • turvaohjaamo 1 p
Mikäli tarjoaja tarjoaa sähkö- tai kaasubussikalustoa, tulee liikennöinti suunnitella ja suorittaa kokonaisuudessaan tarjotulla kalustolla, muunlaisen kaluston käyttö on kielletty. Kaluston tankkaaminen ja lataaminen tulee suorittaa siten että tankkaukseen vietävä ajoneuvo korvataan saman päästöluokan, käyttövoiman ja vuosimallin bussilla. Varakaluston käyttöä tankkausten tekemiseksi ajosuoritteiden aikana ei hyväksytä.

Tarjoukset on jätettävä viimeistään 6.9.2021.
 
Miksiköhän sekä miodex että hämeenlinnan bussiliikenne (vekka) olivat molemmat jättäneet tarjoukset vaikka ovat käytännössä samaa taloa?

Sitä ei tiedetä kuin Vekka Groupissa itse, mutta valistuneesti arvaan, että koska tässä kilpailussa ei hyväksytty vaihtoehtoisia tarjouksia, jätettiin toisen nimissä tarjous, jonka hyväksyttävyydestä ei ollut ihan täyttä varmuutta (esim. kalusto ei täytä kalustovaatimuksia ihan täysin). Jos toinen tarjous hylätään, on sitten jäljellä vielä toinen varmemmalla pohjalla jätetty tarjous.

Jotkut tilaajat sallivat yhden tarjoajan jättää useita eri vaihtoehtoisia tarjouksia, jolloin ei tarvitse kikkailla jättämällä tarjouksia eri yhtiöiden nimissä.
 
Siirtyykö Interin kalusto Reissu Ruodille?
Hyvä kysymys. Niistä autoista (useimmat romuja) kelpuuttaisin vain Citean. Muut taitavat olla aika heikossa hapessa, kun sekä hybridi että jokin 8700LE taitaa maata rikkinäisenä jossain. Ja onhan Ruotilla kalustoa: mm. Scaloja lienee joutilaana, ja hiljattain taloon tuli myös pari entistä Nobinaa. Eikä tuota Porvoo-Pukkilaa tarvitse sillä Suburbanilla ajaa, käy sinne toisenlainenkin auto, kaiketi.
 
Hyvä kysymys. Niistä autoista (useimmat romuja) kelpuuttaisin vain Citean. Muut taitavat olla aika heikossa hapessa, kun sekä hybridi että jokin 8700LE taitaa maata rikkinäisenä jossain.

Hybrid ei seiso missään, vaan käy ja kukkuu Hämeenlinnan paikallisliikenteessä. Viimeksi perjantaina 29.10.2021. Se jokin 8700LE on seissyt jo yli vuoden päivät ja sille autolle hankittiinkin korvaava #4 viime keväänä.

Interin kalustoa on tänä syksynä ollut:

#1 RTL-965 Setra LE vm. 2017
#2 ENB-462 VDL Citea vm. 2016
#3 YVR-156 Volvo 8700 vm. 2010
#4 JLZ-862 Volvo 8500 vm. 2011
#5 YVR-155 Volvo 8700 vm. 2010
#6 CNK-167 Volvo 7900 vm. 2013
#12 MMJ-978 Volvo 8500 vm. 2007

Näiden lisäksi ollut ajossa erilaisia Pekolan vara-autoja, kuten vaikkapa #51 eräänä lokakuisena päivänä.
 
Hybrid ei seiso missään, vaan käy ja kukkuu Hämeenlinnan paikallisliikenteessä. Viimeksi perjantaina 29.10.2021. Se jokin 8700LE on seissyt jo yli vuoden päivät ja sille autolle hankittiinkin korvaava #4 viime keväänä.

Interin kalustoa on tänä syksynä ollut:

#1 RTL-965 Setra LE vm. 2017
#2 ENB-462 VDL Citea vm. 2016
#3 YVR-156 Volvo 8700 vm. 2010
#4 JLZ-862 Volvo 8500 vm. 2011
#5 YVR-155 Volvo 8700 vm. 2010
#6 CNK-167 Volvo 7900 vm. 2013
#12 MMJ-978 Volvo 8500 vm. 2007

Näiden lisäksi ollut ajossa erilaisia Pekolan vara-autoja, kuten vaikkapa #51 eräänä lokakuisena päivänä.
Jaa niin tuo Setra toki unohtui, sehän on ihan toimiva kampe. Noista muista sitten en tiedä kelpuuttaako Ruoti niitä lainkaan mikäli kalustoa siirtyy. No, katsotaan miltä ensi viikolla näyttää...
 
#1 RTL-965 Setra LE vm. 2017
#2 ENB-462 VDL Citea vm. 2016
#3 YVR-156 Volvo 8700 vm. 2010
#4 JLZ-862 Volvo 8500 vm. 2011
#5 YVR-155 Volvo 8700 vm. 2010
#6 CNK-167 Volvo 7900 vm. 2013
#12 MMJ-978 Volvo 8500 vm. 2007

Tästä listauksesta komento takaisin, bussi #3 on ollut jo keväästä saakka poissa näköpiiristä, eikä todellakaan ole enää palaamassa takaisin.
 
Hyvä kysymys. Niistä autoista (useimmat romuja) kelpuuttaisin vain Citean. Muut taitavat olla aika heikossa hapessa, kun sekä hybridi että jokin 8700LE taitaa maata rikkinäisenä jossain. Ja onhan Ruotilla kalustoa: mm. Scaloja lienee joutilaana, ja hiljattain taloon tuli myös pari entistä Nobinaa. Eikä tuota Porvoo-Pukkilaa tarvitse sillä Suburbanilla ajaa, käy sinne toisenlainenkin auto, kaiketi.

Eikös Ruoti hommannut Scalat Nobinalta sähköistämistä varten?
 
1.11.2021

Aamun aikainen aloitus linjoilla 4 ja 13 sujui perinteisissä merkeissä, näkyi IK:n Setra (linja 4) ja VDL (linja 13), samoin Lehdon Citywide (linja 4). Linjan 4 kolmanneksi autoksi näytti tulevan Ruotin joku vaalea Volvo 8900. Otsakilvessä näkyi vain "Reissu Ruoti". Suunta Kettumäkeen, havaintoaika sijainnin suhteen sopii hyvin Käikäälänpuiston klo 7:11 lähdölle, ei niinä aikoina muitakaan nelosia Kettumäen suuntaan mennyt. Tarkkailen linjoja 2 ja 2U myöhemmin.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:44 ----------

Linjan 4 kolmanneksi bussiksi osoittautui Ruotin GMK-965. Linjoilla 2 ja 2U kulkivat aamulla Inter Kuljetuksen HSL-värinen #5 ja Volvo 7900 #6. IK:n tunnukset taisivat olla pois näkyviltä, joten sen puolesta niistä ehkä pitäisi käyttää ilmaisua ex Inter Kuljetus?

Aamun työmatkaliikenteen aikana Hämeenlinnan kaupunkilinjoilla näkyi vain yksi Ruotin tunnuksilla oleva linja-auto, tuo ylempänä mainittu GMK-965. Siinä autossa tuulilasin takana oli lappu, jossa linjanumero 4 oli näkyvillä, otsakilvessä esiintyi vain yrityksen nimi.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tästä päivästä alkaen Hämeenlinnan paikallisliikenteessä ja seutuliikenteessä voi maksaa lähimaksulla?
 
Takaisin
Ylös