Kuopion paikallisliikenne

Onko kellään tietoa, että onko näitä Volvoja tulossa jossakin vaiheessa Kuopioon? Vai kariutuiko koko homma johonkin?

Jos kyseessä oli vain Volvon tarjoama koeajo uudentyyppisellä autolla, niin ei ehkä ollut edes mitään mitä kariutua.
 
Talviaikataulut on nyt julkaistu, astuvat voimaan 13.8. Nopealla silmäyksellä ei suurempia muutoksia, paitsi pienkalustolinjoilla. Viime talvena (ja vielä nyt kesällä) näiden linjojen reitit olivat

1 Niirala – keskusta – Rönö
2 Puijonlaakso – KYS – keskusta – Pappilanmäki (alunperin Niuva – KYS – keskusta – Pappilanmäki)
3 Haapaniemi – keskusta – Rahusenkangas (rengaslinjana keskusta – Likolahti – Rahusenkangas – Pihlajamäki – keskusta aamupäivällä vastapäivään ja iltapäivällä myötäpäivään)

Ykkösen reittiin ei tehdä muutoksia. Kakkosen ja kolmosen päättärit Rahusenkankaalla / Pappilanmäellä vaihtuvat päittäin. Uutta kakkosta ei tosin ajeta rengalinjana vaan reittiä keskusta – Pihlajamäki – Rahusenkangas ( – Likolahti). Kolmonen muuttuu tynkälinjaksi keskusta – Pappilanmäki. Kalustontarve vähenee yhdellä autolla, koska ykköstä ja kolmosta liikennöidään yhdellä autolla "tähtilinjamaisesti" reittiä Niirala – keskusta – Pappilanmäki – keskusta – Rönö – keskusta – Niirala. Vanhan kolmosen reitti keskusta – Haapaniemi korvaantuu linjan 30 päättärin siirrolla Savilahdesta Haapaniemeen.
 
Kuopion seudun joukkoliikenteessä on aloitettu viime syksyllä Viisaan liikkumisen hanke, jonka ensimmäisiä näkyviä osia on julkaistu ja muitakin tervetuuleita ja odotettuja uudistuksia:

  • Kuopion seudun joukkoliikenne on saanut oman brändinimen, Vilkku, jolle muodostetaan yhteneväinen ulkoasu ja mahdollisesti tilaajavärityskin. (Tästä oli vähän paria erilaistakin tietoa...) Linkki tiedotteeseen.
  • Mobiililippu on otettu käyttöön. Samalla pohjalla toimiva, kuin esimerkiksi Jyväskylässä ja Turussa, payiq:n toimittama. Linkki tiedotteeseen.
  • Vuorokausiliput on saatu myyntiin toukokuun lopussa. Linkki tiedotteeseen ja hinnoitteluun.
  • Kuopion seudun joukkoliikenneohjelma 2025, joka pohjautuu myös Viisaan liikkumisen hankkeeseen, on julkaistu. Isoimpina asioina on panostaminen käyttökokemukseen tarjoamalla kokonaisvaltainen liikkumisen malli, jossa esimerkiksi joukkoliikenne ja kaupunkipyörät nivotaan yhteen. Lisäksi suunnitellaan siirtymistä kilpailutettaessa linjapaketteja bruttomalliin. Linkki tiedotteeseen ja itse ohjelmaan.
 
Kuopion seudun joukkoliikenne on saanut oman brändinimen, Vilkku, jolle muodostetaan yhteneväinen ulkoasu ja mahdollisesti tilaajavärityskin.

Tilaajaväritys-hanke etenee. Äänestää voi kolmesta eri vaihtoehdosta täällä. Pari aneemista ehdotelmaa ja yksi "Höselin kaukainen serkku" :wink:

Talven aikataulut eivät tarjonneet suurempia ylläreitä. Linjoilla 5 ja 6 (Petonen – Puijonlaakso) lisääntyy lauantailiikenne, kun kummallakin vuoroväli tiivistyy 60 minuutista 30 minuuttiin klo 12-18. Mölymäen katurempan takia linjoille 1, 8A ja 15 tulee muutoksia. Ykkösen Niiralan rengasreitti supistuu hieman ja ajetaan pistolla ammattikoululle. Linjan 15 reitti siirtyy Presidentinkadulta Tasavallankadulle. Linjan ensimmäinen lähtö Päivärannasta klo 7.15 jatkaa keskustasta edelleen linjana 9X Jynkkään. Linjaa 8A ei liikennöidä lainkaan, linjan vuorot siirtyvät päälinjalle 8 Tasavallankadun kautta.
 
Tilaajaväritys-hanke etenee. Äänestää voi kolmesta eri vaihtoehdosta täällä. Pari aneemista ehdotelmaa ja yksi "Höselin kaukainen serkku" :wink:
Todellakin aneemisia. Sitä paitsi Vilkun mieltäisi olevan keltainen. Surullista, jos yksikin näistä toteutetaan.
 
Linjojen 4, 8 ja 30 - 40 seuraavien sopimuskausien kilpailutus on aloitettu.

Kilpailussa on kaksi kohdetta:
  1. linjat 4 ja 8. 8 bussia
  2. linjat 30 - 40. 13 bussia
Sopimuskausi molemmissa on 3.6.2019 - 2.6.2024 + 2 vuoden optio. Kaluston on nyt oltava Vilkku-tilaajavärityksessä. Bussien maksimi-ikä on 12 vuotta, keski-ikävaatimusta ei ole. Päästövaatimuksena on Euro 6. Jälkikäteen Euro6-luokkaan päivitettyä kalustoa ei hyväksytä. Siirtymäaika Euro6-kaluston käyttöönotolle on talviaikataulukauden 2019/2020 alkuun saakka. Siirtymäajalla vähimmäispäästötaso tulee olla Euro4.

Hintapisteitä voi saada 90. Laatupisteitä voi saada yhteensä 10:
  • 5 pistettä kaluston iästä. Pisteet tulevat bussien käyttöönottovuosien mukaan tulevien pisteiden keskiarvona: 2014 0 p, 2015 1 p, 2016 2 p, 2017 3,5 p, 2018 tai uudempi 5 p
  • 5 pistettä biodieselin käytöstä polttoaineena
Molempia kohteita ei voida myöntää samalle liikennöitsijälle vaan kilpailua on rajoitettu niin, että liikennöitsijä voi voittaa vain toisen kohteen, ellei piste-ero seuraavaksi tulleeseen ole yli 10%.
 
Myös linjojen 1 ja 3 kilpailutus seuraavalle sopimuskaudelle on aloitettu. Uusi sopimuskausi on 03.06.2019 - 02.06.2022 + 2 vuoden optio.

Linjoilla on yhteensä vain yksi pikkubussi. Sen on oltava vähintään Euro5-päästötasoa.

Hinnasta saa 90 pistettä, biodieselin käytöstä 5 pistettä, ja kalustosta max. 5 pistettä seuraavasti:
  • Euro 5 0p
  • Euro 6, 2014 1p
  • Euro 6, 2015 2p
  • Euro 6, 2016 3p
  • Euro 6, 2017 4p
  • Euro 6, 2018 5p
 
Myös linjojen 1 ja 3 kilpailutus seuraavalle sopimuskaudelle on aloitettu. Uusi sopimuskausi on 03.06.2019 - 02.06.2022 + 2 vuoden optio.

Linjoilla on yhteensä vain yksi pikkubussi. Sen on oltava vähintään Euro5-päästötasoa.

Hinnasta saa 90 pistettä, biodieselin käytöstä 5 pistettä, ja kalustosta max. 5 pistettä seuraavasti:
  • Euro 5 0p
  • Euro 6, 2014 1p
  • Euro 6, 2015 2p
  • Euro 6, 2016 3p
  • Euro 6, 2017 4p
  • Euro 6, 2018 5p

Taitaa olla että jos Kuopion Liikenne voittaa jommassa kummassa kilpailutuksessa jotain, niin saattaa Kabusit hävitä Kuopion katukuvasta kun eivät taida kelvata päästöluokitukseltaan noihin kohteisiin, ja veedeeällät eivät taida yksin riittää.. Oulussahan myöskin taitaa Kabusit hävitä jossain kohtaa katukuvasta?
 
Taitaa olla että jos Kuopion Liikenne voittaa jommassa kummassa kilpailutuksessa jotain, niin saattaa Kabusit hävitä Kuopion katukuvasta kun eivät taida kelvata päästöluokitukseltaan noihin kohteisiin, ja veedeeällät eivät taida yksin riittää.. Oulussahan myöskin taitaa Kabusit hävitä jossain kohtaa katukuvasta?

Vielähän kuopiossa on pari muuta kohdetta missä Kabusseilla voi ajella, joten ei varmaan vielä ole sieltäkään Kabussien aika poistua.

Mutta eikö näiden kilpailutusten pitäisi jo ratketa kohta puoliin?
 
Vielähän kuopiossa on pari muuta kohdetta missä Kabusseilla voi ajella, joten ei varmaan vielä ole sieltäkään Kabussien aika poistua.

Mutta eikö näiden kilpailutusten pitäisi jo ratketa kohta puoliin?

KL voittanut kuulemma 4 ja 8 linjat. Ja tehnyt halvimman tarjouksen myös siilinjärven välin kohteisiin (linjat 31,32,35,40) mutta kaupunki päätti antaa ne toiseksi sijoittuneelle pohjolan liikenteelle. Alustava tieto. Varmaan jotain virallisempaa kai tulossa.
 
KL voittanut kuulemma 4 ja 8 linjat. Ja tehnyt halvimman tarjouksen myös siilinjärven välin kohteisiin (linjat 31,32,35,40) mutta kaupunki päätti antaa ne toiseksi sijoittuneelle pohjolan liikenteelle. Alustava tieto. Varmaan jotain virallisempaa kai tulossa.

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan 14.2. pidettävän kokouksen listatekstissä kerrotaan, että Kuopion Liikenne tosiaan voitti kohteen 1 (linjat 4 ja 8) ja Pohjolan Liikenne rajoituspykälän ansiosta kohteen 2 (Siilinjärven linjat 30 - 40).
 
8.7.2019

Pohjolan Liikenteen Veturitien varikolla näytti seisovan (havainto pohjoisesta tulevan kaukojunan ikkunasta) ainakin 2 kpl Vilkku-tilaajaväreihin maalattua VDL-bussia. Bussit siirtynevät ennen pitkää Kuopioon.
 
8.7.2019

Pohjolan Liikenteen Veturitien varikolla näytti seisovan (havainto pohjoisesta tulevan kaukojunan ikkunasta) ainakin 2 kpl Vilkku-tilaajaväreihin maalattua VDL-bussia. Bussit siirtynevät ennen pitkää Kuopioon.

Myös Tuupakan varikolla oli pari kappaletta. VDL viimeistelee siellä busseja.
 
Takaisin
Ylös