Kuopion paikallisliikenne

Kuopion toimivalta-alueen kaupunkiliikenteen kilpailutus on käynnistynyt. Tarjouspyyntö löytyy Kuopion kaupungin sivuilta.

Kilpailu käydään alueellisena kannusteurakkasopimuksena. Kohteita on 5:
  1. pienkalustolinjat. Sopimusaika 1.7.2014 - 31.12.2017 + 2 vuoden optiomahdollisuus
  2. Kelloniemi ja Neulamäki. Sopimusaika 1.7.2014 - 31.12.2017 + 2 vuoden optiomahdollisuus
  3. Saaristokaupunki, Särkiniemi, Puijonlaakso ja Rypysuo. Sopimusaika 1.7.2014 - 31.12.2019 + 2 vuoden optiomahdollisuus. 2. sopimusvuoden käynnistyessä ajettava vähintään 40% liikenteestä Euro4-normit täyttävät kalustolla, 3. sopimusvuoden käynnistyessä vähintään 60% ja 4. sopimusvuoden käynnistyessä vähintään 80%.
  4. Päiväranta, Julkula, Kettulanlahti, Itkonniemi, Jynkkä ja Petonen. Sopimusaika 1.7.2014 - 31.12.2020 + 2 vuoden optiomahdollisuus. 2. sopimusvuoden käynnistyessä ajettava vähintään 30% liikenteestä Euro4-normit täyttävät kalustolla, 3. sopimusvuoden käynnistyessä vähintään 60% ja 4. sopimusvuoden käynnistyessä vähintään 100%.
  5. Siilinjärvi, Kuopio ja Matkus. Sopimusaika 1.7.2014 - 31.12.2018 + 2 vuoden optiomahdollisuus. 2. sopimusvuoden käynnistyessä ajettava vähintään 40% liikenteestä Euro4-normit täyttävät kalustolla, 3. sopimusvuoden käynnistyessä vähintään 60% ja 4. sopimusvuoden käynnistyessä vähintään 80%.
Tilaaja rajoittaa alueellisen monopoliaseman syntymistä niin, että yksi tarjoaja voi saada viidestä kilpailukohteesta korkeintaan kolme, ja sama tarjoaja ei voi saada kolmea suurinta kohdetta (kohteet 3 - 5).

Kilpailussa hinnan painoarvo on 95% ja kaluston päästötason 5%. Huonoin sallittu päästötaso on Euro3. Kaluston keski-ikä saa olla korkeintaan 9 vuotta ja maksimi-ikä korkeintaan 16 vuotta, paitsi pienkalustokohteessa, jossa ei ole keski-ikävaatimusta.
 
Onneksi Savon seudun isoilla toimijoilla, kuten KA-konserni ja Pohjolan Liikenne, on olemassa sen verran aputoiminimiä (mm. Kuopion Liikenne, Koskilinjat, Pohjolan Henkilöliikenne, Pohjolan Kaupunkiliikenne), joilla voivat saada itselleen enemmän liikennettä kuin yhtä liikennöitsijää kohden rajatut kolme kohdetta, jonka yli menevä osa on estetty viranomaisen toimesta, jottei monopoliasemaa syntyisi. :)
 
Onneksi Savon seudun isoilla toimijoilla, kuten KA-konserni ja Pohjolan Liikenne, on olemassa sen verran aputoiminimiä (mm. Kuopion Liikenne, Koskilinjat, Pohjolan Henkilöliikenne, Pohjolan Kaupunkiliikenne), joilla voivat saada itselleen enemmän liikennettä kuin yhtä liikennöitsijää kohden rajatut kolme kohdetta, jonka yli menevä osa on estetty viranomaisen toimesta, jottei monopoliasemaa syntyisi. :)


Tainneet virkamiehet tai konsultit olla liiankin näppäriä :lol:
Pieni järjenkäyttö ja pohjatyö linja-autoyritysten rakenteesta/omistuspohjasta olisi ehkä ollut paikallaan.
 
Maanantaina hankin kokemusta Kuopion paikallisliikenteestä välillä Lentoasema - Matkakeskus, ja sieltä sitten Iisalmeen. Jäin bussista linja-autoaseman kohdalla ja kyllä oli hämmästys melko suuri huomatessani, että Puijonkadun yli ei ole minkäänlaista suojatietä näköetäisyydellä bussipysäkistä. Kuopiossa taitaa liikennesuunnittelu olla jämähtänyt 1960-luvulle... Sentään ei ollut keskikaista aidattu, joten pääsihän sen kadun yli ilman suojatietäkin.
 
Jäin bussista linja-autoaseman kohdalla ja kyllä oli hämmästys melko suuri huomatessani, että Puijonkadun yli ei ole minkäänlaista suojatietä näköetäisyydellä bussipysäkistä. Kuopiossa taitaa liikennesuunnittelu olla jämähtänyt 1960-luvulle

Unohdit kurkata taivaisiin. Puijonkadun yli pääsee Itä-Pasilan tyyliin rautatien suuntaista kevytväylää pitkin. Siltojen tuolla puolen häämöttää valo-ohjattu suojatie, mutta lähin suojatie löytyy pohjoiseen päin mentäessä Puutarhakadun risteyksestä. Ei Kuopio ole yksin liikennesuunnittelun jämähtämisessä, niin on käynyt koko Pohjoismaiden banaanitasavallalle ;) Ans kattoo, muuttuuko tilanne ensi vuonna, kun suurissa kaupungeissa alkaa joukkoliikenteen bruttomallinen järjestystapa. Jääkö tavoitteeksi asetettu joukkoliikenteen käyttöosuuden kasvattaminen sittenkin pelkäksi sanahelinäksi?
 
Puijonkadun yli pääsee Itä-Pasilan tyyliin rautatien suuntaista kevytväylää pitkin.
Sen kyllä huomasin, mutta kiertotien pituus oli melkoista luokkaa enkä muistaakseni siitä kohdasta edes nähnyt, onko tuolta väylältä mahdollista päästä rautatieaseman tunneliin ilman surmanloikkia. Rappusten kiipeileminen ei myöskään innosta, ihan periaatteestakaan pyörätuolilla liikkuvan pojan isänä (hän toki ei ollut mukana).

Mutta joo, ihan vastaavastihan Helsingissä aikanaan Kaivokadun yli ja ratikkapysäkeille ei päässyt kävellen, kun siinä kerran on tunneli... Siitä tuo viittaus 1960-lukuun, saman aikakauden systeemiltähän tuo siltoineenkin tuntui.
 
Maanantaina hankin kokemusta Kuopion paikallisliikenteestä välillä Lentoasema - Matkakeskus, ja sieltä sitten Iisalmeen. Jäin bussista linja-autoaseman kohdalla ja kyllä oli hämmästys melko suuri huomatessani, että Puijonkadun yli ei ole minkäänlaista suojatietä näköetäisyydellä bussipysäkistä. Kuopiossa taitaa liikennesuunnittelu olla jämähtänyt 1960-luvulle... Sentään ei ollut keskikaista aidattu, joten pääsihän sen kadun yli ilman suojatietäkin.
Pääsit sentään bussilla lentoasemalta matkakeskukselle - ihan jokaiselta, varsinkaan iltasella Kuopioon saapuvalta lennolta kun ei ole tarjolla bussiyhteyttä Kuopion keskustaan...;)

Mutta joo, tämä kaupunki tuntuu olevan ihan omaa luokkaansa eräissä liikennejärjestelyissä:
- Kaksisuuntainen katu muuttuu yksisuuntaiseksi, vaikka kadun leveys pysyy samana (Vuorikatu)
- Kantakaupungin risteyksissä kannattaa olla tarkkana, onko oikealta tulevilla väistämisvelvollisuus vai onko risteys tasa-arvoinen. Jos edellisessä risteyksessä oli oikealta tulevilla väistämisvelvollisuus, seuraava risteys voi olla tasa-arvoinen (Asemakatu)
- Kantakaupunkien korttelien keskellä kulkee pihakatuja. Kyseinen pihakatu saattaa muuttua korttelin keskellä olevassa risteyksessä kevyen liikenteen väyläksi (Maljalahdenkatu)
 
No niin, Savon Sanomissa juttua
http://www.savonsanomat.fi/savo/viisi-yhtiota-jatti-tarjouksen-kaupunkiliikenteesta/1724131

Viisi liikennöitsijää jätti tarjouksen Kuopion ja Siilinjärven kaupunkiliikenteen järjestämisestä perjantaina kello 12 päättyneeseen määräaikaan mennessä.

Tarjouksensa jättivät Jääskeläisen Auto Oy, Kuopion Liikenne Oy, Kuopion Tila-Auto Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Savonlinja Oy. Asia ratkaistaan tammikuun loppuun mennessä.
 
Kuopion paikallisliikenteen kilpailutus on ratkaistu ja liikenne jakaantui seuraavasti:

Kuopion liikenne, 3 kohdetta.
Pohjolan liikenne, 1 kohde.
Linja-Karjala, 1 kohde.

Kilpailutettu liikenne alkaa 1.7.2014

Lähde: YLE
 
Ratkaisumateriaali löytyy Kuopion sivuilta:
http://kuopio02.hosting.documenta.fi/kokous/2013249361-6.HTM

Tulokset kohteittain ovat siis:
Kohde 1: Linja-Karjala (kalusto 3 x Euro4)
Kohde 2: Kuopion Liikenne (kalusto 1 x Euro4, 1 x Euro5, 7 x Euro6)
Kohde 3: Kuopion Liikenne (kalusto 2 x Euro4, 2 x Euro5, 10 x Euro6)
Kohde 4: Kuopion Liikenne (kalusto 7 x Euro4, 12 x Euro6)
Kohde 5: Pohjolan Liikenne (kalusto 10 x Euro6)
 
Onneksi Savon seudun isoilla toimijoilla, kuten KA-konserni ja Pohjolan Liikenne, on olemassa sen verran aputoiminimiä (mm. Kuopion Liikenne, Koskilinjat, Pohjolan Henkilöliikenne, Pohjolan Kaupunkiliikenne), joilla voivat saada itselleen enemmän liikennettä kuin yhtä liikennöitsijää kohden rajatut kolme kohdetta, jonka yli menevä osa on estetty viranomaisen toimesta, jottei monopoliasemaa syntyisi. :)

Kohteen 5 voitti Kuopion Liikenteen sijaan n. 200 000€ kalliimpi PL tuon yhden liikennöitsijän voittorajoituksen ansiosta, eli se siis toimi kuin toimikin ainakin tällä kertaa.
 
Ratkaisumateriaali löytyy Kuopion sivuilta:
http://kuopio02.hosting.documenta.fi/kokous/2013249361-6.HTM

Tulokset kohteittain ovat siis:
Kohde 1: Linja-Karjala (kalusto 3 x Euro4)
Kohde 2: Kuopion Liikenne (kalusto 1 x Euro4, 1 x Euro5, 7 x Euro6)
Kohde 3: Kuopion Liikenne (kalusto 2 x Euro4, 2 x Euro5, 10 x Euro6)
Kohde 4: Kuopion Liikenne (kalusto 7 x Euro4, 12 x Euro6)
Kohde 5: Pohjolan Liikenne (kalusto 10 x Euro6)

Kuopioon tulee 29 VDL Citea LLE-120:sia. Ja 25 nykyistä kabussia jäävät kanssa kuopioon käyttöön. Onpahan ainakin vara-autoja.. Pohjolan Liikenne kuulemma hommais volvoja kuopioon ajoon. Savonlinjan kalustohankinnoist ei ole havaintoja.
 
Kuopioon tulee 29 VDL Citea LLE-120:sia. Ja 25 nykyistä kabussia jäävät kanssa kuopioon käyttöön. Onpahan ainakin vara-autoja.. Pohjolan Liikenne kuulemma hommais volvoja kuopioon ajoon. Savonlinjan kalustohankinnoist ei ole havaintoja.

Se voi tietää sitten sitä, että ainakin vanhempia Mersuja ja Kabusseja poistuu Kuopiosta näiden uutuuksien tullessa tilalle.. Uskon, että tuskin Kuopiosta alkavat Kabusseja siirtämään mihinkään muuhun yksikköön, kun kuitenkin Kuopiossa autoja varmasti tulevat tarvitsemaan heidän omassa käytössään..

---------- Viestit yhdistetty klo 21:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:14 ----------

Maanantaina hankin kokemusta Kuopion paikallisliikenteestä välillä Lentoasema - Matkakeskus, ja sieltä sitten Iisalmeen. Jäin bussista linja-autoaseman kohdalla ja kyllä oli hämmästys melko suuri huomatessani, että Puijonkadun yli ei ole minkäänlaista suojatietä näköetäisyydellä bussipysäkistä. Kuopiossa taitaa liikennesuunnittelu olla jämähtänyt 1960-luvulle... Sentään ei ollut keskikaista aidattu, joten pääsihän sen kadun yli ilman suojatietäkin.

Kyllä tietääkseni linja-autoaseman puolelta on jonkinlainen suojatie, muttei ihan satu siihen linja-autoaseman kohdalle.. Tietysti pystyyhän sitä kadun poikkikin menemään sopivan tilaisuuden tullen, jos nyt ei ole aikaa ja halukkuutta mennä etsimään sitä läheisintä suojatietä..
 
Kyllä tietääkseni linja-autoaseman puolelta on jonkinlainen suojatie, muttei ihan satu siihen linja-autoaseman kohdalle..
No ei ihan kohdalle, joo. Google Mapsin katunäkymästä tarkistin asian ja lähimmät suojatiet ovat Asemakadun risteyksessä etelään päin sekä Puutarhakadun risteyksessä pohjoiseen päin. Linja-autopysäkki etelään päin on parisataa metriä molemmista.
 
Se voi tietää sitten sitä, että ainakin vanhempia Mersuja ja Kabusseja poistuu Kuopiosta näiden uutuuksien tullessa tilalle.. Uskon, että tuskin Kuopiosta alkavat Kabusseja siirtämään mihinkään muuhun yksikköön, kun kuitenkin Kuopiossa autoja varmasti tulevat tarvitsemaan heidän omassa käytössään..

Mersut häviää kuopiosta. Citarot siirtyy varkauteen. 3 kabussia vaihtaa paikkakuntaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös