Kuopion paikallisliikenne

Luulisin että Lahden Volvoja jää kesällä ylimääräiseksi joten sieltä vois Kuopioon joutaa.
 
Pihassa seisoo jl:n #438, ex helb, joka olis jäämässä ajoon.
Tämä kyseinen auto onkin menossa vaan maalaukseen ja osoite on varmaankin helsinki.

Kuopiossa ei hetkeen olekaan ollut Volvoja. Tuosta sähkö-VDL:sta olisi kiva saada kuva tänne :D

Kuvaa autosta ei ole, mutta tiktokista näkyy löytyvän video kyseisestä sähkö-vdl:stä.
https://www.tiktok.com/@mb_mononen/...58?lang=fi-FI&is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
 
Pihassa seisoo jl:n #438, ex helb, joka olis jäämässä ajoon.

Itse sain ainakin tiedon, että tuo ei olis jäämässä Kuopioon, vaan olis jatkamassa eteenpäin eli todennäköisemmin Ouluun. Voihan tuo tietenkin olla myös mahdollista että olis jäämässä myös Kuopioonkin..
 
Itse sain ainakin tiedon, että tuo ei olis jäämässä Kuopioon, vaan olis jatkamassa eteenpäin eli todennäköisemmin Ouluun. Voihan tuo tietenkin olla myös mahdollista että olis jäämässä myös Kuopioonkin..

Tuossa ylempänä jo korjasin itse itseäni. Ei ole jäämässä. Kuopion telit näkyvät olevan paikallisella volvolla odottamassa luovutusta.
 
Kehä 3:lla ajeli jotain uusia Vilkun veedeeälliä idän suuntaan päivällä. Näissä oli joku mielenkiintoinen viritelmä katolla taka-osassa
 
Kehä 3:lla ajeli jotain uusia Vilkun veedeeälliä idän suuntaan päivällä. Näissä oli joku mielenkiintoinen viritelmä katolla taka-osassa
Erään joukkoliikenneharrastajan nettikuvissa esiintyy Vilkun VDL Citea LLE-115 electric -autoja. Yhden rekisteritunnukseksi erottuu XXO-544. Ajoneuvorekisteristä löytyy sille sisaria, esim. XXO-540 ja toisaalta XXO-451:kin*. Ilmeisesti kaksi viimeistä numeroa rekkarissa ja järjestysnumerossa täsmäävät, eli esim. tuo XXO-544 on Kuopion Liikenne 144.

Nämä sähkö-VDL:t lienevät hyvin samankaltaisia verrattuna Lahden yksikköön toimitettuihin. Sen huomasin rekisteritiedoista, että omamassoissa oli pieni ero, samaten seisomapaikkojen lukumäärässä. Täsmälleen samanlaisia Kuopion ja Lahden autot eivät siis ole.

*) Numerot oikeasti tässä järjestyksessä, osa on XXO-4XX-sarjaa, ainakin XXO-449, XXO-450 ja XXO-451.

---------- Tarkennus klo 07:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:57 ----------

Toki korkeuksissakin on pieni ero, tosin hyvin pieni Kuopio vs. Lahti.
 
Uudet sähköbussit:

#139 XXO-539
#140 XXO-540
#141 XXO-541
#142 XXO-542
#143 XXO-543
#144 XXO-544
#145 XXO-545
#146 XXO-546
#147 XXO-547
#148 XXO-548
#149 XXO-449
#150 XXO-450
#151 XXO-451

Näissä on jopa 40 istumapaikkaa vaikka vaatimus oli 33. Melkein jokainen on ollut jo ajossa, yleensä linjoilla 2, 4, 8, 9, 22, 29 ja joitain 5 lisäautoja. Linja 5 saa muuten sunnuntaillekin 30 min vuorovälin kesälle.

JL #438, josta täällä oli aika erikoista spekulaatiota lähti runkolinjaväreissä HelB #702:ksi. Se ei olisikaan kelvannut ajoon Kuopiossa enää kesällä. KL kuljettajia kuitenkin ilmeisesti koulutettiin telikaturilla ajoon tällä autolla, koska se pyöri henkilökuntaa kyydissään pari viikkoa kaupungilla Linkki-väreissä.

Tehdasuudet telit ovat Volvo B8RLE 6x2 8900LE mallisia, numeroiltaan #10-15 eli kuusi kappaletta. Lahdesta poistuu kesällä viisi vastaavaa, vanhempaa teliä jotka tullevat Kuopioon. Sieltä saattaa myös liietä joitain poistuvia diesel-VDL:iä.

Kabus TC4A4:iä on tähän mennessä lähtenyt useita Jyväskylään ja yksi Lahden "romupihalle" KL-väreissä seisomaan.
 
Kiitos jäsenelle Rautatiet529 hyvistä tiedoista. Tuo 40 istumapaikkaa 11,5-metriselle matalalattiabussille voi kuulostaa paljolta, mutta kyllä tuo tieto rekisteritiedoissakin noin ilmoitetaan. 40 istumapaikkaa sisältänee klaffipaikatkin, eikö niin? Pienipyöräisen bussin pyöräkotelotkaan eivät haukkaa järjettömästi tilaa eikä auto ole edes täysmatala (taakse siis saa istuimia varsin tiiviisti).

Noiden Kuopion (ja Lahden) sähkö-VDL:ien pituus on siis 11,5 m, mutta akseliväli on kuitenkin 6200 mm. Se on ehkä vähän erikoinen yhdistelmä, lyhyys ei tuo sellaista ketteryyttä, jota voisi olettaa noin lyhyelle autolle. Ylitykset sitten ovatkin lyhyet, molemmat.
 
Kiitos jäsenelle Rautatiet529Tuo 40 istumapaikkaa 11,5-metriselle matalalattiabussille voi kuulostaa paljolta, mutta kyllä tuo tieto rekisteritiedoissakin noin ilmoitetaan. 40 istumapaikkaa sisältänee klaffipaikatkin, eikö niin?

Olen ymmärtänyt, että noissa olisi 35 kiinteää matkustajaistuinta eli arvatenkin niiden lisäksi 4 klaffi-istuinta ja kuljettaja. Jostain kuvasta olin katsovinani, että noissa olisi tilaa vain kaksille lastenvaunuille, kun useat tilaajat vaativat kolmea lastenvaunupaikkaa. Kuljettajan ja etupyöräkoteloiden välissä noissa taitaa olla joku pömpeli viemässä kaksi istumapaikkaa.
 
Takaisin
Ylös